Aktuellt från HBV

Här hittar du information om det senaste som händer på HBV och våra medlemsbolag. 


  1. Säkerhetsdörrar förlängt

    HBV har valt att förlänga ramavtalet gällande Säkerhetsdörrar 15-111 med alla leverantörer utöver Jeld-Wen Sverige AB vars avtal har utgått. De övriga avtalen förlängs till och med 2018-12-31. Detta är sista möjliga förlängningen för detta avtal. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  2. Skyltar 16-144 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Skyltar 16-144 till 2019-02-28. Avtalet omfattar tre områden. Del A - Inomhusskyltar, Del B - Utomhusskyltar samt del C - Övriga skylt- och tillgänglighets-, trapphus-, entré-, anvisnings- och informationsprodukter. Ansvarig upphandlare är Lasse Lundmark.

  3. Möbler och heminredning klart

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen Möbler och heminredning 17-135 och avtalet drar igång i början på december. Upphandlingen är indelad i fyra regioner med två leverantörer antagna där IKEA Svenska Försäljnings AB är rangordnad etta och Input Interiör Sweden AB är rangordnad tvåa. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Mer information om avtalet kommer under första halvan av december. Ansvarig upphandlare är Elin Erwid.

  4. Elfordon annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen 18-127 Elfordon. Upphandlingen avser ramavtal gällande leverans av eldrivna arbetsfordon. Upphandlingen avser inte person-/transportbilar med eldrift. Sista anbudsdag är 2017-12-27. Ansvarig upphandlare är Lars Lundmark.

  5. Nu tar vi nästa steg!

    HBVs nya affärssystem har nu varit i drift i två månader. Vi har under denna tid brottats med en del inkörningsproblem och svårigheter. Problem och utmaningar som dykt upp efter vägen har kontinuerligt rättats till och utvecklats. Vi har även fört många dialoger med er som medlemmar och har i de allra flesta fall lyckats finna lösningar på de situationer som uppstått. Vi vill härmed tacka för ert tålamod under denna period. Nästa steg är att flytta över de funktioner som finns i vårt gamla system men som ännu inte utvecklats i det nya. Det handlar främst om medlemshanteringsfunktioner såsom återbäring och volymbonus.

  6. Nytt avtal Elkraft

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Elkraft 18-134 och Elkraft 18-134-2 (för de medlemsbolag som missade att anmäla sig till 18-134).
    Avtalstiden gäller från och med 2018-01-01 till och med 2021-12-31. Upphandlingen är indelad i 25 anbudsområden (Elkraft 18-134) och 6 anbudsområden (Elkraft 18-134-2). En leverantör är antagen per anbudsområde. Anbudsområde 5 i Elkraft 18-134 är överprövad och ärendet ligger hos Förvaltningsrätten.
    Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  7. Styr- och Reglerutrustning annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen 18-118 Styr- och Reglerutrustning. Upphandlingen avser ramavtal gällande produkter och tjänster för styr och reglering av inomhusklimat. Sista anbudsdag är 2017-12-17 och planerad avtalsstart är 2018-01-15. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  8. Ocay är uppköpta

    Ocay Sverige AB, rangordnad etta i HBV-avtalet Städprodukter och mjukpapper, har blivit uppköpta av AllOffice Nordic AB och namnbytet slår igenom till årsskiftet 2017/2018. AllOffice Nordic AB kommer därmed att ta över avtalet i sin helhet. I praktiken innebär detta inga förändringar för er förutom att Ocay Sverige AB byter namn till AllOffice Nordic AB på hemsidan.

  9. Vi fortsätter att växa - nu är vi 334

    De senaste dagarna har ytterligare tre medlemsbolag blivit godkända och betalat in sin medlemsavgift till oss så nu består vi av 334 medlemsbolag!

    De senaste tillskotten är:
    AB Ängelholmslokaler i Skåne län
    Huddinge Samhällsfastigheter AB i Stockholms län
    Surahammars kommun i Västmanlands län
    Varmt välkomna allihop! Hela medlemslistan återfinns under fliken Medlemskap.

