Kalendariumkategori: Våra event

FastighetsMässan Syd, 7–8 feb

FastighetsMässan Syd, 7–8 feb

FastighetsMässan är mötesplatsen för förvaltning och utveckling av befintliga fastigheter. Här har du möjlighet att knyta kontakter med leverantörer av fastighetslösningar som hjälper dig att ställa om dina fastigheter för att möta förändringarna. Produktintensiva utställare och tjänsteföretag finns på plats, alla med morgondagens förvaltarbransch som sin spelplan. Du har också möjlighet att ta del av ett stort seminarieprogram samt många möjligheter till vidare nätverkande och kontakt med kollegor i branschen. Att besöka mässan är helt kostnadsfritt. HBV medverkar på mässan som hållbarhetspartner och på vårt HBV-torg finns ett antal av våra avtalsleverantörer på plats.

Läs mer om Fastighetsmässan via denna länk>>.

Var med och skapa framtidens fastighetsbransch

På FastighetsMässan har du möjlighet att etablera värdefulla kontakter med leverantörer av innovativa fastighetslösningar som effektivt kan stödja dig i omvandlingen av dina fastigheter för att möta förändringar. Här samlas engagerade utställare med fokus på både produkter och tjänster, alla inom ramen för morgondagens förvaltarbransch.

Utöver den imponerande utställningen erbjuds du också ett omfattande seminarieprogram som täcker en bred palett av ämnen. Dessutom får du gott om möjligheter till utökat nätverkande och samtal med branschkollegor, experter och ledande företag inom fastighetssektorn.

Det bästa av allt är att ditt besök är helt kostnadsfritt om du arbetar inom fastighetsbranschen – det enda som krävs är att du registrerar dig i förväg. Vi ser fram emot att välkomna dig till en givande och inspirerande mässa där du kan utforska de senaste trenderna och knyta värdefulla kontakter för din verksamhet.

HBV-torget A:30

Välkommen att besöka HBV-torget. Där träffar du oss från HBV samt våra avtalsleverantörer:

  • Deltronic Security AB
  • Entreprenadprojekt Täby AB
  • Interoc Dörr & Fönster AB
  • LIB Luck & InredningsBolaget AB
  • Nordomatic AB
  • Rexel Sverige AB
  • Skyltar & Märken AB

Fri entré

Boka din kostnadsfria biljett via denna länk>>.

Hållbara dagar 5–6 mars

Hållbara dagar 5–6 mars

Välkommen till detta spännande och tankeväckande hållbarhetsforum den 5–6 mars på Quality Hotel Globe. Ett event där vi fördjupar oss i hållbarhetens värld från olika perspektiv, från miljömässig hållbarhet till socialt ansvarstagande och ekonomisk utveckling. Genom föreläsningar och nätverkande utforskar vi tillsammans innovativa lösningar och inspirerar varandra till handling.

Program

Dag 1 – 5 mars

11.00–11.15 Välkomna till Hållbara dagar 2024.
Johan Almesjö, VD, HBV
Jörgen Ågren, Hållbarhetsstrateg, HBV

11.15–12.00 Västerviks Bostads AB – Vinnare av Miljöstrategipriset 2023.
I en tid av utmaningar inom biologisk mångfald, klimatförändringar, hälsa, välmående och social hållbarhet har Västerviks Bostads AB framstått som en lysande förebild genom att integrera samtliga dessa kritiska frågor i en övergripande strategi. Ett arbete som engagerat och förankrats i hela organisationen och skapat en stark intern drivkraft för att möta framtidens utmaningar och skapa en bättre morgondag.
Akko Karlsson, Hållbarhetscoach, Västerviks Bostads AB

12.00–13.00 Lunch på hotellet och mingel bland utställarna. Tipspromenad.

13.00–13.45 Cirkulär och inkluderande renovering.
Det behövs mer kunskap om hur cirkulär upprustning kan bidra till både socialt och ekonomiskt hållbar bostadsförsörjning. I detta projekt samarbetar experter från IVL med arkitektbyrån Ettelva, Trollhättan stad och bostadsbolaget Eidar för att förstå hur klimatpåverkan, cirkulära byggprocesser och social hållbarhet hänger samman.
Jonas Sondal, Utredare och processledare – Hållbara samhällen, IVL Svenska Miljöinstitutet

13.45–14.15 Hållbara, klimatsmarta inköp – innovativa klimatverktyg.
Henrik Björk, Optimera Svenska AB
Carina Erlandsson, Beijer Byggmaterial AB

14.15–14.45 Presentation av utställande leverantörer.

