Reklamation av fakturor via HBV-avtal

Har ni upptäckt ett fel på en faktura? Bestrid fakturan inom åtta dagar genom att kontakta både leverantören och oss, så hinner vi betalstoppa fakturan och ni slipper onödiga förseningsavgifter. Glöm inte att meddela oss när ärendet sedan är löst.

För att förenkla hanteringen av reklamationsärenden, har vi gjort en checklista:

  • Bestrid alltid fakturan direkt till den leverantör som ni beställt varan av. I listan till höger hittar ni en lista över våra största leverantörer och e-postadresser till deras fakturaavdelningar. Dit ska bestridandet skickas, med en kopia till oss. 

  • I bestridandet måste ni uppge leverantörens fakturanummer. Det hittar ni i fritextfältet på fakturan ni fått av oss. Där står bland annat Ursprungsleverantör och Lev.fakturanummer. Det är det senare ni behöver uppge i bestridandet.

  • För att vi ska kunna betalstoppa fakturan måste ni meddela oss på HBV samtidigt som ni bestrider fakturan till leverantören, dock senast åtta dagar från fakturadatumet. Detta är viktigt eftersom genomfaktureringen sker via oss och vi annars hinner betala fakturan till leverantören.  

  • Sätt alltid info@hbv.se som kopiamottagare i e-postmeddelandet när ni skickar ert bestridande av fakturan till leverantören.

  • Meddela alltid oss när ärendet är löst så vi vet att fakturan ska betalas. 

Om vi inte får kännedom om att ni har bestridit eller reklamerat fakturan inom åtta dagar betalar vi fakturan till leverantören i enlighet med gällande betalningsvillkor och sedan förväntar vi oss full betalning av er. 

Från och med hösten 2018 fakturerar vi våra kunder för försenad betalning. Därför är det extra viktigt att vi får kännedom om eventuella bestridanden och anmärkningar av fakturor som görs direkt till avtalsleverantören. Detta gäller oavsett om bestridandet rör exempelvis reklamation, utebliven eller felaktig leverans eller om ni har fått en faktura till fel bolag exempelvis en trepartare eller en underkund. Vi tillämpar debitering av dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen (1975:365).

Tveka inte att höra av er till oss med frågor gällande bestridanden av leverantörsfakturor eller funderingar över våra faktureringsrutiner.

Uppdaterad 2019-09-16

Kontakt


E-postadresser vid reklamation:

Ahlsell:
fastighet.info@ahlsell.se
med kopia till info@hbv.se

Beijer:
kund@beijerbygg.se
med kopia till info@hbv.se

Electrolux vitvaror:
kundservice@electolux.se
med kopia till info@hbv.se

Electrolux reservdelar:
reservdelar@electrolux.se
med kopia till info@hbv.se

Elektroskandia: 
fakturafraga@cylinda.se
med kopia till info@hbv.se

Rexel: 
kundreskontra@rexel.se (Rexel/Selga)
med kopia till info@hbv.se