Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Nytt nummer av HBV-Magasinet ute

Nytt nummer av HBV-Magasinet ute

I dagarna landar ett nytt nummer av HBV-Magasinet ute hos våra medlemmar, kunder och leverantörer.

Här kan du läsa om hur Håboshus anlitar våra kollegor på Upphandlingsstöd för att göra upphandlingar av elkonsulter och arkitekttjänster, hur Säterbostäder sparar drygt en miljon per år genom vårt DIS Pellets samt hur det går för Platen och deras batterier som nu är på plats. Du får även följa med på källsorteringssafari i storstan och vi rapporterar allt från Almedalen. Som alltid berättar vi även om våra avtal och vad som är på gång.

Du hittar det senaste numret här >>

Trevlig läsning!

Storköksutrustning – tilldelningsbeslut återkallas

Storköksutrustning – tilldelningsbeslut återkallas

Den 16 september 2025 meddelades tilldelningsbeslutet avseende upphandling 25-126 Storköksutrustning. Under avtalsspärren har nya uppgifter framkommit som gör att vi behöver genomföra en fördjupad granskning av delar av det underlag som använts i anbudsutvärderingen.

HBV har därför den 26 september 2025 beslutat att återkalla tilldelningsbeslutet. Så snart en fördjupad granskning genomförts kommer ett nytt tilldelningsbeslut att meddelas.

HBV är för närvarande avtalslösa inom detta avtalsområde.

Läs mer>>

Uppdaterade prislistor från Electrolux inom ramavtalet 21-101 Vitvaror

Uppdaterade prislistor från Electrolux inom ramavtalet 21-101 Vitvaror

Electrolux Hemprodukter AB har uppdaterat prislistorna inom ramavtalet 21-101 Vitvaror. Förändringen innebär nya ersättningsprodukter med bibehållna kravspecifikationer och lägre pris tack vare sänkt kemikalieskatt.

De uppdaterade prislistorna omfattar både produkter i den utvärderade varukorgen och övrigt sortiment inom ramavtalet 21-101 Vitvaror. I prislistan för varukorgsprodukter framgår i kolumn ”I” vilken modell som har ersatts.

De ersättande produkterna uppfyller minst samma kravspecifikation som tidigare modeller men har fått lägre priser till följd av en sänkt kemikalieskatt.

HBVs avtalskatalog är uppdaterad med de nya prislistorna samt en produktkatalog i pdf-format.

Spisar

LKR40000NW —> Får nytt produktnummer och 95 % reducerad kemikalieskatt.

LKR40000SW –> Får nytt produktnummer och 95 % reducerad kemikalieskatt.

KKR6001ANW –> Får nytt produktnummer och 95 % reducerad kemikalieskatt.

KKR6001ASW –> Får nytt produktnummer och 95 % reducerad kemikalieskatt.

KKR6400BNW –> Får nytt produktnummer och 95 % reducerad kemikalieskatt.

KKR6400BSW –> Får nytt produktnummer och 95 % reducerad kemikalieskatt.

KKC7000ANW –> Ersätter EKC7012AHW2 och får 95 % reducerad kemikalieskatt och uppdaterad design.

LKC74000NW –> Ersätter EKC7051BOW2 och får 95 % reducerad kemikalieskatt och uppdaterad design.

LKC74000SW –> Ersätter EKC7051BOW4 och får 95% reducerad kemikalieskatt och uppdaterad design.

Kombinerad kyl-frys och frysskåp

Kyl-frys KNB175EW1R –> Ersätter KNB175EWR och får ny design med pockethandtag i sidan på dörren istället för externa handtag.

Kyl-frys KNB175EW1L –> Ersätter KNB175EWL och får ny design med pockethandtag i sidan på dörren istället för externa handtag.

Frys  KUT175EW1R –> Ersätter KUT175EWR uppdaterad design för inredningen.

Frys  KUT175EW1L –> Ersätter KUT175EWL uppdaterad design för inredningen.

Diskmaskiner

Y47SS400UW –> Ersätter KSS70001W och får 50 % reducerad kemikalieskatt.

CSA47400UW –> Får nytt produktnummer med 50 % reducerad kemikalieskatt.

Tvättmaskiner

EW5F4248B2 –> Ersätter EW2F3048R9 och får 50 % reducerad kemikalieskatt.

Torktumlare

EDI610B85B –> Får nytt produktnummer och 50 % reducerad kemikalieskatt.

EDI610O85O –> Får nytt produktnummer och 50 % reducerad kemikalieskatt.