  10. Rörmaterial annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen Rörmaterial 18-104. Upphandlingen avser ramavtal gällande leveranser av rörmaterial som exempelvis: Badrumsporslin, VVS-armaturer, badkar, rörkopplingar, vattensparprodukter, rörledningar för vatten och värme, avloppsrör, pumpar, värmeradiatorer, disk-och tvättbänkar, rensutrustning, rörverktyg, brunnar och ursprungsbeteckningar, kollektorrör för bergvärme etc. Sista anbudsdag är 2017-12-05 och avtalsstart planeras till 2018-01-01. Ansvarig upphandlare är Jonas Löfgren.

  11. Nya medlemmar

    Vi hälsar Huddinge Samhällsfastigheter AB och Surahammars kommun välkomna som nya medlemmar i HBV. Totalt är vi nu 333 medlemmar.

  12. Rekrytering Strategisk kommunikatör

    Vi söker nu efter ytterligare en strategisk kommunikatör till Allmännyttans Inköpsfunktion. Placering är på huvudkontoret i Stockholm. Vårt mål är att vara den mest värdeskapande inköpsorganisationen för våra medlemmar och tjänsten som strategisk kommunikatör är en av nyckelfunktionerna i att nå detta mål. Att kommunicera värde och nytta internt och externt är helt avgörande för våra intressenters värdeutveckling. Du vill accelerera detta genom en mer omfattande kommunikation med våra intressenter. Är du den vi söker? Skicka din ansökan senast den 8 november.

  13. Byggmaterial annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Byggmaterial 18-123. Upphandlingen avser ramavtal byggmaterial för HBVs medlemmar och övriga påanmälda avropsberättigade. Ramavtalet kommer att vara uppdelat i Sveriges 21 län där varje län utvärderas, tilldelas och rangordnas var för sig. Avtalsstart planeras till 2018-03-01 med en avtalstid på två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar på maximalt två år. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

  14. Medlemsträff om eltekniksmarta lösningar

    Sätt ljus på otryggheten! Få tips om hur du skapar en tryggare miljö med rätt belysning, både inomhus och utomhus. Laddad för framtiden! Sveriges laddinfrastruktur utvecklas i snabb takt. På denna träff får du kunskap om hur du laddar elbilar på rätt sätt. HBV, allmännyttans inköpsfunktion, tillsammans med avtalsleverantören Rexel Sverige AB hjälper dig att säkerställa den offentliga affären enligt LOU.

  15. Rapport från Upphandlingsdagen

    Årets Upphandlingsdag hölls den 19 oktober på World Trade Center i Stockholm. Totalt deltog 90 personer från 26 medlemsbolag, sju avtalsleverantörer, inbjudna gästföreläsare och HBVs egen personal. Det var en lärorik dag med inspirerande föreläsningar och tid att nätverka med kollegor i branschen. Stort tack till alla som deltog!

  16. Rör ute på remissrunda

    Vår kommande ramavtalsupphandling Rörmaterial 18-104 är för tillfället ute för remissrunda. Vill ni vara med och påverkar slutresultatet, gå in och läs samt kom med förbättringsförslag.

    Sista datum för att uttala sig är 2017-10-26.

  17. IMD annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av IMD-produkter 17-145. Upphandlingen kommer att vara rangordnad och omfatta IMD-produkter samt tillhörande tjänster för användning till mätning och debitering av varmvatten och mätning av rumstemperatur samt därtill hörande kringprodukter. Sista anbudsdag är 2017-11-16. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  18. Tvättstugeutrustning 17-102 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Tvättstugeutrustning 17-102 Del B Service och installation till och med 2018-12-31. Avtalet omfattar tvättstugeutrustning med eller utan installation. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  19. Möbler och heminredning annonserat

    HBV har annonserat upphandlingen av Möbler och heminredning 17-135. Upphandlingen kommer att vara rangordnad och omfatta exempelvis sängar och madrasser, soffor, bord, stolar, lampor och mattor för hemlika miljöer. Sista anbudsdag är 2017-10-31. Ansvarig upphandlare är Elin Erwid.

  20. Ventilationskomponenter förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Ventilationskomponenter till 2018-03-31. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  21. Styr- och reglerutrustning 14-118 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Styr- och Reglerutrustning 14-118 till och med 2017-12-31. Ramavtalet omfattar produkter och tjänster för styr och reglering av inomhusklimat. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  22. Ökad medlemsnytta

    Vi märker av effekten av att ha ett mer effektivt system vilket gynnar er medlemmar på fler än ett sätt. Ni kommer få möjlighet att kunna se vad som beställs på artikelnivå och våra upphandlare kommer kunna få fram ett ännu säkrare underlag till kommande upphandlingar. Ni får även en bättre översikt på fakturorna från oss i och med att ni alltid får med leverantörsfakturan som en bilaga och alltså kan se beställningsunderlaget.

