Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Ny upphandling av städmaterial och hygienprodukter

Ny upphandling av städmaterial och hygienprodukter

Till hösten annonserar HBV den nya upphandlingen 24-108 Städmaterial och hygienprodukter. Upphandlingen kommer att mynna ut i ett ramavtal med brett utbud av städ- och hygienprodukter med hållbarhet i fokus. Ramavtal kommer att tecknas med en leverantör och planerad avtalsstart är 1 april 2024.

Omfattning

Ramavtalet avser leverans av städmaterial och hygienprodukter och omfattas av följande produktgrupper:

Första hjälpen – exempelvis plåster, första hjälpen stationer, blodstoppare och ögondusch.

Handskar och skoskydd – exempelvis engångshandskar, skyddshandskar, bomullshandskar och skoskydd.

Kemiska produkter – exempelvis maskindiskmedel, rengöringsmedel, golvvårdsvax, kalkborttagning, fönsterputs, golvpolish och tvättmedel.

Mjukpapper – exempelvis pappershanddukar, toalettpapper och dispensrar.

Personlig hygien – exempelvis tvål, handdesinfektion, hudlotion och dispensrar.

Påsar och säckar – exempelvis sopsäckar, papperskorgspåsar och sanitetspåsar.

Servering – exempelvis engångsprodukter såsom servetter, glas, bestick, tallrikar, muggar och take-away formar.

Städredskap och tillbehör – exempelvis golvvårdsrondeller, moppar, sopset, stålull, moppgarn, mikrofiberdukar, skaft, dammsugare, rengöringssvampar, sprayflaskor och hinkar.

Ramavtalet omfattar även möjlighet att beställa från leverantörens övriga sortiment.

Avropsordning

Avtal kommer att tecknas med en leverantör.

Annonsering

Upphandlingen är planerad att annonseras i november 2023.
Sista dag för på- respektive avanmälan är 20 oktober 2023.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 1 april 2024. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Fortsatt rättsprocess gällande säkerhetsdörrar

Fortsatt rättsprocess gällande säkerhetsdörrar

Förvaltningsrättens dom gällande HBVs upphandlingar 23-111 Säkerhetsdörrar – inklusive montage samt 23-112 Säkerhetsdörrar – enbart leverans har överklagats till kammarrätten av leverantören Svenska Skydd AB.

Förvaltningsrättens bedömning i målet var att HBV haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingarna och avslog därmed leverantören Svenska Skydd ABs ansökan om överprövning. Nu inväntar vi besked från kammarrätten om prövningstillstånd kommer att medges eller om förvaltningsrättens beslut står fast.

Tillfälliga förlängningsavtal har tecknats med antagna leverantörer gällande befintligt ramavtal 19-111 till och med 31 december 2023 med möjlighet för HBV att säga upp avtalen i varje avtalsdel med 14 dagars uppsägningstid. Läs mer>>

Nu kommer försäkringsförmedlartjänster till HBV

Nu kommer försäkringsförmedlartjänster till HBV

Som ett led i att utveckla vårt erbjudande till medlemmarna har HBV tagit beslut om att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion är detta ett nytt och spännande steg som kommer att möjliggöra ytterligare områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Upphandlingarna kommer att ske under hösten och beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Fyra områden kommer att upphandlas

Det är olika områden inom försäkring som kommer att utmynna i fyra olika avtal. Syftet med att dela upp det i olika områden är för att skapa mervärde, lyfta fram väsentliga områden, skapa förutsättningar för en mer kraftfull konkurrensutsättning och för att skapa en kvalitetskedja.

Tjänsterna som rör försäkringsförmedling avser skadeförsäkring/företagsförsäkring och hemförsäkring, dessa kommer att utgöra två olika områden. När det gäller de två andra områdena kommer dessa att avse skadehantering och stöd vid skada samt risk, säkerhet och skadeförebyggande arbete. De tjänsterna kan hypotetiskt komma att erbjudas av andra typer av leverantörer än försäkringsförmedlare.

I arbetet med strukturen och utformningen av tjänsterna har HBV arbetat tillsammans med Kristina Hårdänge som är jurist och expert inom försäkringsregelverken.

