Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Ny upphandling av vitvaror annonseras i slutet av september

Ny upphandling av vitvaror annonseras i slutet av september

Förberedelserna inför annonseringen av vår nya upphandling 26-101 Vitvaror är i full gång. Intresset är stort och för att fler ska ges möjlighet att delta har sista dag för på- respektive avanmälan förlängts till och med 2025-09-19 (tidigare 2025-08-31).

Omfattning

Ramavtalet omfattar varor, tillbehör, reservdelar samt installation av de varor som ingår i avtalet. Avtalet inkluderar även åtgärder under garantitiden. Exempel på varor som ingår är kylskåp, frysar, spisar, köksfläktar, diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare. 

En nyhet är att köksfläktar som inte behöver anslutas till fastighetens ventilationssystem kommer att ingå i ramavtalet. Denna typ av vitvara har en mer naturlig koppling vid köp av spisar och/eller hällar samt vid renovering och nybyggnationer. Däremot kommer spiskåpor och mer avancerade fläktsystem att omfattas av det kommande ramavtalet 26-110 Ventilationsprodukter (tidigare benämnt Köksfläktar och ventilation). Vår förhoppning med uppdelningen är att förenkla avrop samt säkerställa rätt kravställning och teknisk specifikation för respektive produktkategori.

Ramavtalet omfattar inte hemelektronik eller andra typer av hushållsapparater och inte heller professionell utrustning för storkök eller produkter avsedda för centrala tvättstugor.

Annonsering

Upphandlingen är planerad att annonseras i slutet av september 2025.

Sista dag för på- respektive avanmälan har förlängts till och med 2025-09-19 (tidigare 2025-08-31).

Avropsordning

HBV har för avsikt att tilldela tre leverantörer i strikt rangordning, där avrop i första hand ska ske från rangordnad etta.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2026-04-21. Avtalet gäller i fyra år från ikraftträdandet och avslutas automatiskt efter det utan att det behöver sägas upp. HBV har möjlighet att säga upp hela ramavtalet, eller en del av det, tidigast två år efter att det börjat gälla. Uppsägningen ska ske skriftligen och minst tre månader i förväg.

Möbler och heminredning tilldelad

Möbler och heminredning tilldelad

HBV har slutfört granskningen av upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning och meddelat ett tilldelningsbeslut till de två leverantörer som lämnat in anbud.

Antagna leverantörer i rangordning:

1. IKEA Svenska Försäljnings AB
2. Input Interiör AB

Avropsordning är strikt rangordning.

Den lagstadgade avtalsspärren löper ut 2025-08-25.

Omfattning

Ramavtalet avser ett rikstäckande ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmars behov av möbler och heminredning för olika typer av miljöer, såsom kontor, gemensamma utrymmen och hemmakontor. Målsättningen är att erbjuda funktionella, hållbara och estetiskt tilltalande produkter med en konkurrenskraftig prisbild och tydligt kvalitetsfokus.

Ramavtalet omfattar bland annat stolar, bord, förvaringslösningar, textilier och dekorationer. Även belysning i form av lampor för hemmiljö samt tillhörande ljuskällor ingår. Upphandlingen omfattar däremot inte köksinredning, badrumsmöbler, vitvaror, elmaterial eller annan elektronik. Det nya ramavtalet ska ge medlemmarna möjlighet att genomföra samordnade inköp på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt, samtidigt som de får tillgång till ett brett och relevant utbud av möbler och inredningsprodukter som uppfyller både praktiska behov och estetiska krav.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-12-01. Avtalstiden är fyra år från och med dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid.

Ny utvärdering av 25-155 Balkonginglasning

Ny utvärdering av 25-155 Balkonginglasning

Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade den 17 juli 2025 att bifalla den ansökan om överprövning som leverantören Sunparadise Sverige AB lämnat in avseende upphandlingen 25-155 Balkonginglasning.

I enlighet med domstolens avgörande har HBV utvärderat anbuden i upphandlingen på nytt. Detta innebär att det tidigare tilldelningsbeslutet, meddelat den 9 maj 2025, ersätts av ett nytt beslut daterat 15 augusti 2025.

Utvärderingen har genomförts utifrån de krav och utvärderingskriterier som fastställts i upphandlingsdokumentet.