  23. Pappersfakturor ett tag framöver

    På grund av vissa driftproblem vid implementeringen av vårt nya affärssystem, har vi varit tvungna att skicka ut ett antal pappersfakturor via vanlig post. Vissa av dessa fakturor kan ha kortare betalningstid än vad ni är vana vid. Vi beklagar detta och hoppas på överseende och att ni har möjlighet att betala dessa i tid trots detta.

  24. Nytt röravtal efter årsskiftet

    Nu har Högsta Förvaltningsdomstolens beslut kommit i upphandlingen av Rörmaterial 16-104. Domstolen valde tyvärr att inte ge prövningstillstånd angående den dom som Kammarrätten i Stockholm meddelat.

  25. FAQ fakturering

    Har du frågor eller funderingar gällande efaktura och/eller fakturering? Titta gärna på vår sida FAQ fakturering där de vanligaste frågorna med svar finns.

    Vanliga frågor:
    Varför får vi fakturor på papper?
    Vi har fått en faktura till fel bolag, hur gör vi?
    Varför får vi två fakturor?
    Varför saknas vår referens på fakturan?
    Vad måste jag uppge vid beställning? etc

  26. Välkommen till Upphandlingsdagen!

    Dagen vänder sig till dig som ansvarar för eller dagligen arbetar med inköps- och upphandlingsfrågor på våra medlemsbolag i hela landet. Möt våra intressanta gästföreläsare som informerar om viktig och aktuell information inom upphandlingsområdet. Säkra din plats och anmäl dig redan idag!

  27. Nytt nummer av HBV-magasinet

    Nu har tredje numret av HBV-magasinet för 2017 kommit. Där hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar.

  28. Fakturaflödet igång

    HBVs fakturaflöde är nu flyttat till det nya affärssystemet och kundfakturor har återigen börjat att skickas ut.

    Vissa brister har identifierats och dessa åtgärdas löpande.

    Var gärna extra uppmärksamma på våra fakturor ett tag framöver då vi har upptäckt vissa problem med exempelvis öresavrundning samt felaktiga rabatter.
    Med anledning av ett distributionsproblem vid överflytten av vårt fakturaflöde har vi tvingats skriva ut fakturor i pappersformat och skicka dessa till er. Då dessa fakturor ställdes ut för en tid sedan är betalningstiden något kortare än de vanliga 30 dagarna. Felet som låg till grund för det är åtgärdat och ska inte uppkomma igen. Vi beklagar detta och hoppas att ni har överseende med detta under en övergångsperiod.

    -----------------------------------
    Texten uppdateras löpande om vi upptäcker fler felaktigheter.

  29. Saknar du fakturor?

    HBV håller för närvarande på att flytta över fakturaflödet till det nya affärssystemet. Med anledning av detta har inga fakturor skickats de senaste dagarna.

    Flödet kommer inom kort slås på igen och kundfakturorna kommer återigen börja skickas.

    Vi beklagar detta och hoppas att ni har överseende under denna korta period.

  30. Rättsprocessen är äntligen över!

    HBV har vunnit överprövningen av Avfallshanteringsprodukter 17-113, anbudsområde A-F. HBV vann målet i Förvaltningsrätten men leverantören som förlorade valde att överklaga till Kammarrätten. I början av september kom positivt besked från Kammarrätten om att de inte beviljar leverantören prövningstillstånd. Ramavtalen inom avtalsområde A–F börjar därför gälla 2017-09-15.

  31. Nu trycker vi på knappen!

    HBV kommer under september månad byta affärssystem. Vårt nuvarande system implementerades tidigt 1990-tal och den tekniska miljön håller nu på att fasas ut av IBM vilket innebär att vi måste byta system. Det nya systemet heter Visma Business. Den nya lösningen kommer i förlängningen ge oss en utökad möjlighet att priskontrollera fakturorna samt tillhandahålla mer detaljerad statistik till medlemsbolagen och våra kunder.