14.45–15.45 Fika och mingel hos leverantörer.

15.45–16.30 Klimatsynda – så ökar vi takten i omställningen genom lust, lättja, avund och de andra dödssynderna.
Mattias Goldmann är dubbad till riddare för sitt klimatarbete av Frankrikes president, utsedd till Mäktigast i Hållbarhetssverige och en gång i tiden Årets Framtidspolitiker. Hos oss går han, med särskilt fokus på fastighetssektorn och utifrån sin bok Klimatsynda, igenom hur klimat- och hållbarhetsomställningen kan göras mer engagerande och lockande för alla parter.

16.30–17.00 Värdet av återbruk – på plats.
Den gröna omställningen kräver att vi, också vid renovering identifierar och nyttjar befintliga resurser på bästa möjliga sätt. Vad är det som faktiskt bevaras samt vid behov förädlas i samband med en köksförnyelse. Vad är värdet av detta mätt i undviken koldioxidbelastning, lägre avfallsmängder samt det ekonomiska värdet av det bevarade. Presentation av resultatet från ny datainsamling i lägenheter som renoverats hos Uppsalahem AB och Göteborgs Stads Bostads AB.
Christoffer Atterfors, Modexa AB
Jenny Ångman, Uppsalahem AB

17.00–18.30 Summering och avslutning samt incheckning.

18.30 Samling i receptionen på hotellet för gemensam promenad till HBVs kontor där det bjuds på middag underhållning.

Dag 2 – 6 mars

08.30–09.15 Social hållbarhet i fastighetsbranschen.
För andra året i rad har PWC tagit fram en rapport om hur fastighets- och byggbolagen och fastighetsfonderna arbetar med att integrera sociala aktiviteter i affärsverksamheten. Kartläggningen omfattar 63 aktörer, en fördubbling jämfört med förra året. Rapporten ska inspirera branschen att arbeta med sociala färdplaner, den nya hållbarhetsrapporteringen och social finansiering för att lösa svåra samhällsproblem på ett helt nytt sätt.
Sophie Nachemson-Ekwall, ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och prisbelönt ekonomijournalist. Idag arbetar hon med social hållbarhet på PWC.

09.15–10.00 Hållbara investeringar och framtidens vinster.
Omställningen mot en mer hållbar framtid kommer att kräva förändringar inom det finansiella systemet och sättet hur pengar förvaltas och investeras. Framtida vinster ligger i företag och sektorer som utvecklar nya lösningar för att hantera materiella affärsrisker som är direkt kopplade till hållbarhet och de globala utvecklingsmålen. Samtidigt bevittnar vi ökade konsekvenser kopplade till klimatförändringar redan idag. Är det möjligt att hitta en balanserad väg framåt?
Sasja Beslik, internationell finansiell expert inom hållbart företagande (CSR), tidigare VD på Nordea Investment Funds Sweden och chef för Responsible Investments and Identity på Nordea Asset Management.

10.00–11.00 Fika och mingel hos utställarna. Tipspromenaden fortsätter.

11.00–11.30 Säkra kvalitet och hållbarhet med effektiv leverantörskontroll.
Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan, en framstående personlighet inom hållbarhetsbranschen och har spelat en avgörande roll i att etablera den starka trovärdigheten som Vasakronan stoltserar med inom hållbarhet. På Vasakronan är hållbarhet inte bara ett vackert ord: det är djupt rotat i hela organisationen. Nyligen hedrades Anna genom att utses till årets framstående individ inom hållbart byggande av Sweden Green Building Council.

