Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Tvättstugeinstallationer och service annonserad

Tvättstugeinstallationer och service annonserad

Nu har den nya upphandlingen 25-183 Tvättstugeinstallationer och service annonserats. Detta ramavtal ska möta våra medlemmars behov av service och installation av tvättstugeutrustning och täcker tjänster såsom installation, underhåll och reparation av befintlig tvättstugeutrustning. Sista anbudsdag är 2024-11-15.

Omfattning

För att skapa en mer enhetlig struktur och benämning på våra tjänsteavtal har vi valt att byta namn på denna upphandling. Den tidigare benämningen, Tvättstugeutrustning – service och installation har nu ersatts med Tvättstugeinstallationer och service. Namnändringen speglar vår ambition att harmonisera med våra övriga tjänsteavtal, såsom Storköksinstallationer och service samt Vitvaruinstallationer och service.

Upphandlingen 25-183 Tvättstugeinstallationer och service omfattar service och installationer av tvättstugeutrustning för våra avropsberättigade medlemmar och kunder. Det är viktigt att notera att tvättstugeutrustningen i sig, inklusive installation och garantiservice, inte ingår i detta ramavtal. Dessa delar avropas istället via ett separat ramavtal för tvättstugeutrustning (just nu gäller ramavtalet 21-102 Tvättstugeutrustning).

Kontrakterade leverantörer inom detta ramavtal ska använda HBVs ramavtal för inköp av produkter och material. För de medlemmar och kunder som ej är avropsberättigade på ramavtalet Tvättstugeutrustning ska inköp av produkter och material istället göras från egna inköpskanaler eller avtal.

För närvarande kan HBVs medlemmar avropa installation och service av tvättstugeutrustning som en option i ramavtalet 23-181 Vitvaruinstallationer och service. Denna möjlighet gäller till och med 2025-12-31 och kommer inte att nyttjas därefter, under förutsättning att HBVs nya ramavtal 25-183 Tvättstugeinstallationer och service träder i kraft.

Geografisk indelning

Ramavtalet kommer att vara geografiskt indelad i 40 olika avtalsområden. Varje avtalsområde utvärderas och tilldelas separat. Efter genomförd upphandlingar avser HBV teckna ramavtal med tre leverantörer per avtalsområde.

1. Stockholms län
2. Uppsala län
3. Södermanlands län
4. Östergötland Öst (Finspång, Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik)
5. Östergötland Väst (Motala, Linköping, Vadstena, Mjölby, Ödeshög, Boxholm, Kinda, Åtvidaberg, Ydre)
6. Jönköping Norr (Mullsjö, Habo, Jönköping, Nässjö, Eksjö, Tranås, Aneby)
7. Jönköping Syd (Vaggeryd, Gislaved, Gnosjö, Värnamo, Sävsjö, Vetlanda)
8. Kronobergs län
9. Kalmar Norr (Västervik, Hultsfred och Vimmerby)
10. Kalmar Syd (Oskarshamn, Högsby, Mönsterås, Nybro, Kalmar, Emmaboda, Torsås, Mörbylånga och Borgholm)
11. Gotlands län
12. Blekinge län
13. Skåne Sydväst (Kävlinge, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Lund, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Malmö)
14. Skåne Nordväst (Höganäs, Helsingborg, Bjuv, Landskrona, Svalöv, Båstad, Ängelholm, Åstorp, Örkelljunga, Klippan)
15. Skåne Mellersta (Perstorp, Hässleholm, Höör, Hörby, Eslöv, Skurup)
16. Skåne Sydöst (Tomelilla, Simrishamn, Sjöbo, Ystad)
17. Skåne Nordöst (Osby, Östra Göinge, Bromölla, Kristianstad, Sölvesborg)
18. Hallands län
19. Västra Götalands län (exklusive avtalsområde Göteborg)
20. Göteborg (Kungälv, Stenungssund, Göteborg, Mölndal, Partille, Härryda, Lerum, Ale samt Kungsbacka)
21. Örebro län
22. Västmanlands län
23. Dalarna Norr (Malung, Älvdalen, Mora, Orsa, Rättvik, Leksand)
24. Dalarna Syd (Vansbro, Gagnef, Borlänge, Falun, Säter, Hedemora, Ludvika, Smedjebacken, Avesta)
25. Gävleborg Norr (Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Ovanåker, Bollnäs, Söderhamn)
26. Gävleborg Syd (Ockelbo, Sandviken, Gävle, Hofors)
27. Norrbotten Väst (Jokkmokk, Arjeplog, Arvidsjaur)
28. Norrbotten Öst (Övertorneå, Haparanda, Överkalix, Kalix)
29. Norrbotten Syd (Boden, Luleå, Älvsbyn)
30. Norrbotten/Västerbotten (Piteå, Skellefteå, Norsjö, Malå)
31. Jämtland Syd (Åre, Berg, Härjedalen, Bräcke)
32. Jämtland Norr (Strömsund, Krokom, Östersund, Ragunda)
33. Västerbotten Väst (Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea)
34. Västerbotten Mitt (Vindeln, Lycksele, Åsele, Bjurholm, Vännäs)
35. Västerbotten Öst (Robertfors, Umeå, Nordmaling)
36. Västernorrland Öst (Örnsköldsvik)
37. Västernorrland Mitt (Sollefteå, Kramfors, Härnösand)