  32. Förlängt avtal Elfordon

    HBV har valt att förlänga avtalet gällande Elfordon 14-127 till och med 2018-01-31. Ramavtalen omfattar leverans av elfordon samt elfordon med hybridteknik, anpassade i första hand som arbetsfordon att använda till och från samt inom bostadsområden och parker.

  33. Nytt avtal Biogas

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Biogas 17-146. Avtalet är begränsat till de medlemsbolag som anmält sig till att vara avropsberättigade. Avtalet består av två anbudsområden och har en antagen leverantör. Avtalstiden gäller från och med 2017-10-01 kl. 06.00 till och med 2019-10-01 kl. 06.00 med möjlighet till förlängningar där den sammanlagda avtalstiden maximalt kan bli fyra år. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  34. Kunskapsdag LOU i Malmö

    Säkra din plats och anmäl dig redan idag till HBVs träff i Malmö den 19 september där vi fördjupar oss i den nya lagen om offentlig upphandling och dess för- och nackdelar. Per-Ola Bergqvist från Foyen Advokatfirma kommer att reda ut begreppen kring regeln om "eller likvärdig" och dess tillämpning i rättspraxis. Ann-Heléne Klasson, upphandlare på Halmstads Fastighets AB kommer att berätta om sina utmaningar med den nya lagstiftningen och representant från Advokatfirman Kahn Pedersen talar om avtalsfrågor i offentlig upphandling.

  35. Skaala i konkurs

    Skaala Fönster och Dörrar AB har idag fredagen den 25 augusti 2017 informerat HBV om att de har lämnat in en konkursansökan till Tingsrätten. För ytterligare frågor kontakta ansvarig upphandlare, Stefan Fredlund.

  36. Välkommen tillbaka Jonas!

    Jonas Löfgren, tidigare anställd på HBV 2015-2016, har glädjande nog valt att komma tillbaka och började den 14 augusti som upphandlingskonsult. Jonas har stor erfarenhet av LOU och har arbetat som upphandlare sedan 2011. Han kommer närmast från Solna stad som entreprenadupphandlare.

  37. Ny medarbetare

    Ville Gruner började den 7 augusti som ny upphandlingskonsult. Ville kommer närmast från inköpscentralen Sinfra (f.d. Värmek) där han i fyra år arbetat med offentlig upphandling inom energibranschen. I grunden är han byggingenjör med inriktning på energi och energieffektivisering inom fastigheter. En stark kraft för värdetillväxt hos HBVs alla medlemsbolag! Välkommen Ville!

  38. Rättsprocess gällande Avfallshanteringsprodukter fortsätter

    Överprövningen av Avfallshanteringsprodukter 17-113 anbudsområden A-F pågår fortfarande. HBV vann överprövningen i Förvaltningsrätten. De ansåg att HBV gjort en korrekt bedömning som uteslöt den anbudslämnande leverantör som inte inkommit med en korrekt sanningsförsäkran.

  39. Ny upphandling Elkraft 18-134-2

    HBV kommer att göra en ny upphandling av elkraft för de medlemsbolag som missade att anmäla sig till årets upphandling som annonserades under maj månad. Tidigaste leveransstart är 1 januari 2018. Önskar ni delta i upphandlingen ska anmälan vara HBV tillhanda senast 6 september. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  40. HBV söker prejudicerande dom

    HBV har beslutat att skicka in ett överklagande till Högsta Förvaltningsdomstolen gällande upphandlingen av Rörmaterial 16-104. Detta eftersom att HBV, enligt Kammarrätten i Stockholm, inte hade rätt att använda sig av hänvisningar till RSK-nummer i den aktuella upphandlingen.

  41. Ny upphandling av Styr- och reglerutrustning 17-118

    HBV har påbörjat en ny upphandling av Styr- och reglerutrustning 17-118. Upphandlingen kommer att omfatta både varor och tjänster. Varor som kommer att ingå är: webb-DUCar, temperaturgivare, prognosmottagare, motordrivna ställdon till schuntventiler etc.

  42. Biogas 17-146 annonserad

    HBV har annonserat ramavtalsupphandlingen gällande Biogas 17-146. Upphandlingen avser leverans av biogas till angivna leveransområden för föranmälda bolag/myndigheter. Sista anbudsdag är 2017-08-14. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  43. HBV-magasinet juni 2017

    Nu har andra numret av HBV-magasinet för 2017 kommit. Där hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar.