– Det känns väldigt roligt att vi nu tar det här steget och kommer kunna erbjuda försäkringsförmedlartjänster och andra relaterade försäkringstjänster till våra medlemmar. Vi tror att detta kommer kunna sänka kostnaderna för våra medlemsföretag, men också skapa en långsiktighet och förutsägbarhet för våra medlemmar kring frågor som rör bolagens försäkringar, säger Alexandra Haegerstrand Björkman, inköpsstrateg och ansvarig för försäkringsförmedlartjänster på HBV.

Detta behöver ske framåt

Som medlem är man automatiskt avropsberättigad på samtliga fyra (4) upphandlingar. Underkunder, externa kunder, upphandlande myndigheter och kommuner behöver däremot påanmäla sig aktivt. När det gäller upphandlingen av försäkringsförmedlartjänster rörande hemförsäkring ber vi medlemmarna att fylla i en särskild blankett. Detta eftersom vi önskar få en volymuppskattning som är nödvändig i utformningen av en gruppförsäkringslösning. På HBVs hemsidan finns det mer information om tjänsterna och HBV planerar för både ett seminarium för medlemmar men också en anbudsskola för potentiella leverantörer.

– Jag och mina kollegor finns tillgängliga för medlemmar som vill ta ett möte för att reda ut eventuella frågetecken kring vad upphandlingarna kommer att innehålla, hur det praktiskt kommer att fungera och vad man behöver tänka på. Potentiella leverantörer som har frågor är också välkomna att höra av sig. Kort sagt så finns vi här för att besvara alla frågor kring vår nya funktion. Tveka inte att höra av er, säger Alexandra Haegerstrand Björkman.

Processen framåt

  • I december planerar HBV att annonsera upphandlingarna.
  • Utvärdering och tilldelning beräknas ske i början av februari 2024.
  • I början av mars beräknas avtal tecknas.


Processen är preliminär och kan komma att ändras under processens gång.

Boka ett möte

Alexandra Haegerstrand Björkman, inköpsstrateg och ansvarig för försäkringsförmedlartjänster på HBV, når ni på 08-556 765 48 alternativt alexandra.haegerstrand@hbv.se.

Vill du veta mer?

Mer information om HBVs försäkringsförmedlartjänster och andra försäkringsrelaterade tjänster hittar du här.

Upphandlingen av bogserade sopmaskiner avbruten

Upphandlingen av bogserade sopmaskiner avbruten

Upphandlingen 23-125-2 Markvårdsmaskiner del E – Bogserade sopmaskiner har avbrutits då det visat sig att resultatet av upphandlingen inte fullgör dess syfte att tillgodose HBVs medlemmars och övriga avropsberättigades behov av ett nationellt ramavtal med ett stort och brett utbud av markvårdsmaskiner.

Efter att ha granskat och prövat de anbud som inkommit har HBV kunnat konstatera att det endast finns två anbudsgivare vars anbud uppfyller samtliga ställda krav i upphandlingen. Det betyder av resultatet av upphandlingen inte kommer erbjuda ett tillräckligt underlag av produkter och leverantörer för att avsedd avropsordning, dynamisk rangordning, ska kunna tillämpas på ett fullgott sätt under avtalsperioden. Med anledning av detta har HBV tagit beslutet att avbryta upphandlingen och annonsera den på nytt efter sommaren.

Positivt besked från Förvaltningsrätten

Positivt besked från Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten har nu meddelat att de dömer till HBVs fördel i målet gällande upphandlingarna 23-111 Säkerhetsdörrar – inklusive montage samt 23-112 Säkerhetsdörrar – enbart leverans. Nu väntar en tre veckor lång avtalsspärr innan HBV kan gå vidare och annonsera upphandlingarna på nytt.

Det var den 8 december 2022 som HBV tog beslutet att avbryta de båda upphandlingarna då utformningen inte fullgjorde syftet att erbjuda medlemmar och övriga avropsberättigade ett ramavtal med stort och varierat utbud av säkerhetsdörrar med tillbehör. Detta beslut överprövades av leverantören Svenska Skydd AB och upphandlingarna har varit föremål för överprövning sedan dess. Förvaltningsrättens bedömning i målet är att HBV har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingarna och avslår därmed leverantören Svenska Skydd ABs ansökan om överprövning. Nu råder avtalsspärr till och med den 21 juli 2023. Först när den löpt ut kan HBV annonsera upphandlingarna på nytt.