38. Västernorrland Syd (Timrå, Sundsvall, Ånge)
39. Värmland Norr (Torsby, Eda, Arvika, Sunne, Hagfors, Filipstad, Munkfors)
40. Värmland Syd (Årjäng, Säffle, Grums, Kil, Karlstad, Hammarö, Storfors, Kristinehamn, Forshaga)

Avropsmodell

Avropsordning är rangordning där avrop i första hand ska ske från den leverantör som rangordnats som nummer ett.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-02-01. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Sista anbudsdag är 2025-11-15. Länk till annonserad upphandling>>

Nytt nummer av HBV-Magasinet

Nytt nummer av HBV-Magasinet

Nu har årets tredje nummer av HBV-Magasinet landat ute hos våra medlemmar, kunder och leverantörer.

Temat för det här numret är Kompetensnav och inköpscontroller Mikael Lindberg och verksamhetscontroller Erik Carpelan berättar berättar bland annat om uppdateringen av Mina sidor, spendanalys och inköpsbeteenden. Vi rapporterar även från Almedalen och Mittia, vi presenterar våra externa kunder och vi berättar om HBV Inköpsdag som äger rum den 16 oktober. Juristtexten handlar om nya EU-regler om upphandling som ritar om kartan och vi berättar som alltid om våra avtal och vad som är på gång.

Du hittar det senaste numret här>>

Förmånlig hemförsäkring för hyresgäster

Förmånlig hemförsäkring för hyresgäster

Nu återupptar vi arbetet med att erbjuda ett ramavtal gällande hemförsäkring för våra medlemmar. Vi valde att avbryta vår tidigare annonserade upphandling, vilket har gett oss tid att fortsätta dialogen med både våra medlemmar och potentiella leverantörer och samarbetspartners. I oktober kommer vi att annonsera upphandlingen 25-193 Hemförsäkring med planerad avtalsstart 1 mars 2025. HBV har sedan tidigare tre ramavtal på plats som täcker riskhantering, skadehantering och försäkringsförmedling. Läs mer i vår avtalskatalog>>

Fördelar med gruppförsäkring

Att tillhöra en gruppförsäkring innebär flera fördelar. Den största är att kostnaden ofta är betydligt lägre än för individuella försäkringar, eftersom vi som grupp har förhandlat fram en lösning som möter hyresgästernas behov. Genom att samlas kring en gemensam lösning kan vi erbjuda ett omfattande försäkringsskydd till ett mycket fördelaktigt pris.

Större volym ger bättre villkor

För att vi ska kunna uppnå ännu större fördelar med utformandet av denna grupplösning uppmuntrar vi alla intresserade medlemmar att visa sitt intresse. Alla våra medlemmar är automatiskt avropsberättigade, men vi ber de som är intresserade att fylla i dokumentet ”Information från medlem – 25-193 Hemförsäkring”. En större volym ger oss möjlighet att förhandla fram ännu bättre villkor. Att fylla i formuläret innebär inte att du binder dig till försäkringslösningen – det är helt frivilligt att delta.

Annonsering och avtalsstart

HBV planerar att annonsera upphandlingen 25-193 Hemförsäkring i oktober 2024. Målsättningen är att det nya ramavtalet ska träda i kraft 1 mars 2025.

Sista dag för på- respektive avanmälan är 2024-09-30.

För mer information om upphandlingen, kontakta ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.