11.30–12.00 Ren tvätt med mindre vatten, koldioxid och mikroplaster – utan kompromisser.
Vatten utgör över 99 procent av jordens resurser, men mindre än 1 procent är direkt användbart för oss. År 2050 kan över 5 miljarder människor drabbas av vattenbrist. Mikroplaster, små men skadliga plastpartiklar, förorenar miljön från olika källor, inklusive syntetiska textilier. Varje tvätt av dessa textilier släpper ut miljontals mikroplaster i vattendrag och hav, vilket gör dem till en dominerande hotbild för marina ekosystem. En oroande verklighet, särskilt med tanke på att människor omedvetet konsumerar plast motsvarande ett kreditkort varje vecka. Upptäck hur detta växande hot påverkar vår värld och hur vi kan arbeta tillsammans för en mer hållbar framtid.
Isabella Palmgren, CEO, Mimbly

12.00–12.30 HBVs hållbarhetsarbete och avslutning av dagen.
Jörgen Ågren, Hållbarhetsstrateg
Johan Almesjö, VD

Anmälan

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se,
08-556 765 26, 070-677 89 95.

Endast HBVs medlemmar, underkunder och externa kunder samt avtalsleverantörer (i mån av plats) kan anmäla sig till denna träff. Anmälan är bindande. Avbokning efter sista anmälningsdag debiteras. 
Sista anmälningsdag är den 26 februari.

Kostnad: 2 495 kronor exklusive moms (faktureras i efterskott).
Anmäl fyra personer från samma företag och betala endast för tre!

Logi

HBV har reserverat ett antal rum på Quality Hotel Globe till en kostnad av 1 295 kronor per natt inklusive moms. För att få rabatten behöver du uppge bokningskoden HBV2024 när du bokar rummet. Rummen bokas via denna länk>>.

Kontakta hotellet direkt om du har frågor gällande rumsbokning på mejl info.globe@strawberry.se.

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop, 8 dec

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop

Hur kan allmännyttan göra mer nytta även vid höjd beredskap? Våra medlemmar är hjärtligt välkomna till denna exklusiva utbildning och workshop som är skapad för att rusta allmännyttiga bostadsbolag och kommuner inför framtiden. I en tid av ökad osäkerhet är det avgörande att vara beredd på de utmaningar som kan dyka upp. Detta tillfälle är er möjlighet att inte bara förstå, utan också aktivt delta i att stärka er egen beredskap. Denna träff genomförs i samarbete med Advokatfirman Kahn Pedersen.

På denna träff ger vi dig en praktisk genomgång av hur beredskapsvillkor kan identifieras, utformas och införlivas i upphandling och avtal samt förankras hos relevanta leverantörer. Målet är att bidra till ett mer robust samhälle i tider av höjd beredskap och, ytterst, krig.

I en värld där globala händelser kan påverka även vårt trygga samhälle, är det viktigt att vara förberedd på olika utmaningar. Det ryska invasionskriget mot Ukraina har skakat om världen och även fått oss i Sverige att tänka om när det gäller vår försvarspolitik. Efter ett decennium i vilande har planeringen av det civila försvaret återupptagits, och allmännyttan är nu en viktig del av detta initiativ.

Programmet kommer att inkludera en översikt över den aktuella säkerhetssituationen och ge förslag på hur ni kan anpassa ert beredskapsarbete för att möta nya utmaningar.

Presentatörer:

Erik Olsson, advokat och delägare, Advokatfirman Kahn Pedersen
Johanna Palm, biträdande jurist, Advokatfirman Kahn Pedersen

Utbildningen innehåller följande moment:

1. En översikt av den aktuella säkerhetssituationen och den upprustning av civilförsvaret som pågår just nu och vad den sannolikt kommer att innebära för krav och förväntningar för allmännyttiga bostadsbolag.

2. En genomgång av hur ett beredskapsarbete kan bedrivas på en upphandlande myndighet, såsom ett allmännyttigt bostadsbolag.

3. En workshop där deltagarna får diskutera och resonera kring ett praktiskt exempel på en beredskapsrelevant upphandling. Vi går igenom samtliga steg i beredskapsarbetet; konkretisering av beredskapskrav, inventering av förmågor och verktyg, hot- och sårbarhetsanalys, beredskapshöjande åtgärder, implementering och prioritering samt förvaltning och vidareutveckling.

Sammantaget kommer denna utbildning att ge er:

  • Verktygen för att identifiera och utforma beredskapsvillkor inom upphandling och avtal.
  • Färdigheterna för att förankra beredskapskrav hos era leverantörer.
  • En fördjupad förståelse för hur ni kan aktivt bidra till det civila försvaret.