  44. Möbler och heminredning

    HBV har påbörjat upphandlingen av ett nytt ramavtalsområde, Möbler och heminredning 17-135. Upphandlingen kommer att vara rangordnad och omfatta exempelvis sängar och madrasser, soffor, bord, stolar, lampor och mattor för hemlika miljöer.

  45. Dyrare vitvaror med ny kemikalieskatt

    Riksdagen har beslutat att införa en kemikalieskatt från och med den 1 juli 2017 på produkter som innehåller skadliga flamskyddsmedel. I praktiken innebär det att vitvaror som väger 40 kilo eller mer blir 320 kronor dyrare exklusive moms, det vill säga 400 kronor dyrare totalt.

  46. Annonsering Elkraft 18-134

    HBV har annonserat upphandlingen av Elkraft 18-134. Upphandlingen avser elkraft för föranmälda bolag/myndigheter. Sista anbudsdag är 2017-07-05. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  47. Förlängt avtal Eldningsolja och diesel 14-139

    HBV har valt att förlänga avtalet gällande Eldningsolja och diesel 14-139 till och med 2018-05-31. Avtalet är rikstäckande och OKQ8 är antagen som enda leverantör. Avtalet kan ej förlängas ytterligare. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  48. Ny upphandling av IMD produkter och tjänster 17-145

    HBV påbörjar ny upphandling av IMD produkter och tjänster 17-145. Upphandlingen kommer att vara rikstäckande och omfattar vattenmätare, elmätare, värmemängdsmätare, temperaturgivare, insamlingsenheter samt centralt system för mätinsamling som webbtjänst.

  49. Ny upphandling av Biogas 17-146

    HBV påbörjar arbetet med en ny upphandling av Biogas 17-146. Upphandlingen kommer att omfatta leverans av gas till de städer där gasnätet är i bruk. Ramavtalet kommer att vara uppdelat i två ramavtalsområden, där man antingen kan köpa enbart biogas eller en blandning av biogas och naturgas.

  50. Ny chef Administrativa avdelningen

    Maria Moniér Melin är sedan den 15 maj ny administrativ chef på HBV. Maria kommer närmast från en tjänst som tf VD på ett shared service företag i Stockholm. Hon har även arbetat som ekonomichef, verksamhetsutvecklare och business controller i tidigare anställningar.

  51. Välkommen till medlemsträffar

    Tillsammans med vår avtalsleverantör Electrolux kommer vi att presentera avtalen inom vitvaror, storköks- och tvättstugeutrustning. Deltagarna kommer att få ta del av produktnyheter, energispartips och andra fördelar med Electrolux som avtalsleverantör.

  52. Rapport från stämman 2017

    Ett HBV i stark medvind och förnyelse stod i fokus på årets HBV-stämma på Clarion Hotel Post i ett soligt och vackert Göteborg den 4 maj. Tack till alla som deltog! Vi var totalt 59 personer från 25 medlemsbolag.

  53. Ny medlem Strängnäs Fastighets AB

    Vi hälsar Strängnäs Fastighets AB välkommen som ny medlem! Totalt är vi nu 332 medlemmar.

  54. Årsredovisning 2016

    HBV presenterar sin årsredovisning för 2016.

  55. Välkommen till stämman!

    Vi hälsar våra medlemmar välkomna till årets föreningsstämma i Göteborg den 4-5 maj. Vår nye VD Johan Almesjö kommer att finnas på plats och berätta om sina tankar och idéer om hur HBV kan vara verktyget som stärker den goda offentliga affären och på så vis bidrar till ökad medlemsnytta. Det kommer även att informeras om verksamhetsåret samt val till styrelse och andra förtroendeposter.