Cylinda och Elektroskandia tillbaka i full drift efter cyberattack

Cylinda och Elektroskandia tillbaka i full drift efter cyberattack

Vi vill informera våra medlemmar och kunder att våra avtalsleverantörer Elektroskandia och Cylinda har varit utsatta för en cyberattack som temporärt har påverkat deras verksamheter. Vi kan nu meddela att samtliga logistikprocesser nu är återställda och att den första leveransen från deras lager i Örebro skickades ut igår kväll. Tillgängligheten i både lager och butiker ska nu därmed vara återställd.

Öppning av webbshopen

Elektroskandias och Cylindas webbshop kommer att öppnas för kunder igen onsdag den 18 september. För att säkerställa en trygg och säker återgång till normal verksamhet, kommer alla kunder att uppmanas att skapa ett nytt lösenord vid första inloggningstillfället.

Återupptagna integrationer

De systemintegrationer som stängdes ner i samband med incidenten börjar nu återigen öppnas upp. För närvarande har Elektroskandia och Cylinda ett stort antal order att arbeta ikapp med och de vädjar om förståelse under de kommande veckorna för eventuella fördröjningar i leveranser.

Elektroskandia Sverige AB är antagen som leverantör på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning.

Cylinda AB är antagen som leverantör på HBVs ramavtal 21-101 Vitvaror och 22-110 Köksfläktar och ventilation.

Mer information>>

Nytt fönsteravtal klart för start 1 oktober

Nytt fönsteravtal klart för start 1 oktober

Vi är glada och stolta att presentera vårt nya ramavtal 24-142 för fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä – enbart leverans. Avtalet träder i kraft den 1 oktober. Tillämpad mervärdesmodell har lett till att ett antal fönster och fönsterdörrar på prislista 1 är Svanenmärkta. I denna upphandling har vi haft förmånen att samarbeta med Mikael Laudon, oberoende konsult från FK-gruppen, som med sin expertis har kvalitetssäkrat både kravställning i upphandlingen samt varit med och utvärderat de inkomna anbuden. Extra roligt är också att flera nya leverantörer, som tidigare inte haft avtal med oss, har valt att lämna anbud och nu blivit antagna som leverantörer under avtalsperioden.

Omfattning

Ramavtalet omfattar rikstäckande leverans (ej montage) av fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä, sidohängda fönster, vridfönster samt fasta fönster.

HBV har efter genomförd kvalificering och utvärdering beslutat att tilldela nedan angivna leverantörer ramavtal för varje enskilt avtalsområde.

A. Sidohängda fönster/fönsterdörrar, fasta fönster i trä/aluminium
1. Ryds Glas AB
2. Holgers Stugmaterial AB
3. Optimera Svenska AB

B. Sidohängda fönster/fönsterdörrar, fasta fönster i trä/trä
1. Beijer Byggmaterial AB

C. Vridfönster och fönsterdörrar, fasta fönster i trä/aluminium
1. Nordströms AB
2. Holgers Stugmaterial AB 
3. Ryds Glas AB

D. Vridfönster och fönsterdörrar, fasta fönster i trä/trä
1. Optimera AB
2. Holgers Stugmaterial AB 
3. Beijer Byggmaterial AB

Hållbarhetsrelaterade avtalskrav

För att främja hållbar konsumtion har HBV utvecklat en mervärdesmodell där anbudspriset sänktes i takt med att leverantörerna erbjöd fler Svanenmärkta fönster och fönsterdörrar. Ju fler produkter med Svanenmärkning som erbjöds i upphandlingen, desto större blev prisreduktionen.

HBV ställde även flera hållbarhetsrelaterade krav i upphandlingen, som omfattade följande områden:

  • begränsning av ämnen med miljö- och hälsofarliga egenskaper
  • krav på att miljödeklarationer ska finnas för produkterna
  • åtgärder för att främja användning av alltmer cirkulära förpackningar.
Fossilfria bränslen

Minst 50 procent av produkttransporterna som används för leverans från leverantören till beställaren inom detta ramavtal ska vara fossilfria.

Lätta fordon

Fordon, konstruerade och byggda för varutransport, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton ska enligt uppgifter i Transportstyrelsens vägtrafikregister ha ett maximalt skattegrundande utsläppsvärde (WLTP) enligt något av följande alternativ:

  • 215 gram koldioxid per kilometer
  • 230 gram koldioxid per kilometer, om fordonet är godkänt av fordonstillverkaren för HBVO100 eller annat biodrivmedel (utöver fordonsgas, etanol eller annan gas än gasol)
  • 290 gram koldioxid per kilometer.
Tunga fordon

I de fall produktleveranser inom ramavtalet sker med tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton, oavsett om leverantören har egna fordon eller om leverantören upphandlar sina transporter, ska transporterna utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V.