Antagna leverantörer i rangordning:

1. Alnova Balkongsystem AB
2. Svenska Lumon AB
3. Sunparadise Sverige AB

Omfattning

Ramavtalet 25-155 Balkonginglasning är rikstäckande och omfattar:

  • Varor som avser inglasning av balkonger, inklusive allt nödvändigt material och monteringstjänster.
  • Standardlösningar samt inglasningar för olika typer och storlekar av balkonger.
  • Tjänster som täcker initial uppmätning, tillverkning, leverans, installation och eventuell efterservice.

Avtalstid

HBVs ambition är att det nya ramavtalet 25-155 Balkonginglasning ska träda i kraft så snart den obligatoriska avtalsspärren har löpt ut, vilket sker den 25 augusti 2025.

För att säkerställa kontinuitet och undvika att stå utan giltigt avtal inom detta avtalsområde har HBV, med anledning av det nya tilldelningsbeslutet, tecknat ett tillfälligt förlängningsavtal med leverantören Sunparadise Sverige AB. Förlängningsavtalet gäller det nuvarande ramavtalet 21-155 Balkonginglasning och sträcker sig fram till den 18 november 2025.

Detta tillfälliga avtal är en övergångslösning som kan sägas upp av HBV med 14 dagars uppsägningstid, om det nya ramavtalet kan träda i kraft tidigare.

Ny upphandling annonserad: 25-146 Biogas

Ny upphandling annonserad: 25-146 Biogas

HBV har nu annonserat upphandlingen 25-146 Biogas med syftet att tillgodose behovet av biogas för uppvärmning av fastigheter hos våra påanmälda medlemmar och myndigheter. Sista anbudsdag är 2025-09-02.

Omfattning

Upphandlingen omfattar fysisk biogas som köps till rörligt spotpris, med möjlighet för respektive kund att prissäkra delar av volymen under avtalstiden genom separat överenskommelse med leverantören. Sammanlagt omfattar upphandlingen nio anläggningar.

Länk till annonserad upphandling>>

Efter genomförd upphandling avser vi att teckna ramavtal med en leverantör för samtliga påanmälda bolag och myndigheter. Separata leveransavtal tecknas sedan mellan varje enskilt bolag eller myndighet och den antagna leverantören.

HBV uppskattar att den totala avropsvolymen kommer att uppgå till cirka 16 000 MWh. Takvärdet, det vill säga den maximala totala volymen som kan komma att avropas från ramavtalet under ramavtalsperioden, uppgår till 85 000 MWh för samtliga avtalsområden.

Befintligt ramavtal 21-146 Biogas löper ut 2025-09-30. Se information om ramavtal i vår avtalskatalog>>.

Avtalstid

Avtalstiden är två år, 2025-10-01 – 2027-09-30, med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan dock maximalt bli fyra år. Vid eventuell framflyttning av avtalsstart förskjuts avtalsperioden motsvarande.

Tillfälliga förlängningsavtal för Köks- och förvaringslösningar

Tillfälliga förlängningsavtal för Köks- och förvaringslösningar

Till följd av den pågående överprövningen gällande upphandlingen 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage valde HBV att teckna tillfälliga förlängningsavtal gällande befintligt ramavtal 21-10 Köks- och förvaringslösningar. De tillfälliga avtalen gäller till och med 2025-09-30, med 14 dagars uppsägningstid. 

Överprövning

Leverantören Modexa AB lämnade in en ansökan om överprövning avseende upphandlingen 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage. Överprövningen omfattar samtliga elva avtalsområden där leverantören LIB Luck och InredningsBolaget AB tilldelats första plats i rangordningen. Det enda avtalsområde som inte omfattas av överprövningen är 1A – Lackat, region Nord, där Modexa tilldelats som rangordnad etta.

Antagna leverantörer enligt tilldelningsbeslutet som meddelades:

Avtalsområde 1A – Lackat, region Nord
1. Modexa AB
2. LIB Luck och InredningsBolaget AB

Avtalsområde 1B – Lackat, region Syd
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 1C – Lackat, region Väst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 1D – Lackat, region Öst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2A – Laminerat, region Nord
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2B – Laminerat, region Syd
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2C – Laminerat, region Väst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2D – Laminerat, region Öst
1.LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3A – Folierat, region Nord
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3B – Folierat, region Syd
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3C – Folierat, region Väst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3D – Folierat, region Öst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Tillfälliga förlängningsavtal

Med anledning av denna överprövning har HBV beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal med antagna leverantörer LIB Luck och InredningsBolaget AB, Modexa AB samt Scandinavian Kitchen AB gällande befintligt ramavtal 21-140 Köks- och förvaringslösningar till och med 2025-09-30, med en uppsägningstid om 14 dagar.