Vi är övertygade om att deltagarna kommer att lämna denna utbildning och workshop med konkreta verktyg och kunskap som kommer att vara ovärderliga för att säkra er framtida beredskap.

Anmälan

Detta är en exklusiv utbildning och workshop för våra medlemmar med begränsat antal platser. Sista anmälningsdag är den 4 december. Först till kvarn gäller.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Kostnaden är 400 kronor exklusive moms per person och faktureras i efterskott.

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop, 28 nov

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop

Hur kan allmännyttan göra mer nytta även vid höjd beredskap? Våra medlemmar är hjärtligt välkomna till denna exklusiva utbildning och workshop som är skapad för att rusta allmännyttiga bostadsbolag och kommuner inför framtiden. I en tid av ökad osäkerhet är det avgörande att vara beredd på de utmaningar som kan dyka upp. Detta tillfälle är er möjlighet att inte bara förstå, utan också aktivt delta i att stärka er egen beredskap. Denna träff genomförs i samarbete med Advokatfirman Kahn Pedersen.

På denna träff ger vi dig en praktisk genomgång av hur beredskapsvillkor kan identifieras, utformas och införlivas i upphandling och avtal samt förankras hos relevanta leverantörer. Målet är att bidra till ett mer robust samhälle i tider av höjd beredskap och, ytterst, krig.

I en värld där globala händelser kan påverka även vårt trygga samhälle, är det viktigt att vara förberedd på olika utmaningar. Det ryska invasionskriget mot Ukraina har skakat om världen och även fått oss i Sverige att tänka om när det gäller vår försvarspolitik. Efter ett decennium i vilande har planeringen av det civila försvaret återupptagits, och allmännyttan är nu en viktig del av detta initiativ.

Programmet kommer att inkludera en översikt över den aktuella säkerhetssituationen och ge förslag på hur ni kan anpassa ert beredskapsarbete för att möta nya utmaningar.

Presentatörer:

Erik Olsson, advokat och delägare, Advokatfirman Kahn Pedersen
Johanna Palm, biträdande jurist, Advokatfirman Kahn Pedersen

Utbildningen innehåller följande moment:

1. En översikt av den aktuella säkerhetssituationen och den upprustning av civilförsvaret som pågår just nu och vad den sannolikt kommer att innebära för krav och förväntningar för allmännyttiga bostadsbolag.

2. En genomgång av hur ett beredskapsarbete kan bedrivas på en upphandlande myndighet, såsom ett allmännyttigt bostadsbolag.

3. En workshop där deltagarna får diskutera och resonera kring ett praktiskt exempel på en beredskapsrelevant upphandling. Vi går igenom samtliga steg i beredskapsarbetet; konkretisering av beredskapskrav, inventering av förmågor och verktyg, hot- och sårbarhetsanalys, beredskapshöjande åtgärder, implementering och prioritering samt förvaltning och vidareutveckling.

Sammantaget kommer denna utbildning att ge er:

  • Verktygen för att identifiera och utforma beredskapsvillkor inom upphandling och avtal.
  • Färdigheterna för att förankra beredskapskrav hos era leverantörer.
  • En fördjupad förståelse för hur ni kan aktivt bidra till det civila försvaret.


Vi är övertygade om att deltagarna kommer att lämna denna utbildning och workshop med konkreta verktyg och kunskap som kommer att vara ovärderliga för att säkra er framtida beredskap.

Anmälan

Detta är en exklusiv utbildning och workshop för våra medlemmar med begränsat antal platser. Sista anmälningsdag är den 24 november. Först till kvarn gäller.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Kostnaden är 400 kronor exklusive moms per person och faktureras i efterskott.

Almedalen, 29 juni, 11.30

Hur ökar vi omställningstakten genom upphandling i en kontext av global och lokal instabilitet?

För att nå våra klimatmål måste vi hitta vägar att skala upp de lösningar vi provar så snabbt och säkert som möjligt. Hållbarhet måste helt enkelt bli standard! Men hur gör vi detta i bred skala?