Vid nyanskaffning av tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton som kommer att användas inom ramavtalet ska dessa fordon lägst uppfylla kraven för Euro VI.

Observera att vid genomförande av varuleveranser inom miljözoner gäller kraven för miljözoner.

Leverantören ska ha ett uppföljningssystem så att krav gällande fordon och produkttransporter följs upp och uppnås.

Avropsordning

För avrop upp till och med 750 fönster/fönsterdörrar gäller strikt rangordning. Vid avrop av 751 fönster/fönsterdörrar eller fler gäller förnyad konkurrensutsättning.

Avtalstid

Avtalstiden är 2024-10-01 – 2026-09-30. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Leverantörerna Cylinda och Elektroskandia drabbade av cyberattack

Leverantörerna Cylinda och Elektroskandia drabbade av cyberattack

HBVs avtalsleverantörer Elektroskandia Sverige AB och Cylinda AB har nyligen utsatts för en cyberattack som har påverkat tillgängligheten till flera av deras tjänster, inklusive webbshopparna. Företagen arbetar aktivt för att återställa normal drift och undersöker nu omfattningen av attacken.

Kunder till Elektroskandia Sverige AB och Cylinda AB kan därför uppleva svårigheter med att nå deras system och att komma i kontakt med lokala representanter. Ett cybersäkerhetsteam arbetar nu intensivt för att mildra effekterna av attacken och för att återställa normal drift så snart som möjligt. Samtidigt pågår en grundlig utredning för att fastställa vilken typ av data som kan ha påverkats.

Företagen försäkrar att de hanterar situationen med största allvar och vidtar alla nödvändiga säkerhetsåtgärder för att lösa problemet. Elektroskandia Sverige AB och Cylinda AB kommer att hålla sina kunder och partners uppdaterade med mer information så snart den blir tillgänglig.

Elektroskandia Sverige AB är antagen som leverantör på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning.

Cylinda AB är antagen som leverantör på HBVs ramavtal 21-101 Vitvaror och 22-110 Köksfläktar och ventilation.

Mer information>>

Utökat sortiment av golvmaterial

Utökat sortiment av golvmaterial

HBVs ramavtal 22-123 Byggmaterial erbjuder nu ett utökat sortiment av kompletta golvpaket inklusive nödvändiga golvtillbehör. Detta gör det enklare för beställaren att få tillgång till högkvalitativa golvmaterial, samlat på ett och samma ställe.

Vi har i dagsläget två leverantörer som erbjuder ett brett urval av golvmaterial:


För att underlätta inköpet har vi publicerat separata prislistor för golvmaterial på respektive leverantörs avtalssida i vår Avtalskatalog. Du kan enkelt avropa golvmaterialet både vid köp direkt i butik och för leverans, vilket ger dig maximal flexibilitet för ditt inköp.

Har du specifika önskemål om golvvarianter som inte finns med i standardutbudet, tveka inte att kontakta leverantören direkt. De är redo att hjälpa till och kan ofta erbjuda anpassade lösningar som passar just dina behov.

Självklart gäller samma avtalsvillkor för ramavtalet 22-123 Byggmaterial även vid avrop av golvmaterial, så du kan känna dig trygg i att du får både kvalitet och förmånliga villkor.

Överprövningsprocess för upphandlingen Dörrar med montage avslutad

Överprövningsprocess för upphandlingen Dörrar med montage avslutad

Det är med stor glädje vi nu kan meddela att samtliga antagna leverantörer har signerat avtalen för ramavtalet 24-111 Dörrar – inklusive montage och ramavtalet träder därmed i kraft omedelbart. Upphandlingen har varit föremål för en längre tids överprövning, men den 26 augusti meddelade Kammarrätten i Stockholm att förvaltningsrättens avgörande står fast och att leverantören Svenska Skydd AB inte beviljas prövningstillstånd.