Tillfälliga förlängningsavtal har tecknats med antagna leverantörer gällande befintligt ramavtal 19-111 till och med 31 december 2023 med möjlighet för HBV att säga upp avtalen i varje avtalsdel med 14 dagars uppsägningstid.

Upphandling av brandvarnare och brandfiltar annonserad

Upphandling av brandvarnare och brandfiltar annonserad

Den annonserade upphandlingen 24-131 Brandvarnare och brandfiltar omfattar brandvarnare, brandfiltar och andra typer av varnare samt tillbehör till avtalad kvalitet och med hög grad av leveranssäkerhet. Sista anbudsdag är 2023-07-10. Planerad avtalsstart är tidigast 2024-01-01.

Omfattning

Upphandlingen avser ett ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmar och associerade kunders behov av brandvarnare och brandfiltar, neutrala men även med specifika tryck om så önskas, andra varnare samt tillbehör enligt nedan angivna produktkategorier:

  • Brandvarnare (exempelvis brandvarnare såsom optiska, uppkopplade, sammankopplade och andra typer av varnare som gas- och vattenvarnare, spisvakt, ställkostnad och tryck av produkt etc.).
  • Brandfiltar (exempelvis enlagers, flerlagers, olika storlekar, med eller utan tryck, ställkostnad och tryck av produkt etc.).
  • Tillbehör (exempelvis adapter till brandvarnare, batterier, skyltar etc.).


I övrigt sortiment ingår endast varor och tjänster som har en naturlig koppling till ramavtalet genom att de omfattas av de produktkategorier som angivits ovan.

Eftersom HBV vill anta leverantörer som kan åta sig att utföra hela uppdraget är det inte tillåtet för leverantörer att lämna anbud på delar av upphandlingen.

HBV uppskattar att den totala avropsvolymen kommer att uppgå till
8 000 000 SEK.

Det maximala värdet som kan komma att avropas från detta ramavtal uppgår till 50 000 000 SEK (takvolym).

Avropsordning

Avropsordning är rangordning. HBV kommer att tilldela de tre leverantörer som har lämnat de anbud som är ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till pris.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är tidigast 2024-01-01. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid kan bli maximalt fyra år inklusive förlängningar.

Nya avtal klara för lastmaskiner

Nya avtal klara för lastmaskiner

Den 12 juni 2023 är det avtalsstart för avtalsområde B – Lastmaskiner gällande vår upphandling 23-125 Markvårdsmaskiner. Övriga avtalsområden är föremål för överprövning. HBV har därför tecknat tillfälliga förlängningsavtal för befintligt ramavtal 19-125 Markvårdsmaskiner till och med 31 december 2023 med möjlighet för HBV att säga upp avtalet för respektive avtalsdel med 14 dagars uppsägningstid.

Omfattning

Ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner, avtalsområde B – Lastmaskiner omfattar lastmaskiner som är godkända för framförande på allmän väg. Maskinerna kan användas året om och kan anpassas med redskap och tillbehör för ett stort antal olika arbetsuppgifter inom vägförvaltning, parkskötsel, fastighetsförvaltning och teknisk förvaltning etc. efter beställarens behov. Samtliga maskiner omfattas av EUs gällande maskindirektiv (för närvarande 2006/42/EG). Maskinerna levereras med svenskt intyg om överensstämmelse med Arbetsmiljöverkets föreskrifter (för närvarande AFS 2008:3).

Avropsordning

HBV har antagit följande leverantörer i bokstavsordning:

  • Axima AB
  • Maskinparken Sverige AB
  • Willegruppen AB

Avrop av upp till och med två maskiner ska ske via dynamisk rangordning. Avropsförfrågan ska göras av den leverantör som har det lägsta totalpriset för det aktuella köpet inom respektive avtalsområde, med hänsyn till de aktuella priser som framgår av det dynamiska rangordningsdokumentet. Förnyad konkurrensutsättning gäller vid avrop av tre eller fler maskiner, alternativt när behovet inte kan tillgodoses med dynamisk rangordning på grund av funktionella och/eller tekniska egenskaper.