  56. Ny upphandling Elkraft 18-134

    Välkommen att delta i HBVs samordnade upphandling för Elkraft 18-134 som annonseras under maj månad. Tidigaste leveransstart är 1 januari 2018. Önskar ni delta i upphandlingen ska anmälan vara HBV tillhanda senast 28 april 2017. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  57. Nytt avtal Balkonginglasning 17-155

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Balkonginglasning 17-155. Det nya avtalet gäller från och med 2017-05-15 till och med 2019-05-14. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra (4) år. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

  58. Nytt avtal Avfallshanteringsprodukter 17-113 avtalsområde G-J

    HBV har delvis slutfört ramavtalsupphandlingen av Avfallshanteringsprodukter 17-113, avtalsområde G-J. Anbudsområdena A-F är tyvärr föremål för överprövning. Det nya avtalet, avtalsområde G-J gäller från och med 2017-04-11 till och med 2019-04-10. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

  59. Brandskydd 15-120 förlängs

    Ramavtalet avseende Brandskydd 15-120 förlängs och gäller till och med 2018-09-30 med möjlighet till ytterligare ett års förlängning. Ansvarig upphandlare är Lasse Lundmark.

  60. Nytt avtal Köksförnyelse och inredningssnickerier 16-140

    HBV har nu slutfört ramavtalsupphandlingen av Köksförnyelse och inredningssnickerier 16-140. Det nya avtalet gäller från och med 2017-04-01 till och med 2019-03-31. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra (4) år. Ansvarig upphandlare är Bengt Tibäck.

  61. Kakel och Klinker i ny upphandling

    HBVs ramavtal Kakel och Klinker 14-156 utgår efter avtalstidens slut 2017-05-31. Produkter som avropats via detta avtal kommer att ingå i den nya upphandlingen av Byggmaterial 17-123 med planerad avtalsstart 2018-03-01. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

  62. HBV slutar med pappersfakturor

    HBV kommer under våren 2017 att byta affärssystem. Det nya systemet kommer ge oss en mer modern och effektiv fakturahantering. I och med detta byte och HBVs ständiga strävan efter minskad miljöpåverkan kommer vi att upphöra att skicka fakturor i pappersformat. Fakturorna kommer istället att skickas till våra kunder som Svefaktura alternativt som bifogad pdf-fil via epost.

  63. Prövningstillstånd beviljat Rörmaterial 16-104

    HBV förlorade upphandlingen av Rörmaterial 16-104 i Förvaltningsrätten. De menade att det inte var tillåtet att hänvisa till RSK-nummer såsom man hade gjort i upphandlingen och att upphandlingen därför måste göras om.

  64. HBV-magasinet mars 2017

    Nu har första numret av HBV-magasinet för 2017 kommit. Där hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar.

  65. Rekrytering Administrativ chef

    Nu söker vi en ny Administrativ chef till Allmännyttans inköpscentral. Placering är på huvudkontoret i Stockholm. I nära samarbete med VD och ledningsgruppen arbetar du med att utveckla företaget och dess resultat, ansvarar för företagets budget samt är strategiskt stöd till VD. I denna rekrytering samarbetar vi med företaget People360 AB.

  66. Ny upphandling av Byggmaterial 17-123

    HBV kommer inom kort påbörja upphandlingen av ramavtal gällande Byggmaterial 17-123. Avtalet kommer att omfatta byggmaterial, inredning, trävaror, träskivor, rumskomplettering, redskap/verktyg, gipsskivor, fästdon, beslag och golvmaterial. Avtalet kommer att vara regionsindelat och rangordnat upp till 100.000 kronor, därefter gäller förnyad konkurrensutsättning. Kommuner, kommunala bolag och förbund är välkomna att anmäla sig till denna upphandling.

  67. Vinnarna i HBVs tävling på Juroday

    De lyckliga vinnarna i HBVs tävling på Juroday blev Charlotte Jonasson och Rebecka Andraey! De vinner varsin biljett till den avslutande banketten under kvällen. Tävlingen bestod av att svara på frågan hur många miljoner HBVs avtal gällande Vitvaror omsatte år 2016.

  68. Balkongrenovering 17-157 annonserad

    HBV har annonserat ramavtalsupphandlingen gällande Balkongrenovering 17-157.
    Sista anbudsdag är 2017-04-10. Planerad avtalsstart är 2017-05-15. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

  69. Styr- och Reglerutrustning förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Styr- och Reglerutrustning 14-118 till och med 2017-09-30. Ramavtalet omfattar produkter och tjänster för styr och reglering av inomhusklimat. Ansvarig upphandlare är Mårten Kempe.

  70. Balkonginglasning 17-155 annonserad

    HBV har annonserat ramavtalsupphandlingen gällande Balkonginglasningar 17-155.
    Sista anbudsdag är 2017-03-20. Planerad avtalsstart är 2017-05-15. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Ansvarig upphandlare är Stefan Fredlund.