Omfattning

Ramavtalet 24-111 Dörrar – inklusive montage omfattar löpande anskaffning av dörrar till exempel säkerhetsdörrar, brandklassade dörrar, ljudklassade dörrar, dörrar till allmänna utrymmen (övriga dörrar), tillbehör och tjänster för löpande utbyte och projekt. Dörrar som omfattas är både trä- och ståldörrar för trapphus, loftgångar/ytterdörrar/radhus och till allmänna utrymmen. Tillbehör ska kunna avropas tillsammans som tillval till dörr inklusive montage. Läs mer om ramavtalet i vår Avtalskatalog>>

Avropsordning

För avrop med ett antal understigande 100 dörrar ska avrop ske via fastställd rangordning. För avrop med ett antal uppgående till 100 dörrar eller fler, alternativt att beställaren vill ställa ytterligare krav på varans och/eller tjänstens funktion, prestanda och egenskap, alternativt avropa annan vara eller tjänst som inte ingår i avtalat sortiment gäller förnyad konkurrensutsättning.

HBV har antagit följande leverantörer i rangordning:

A1 Dörrar av trä i trapphus och loftgång/ytterdörr – Nord
1. Peab Sverige AB
2. Svenska Skydd AB
3. A Lundgren Smide AB

A2–A3 Dörrar av trä i trapphus och loftgång/ytterdörr – Mellan och Syd
1. Peab Byggservice AB
2. Svenska Skydd AB
3. A Lundgren Smide AB

B1–B3 Dörrar av stål i trapphus och loftgång/ytterdörr – Nord, Mellan och Syd
1. Secor AB
2. Svenska Skydd AB
3. A Lundgren Smide AB

C1–3 Dörrar av stål med flerpunktslås, tryckmanövrerat i ett grepp – Nord, Mellan och Syd
1. Secor AB
2. Svenska Skydd AB
3. A Lundgren Smide AB

Regional indelning

Region Nord består av:
• Norrbottens län
• Västerbottens län
• Jämtlands län
• Västernorrlands län

Region Mellan består av:
• Gävleborgs län
• Dalarnas län
• Västmanlands län
• Örebro län
• Värmlands län
• Södermanlands län
• Uppsala län
• Stockholms län
• Gotlands län

Region Syd består av:
• Västra Götalands län
• Hallands län
• Skåne län
• Blekinge län
• Kalmar län
• Kronobergs län
• Jönköpings län
• Östergötlands län

Avtalstid

Avtalstiden är 2024-08-15 – 2026-08-14. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Fortum Markets AB blir ny leverantör av elkraft

Fortum Markets AB blir ny leverantör av elkraft

Ramavtalet 25-134  Elkraft omfattar leverans av elkraft till 26 avtalsområden, som består av i förväg anmälda upphandlande myndigheter och bolag. Fortum Markets AB antas som leverantör för samtliga avtalsområden. Det nya ramavtalet träder i kraft 2025-01-01.

Omfattning

25-134 Elkraft är ett ramavtal som ska tillgodose 26 av HBVs medlemmars behov av elkraft. Dessa erhåller möjlighet att utgående från egen beslutad och specifik prissäkringsstrategi, genomföra prissäkringar av systempris, elområde, elcertifikat och miljövärden löpande. Antagen leverantör, Fortum Markets AB, förbinder sig att löpande rapportera både totala kostnader och samtliga ingående kostnadsparametrar, kostnadsprognoser samt känslighetsanalyser baserat på medlemmens aktuella portföljstatus.

Krav på fossilfri el

För att aktivt bidra till att minska utsläppen av växthusgaser är leverans av fossilfri el ett krav i HBVs upphandling av elkraft. Våra medlemmar och övriga kunder som har beslut eller policy på att all el ska vara förnyelsebar har möjlighet att välja el med ursprungsgaranti sol, vind eller vatten samt Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. Mer om elmärkt med Bra Miljöval>>

Antagen leverantör

Sammanlagt inkom fyra anbud. Efter noggrann utvärdering och kvalificering kunde vi konstatera att Fortum Markets AB lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och därför tilldelades ramavtalet.

Avtalstid

Avtalsperioden på ramavtalet är fyra år från och med 2025-01-01 till och med 2028-12-31. Beställarens leveransavtal kan starta när som helst under ramavtalsperioden, dock senast 2028-01-01. Giltighetstiden på beställarens leveransavtal kan vara minst ett år och högst fyra år.

Ramavtal för rörmaterial förlängs

Ramavtal för rörmaterial förlängs

HBVs ramavtal 22-104 Rörmaterial har förlängts och är giltigt till och med 2025-09-18. Detta är den första förlängningen och HBV har därefter option på ytterligare förlängning i max ett år.