För att säkerställa kontinuitet och undvika en förhastad implementering under sommaren omfattar de tillfälliga förlängningsavtalen även avtalsområde 1A – Lackat, region Nord.

Ramavtalet Vitvaruinstallationer och service förlängs och ny indexmodell införs

Ramavtalet Vitvaruinstallationer och service förlängs och ny indexmodell införs

HBV har beslutat att förlänga ramavtalet 23-181 Vitvaruinstallationer och service till och med 2026-12-31. Detta är den första möjliga förlängningen och HBV har därefter option på ytterligare förlängning. Samtidigt införs en ändrad hantering av prisjusteringar inom avtalet, i syfte att förenkla och tydliggöra processen för både leverantörer och medlemmar.

Ny indexmodell

För att skapa en tydligare och mer förutsägbar hantering av prisjusteringar har vi beslutat att införa en reviderad modell för indexreglering. Denna träder i kraft den 1 augusti 2025 och ersätter tidigare formuleringar i avtalet.

Från och med 2026 kommer prisjusteringar att ske en gång per år, den 1 januari, baserat på indexutfall från juni månad föregående år. Den första prisjusteringen enligt den nya modellen sker alltså 1 januari 2026, med utgångspunkt i index för juni 2025.

Prisjusteringen baseras på följande viktning:

  • 50 % Entreprenadindex littera 3021–3025
  • 50 % Entreprenadindex littera 3031


Dessa index ingår i Entreprenadindex för husbyggnad och anläggning, publicerade av Statistiska centralbyrån (SCB). Indexen speglar entreprenörens kostnadsutveckling utan hänsyn till produktivitet och löneglidning. Observera att index för juni publiceras först i augusti.

Den nya modellen syftar till att:

  • Skapa en enklare och mer enhetlig prisjusteringsprocess
  • Minska risken för missförstånd eller förseningar
  • Anpassa prisjusteringarna till hur SCB faktiskt publicerar index 

Omfattning

Ramavtalet 23-181 Vitvaruinstallationer och service är geografiskt indelat i 49 olika avtalsområden och omfattar två tjänsteområden:

A – Installationer
B – Service

I tjänsteområde A ska antagna leverantörer avropa produkter för beställarens räkning via HBVs befintliga ramavtal 21-101 Vitvaror samt 22-110 Köksfläktar och installation och framtida ramavtal för vitvaror och köksfläktar.

Antagna leverantörer i bokstavsordning:

  • Best Hushållsservice AB
  • Billingens Hushållsservice AB
  • Bravida Prenad AB
  • Bravida Sverige AB
  • ELON Group AB
  • EP-Service Kyl & Maskin AB
  • Falu Vitvaruservice AB
  • Garantgruppen AB
  • Köksmontage Gruppen AB
  • Movator AB
  • Norrorts Vitvaruservice AB
  • QSR & Brion Vitvaror AB
  • S Holmgrens Väst AT
  • SAPS Service Management AB
  • Svensk Vitvaruteknik AB
  • TW Service i Örebro AB
  • Upplands Vitvaruservice AB
  • Vitvaruservice i Stockholm AB
  • Västkustens Hushållsservice AB


Läs mer om rangordningen i vår avtalskatalog.

Statusuppdatering: 25-102 Tvättstugeutrustning

Statusuppdatering: 25-102 Tvättstugeutrustning

Den nya upphandlingen 25-102 Tvättstugeutrustning är fortsatt föremål för överprövning av leverantören Electrolux Professional AB. Vi inväntar fortfarande beslut från Förvaltningsrätten, som är informerad om ärendets angelägenhet och behovet av ett skyndsamt avgörande.

HBV står fast vid sitt tilldelningsbeslut och har fullt förtroende för att upphandlingsprocessen genomförts korrekt, transparant och rättssäkert. 