Det offentliga inköpet i Sverige uppgår årligen till över 800 miljarder kronor, varav de allmännyttiga bostadsbolagen handlar för ca 180 miljarder kronor. Stora siffror som erbjuder en fantastisk möjlighet att bidra till snabb omställning. Detta till trots är det ofta som de hållbara lösningar som vi provar stannar i just piloter och inte skalar upp i ordinarie verksamhet och förvaltning. Delta i ett lunchsamtal kring vad som hindrar uppskalning av hållbara innovationer och hur upphandling kan ge stöd för att vi gemensamt ska kunna överbrygga dem och skala upp innovationer i samhället. Tillsammans med er hoppas vi hitta lösningar som kan göra hållbarhet till standard! Oscar Jonsson, Försvarshögskolan ger en inledning kring den geopolitiska kontexten som vi nu alla behöver förhålla oss till i våra inköp.

Medverkande:
Johan Almesjö, VD
Oscar Jonsson, Forskare, Försvarshögskolan
Nina Jacobsson Stålheim, Utvecklingschef ekologisk hållbarhet, Framtiden AB, Göteborgs plattform för klimatneutralt byggande
Chris Österlund, VD, Botkyrkabyggen
Vanessa Ware, Project leader, Kista Science City
Thomas Sundén, VD, Sustainable Innovation

Almedalen, 29 juni, 15.30

Från pilot till uppskalning – innovationer som snabbt får oss att nå ett klimatneutralt byggande

Hur kan vi främja organisationers vilja att införa nya innovationer för att nå klimatmålen? Enklare processer och attraktiva affärsmodeller behövs för att införa radikal innovation i befintliga strukturer och verksamheter.

För att nå våra klimatmål i tid krävs radikal innovation som bryter upp och förändrar befintliga strukturer. För att ta emot dessa innovationer krävs en ökad innovationsvilja och tillåtande processer för att föra in och skala upp nya innovationer i ordinarie verksamheter, något som inte alla organisationer har idag. Samtidigt krävs välpaketerade lösningar med attraktiva affärsmodeller som är lätta att ta till sig. Så vad kännetecknar dessa innovationer som gör det enkelt för oss att ta in dem i våra egna organisationer och snabbt skala upp dem så att vi når klimatmålen och hur bygger vi attraktiva tjänster/ produkter/ affärsmodeller kring dem? Delta i en dialog med fokus på de innovationer som är enkla att skala upp för att vi ska nå ett klimatneutralt byggande.

Medverkande:
Ville Gruner, Enhetschef Affärsutveckling
Anna-Maria Jakobsson, VD, Sankt Kors Fastigheter, Östergötland Bygger Klimatneutralt
Maria Perzon, Group Sustainability Manager, Castellum
Sara Gorton, Hållbarhetschef, Skanska Sverige
Ylva Åborg, Arbetsgruppsledare klimatsmarta material, Fojab / Klimatarena Stockholm
Maria Sandell, Hållbarhetschef, JM

Almedalen, 28 juni, 13.00

Kan offentlig upphandling driva på utvecklingen mot mer cirkulära produkter och affärsmodeller?

Inom alla näringsgrenar och i hela samhället diskuteras nu modeller och förhållningssätt för att minska resursförbrukningen och effektivisera återanvändning och återbruk. Frågan är vilken roll det offentliga kan spela i denna utveckling och omställning. Dels i ljuset av dagens marknadsläge där fokus i vissa fall har skjutits mer mot ekonomi och kanske mindre mot hållbarhet, men även ur perspektivet av det allmännyttiga bostadsbolaget. Hur kan hyresgästernas drivkrafter bidra i denna omställning?

För att diskutera detta bjuder HBV, allmännyttans inköpsfunktion, in till ett samtal. Vi hoppas att du vara en del av samtalet. Välkommen att lyssna på panelen och delta i diskussionerna, antingen fysiskt på plats eller digitalt via länk.

Medverkande:
Jörgen Ågren, Hållbarhetsstrateg, HBV
Jan Agri, Senior rådgivare, Tricircular
Eva Svensson Myrin, Miljö- och avfallskonsult, Miljö- och Avfallsbyrån
Magnus Ulaner, Klimat- och Energiexpert, Sveriges Allmännytta

Almedalen, 30 juni, 11.00

Så blir offentlig sektor motor i den gröna omställningen

Vi står inför ett reellt miljöhot och den offentliga inköpskraften tenderar till att fortsätta att köpa det som den alltid har gjort. Kan offentliga affärer styrda mot innovation vara en möjliggörare för att möta dessa hot? Välkommen på ett samtal om hur detta kan realiseras.