Omfattning

Ramavtalet 22-104 Rörmaterial omfattar leverans av rörmaterial som exempelvis: badrumsporslin, badrumsskåp med tillhörande badrumsbelysning, VVS-armaturer, badkar, rörkopplingar, vattensparprodukter, rörledningar för vatten och värme, avloppsrör, pumpar, värmeradiatorer, disk- och tvättbänkar, rensutrustning, rörverktyg, brunnar och brunnsbetäckningar, kollektorrör för bergvärme, med där tillhörande produkter samt övriga produkter som omfattas av RSK-databasens kategoriindelning.

Antagna leverantörer angivna i rangordning:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Dahl Sverige AB

All information samt prislistor hittar du i HBVs avtalskatalog. Klicka här>>

Spara pengar med trepartsavtal

Inom detta avtalsområde finns det möjlighet att teckna ett så kallat trepartsavtal. Medlemmar, medlemmars helägda dotterbolag, underkunder och externa kunder (gemensamt benämnt avropsberättigad beställare) har då möjlighet att ge sina upphandlade entreprenörer rätt att avropa direkt från HBVs ramavtal.

Fördelar med trepartsavtal
  • Enklare att utvärdera vid upphandling av entreprenör.
  • Entreprenörer får möjlighet att konkurrera på lika villkor, stora som små.
  • Oftast lägre och känt materialpris.
  • Större inflytande över vilka varor som används och därmed enklare förvaltning.
  • Entreprenörens inköp av varor är återbäringsgrundade.
  • Inga bakbonusar eller årsrabatter genereras till entreprenören.
  • Ökad trygghet när avtalat pris används vid ÄTA-arbeten.
  • Uppföljning via Mina sidor.
Så fungerar trepartsavtal

Trepartsavtalet tecknas mellan HBV, avropsberättigad beställare och entreprenör och gäller under samma tid som avropsberättigad beställares ramavtal eller projekt. 

Entreprenören avropar varor på HBVs ramavtal och HBV fakturerar sedan entreprenören för dessa. Entreprenören fakturerar därefter avropsberättigad beställare för arbete och vara enligt verifierad kostnad, med eller utan påslag, samt bifogar HBV-fakturan som bilaga om inget annat överenskommits. En entreprenör har inte rätt att avropa varor på HBVs ramavtal för någon annan part än till en avropsberättigad beställare.

Läs mer om hur trepartsavtal fungerar här>>

Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur annonserad

Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur annonserad

Den 18 juni annonserade vi upphandlingen 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur. Vi välkomnar nu leverantörer inom denna bransch att lämna sina anbud senast 2024-09-13.

Omfattning

Upphandlingen omfattar flera nyheter jämfört med vårt befintliga ramavtal som löper ut 2024-12. En av de mest betydande förändringarna är att upphandlingen har delats in i två avtalsområden som kommer att utvärderas och tilldelas separat.

Avtalsområde A – Elmaterial och belysning, omfattar ramavtal gällande leveranser av produkter som exempelvis kabel, belysningsarmaturer, gatubelysningsstolpar, ljuskällor, strömbrytare, eluttag, installationsmaterial, förläggningsutrustning, datanätsmaterial, centraler, motorvärmare, elvärme m.m.

Avtalsområde B – Laddinfrastruktur, omfattar ramavtal gällande leveranser av främst laddstolpar och laddboxar samt tillhörande material.

Vi planerar att teckna avtal med tre leverantörer i rangordning i respektive avtalsområde. 

Ytterligare nyheter:

  • utökat ordinarie sortiment för att möta marknadens växande behov
  • större fokus på miljöbedömt sortiment
  • förnyad konkurrensutsättning är borttagen
  • avropsordning är strikt rangordning
  • möjlighet att frångå rangordningen i specifika fall
  • minskat krav på antal butiker
  • större fokus på snabba och effektiva leveranser


Sista anbudsdag är 2024-09-13. Länk till annonserad upphandling>>

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning. 

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2024-12-18 – 2026-12-17 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Utomhusskyltar annonserad på nytt

Utomhusskyltar annonserad på nytt

Den 24 maj 2024 valde HBV att avbryta den pågående upphandlingen 24-144 Skyltar, avtalsområde B – utomhusskyltar, på grund av bristande konkurrens. Nu har detta avtalsområde annonserats på nytt och sista anbudsdag är 2024-09-13.