Det tidigare ramavtalet 21-102 Tvättstugeutrustning löpte ut 15 januari 2025 och HBV står därmed utan ramavtal inom detta avtalsområde. Några tillfälliga förlängningsavtal har inte tecknats. Vår ambition har, precis som alltid, varit att tillgodose medlemmarnas behov på ett affärsmässigt och objektivt sätt i enlighet med LOU.

Vi är medvetna om att detta kan innebära praktiska utmaningar för er som medlemmar och vi beklagar de besvär detta kan medföra. För frågor eller behov av stöd i er specifika situation är ni välkomna att kontakta våra regionansvariga, affärsutvecklare Josko Lorger eller ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.

Upphandling av hemförsäkring annonseras efter sommaren

Upphandling av hemförsäkring annonseras efter sommaren

Våra medlemmar och marknadens leverantörer har visat stort intresse för HBVs satsning avseende en anpassad hemförsäkring för hyresgäster. Därför är vi glada att kunna meddela att den nya upphandlingen 25-193 Försäkringsförmedling avseende en grupplösning av hemförsäkring kommer att annonseras på nytt efter sommaren.

Omfattning

Det kommande ramavtalet avseende en grupplösning av hemförsäkring är en efterlängtad satsning som syftar till att ge våra medlemmar möjlighet att kunna erbjuda sina hyresgäster en trygg, anpassad och konkurrenskraftig hemförsäkringslösning. För närvarande pågår arbetet med att färdigställa upphandlingsdokumenten med en uppdaterad struktur som bättre möter medlemmarnas behov.

För att maximera intresset hos marknadens leverantörer samt säkerställa hög konkurrens och kvalitativa anbud har vi valt att annonsera upphandlingen efter sommarens semesterperiod.

Frågor om denna upphandling besvaras av ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.

Avtalsstart för Styr- och reglerutrustning 1 september

Avtalsstart för Styr- och reglerutrustning 1 september

HBVs upphandling 25-118 Styr- och reglerutrustning är nu slutförd och avtal har tecknats med antagna leverantörer inom respektive avtalsområde. Det nya ramavtalet är mycket efterlängtat då vi för närvarande är avtalslösa inom detta avtalsområde. Den 1 september 2025 träder ramavtalet i kraft.

Omfattning

Ramavtalet omfattar produkter som används för att optimera och styra tekniska system i olika verksamheter. Tjänster som installation och löpande underhåll av dessa utrustningar ingår också i ramavtalet, vilket säkerställer en komplett lösning för energieffektiva och säkra driftsystem.

HBV har tecknat ramavtal med erfarna och pålitliga leverantörer som kan erbjuda kostnadseffektiva, högkvalitativa lösningar inom styr- och reglerteknik. På så vis kan våra medlemmar uppnå bättre teknisk prestanda, lägre energiförbrukning och en trygg, stabil drift – vilket i sin tur stärker både konkurrenskraft och bidrar till uppfyllelsen av miljö- och hållbarhetsmål.

Avtalsområden och avropsordning

Ramavtalet är indelat i tre avtalsområden som har utvärderats och tilldelats separat.

A. Styr- och reglerutrustning – DDC, sensorer och ställdon
Avtalsområdet omfattar varor och tjänster som används för att styra och optimera driften av våra medlemmars och övriga associerade kunders fastigheter. Det inkluderar både teknisk utrustning med inbyggd funktionalitet och enklare produkter utan egen styrfunktion. Utöver detta ingår även de tjänster som krävs för att säkerställa att lösningarna fungerar fullt ut i beställarens befintliga systemmiljö.

Avropsordning är strikt rangordning vid avrop upp till och med 200 000 SEK. Vid avrop överstigande 200 000 SEK ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas.

Antagna leverantörer:

1. Nordomatic AB
2. Systeminstallation i Varberg AB
3. Init Sweden AB

B. Styr- och reglerutrustning – övergripande system som molntjänst
Avtalsområdet avser ett centralt system och en samordnad plattform för övervakning och styrning av fastighetens tekniska funktioner, som ska levereras som en molntjänst (Software-as-a-Service, SaaS).

Eftersom HBVs medlemmar har olika behov och tekniska förutsättningar, kommer förnyad konkurrensutsättning (FKU) att tillämpas från första kronan inom detta avtalsområde, så samtliga antagna leverantörer ska tillfrågas och lämna anbud. Systemlösningen ska vara öppen och flexibel, med möjlighet att kommunicera med de vanligaste kommunikationsprotokollen.