Länk till vår avtalskatalog>>

Tillfälliga förlängningsavtal för Köks- och förvaringslösningar till årsskiftet

Tillfälliga förlängningsavtal för Köks- och förvaringslösningar till årsskiftet

För att säkerställa kontinuitet och undvika avbrott i pågående leveranser har HBV beslutat att förlänga de tillfälliga förlängningsavtalen kopplade till det befintliga ramavtalet 21-140 Köks- och förvaringslösningar till och med 2025-12-31.

Den nya upphandlingen 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage är fortsatt föremål för överprövning. Ärendet ligger nu för prövning i förvaltningsrätten efter att leverantören Modexa AB lämnat in en ansökan.

HBV följer rättsprocessen noggrant och återkommer med mer information så snart ett beslut har fattats.

Läs mer om 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage>>

Länk till avtalskatalogen>>

RFI annonserad inför kommande upphandling av rörmaterial och badrumsmöbler

RFI annonserad inför kommande upphandling av rörmaterial och badrumsmöbler

HBV har annonserat en RFI, Request For Information, inför den kommande upphandlingen 26-104 Rörmaterial. Syftet är att säkerställa att det nya ramavtalet verkligen möter våra medlemmars behov och samtidigt tar hänsyn till marknadens utveckling.

Vi vill därför bjuda in leverantörer och aktörer på marknaden att dela med sig av kunskap och idéer kring produkter, villkor, hållbarhet och tillgänglighet. Genom att svara på denna RFI kan ni vara med och påverka utformningen av det framtida ramavtalet. Sista svarsdag är 2025-10-04.

Länk till RFI>>

Omfattning

Upphandlingen 26-104 Rörmaterial omfattar både rörmaterial och badrumsmöbler för såväl renovering som nybyggnation, i huvudsak för hyresgästlägenheter. Ramavtalet ska omfatta leverantörernas kompletta sortiment och göra det enkelt för våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder att beställa produkter, antingen i butik eller online med leverans.

Vi hoppas att svaren på denna RFI ska ge oss kunskap och insikter gällande:

  • relevanta produkter och sortiment
  • krav på hållbarhet och miljöhänsyn genom hela leveranskedjan
  • garantitider som skapar trygghet över tid
  • övriga villkor som bidrar till kvalitet och långsiktigt hållbara affärer.


Vår ambition är att forma ett modernt ramavtal som motsvarar våra medlemmars förväntningar och som stödjer både dagens och morgondagens krav.

Nuvarande ramavtal

Det nuvarande ramavtalet 22-104 Rörmaterial är giltigt till och med 2026-09-18. Det är geografiskt indelat i fyra avtalsområden där följande leverantörer har antagits i rangordning:

A. Stockholms län
1. Ahlsell Sverige AB
2. Dahl Sverige AB

B. Västra Götalands län
1. Ahlsell Sverige AB
2. Dahl Sverige AB

C. Skåne län
1. Ahlsell Sverige AB
2. Dahl Sverige AB

D. Samtliga län i Sverige (exklusive Stockholms, Västra Götalands och Skåne län)
1. Ahlsell Sverige AB
2. Dahl Sverige AB

Läs mer i vår avtalskatalog>>

Utvärdering av 25-126 Storköksutrustning slutförd

Utvärdering av 25-126 Storköksutrustning slutförd

HBV har nu granskat de anbud som inkommit avseende vår upphandling 25-126 Storköksutrustning. Tre leverantörer har tilldelats avtal. Nu råder den lagstadgade avtalsspärren till och med 2025-09-26.

Efter genomförd kvalificering och utvärdering har HBV beslutat att tilldela följande leverantörer i angiven rangordning. Deras anbud uppfyllde samtliga krav och bedömdes mest fördelaktiga med avseende på pris och kvalitet.

1. Storköksgruppen Syd Svenska AB
2. Kainu – Isberg Kök AB
3. Storköksgruppen Öst Svenska AB

Avtalsspärr gäller till och med 2025-09-26. Förutsatt att perioden löper ut utan överprövning planerar vi att teckna avtal direkt efteråt och återkommer då med startdatum.

Omfattning

Ramavtalet 25-126 Storköksutrustning är rikstäckande och omfattar storköksutrustning inom följande kategorier:

Kategori A – Tillagning
Kategori B – Beredning
Kategori C – Kyl- och frysförvaring
Kategori D – Diskutrustning och rengöring

Observera att installationsarbeten inte omfattas av detta ramavtal. Inte heller service av produkterna efter att garantitiden löpt ut ingår. Dessa tjänster ska istället avropas via vårt gällande ramavtal 24-136 Storköksinstallationer och service.