  71. Elmaterial och belysning 15-103 förlängs

    HBV förlänger ramavtalet gällande Elmaterial och belysning 15-103 till och med 2018-04-30. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  72. Förrådsväggar 14-138 förlängs

    HBV har valt att förlänga ramavtalet gällande Förrådsväggar 14-138 till och med 2018-04-30. Avtalet omfattar förrådsväggar och tillhörande dörrar med olika låsningsalternativ samt garage-/cykelburar, med eller utan montering.

  73. Ulf Nyqvist ny tf VD

    Ulf Nyqvist, tidigare VD på AB Botkyrkabyggen, tar på styrelsens uppdrag över rollen som tillförordnad VD från och med den 15 februari. Ewa Flood, administrativ chef och tf VD på HBV, flyttar tillbaka till de sörmländska skogarna utanför Katrineholm till sommaren. Hon har därför sagt upp sig och arbetar sin sista dag på HBV den 30 maj 2017.

  74. Rapport från Hållbara dagar

    45 representanter från 25 medlemsbolag deltog i HBVs seminarium Hållbara dagar i Stockholm den 6–7 februari. 14 av HBVs avtalsleverantörer fanns på plats med en minimässa som visade deras produkter och tjänster. Ulf Lindblom, affärschef HBV, inledde med att presentera HBV och verksamhetsåret 2016. Han informerade om att 15 nya ramavtal skrevs under det gångna året.

  75. Nytt avtal Måleriprodukter 17-124

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen gällande Måleriprodukter 17-124. Upphandlingen är indelad i två anbudsområden där anbudsområde A är rikstäckande rangordnat och anbudsområde B är rangordnat per län. Avtalstiden gäller från och med 2017-02-01 till och med 2019-01-31 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar.

  76. Avfallshanteringsprodukter 17-113 annonserad

    HBV har annonserat ramavtalsupphandlingen av Avfallshanteringsprodukter 17-113. Sista anbudsdag är 2017-03-06. Planerad avtalsstart är 2017-04-01.

  77. Nytt avtal Garageportar inklusive montage

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Garageportar inklusive montage 17-129. Avtalet är rikstäckande och rangordnat inom avtalsområde A, B och C, inom avtalsområde D gäller förnyad konkurrensutsättning. Avtalstiden gäller från och med 2017-02-01 till och med 2019-01-31 med möjlighet till ett (1) års förlängning maximalt två (2) gånger. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra (4) år. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  78. Nytt avtal Vitvaror 15-101

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Vitvaror del A 15-101. Avtalet är rikstäckande och rangordnat. Avtalstiden gäller från och med 2017-01-21 till och med 2019-01-20 med möjlighet till ett (1) års förlängning maximalt två (2) gånger. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra (4) år. Ansvarig upphandlare är Martina Everskog.

  79. Ny medlem Överkalix

    Vi hälsar Överkalix kommun välkommen som ny medlem! Totalt är vi nu 331 medlemmar.

  80. Ny Avtalsbok Januari 2017

    Nu finns HBVs Avtalsbok - Januari 2017 tillgänglig.

  81. Ny medlem

    Vi hälsar Flens kommunfastigheter välkommen som ny medlem i HBV! Totalt är vi nu 330 medlemmar.

  82. Nytt avtal Tvättstugeutrustning 17-102 Anbudsområde A

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Tvättstugeutrustning 17-102 Anbudsområde A. Avtalet är rikstäckande och rangordnat. Avtalstiden gäller från och med 2017-01-16 till och med 2019-01-15 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  83. Nytt avtal Järnhandelsvaror

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Järnhandelsvaror 16-122. Avtalet är länsindelat och rangordnat. Avtalstiden gäller från och med 2017-01-13 till och med 2019-01-12 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Ansvarig upphandlare är Elin Erwid.

  84. Förlängda ramavtal

    HBV har valt att förlänga följande ramavtal: Byggmaterial 14-123, Rör och fastighetsförnödenheter 12-104, Inredningssnickerier 12-106 och Köksförnyelse 12-140.

  85. HBV vann vitvarumålet

    Kammarrätten dömer till HBVs fördel avseende upphandling av vitvaror. De avslår Förvaltningsrättens dom på alla punkter. Ett av de längsta överprövningsärenden i svensk rättshistoria kan äntligen läggas till handlingarna.