Avtalstid

Avtalstiden är 2023-06-12 – 2025-05-31 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Vitvaruinstallationer och service annonserad

Vitvaruinstallationer och service annonserad

Planerad avtalsstart för det nya ramavtalet 23-181 Vitvaruinstallationer och service är den 1 september 2023. Sista dag för att lämna anbud i upphandlingen är 3 juli 2023. Upphandlingen avser ett ramavtal som ska tillgodose de avropsberättigades behov av vitvaruinstallationer och service inom deras fastighetsbestånd. Upphandlingen är indelad i geografiska områden och tjänsteområden.

Omfattning

I tjänsteområde A ska antagna leverantörer avropa produkter för beställarens räkning via HBVs befintliga ramavtal 21-101 Vitvaror samt 22-110 Köksfläktar och installation och framtida ramavtal för vitvaror och köksfläktar. Sammanlagt omfattas upphandlingen av 98 avtalsområden. Ett avtalsområde består av ett tjänsteområde och ett geografiskt område. 

Tjänsteområden:
A – Installationer
B – Service

Geografiska områden:
1. Stockholms län, utom Stockholm stad (Upplands Bro, Sigtuna, Upplands Väsby, Vallentuna, Norrtälje, Täby, Sollentuna, Järfälla, Danderyd, Sundbyberg, Solna, Vaxholm, Österåker)

2. Stockholms län syd, utom Stockholm stad (Nykvarn, Södertälje, Botkyrka, Nynäshamn, Huddinge, Haninge, Tyresö, Nacka, Värmdö)

3. Stockholms stad, norr och Ekerö (Rinkeby, Kista, Spånga, Tensta, Hässelby, Vällingby, Bromma, Ekerö)

4. Stockholms stad, syd (Skärholmen, Hägersten, Liljeholmen, Älvsjö, Enskede, Årsta, Vantör, Farsta, Skarpnäck) 

5. Stockholms stad, centrala samt Lidingö (Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, Östermalm, Lidingö)

6. Uppsala län 

7. Södermanlands län 

8. Östergötlands län, öst (Finspång, Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik) 

9. Östergötlands län, väst (Motala, Linköping, Vadstena, Mjölby, Ödeshög, Boxholm, Kinda, Åtvidaberg, Ydre) 

10. Jönköpings län, norr (Mullsjö, Habo, Jönköping, Nässjö, Eksjö, Tranås, Aneby) 

11. Jönköpings län, syd (Vaggeryd, Gislaved, Gnosjö, Värnamo, Sävsjö, Vetlanda) 

12. Kronobergs län 

13. Kalmar län, norr (Västervik, Hultsfred, Vimmerby) 

14. Kalmar län, syd (Oskarshamn, Högsby, Mönsterås, Nybro, Kalmar, Emmaboda, Torsås, Mörbylånga, Borgholm) 

15. Gotlands län 

16. Blekinge län 

17. Skåne län, nordväst (Höganäs, Helsingborg, Bjuv, Landskrona, Svalöv Båstad, Ängelholm, Åstorp, Örkelljunga, Klippan) 

18. Skåne län, sydväst (Kävlinge, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Lund, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Malmö) 

19. Skåne län, nordost (Bromölla, Kristianstad, Osby, Östra Göinge) 

20. Skåne län, sydost (Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Tomelilla, Ystad) 

21. Skåne län, mellersta (Eslöv, Hässleholm, Hörby, Höör, Perstorp) 

22. Hallands län 

23. Västra Götalands län, norr (Strömstad, Dals-Ed, Bengtsfors, Åmål, Tanum, Mellerud, Färgelanda, Munkedal, Sotenäs, Lysekil, Vänersborg, Uddevalla, Orust, Tjörn, Trollhättan, Lilla Edet, Stenungsund, Ale, Kungälv, Öckerö) 

24. Västra Götalands län, syd (Gullspång, Mariestad, Töreboda, Karlsbo, Götene, Skövde, Tibro, Lidköping, Skara, Grästorp, Vara, Hjo, Tidaholm, Falköping, Essunga, Alingsås, Herrljunga, Vårgårda, Lerum, Ulricehamn, Borås, Bollebygd, Partille, Härryda, Mölndal, Mark, Tranemo, Svenljunga) 