Ramavtalet gäller inte heller vitvaror för privat bruk (icke-professionell användning) eller utrustning för tvättstugor.

Uppdaterad information om Cylindas leveransstörningar

Uppdaterad information om Cylindas leveransstörningar

Cylinda har under det senaste året genomgått stora förändringar som tyvärr medfört leveransstörningar och längre svarstider än normalt. Vi vill här ge en uppdatering om läget och hur detta drabbat HBVs medlemmar och kunder.

Ny ägare och ny organisation

Under hösten 2024 förvärvades Cylinda AB av elektronikföretaget Vestel. I samband med detta har verksamheten bolagiserats och separerats från Elektroskandia. Sedan årsskiftet har Cylinda ett eget huvudkontor i Stockholm och cirka 117 anställda, varav ungefär 50 tekniker.

Ny logistiklösning och nya system

Som en del i denna omställning har Cylinda flyttat sin logistik från Elektroskandias centrallager i Örebro till DSVs logistikcenter i Rosersberg. Parallellt har nya affärssystem och en ny e-handelsplattform tagits i bruk. Flytten inleddes i februari och sedan den 1 april 2025 drivs logistik och affärsverksamhet helt i egen regi.

Påverkan på leveranser och service

Implementeringen av e-handelsplattformen har lett till driftstörningar, vilket gjort att en stor andel beställningar fått hanteras manuellt. Detta har i sin tur skapat förseningar och en ansamling av ärenden, även inom reservdelshanteringen.

Cylinda arbetar nu intensivt med att komma i fas, men det är fortsatt långa svarstider på epostärenden. För snabbare hjälp rekommenderas att kontakta Cylindas kundservice via telefon: 0771-25 25 00. Vid mindre brådskande ärenden går det bra att mejla till service@cylinda.se eller order@cylinda.se.

Prioritering för HBVs medlemmar

För att underlätta för HBVs medlemmar har Cylinda infört en prioriteringslösning. Vid kontakt via epost ska ordet ”HBV” skrivas först i ärenderaden, följt av ärendets rubrik. Detta säkerställer att ärendet prioriteras av kundservice.

E-handeln igång

Sedan juli går det att lägga beställningar direkt på cylinda.se. För att använda tjänsten behöver ett nytt e-handelskonto skapas via länken. Vid problem med ansökan kan ansvarig distriktschef eller kundtjänst kontaktas.

Cylinda räknar med att ha återgått till normala svarstider i slutet av september 2025. Bolaget beklagar de problem som uppstått och understryker att man arbetar intensivt för att återvinna förtroendet.

HBV Online 8 september

En representant från Cylinda kommer att medverka på vårt webbinarium HBV Online den 8 september och informera om status.

Upphandlingen 25-155 Balkonginlgasning överprövad på nytt

Upphandlingen 25-155 Balkonginlgasning överprövad på nytt

HBV har mottagit ny ansökan om överprövning av det tilldelningsbeslut som meddelades den 15 augusti 2025 avseende ramavtalet 25-155 Balkonginglasning. Denna gång är det leverantörerna Sunparadise Sverige AB och NIKA Inglasning AB som har lämnat in ansökan till förvaltningsrätten.

Förvaltningsrätten biföll tidigare den 17 juli 2025 en ansökan om överprövning från Sunparadise Sverige AB. Till följd av domstolens avgörande genomförde HBV en ny utvärdering av inkomna anbud, baserad på de krav och kriterier som framgår av upphandlingsdokumentet. Detta resulterade i ett nytt tilldelningsbeslut den 15 augusti 2025, där följande leverantörer antogs i rangordning:

1. Alnova Balkongsystem AB
2. Svenska Lumon AB
3. Sunparadise Sverige AB

För närvarande pågår skriftväxling.

HBV har tecknat tillfälligt förlängningsavtal med leverantören Sunparadise AB gällande ramavtalet 21-155 Balkonginglasning till och med 2025-11-18.

Möbler och heminredning – avtalsstart 1 december

Möbler och heminredning – avtalsstart 1 december

HBV har nu slutfört upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning. Avtalet träder i kraft den 1 december 2025 och gäller i fyra år, fram till och med den 30 november 2029. Det nya avtalet innebär flera viktiga förbättringar och nyheter för våra medlemmar. Det totala takvärdet för avtalsperioden är satt till 160 MSEK.