Omfattning

Upphandlingen 24-144-2 Skyltar avser avtalsområde B, utomhusskyltar, som omfattar leverans av ett brett utbud av standardiserade skyltar, inklusive men inte begränsat till parkeringsskyltar, anvisningsskyltar, varningsskyltar, brandinformationsskyltar, namntavlor och skyltfundament i betong. Det omfattar även specialanpassade skyltar baserade på de avropsberättigades unika grafiska profiler. Antagna leverantörer ska även kunna tillhandahålla expertis och stöd vid inköp av skyltar och skyltning.

Länk till annonserad upphandling>>

Avropsordning

HBV har för avsikt att anta tre leverantörer i rangordning. Vid avrop gällande avtalat sortiment gäller strikt rangordning. För avrop som gäller specifika grafiska skyltlösningar eller skyltar som inte finns i det avtalade sortiment ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas vid avrop från 50 000 kronor (exklusive moms) och uppåt. Beställaren ska då skicka en skriftlig förfrågan till samtliga antagna leverantörer om att delta i den förnyade konkurrensutsättningen.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är snarast möjligt efter slutförd upphandling. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Nytt ramavtal för städmaterial och hygienprodukter klart

Nytt ramavtal för städmaterial och hygienprodukter klart

Vi kan nu meddela att tidsfristen för att överklaga förvaltningsrättens dom avseende HBVs upphandling 24-108 Städmaterial och hygienprodukter har löpt ut. Ingen ansökan om prövningstillstånd har inkommit till kammarrätten, vilket innebär att vi nu tecknat avtal med den antagna leverantören AllOffice Nordic AB. Det nya ramavtalet träder i kraft på måndag den 17 juni 2024.

Omfattning

Ramavtalet 24-108 Städmaterial och hygienprodukter avser leverans av städmaterial och hygienprodukter och omfattas av följande produktgrupper:

  • Första hjälpen – exempelvis plåster, första hjälpen stationer, blodstoppare och ögondusch.
  • Handskar och skoskydd – exempelvis engångshandskar, skyddshandskar, bomullshandskar och skoskydd.
  • Kemiska produkter – exempelvis maskindiskmedel, rengöringsmedel, golvvårdsvax, kalkborttagning, fönsterputs, golvpolish och tvättmedel.
  • Mjukpapper – exempelvis pappershanddukar, toalettpapper och dispensrar.
  • Personlig hygien – exempelvis tvål, handdesinfektion, hudlotion och dispensrar.
  • Påsar och säckar – exempelvis sopsäckar, papperskorgspåsar och sanitetspåsar.
  • Servering – exempelvis engångsprodukter såsom servetter, glas, bestick, tallrikar, muggar och take-away formar.
  • Städredskap och tillbehör – exempelvis golvvårdsrondeller, moppar, sopset, stålull, moppgarn, mikrofiberdukar, skaft, dammsugare, rengöringssvampar, sprayflaskor och hinkar.


Ramavtalet omfattar även möjlighet att beställa från leverantörens övriga sortiment.

Antagen leverantör

Sammanlagt inkom tre anbud. Efter noggrann utvärdering och kvalificering kunde vi konstatera att AllOffice Nordic AB lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och därför tilldelades ramavtalet.

Volymuppskattning och takvärde

Den årliga inköpsvolymen under ramavtalets löptid uppskattas till cirka 100 miljoner kronor. Det maximala värde som kan komma att avropas under ramavtalets löptid uppgår till 520 miljoner kronor.

Trepartsavtal

Det finns möjlighet att tillämpa trepartsavtal för detta ramavtal. Trepartsavtal är en värdeskapande och effektiv process som lämpar sig väl vid löpande arbeten. Avtalet tecknas mellan HBV, avropsberättigad beställare och beställarens upphandlade entreprenör. Entreprenören avropar städmaterial och hygienprodukter från HBVs ramavtal och HBV fakturerar sedan entreprenören för dessa. Entreprenören fakturerar därefter den avropsberättigade beställaren för arbete och varor enligt verifierad kostnad, med eller utan påslag, samt bifogar HBV-fakturan som bilaga, om inget annat överenskommits. Entreprenörens inköp av varor är återbäringsgrundade, inga bakbonusar eller årsrabatter genereras till entreprenören. Detta ger en ökad trygghet genom att avtalat pris används vid ÄTA-arbeten.

Läs mer om trepartsavtal>>

Avtalstid

Avtalstiden är 2024-06-17 – 2026-06-16 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.