25. Göteborg stad, nordöst (Angered, Kortedala, Gärdsås, Bergsjön) 

26. Göteborg stad, väst (Askim, Frölunda, Tynnered, Högsbo, Skärgården) 

27. Göteborg stad, centrum (Majorna, Kungsladugård, Centrum, Linné, Örgryte, Härlanda) 

28. Göteborg stad, Hisingen (Hisingen) 

29. Värmlands län, norr (Torsby, Eda, Arvika, Sunne, Hagfors, Filipstad, Munkfors) 

30. Värmlands län, syd (Årjäng, Säffle, Grums, Kil, Karlstad, Hammarö, Storfors, Kristinehamn, Forshaga) 

31. Örebro län 

32. Västmanlands län 

33. Dalarnas län, norr (Malung, Älvdalen, Mora, Orsa, Rättvik, Leksand) 

34. Dalarnas län, syd (Vansbro, Gagnef, Borlänge, Falun, Säter, Hedemora, Ludvika, Smedjebacken, Avesta) 

35. Gävleborgs län, norr (Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Ovanåker, Bollnäs, Söderhamn) 

36. Gävleborgs län, syd (Ockelbo, Sandviken, Gävle, Hofors) 

37. Västernorrlands län, öst (Örnsköldsvik) 

38. Västernorrlands län, mitt (Sollefteå, Kramfors, Härnösand) 

39. Västernorrlands län, syd (Timrå, Sundsvall, Ånge) 

40. Jämtlands län, norr (Strömsund, Krokom, Östersund, Ragunda) 

41. Jämtlands län, syd (Åre, Berg, Härjedalen, Bräcke) 

42. Västerbottens län, väst (Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea) 

43. Västerbottens län, mitt (Vindeln, Lycksele, Åsele, Bjurholm, Vännäs) 

44. Västerbottens län, öst (Robertsfors, Umeå, Nordmaling) 

45. Norrbottens län, väst (Jokkmokk, Arjeplog, Arvidsjaur) 

46. Norrbottens län, öst (Övertorneå, Haparanda, Överkalix, Kalix) 

47. Norrbottens län, syd (Piteå, Boden, Luleå, Älvsbyn) 

48. Norrbottens län, nord (Kiruna, Gällivare) 

49. Norrbotten/Västerbotten (Skellefteå, Norsjö, Malå) 

Avropsmodell

Efter genomförd upphandling kommer HBV att teckna avtal med tre leverantörer i rangordning per avtalsområde. 

Avtalstid

Planerad avtalsstart 2023-09-01. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid kan maximalt bli fyra år inklusive förlängningar.

Elkraftsupphandling annonserad

Elkraftsupphandling annonserad

HBVs samordnade upphandling 24-134 Elkraft är nu annonserad. Sammanlagt omfattar upphandlingen 25 avtalsområden, där varje avtalsområde utgörs av en eller flera av HBVs medlemmar och associerade kunder. Sista anbudsdag är den 30 juni 2023.

Omfattning

Upphandlingen 24-134 Elkraft omfattar leverans av elkraft till i förväg anmälda upphandlande myndigheter och bolag. Sammanlagt omfattas upphandlingen av 25 olika avtalsområden, där varje avtalsområde utgörs av en eller flera av HBVs medlemmar och associerade kunder. Varje avtalsområde utvärderas och tilldelas separat. Utvärdering kommer att ske utifrån kundens beräknade årsvolym och beräknad årskostnad. HBV avser att teckna avtal med en leverantör per avtalsområde. Ramavtal kommer att tilldelas de leverantörer som för varje enskilt avtalsområde har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

Ramavtalet erbjuder en ny smart avtalsmodell, flexibelt elinköp. Modellen hanterar både rörliga priser, fasta priser och portföljförvaltning, allt beroende på hur Beställaren väljer att nyttja avtalet under avtalsperioden. Praktiskt stöd med avtalsförvaltning under avtalsperioden samt tillgång till ett IT-baserat processtöd för hantering, styrning och kontroll av elavtalet ingår kostnadsfritt för de avropsberättigade de första fem månaderna.