  86. Dörrar 15-105 förlängs

    HBVs ramavtal gällande Dörrar 15-105 förlängs och gäller till och med 2017-12-31 med möjlighet till ytterligare en förlängning på ett år. Ansvarig upphandlare Ludvig Prebner.

  87. Säkerhetsdörrar 15-111 förlängt

    HBVs ramavtal gällande Säkerhetsdörrar 15-111 förlängs och gäller till och med 2017-12-31 med möjlighet till ytterligare en förlängning på ett år. Ansvarig upphandlare Ludvig Prebner.

  88. Elkraft 17-134 klart

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Elkraft 17-134. Avtalstiden gäller från och med 2017-01-01 till och med 2020-12-31. Upphandlingen är indelad i 13 anbudsområden. En leverantör är antagen per anbudsområde. Ansvarig upphandlare är Sandra Sedig.

  89. God Jul 2016

    Istället för julkort skänker HBV en gåva till Läkare utan Gränsers verksamhet. Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation med världen som arbetsfält. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

  90. Avtal gällande Kontorsmaterial förlängs

    HBVs ramavtal gällande Kontorsmaterial 14-115 förlängs och gäller till och med 2018-04-30. Avtalet omfattar kontorsmaterial såsom papper, block, pennor, pärmar, mappar, kuvert med tryck, tillbehör och förbrukningsvaror för kontorsmaskiner.

  91. Nya foldrar om Fönsteravtalen

    Två nya foldrar gällande HBVs ramavtalsupphandling av Fönster 15-141 (komposit, aluminium samt renovering) och 16-141 (trä/aluminium samt träfönster) har tagits fram för att ge våra medlemsbolag en tydlig sammanfattning av de nya avtalen.

  92. Avtal med SAPS utgår

    SAPS avtal för Vitvaror 15-101 del C gällande installation och service gäller till och med 2016-12-31 och utgår sedan.

  93. Välbesökt HBV-träff i Karlstad

    HBVs regionansvariga Dan Sundberg (region mitt) och Gustav Lundin (region väst) arrangerade den 17 november en träff inom fyra viktiga ramavtalsområden Tvättutrustning, Vitvaror, Elmaterial och Tvättmedelsdosering.

  94. Ny Avtalsbok - december 2016

    Nu finns HBVs Avtalsbok - december tillgänglig.

  95. HBV-magasinet december 2016

    Nu har fjärde numret av HBV-magasinet för 2016 kommit. Där hittar du aktuell information om våra avtal och pågående upphandlingar.

  96. Nytt avtal Tvättmedelsdosering

    HBV har slutfört ramavtalsupphandlingen av Tvättmedelsdosering 16-154. Avtalet är rikstäckande och rangordnat. Avtalstiden gäller från och med 2016-12-01 till och med 2018-11-30 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Ansvarig upphandlare är Martina Everskog.

  97. Garageportar 17-129 annonserad

    HBV har annonserat ramavtalsupphandlingen av Garageportar 17-129. Sista anbudsdag är 2017-01-09. Planerad avtalsstart är 2017-02-01. Ansvarig upphandlare är Ludvig Prebner.

  98. Dom Rörmaterial 16-104 överklagas

    Nu har domen i överprövningen på upphandlingen av Rörmaterial 16-104 kommit från Förvaltningsrätten. HBV förlorade och domslutet blev att upphandlingen måste göras om. Förvaltningsrätten anger i skälen att HBVs hänvisning till RSK-nummer inte är tillåtet eftersom en hänvisning till ett märke endast får ske i undantagsfall enligt 6 kap 4 § LOU,

  99. Avtal utgår

    Elektroskandia Sverige ABs avtal för Vitvaror 15-101 del C gällande installation och service gäller till och med
    2016-12-31 och utgår sedan.

  100. HBVs VD slutar

    Åsa Sundqvist Olsson, VD sedan 2009 har sagt upp sig från HBV. Nu börjar rekryteringen av en ny VD till Allmännyttans inköpscentral. Styrelsen har utsett Ewa Flood som tillförordnad VD från den 1 december 2016 till dess att HBVs nya VD är på plats. Ewa har arbetat som administrativ chef på HBV sedan 2011.

Uppdaterad 14 mars 2017