Reklamation av fakturor

Har ni upptäckt ett fel på en faktura? Bestrid fakturan inom 15 dagar genom att kontakta både leverantören och oss, så hinner vi betalstoppa fakturan och ni slipper onödiga förseningsavgifter. Glöm inte att meddela oss när ärendet sedan är löst.

För att förenkla hanteringen av reklamationsärenden, har vi gjort en checklista:

  • Bestrid alltid fakturan direkt till den leverantör som ni beställt varan av. I listan nedan under rubriken Kontaktuppgifter, hittar ni en lista över våra största leverantörer och e-postadresser till deras fakturaavdelningar. Dit ska bestridandet skickas, och alltid med en kopia till oss.

  • I bestridandet måste ni uppge leverantörens fakturanummer. Det hittar ni i fritextfältet på fakturan ni fått av oss. Där står bland annat Ursprungsleverantör och Lev.fakturanummer. Det är det senare ni behöver uppge i bestridandet.

  • För att vi ska kunna betalstoppa fakturan måste ni meddela oss på HBV samtidigt som ni bestrider fakturan till leverantören, dock senast 15 dagar från fakturadatumet. Detta är viktigt eftersom genomfaktureringen sker via oss och vi annars hinner betala fakturan till leverantören.

  • Sätt alltid epost@hbv.se som kopiamottagare i e-postmeddelandet när ni skickar ert bestridande av fakturan till leverantören. Meddela alltid oss när ärendet är löst så vi vet att fakturan ska betalas.

Vi tillämpar debitering av dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen (1975:365). Därför är det extra viktigt att vi får kännedom om eventuella bestridanden och anmärkningar av fakturor som görs direkt till leverantören. Detta gäller oavsett om bestridandet rör exempelvis reklamation, utebliven eller felaktig leverans eller om ni har fått en faktura till fel bolag exempelvis till en trepartsentreprenör eller en underkund.

Tveka inte att höra av er till oss med frågor gällande bestridanden av leverantörsfakturor eller funderingar över våra faktureringsrutiner.

Kontaktuppgifter

Detta är en lista till våra största leverantörer i bokstavsordning, inte till de leverantörer som har flest reklamationer. För kontaktuppgifter till övriga leverantörer, se bilagan till fakturan du vill reklamera.

Kontaktuppgifter till våra största leverantörer vid faktura- och returfrågor:

Ahlsell:
fastighet.info@ahlsell.se
med kopia till epost@hbv.se

Beijer:
kund@beijerbygg.se
med kopia till epost@hbv.se

Electrolux vitvaror:
kundservice@electrolux.se
med kopia till epost@hbv.se

Electrolux reservdelar:
reservdelar@electrolux.se
med kopia till epost@hbv.se

Elektroskandia:
fakturafraga@cylinda.se; faktura@elektroskandia.se
med kopia till epost@hbv.se

Rexel:
kundreskontra@rexel.se (Rexel/Selga)
med kopia till epost@hbv.se