Avtalstid

Avtalsperioden på ramavtalet är fyra år från och med 2024-01-01 till och med 2027-12-31. Beställarens leveransavtal kan starta när som helst under ramavtalsperioden, dock senast 2027-01-01. Giltighetstiden på Beställarens leveransavtal kan vara minst ett år och högst fyra år.

Start för nya avtal gällande fönster och fönsterdörrar i komposit

Start för nya avtal gällande fönster och fönsterdörrar i komposit

Den 29 maj 2023 började de nya ramavtalen 23-171 Fönster och fönsterdörrar i komposit – leverans med montage samt 23-172 Fönster och fönsterdörrar i komposit – enbart leverans att gälla. Ramavtalen erbjuder ett helhetskoncept med leverans och om så önskas även installation av högkvalitativa fönster och fönsterdörrar i komposit, med aluminiumförstärkning eller med stålförstärkning. De fönstertyper som omfattas av ramavtalen har granskats av RISE Institutes of Sweden AB och samtliga uppfyller kraven som ställdes i upphandlingarna.

23-171 Fönster och fönsterdörrar i komposit – leverans med montage

Upphandlingen 23-171 Fönster och fönsterdörrar i komposit – leverans med montage omfattar två avtalsområden och är regionalt indelad i fyra regioner:

Nord:
Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs och Dalarnas län.

Syd:
Skåne, Blekinge, Kalmar och Kronobergs län.

Väst:
Värmlands, Västra Götalands, Hallands och Jönköpings län.

Öst:
Västmanlands, Örebro, Gotlands, Östergötlands, Södermanlands, Uppsala och Stockholms län.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning vid avrop upp till 300 fönster, därefter gäller förnyad konkurrensutsättning vilket innebär att beställare inbjuder samtliga antagna leverantörer inom aktuellt avtalsområde att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet.

Avrop ska i första hand ske av den den leverantör som är antagagen som rangordnad etta i respektive avtalsområde. Beställaren har rätt att tillfråga leverantör antagen som nummer två och tre enligt rangordningen i följande fall:

  • Leverantören inte besvarar avropsförfrågan (avger orderbekräftelse) inom fem arbetsdagar efter förfrågan.
  • Leverantören avböjer avropsförfrågan.
  • Leverantören avger en oren accept (orderbekräftelsen överensstämmer inte med avropsförfrågan) och leverantören underlåter att rätta orderbekräftelsen inom två arbetsdagar efter meddelande från beställaren.
  • Leverantören inte inom fem arbetsdagar efter beställarens förfrågan presenterar efterfrågad dokumentation som visar att leverantören uppfyller kraven i ramavtalet eller kontraktsvillkoren.
  • Leverantören inte kan utföra leveransen i enlighet med kontraktsvillkoren, exempelvis inom angiven leveranstid.

Beställare har, i fall då det är motiverat av det enskilda avropet, rätt att ställa ytterligare krav på varans funktion, prestanda och egenskap alternativt avropa annan vara. Beställare ska även vid sådant avrop följa avropsordningen.

HBV har antagit följande leverantörer i rangordning gällande samtliga regioner (Nord, Syd, Väst och Öst):

A. Fönster och fönsterdörrar med aluminiumförstärkning – leverans med montage 
1. Interoc Dörr & Fönster
2. TK Fönsterbyte AB
3. Entreprenadprojekt Täby AB

B. Fönster och fönsterdörrar med stålförstärkning – leverans med montage
1. TK Fönsterbyte AB
2. Interoc Dörr & Fönster
3. Entreprenadprojekt Täby AB

Entreprenadform för montage

Leverantörerna är upphandlade som totalentreprenörer enligt ABT06. Leverantörerna har därmed fullt funktionsansvar för levererade och monterade fönster och fönsterdörrar.

För montage gäller bilaga 6 Kontraktsvillkor (Administrativa föreskrifter enligt AF AMA 21).

Avtalstid

Avtalstiden är 2023-05-29 – 2025-05-28 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar, antingen av ramavtalet i dess helhet eller i förhållande till enskilda avtalsområden (vardera en förlängningsperiod). Ramavtalets löptid inklusive förlängningar kan maximalt uppgå till fyra år.