Omfattning

Ramavtalet avser ett rikstäckande ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmars behov av möbler och heminredning för olika typer av miljöer, såsom kontor, gemensamma utrymmen och hemmakontor. Målsättningen är att erbjuda funktionella, hållbara och estetiskt tilltalande produkter med en konkurrenskraftig prisbild och tydligt kvalitetsfokus.

Ramavtalet omfattar bland annat stolar, bord, förvaringslösningar, textilier och dekorationer. Även belysning i form av lampor för hemmiljö samt tillhörande ljuskällor ingår. Upphandlingen omfattar däremot inte köksinredning, badrumsmöbler, vitvaror, elmaterial eller annan elektronik. Det nya ramavtalet ska ge medlemmarna möjlighet att genomföra samordnade inköp på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt, samtidigt som de får tillgång till ett brett och relevant utbud av möbler och inredningsprodukter som uppfyller både praktiska behov och estetiska krav.

Information och prislistor gällande det nya ramavtalet publiceras i vår avtalskatalog så snart ramavtalet träder i kraft.

Avropsordning

HBV har antagit följande leverantörer i rangordning:

1. IKEA Svenska Försäljnings AB
2. Input Interiör AB

Avropsordning är rangordning.

Nyheter och förbättringar i ramavtalet

Mer flexibla avrop

Större möjlighet för avropsberättigade att frångå rangordningen, exempelvis när:

  • behov av köp i fysisk butik där närmaste butik ligger längre bort än 30 kilometer eller 30 minuters bilväg och en lägre rangordnad leverantör har en närmare butik
  • den närmaste butiken saknar aktuell produkter i lager
  • den närmaste butiken är stängd.

Utökade behovsgrunder

De avropsberättigade kan också ställa särskilda krav som motiverar avsteg från rangordningen, till exempel:

  • Miljöhänsyn – krav på miljöprestanda, hållbarhet, cirkulär ekonomi eller miljömärkningar som Svanen och EU Ecolabel.
  • Ergonomi och anpassning – arbetsmiljökrav eller särskilda användarbehov.
  • Teknisk funktionalitet – krav på produkter med specifika tekniska egenskaper.

Skärpta hållbarhetskrav

Avtalet innehåller flera nya krav som stärker hållbarhetsarbetet:

  • Tillgång till reservdelar i minst fem år.
  • Återvinning av kasserade möbler.
  • Fossilfria transporter.

Utökad kravspecifikation

Det nya ramavtalet omfattar nu samtliga krav från Upphandlingsmyndigheten avseende möblers innehåll, såsom kemikaliekrav, materialinnehåll och hållbarhet.

Cirkulära mervärden – återbruk i butik och online

För att främja en cirkulär ekonomi har leverantörerna premierats om de erbjuder försäljning av återbrukade möbler, både i fysiska butiker och via digitala plattformar.

  • Butiksförsäljning – minst en fysisk butik per område (totalt fyra) med återbrukat sortiment, tydlig märkning och rådgivning.
  • Webbförsäljning – digital plattform med minst 150 återbrukade produkter, filtreringsfunktioner, tydlig leveranstid och fullständig produktinformation inklusive miljömärkning.


I denna upphandling uppfyllde Input båda mervärdena, medan IKEA endast klarade butiksförsäljningen. Det innebär att medlemmarna nu får ännu bättre möjligheter att välja hållbara och cirkulära alternativ.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-12-01–2029-11-30. Avtalstiden är fyra år och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders skriftlig uppsägningstid.

HBV lanserar nytt DIS för fönsterrenovering

HBV lanserar nytt DIS för fönsterrenovering

HBVs nya dynamiska inköpssystem (DIS) 25-174 Fönsterrenovering är utformat för att möta den moderna marknadens krav där utvecklingen går snabbt och flexibilitet är nyckeln. Oavsett om du är ute efter specifika åtgärder eller heltäckande tjänster, skapar DISet en enkel och smidig tillgång till de senaste innovationerna och hållbara, energi- och kostnadseffektiva lösningar.

Varför ett dynamiskt inköpssystem?

Det dynamiska inköpssystemet (DIS) syftar till att erbjuda en upphandlingsmetod som är helt elektronisk och flexibel. Systemet bygger på grunderna i traditionell upphandling, men processen är både snabbare och mer anpassningsbar för beställarens behov.