Antagna leverantörer angiva i bokstavsordning:

  • Danfoss AB
  • Init Sweden AB
  • Kiona Sweden AB
  • Nordomatic AB
  • Systeminstallation i Varberg AB


C. Styr- och reglerutrustning – fastighetsstyrning med AI som molntjänst
Avtalsområdet omfattar AI-baserade system för fastighetsautomation. Systemet ska kunna samla in, analysera och tolka data från olika källor, såsom sensorer, BMS (Building Management System), SCADA-system och IoT-enheter. Med hjälp av avancerad dataanalys, maskinlärning och automatisering ska lösningen kunna:

  • optimera fastighetens drift
  • förutsäga avvikelser och behov
  • automatisera tekniska funktioner.


Eftersom HBVs medlemmar har olika behov och tekniska förutsättningar, kommer förnyad konkurrensutsättning (FKU) att tillämpas från första kronan vid alla avrop inom detta avtalsområde. Leverantören ska kunna ansluta både nya och befintliga fastigheter till den AI-baserade tjänsten. Tjänsten ska även innehålla prognosfunktioner för att stödja datadrivna beslut och proaktiv förvaltning.

Antagna leverantörer angivna i bokstavsordning:

  • Algeno AB
  • Danfoss AB
  • Init Sweden AB
  • Kiona Sweden AB
  • Nordomatic AB
  • Systeminstallation i Varberg AB

Avtalstid

Ramavtalet träder i kraft 1 september 2025 och är giltigt i fyra år från ikraftträdandet och avslutas automatiskt efter det utan att det behöver sägas upp. HBV har möjlighet att säga upp hela ramavtalet, eller en del av det, tidigast två år efter att det börjat gälla. Uppsägningen ska ske skriftligen och minst tre månader i förväg.

Ramavtalet Rörmaterial förlängt ett år

Ramavtalet Rörmaterial förlängt ett år

HBVs ramavtal 22-104 Rörmaterial har förlängts till och med 2026-09-18. Detta är den sista möjliga förlängningen, vilket innebär att avtalet inte kan förlängas ytterligare. Arbetet med den nya upphandlingen pågår för fullt och annonsering är planerad till januari 2026.

Omfattning

Ramavtalet omfattar leverans av rörmaterial som exempelvis: badrumsporslin, badrumsskåp med tillhörande badrumsbelysning, VVS-armaturer, badkar, rörkopplingar, vattensparprodukter, rörledningar för vatten och värme, avloppsrör, pumpar, värmeradiatorer, disk- och tvättbänkar, rensutrustning, rörverktyg, brunnar och brunnsbetäckningar, kollektorrör för bergvärme, med där tillhörande produkter samt övriga produkter som omfattas av RSK-databasens kategoriindelning.  

Från och med 2025-02-01 innehåller ramavtalet även ett utökat sortiment med badrumsmöbler. Det omfattar exempelvis väggfasta badrumsskåp, spegelskåp, tvättställskommoder, tvättbänkar, strykskåp och väggfasta skötbord.

Sortimentet inkluderar också tillbehör såsom belysningsarmaturer, handdukstorkar samt utrustning för handikappanpassning. Möjlighet att tillämpa trepartsavtal finns. 

Ramavtalet är rikstäckande och har delats in i fyra avtalsområden:

A. Stockholms län
B. Västra Götalands län
C. Skåne län
D. Samtliga län i Sverige exklusive avtalsområde A, B och C

Avropsordning är rangordning och avrop ska i första hand ske från rangordnad etta.  

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning där avrop i första hand ska ske från leverantör rangordnad som nummer ett.

Antagna leverantörer i rangordning för samtliga avtalsområden A–D:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Dahl Sverige AB

Mer information om ramavtalet Rörmaterial finns att läsa i vår avtalskatalog>>.

Nytt HBV-Magasin ute

Nytt HBV-Magasin ute

Det senaste numret av HBV-Magasinet är nu skickat till våra medlemmar, kunder och leverantörer. En fullmatad tidning med nyheter, inspiration och insikter. Temat för det här numret är beredskap.