23-172 Fönster och fönsterdörrar i komposit – enbart leverans

Ramavtalet 23-172 Fönster och fönsterdörrar i komposit – enbart leverans är rikstäckande och omfattar två avtalsområden där följande leverantörer är antagna i rangordning:

C. Fönster och fönsterdörrar i komposit med aluminiumförstärkning – enbart leverans 
1. MIR Gruppen AB

D. Fönster och fönsterdörrar i komposit med stålförstärkning – enbart leverans 
1. Beijer Byggmaterial AB
2. MIR Gruppen AB

Avropsordning

Avropsordning är rangordning vid avrop upp till 750 fönster, därefter gäller förnyad konkurrensutsättning som innebär att beställaren inbjuder antagna leverantörer inom aktuellt avtalsområde att på nytt lämna anbud i enlighet med de villkor och som anges i ramavtalet. Det finns möjlighet att tillfråga leverantör antagen som nummer två på samma villkor som gäller för ramavtalet 23-171 Fönster och fönsterdörrar – leverans och montage.

Avtalstid

Avtalstiden är 2023-05-29 – 2025-05-28 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar antingen av ramavtalet i dess helhet eller i förhållande till enskilda avtalsområden (vardera en förlängningsperiod). Ramavtalets löptid inklusive förlängningar kan maximalt uppgå till fyra år.

Upphandlingen av markvårdsmaskiner överprövad

Upphandlingen av markvårdsmaskiner överprövad

Leverantören AB Mek & Maskin Markvårdsmaskiner Vimmerby har lämnat in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten gällande HBVs upphandling 23-125 Markvårdsmaskiner.

I första hand har AB Mek & Maskin Markvårdsmaskiner yrkat på att HBV ska rätta tilldelningsbeslutet avseende följande avtalsområden:

A. Åkgräsklippare
C. Redskapsbärare
D. Ej bogserade sopmaskiner
F. Kompakttraktorer
G. Robotgräsklippare
H. Ogräsbekämpningsmaskiner
I. Handhållna maskiner

I andra hand yrkar AB Mek & Maskin Markvårdsmaskiner på att upphandlingen ska göras om.

I nuläget är avtalsområde B – Lastmaskiner inte överprövat. HBV kommer dock inte att teckna avtal för detta avtalsområde förrän leverantören AB Mek & Maskin Markvårdsmaskiner inkommit med ett förtydligande gällande överprövningen.

Avtalsområde E – Bogserande sopmaskiner har avbrutits sedan tidigare på grund av bristande konkurrens och kommer att annonseras på nytt inom kort. Eftersom vårt befintliga ramavtal 19-125 Markvårdsmaskiner löper ut 2023-05-31 avser HBV att teckna tillfälliga förlängningsavtal med befintliga leverantörer till och med 2023-12-31, med möjlighet för HBV att säga upp förlängningen i varje avtalsområde med 14 dagars uppsägningstid.

Årets andra nummer av HBV-Magasinet

Årets andra nummer av HBV-Magasinet

I veckan kommer årets andra nummer av HBV-Magasinet ut och det här numret har tema trepartsavtal. Vi träffar representanter från vår medlem Mitthem AB som var en av de första medlemmarna att testa trepartsavtal. Vi berättar också om våra Hållbara dagar där cirkularitet och klimat var i fokus. Kristian Pedersen, advokat och partner på Advokatfirman Kahn Pedersen reder ut golvpriser och liknande metoder för att motverka osunt låga anbudspriser. Trevlig läsning.
Du hittar det senaste numret här>>

Lagändring kemikalieskatt

Lagändring kemikalieskatt

Från och med den 1 juli 2023 ändras lagen som innefattar kemikalieskatten. I lagen 2016:1067 ändras dels skattesatsen men också rätten till avdrag. Skattesatsen sänks från 12 kr/kg till 11 kr/kg och max skattebelopp ändras till 489 kronor. Avdragssystemet ändras så att rätten till avdrag enbart påverkas om varan innehåller brom, klor eller fosfor. Hur ämnet är tillsatt påverkar inte längre avdragsrätten vilket innebär att skatten ändras på samtliga varor.

Lagändringen medför ändringar i prislistorna hos vissa av våra avtalade leverantörer som har varor som innehåller brom, klor eller fosfor. Läs mer i vår avtalskatalog under respektive ramavtal.