Här kan både nya och redan etablerade leverantörer kontinuerligt kvalificera sig under DISets giltighetstid, vilket leder till stark konkurrens och banar väg för de senaste produkterna och tjänsterna.

Läs mer om DIS>>

Tipsa dina lokala leverantörer

Tipsa gärna lokala leverantörer att kvalificera sig i HBVs DIS. Ju fler som deltar, desto större utbud får du att välja mellan och desto mer intressanta anbud kan du jämföra. DISet är öppet och fritt för leverantörer att löpande ansluta sig till.

Omfattning

Exempel på tjänster och produkter som omfattas av detta DIS:

  • glasbyte
  • målning och ytbehandling
  • isolering för förbättrad energieffektivitet
  • uppgradering av beslag och tillbehör
  • installation av säkerhetsglas.


Observera att byte till helt nya fönster inte ingår i detta DIS. Nya fönster går istället att avropa från våra ramavtal gällande fönster. Läs mer i vår avtalskatalog>>.

Så här beställer du

1. Beställaren mejlar dis@hbv.se med kort beskrivning om uppdraget.
2. HBV skickar Uppdragsavtal till Beställaren som signerar detta via BankID.
3. HBV skickar ut aktuellt underlag till Beställaren.
4. Bearbetning och administration av underlag i enlighet med Uppdragsavtalet.
5. Utkast på upphandling skickas från HBV till Beställaren för godkännande.
6. HBV publicerar därefter upphandlingsdokumenten elektroniskt (via TendSign).
7. HBV öppnar, kvalificerar och utvärderar Anbuden.
8. HBV tar fram Tilldelningsbeslut som Beställare signerar via BankID.
9. HBV skickar Tilldelningsbeslut.
10. Kontrakt tecknas mellan Beställare och Leverantör.

Fyra leverantörer klara för nytt ramavtal inom gymnastik- och sporthallsinredning

Fyra leverantörer klara för nytt ramavtal inom gymnastik- och sporthallsinredning

Nu är slutligen utvärderingen för avtalsområde F, Gymnastik- och sporthallsinredning, slutförd. Fyra leverantörer har tilldelats ramavtal och vi avvaktar nu avtalsspärren som löper ut den 28 augusti 2025.

Omfattning

Avtalsområde F – Gymnastiksals- och sporthallsinredning ingår i ramavtalet 24-114 Lekplats- och sportutrustning. Området omfattar ett brett sortiment av inomhusutrustning anpassad för offentliga idrotts- och aktivitetsmiljöer, såsom skolor, sporthallar och fritidslokaler.

Exempel på produkter som kan avropas är:

  • gymnastikmattor och tjockmattor
  • plintar, satsbrädor och gymnastikbänkar
  • ribbstolar, innebandy- och handbollsmål
  • bollvagnar, höjdhoppsställningar samt tillbehör och reservdelar.


Avtalsområdet riktar sig till HBVs medlemmar och övriga avropsberättigade kunder med behov av både standardiserad och specialanpassad idrottsutrustning. Fokus ligger på hållbarhet, funktionalitet och kvalitet.

Antagna leverantörer

HBV har utsett följande företag som leverantörer: 

1. Unisport Sverige AB
2. Kontroll, Gymnastik, Montage i Hultsfred AB
3. Widi Sport AB
4. Tressport och Lek AB

Avropsordning

Avrop kan ske på tre olika sätt där behovet styr hur avropet sker:​

  • fastställd rangordning​
  • behovsstyrda avrop​
  • förnyad konkurrensutsättning​.
Fastställd rangordning:
  • Avropsvärdet understiger 400 000 kronor​.
  • Produkt finns i Prislista 1, Avtalat sortiment eller Prislista 2, Övrigt sortiment​.
Behovsstyrda avrop:
  • Avropsvärdet understiger 400 000 kronor​.
  • Produkterna finns i någon av de rangordnade leverantörernas Prislista 1, Avtalat sortiment och Prislista 2, Övrigt sortiment.

    OCH
  • Beställaren har behov av anpassning, eller komplettering av befintlig produkt eller till en produkt i aktuellt avrop. Till exempel reservdelar, extra gungor till befintlig gungställning eller komplettering av tillhörande fallskydd till klätterställning.​

    ELLER
  • Beställaren har behov av särskilda tekniska-, prestanda-, estetiska-, funktionella eller hållbarhetskrav för produkten som ska avropas.​
  • Notera: om en avropsberättigad part beställer produkter från två olika avtalsområden och önskar kombinera dessa produkter, ska den första beställningen anses vara en befintlig produkt.
Förnyad konkurrensutsättning:
  • Avropet överstiger 400 000 kronor.