Läs om hur vår medlem AB Gavlegårdarna fick hjälp av vår inköpsstrateg Adam Palm Lamerstedt att upphandla entreprenadarbeten för åtgärder i skyddsrum. AB Tierpsbyggen delar med sig av hur de löste frågan om skyddsrumsbesiktningar genom att utbilda sin egen personal till certifierade skyddsrumssakkunniga.

Vi rapporterar också från vår föreningsstämman och från våra Hållbara dagar. Och såklart vår populära juristkrönika. Den här gången handlar den om tekniska krav.

Här kan du läsa HBV-Magsinet nummer 2.2025>>

Trevlig läsning och varmt tack till alla som bidragit till ännu ett fullmatat nummer av HBV-Magasinet.

Marknadsdialog inför ny upphandling av vitvaror

Marknadsdialog inför ny upphandling av vitvaror

I höst är det dags att annonsera upphandlingen 26-101 Vitvaror, ett av HBVs allra största ramavtal och flitigt använt av väldigt många medlemmar. Nu förbereder vi upphandlingsunderlagen och vill gärna lyssna in vad marknaden har att säga om produktutbud, hållbarhet, kravställning och annat. En RFI är nu annonserad och vi ser fram emot att få svar från intressenter senast den 6 juli.

Upphandlingen 26-101 Vitvaror omfattar vitvaror; kalla, våta och heta, reservdelar samt installationer av i avtalet ingående produkter. Produkterna ska täcka HBVs medlemmars behov av vitvaror för installation, i huvudsak, i hyresgästlägenheter.

I ramavtalet ingår även gasspisar samt ”semiprofessionella- produkter”, produkter för offentliga miljöer tillexempel caféer. Det är dock viktigt att notera att professionella produkter för storkök eller centrala tvättstugor inte omfattas av detta ramavtal. 

Ramavtalet ska omfatta antagna leverantörers kompletta sortiment inom detta produktområde och det ska vara tillgängligt för våra medlemmar och övriga kunder att avropa. Produkterna ska kunna köpas i butik eller online med leverans.

I denna RFI låter vi marknaden svara på frågor gällande produktsortiment, hållbarhet, garantitider och andra krav och villkor.

Befintligt ramavtal 21-101 Vitvaror är giltigt till och med 2026-04-20. Läs mer i vår avtalskatalog>>

Antagna leverantörer angivna i rangordning: 

1. Electrolux Hemprodukter AB
2. Elon Group AB
3. Elektroskandia Sverige AB

Marknadens lösningar för eldrivna arbetsfordon och el-lastcyklar

Marknadens lösningar för eldrivna arbetsfordon och el-lastcyklar

HBV planerar en rikstäckande upphandling av ett ramavtal för eldrivna arbetsfordon och el-lastcyklar, uppdelat i olika avtalsområden. För att säkerställa att den kommande upphandlingen 26-127 Eldrivna arbetsfordon möter våra medlemmars behov och speglar marknadens tekniska och hållbara lösningar har vi nu annonserat en Request For Information (RFI).

Länk till annonserad RFI>>

Sista dag att svara på denna RFI är 2025-06-27.

Upphandlingen 26-127 Eldrivna arbetsfordon är planerad att annonseras i september 2025. Sista dag för på- respektive avanmälan är 2025-09-01.

Ramavtalet avser rikstäckande leverans av eldrivna arbetsfordon och el-lastcyklar, indelat i olika avtalsområden. Vår målsättning är att erbjuda fordon med rätt kvalitet, funktionalitet och prestanda till ett konkurrenskraftigt pris.  

Denna RFI omfattar frågor inom områden som:

  • fordonstyper: enkla arbetsfordon, flakfordon, skåpfordon, specialanpassade fordon samt el-lastcyklar
  • tekniska specifikationer och utrustningsnivåer
  • batterikapacitet, räckvidd och laddningslösningar
  • leveranstider, garantier och möjligheter till service i hela landet
  • cirkularitet, återvunnet material och kommande EU-krav (bl.a. batteriförordningen)
  • dokumentation av klimatpåverkan och hållbarhetscertifieringar.


Vi ser fram emot att ta del av leverantörers och andra aktörers kunskap och synpunkter, för att kunna formulera krav som är relevanta, rättvisa och marknadsanpassade.

Befintligt ramavtal 22-127 Elfordon är giltigt till och med 2026-01-31. Läs mer i vår avtalskatalog>>.