    ELLER
  • Produkten finns inte i Prislista 1, Avtalat sortiment eller i Prislista 2, Övrigt sortiment (till exempel kundanpassade produkter med särskilda tekniska-, estetiska- eller hållbarhetsskäl).​

Avtalstid

Avtalstiden är två år från det att ramavtalet träder i kraft. HBV har möjlighet att förlänga ramavtalet en eller flera gånger, antingen i sin helhet eller per avtalsområde. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Pågående mål gällande vår upphandling 25-102 Tvättstugeutrustning

Pågående mål gällande vår upphandling 25-102 Tvättstugeutrustning

Som vi tidigare informerat är vår upphandling 25-102 Tvättstugeutrustning föremål för överprövning. Det är leverantören Electrolux Professional som lämnat in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten.

Handläggningen har tagit betydligt längre tid än vad som är rimligt enligt LOUs krav på skyndsamhet. Vi har därför lämnat in en skriftlig begäran till domstolen om att målet ska avgöras utan ytterligare dröjsmål. I vår skrivelse har vi framhållit ramavtalets omfattning och betydelse och påmint om att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt. Förvaltningsrätten är medveten om att det gått mer än sex månader sedan skriftväxlingen avslutades. Vi utgår därför från att vårt mål nu ges hög prioritet. Det är dock svårt att bedöma när domen kan meddelas och det kan komma att dröja ytterligare några veckor beroende på hur mycket arbete som redan lagts på ärendet.

Vi kommer självklart att informera direkt så snart ett avgörande kommer.

HBV är för närvarande avtalslösa inom detta avtalsområde.

Fastighetsförnödenheter del A förlängs på nytt

Fastighetsförnödenheter del A förlängs på nytt

HBV har tecknat nya tillfälliga förlängningsavtal för ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter som gäller till och med 2025-12-05. Anledningen till dessa tillfälliga förlängningsavtal är att den nya upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter del A för närvarande är föremål för överprövning av leverantören Bygg- och Industrigross Norden AB.

De tillfälliga förlängningsavtalen gäller även fönster- och dörrtillbehör.

Läs mer i vår avtalskatalog>>

Ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter

Ramavtalet är rikstäckande och uppdelat i två separata avtalsområden:

A – Fastighetsförnödenheter (för närvarande överprövat)
B – Kemikalier och kemikaliehantering

Varje avtalsområde har utvärderats och tilldelats var för sig.

 HBV har antagit följande leverantörer i rangordning: 

A – Fastighetsförnödenheter (överprövat)
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB

B – Kemikalier och kemikaliehantering
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB

Omfattning – avtalsområde B

Avtalsområdet omfattar både produkter och tjänster relaterade till kemikalieanvändning inom fastighetssektorn. Syftet är att erbjuda våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder ett heltäckande stöd för säker, effektiv och hållbar hantering av kemikalier. 

Exempel på produkter:

  • lim
  • fogmassor
  • smörjmedel
  • bekämpningsmedel.

Exempel på tjänster:

  • hantering och substitution av kemikalier för att minska miljö- och hälsorisker
  • framtagning och uppdatering av kemikalieförteckningar enligt gällande regelverk
  • genomförande av utbildningsinsatser kring kemikalier och säker hantering av dessa.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning, där avrop i första hand ska göras från leverantör rangordnad som nummer ett.

Beställaren har dock rätt att vända sig till en lägre rangordnad leverantör under följande förutsättningar:

  • Om beställaren behöver göra ett inköp i en fysisk butik och den rangordnade leverantörens närmaste butik är belägen mer än 30 kilometer från arbetsplatsen, eller resvägen överstiger 30 minuter, får inköp göras hos en leverantör med närmare fysisk butik.
  • Om den efterfrågade produkten inte finns i lager i den fysiska butiken hos leverantör rangordnad som nummer ett.
  • Om den rangordnade leverantörens fysiska butik är stängd vid det tillfälle då beställaren behöver göra sitt inköp.
  • Om beställaren genom priskontroll kan visa att den efterfrågade produkten är minst 20 procent dyrare hos den rangordnade leverantören jämfört med samma produkt hos en lägre rangordnad leverantör.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-06-02 – 2029-06-01. Avtalstiden är fyra år. HBV har ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst sex månaders uppsägningstid.