Medverkande:
Ville Gruner, enhetschef Affärsutveckling, HBV
Martin Kjellin, VD, UnityWorks
Stina Lantz, VD, Ignite Sweden
Markus Magnell, PropTech Sweden, Head of Impact Partnership
Carl Ståhle, Digitaliseringsexpert, Sveriges Allmännytta

Almedalen, 28 juni, 15.00

Hur kan allmännyttans avtal vara en drivkraft för hållbar samhällsutveckling?

Allmännyttan med sina cirka 900 000 lägenheter och en årlig omsättning på 100 miljarder kronor är en av de dominerande aktörerna på den svenska fastighetsmarknaden. Påverkar deras inköp i tillräckligt hög grad en önskvärd samhällsutveckling eller kan ett medvetet inköpsarbete påskynda omställningen?

Kan strategisk inköpsstyrning möjliggöra en önskvärd samhällsutveckling och nödvändig hållbar omställning både socialt, ekonomiskt och miljömässigt? Välkommen att lyssna till ett samtal där initiativ och arbetssätt och aktuella avtal ger exempel på hur denna strävan kan realiseras redan idag.

Mederkande:
Johan Almesjö, VD
Sofia Nordblom, regionansvarig Öst
Ola Kroon, Inköpschef
Sandra Sedig, enhetschef Konsultavtal

Frågor och svar om upphandlingen 24-134 Elkraft, 8 maj

Frågor och svar om upphandlingen 24-134 Elkraft

På måndag den 8 maj arrangerar vi ett teamsmöte där vi går igenom de vanligaste frågorna och svaren gällande kommande upphandling 24-13 Elkraft som annonseras inom kort. Teamsmötet kommer att ledas av vår inköpsstrateg  Alexandra Hægerstrand Björkman tillsammans med Johan Wimmergren och Peter Cvitanovic från Ensotech.

Alla deltagare har möjlighet att synas med ljud och bild och mötet kommer att spelas in så att det finns möjlighet att se det i efterhand. Skicka dina frågor till elkraft@hbv.se. Frågorna bör vara oss tillhanda senast på fredag den 5 maj. Vår målsättning är att besvara alla inkomna frågor under detta teamsmöte. Det finns även möjlighet att ställa frågor direkt under mötet.

Läs mer om upphandlingen 24-134 Elkraft på vår hemsida>>.

Sista dag för påanmälan är den 16 maj 2023.

Anmälan

Anmäl dig till elkraft@hbv.se senast på fredag den 5 maj. Eventuella frågor besvaras av ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.

Hållbara affärer – fönster, dörrar och våtrum, 13 mars

Hållbara affärer – fönster, dörrar och våtrum

Välkommen till en dagkonferens med fokus på våra ramavtal gällande fönster, dörrar och våtrum. Dagens presentatör är Dan Sundberg, regionansvarig Mitt. Medverkar gör även våra avtalsleverantörer: Ahlsell Sverige AB, Beijer Byggmaterial AB, Dahl Sverige AB, Entreprenadprojekt Täby AB, H-Fönstret AB, Interoc AB, Mockfjärds Fönster AB, Optimera Svenska AB och Secor AB. Från RISE Research Institutes of Sweden deltar Jutta Schade, Peter Ylmén och Ulf Antonsson. Dessutom kommer vi att få möta Fredrik Törnqvist, VD på AB Stångåstaden.

Program

09.00 Samling. Fika och registrering.

09.15 HBV hälsar välkommen. Dan Sundberg, regionansvarig Mitt.

09.30 IRIS – ett femårigt EU-projekt som omfattat tre städer i Europa (Göteborg, Utrecht i Holland och Nice i Frankrike) där man testat nya lösningar för stadsutveckling inom energi, mobilitet och informations- och kommunikationsteknik.
Jutta Schade, forskare, RISE

10.10 Fika.

10.30 Livscykelanalys och EPD gällande fönster.
Peter Ylmén, Teknologie doktor, RISE

11.15 Våtrum och vattenskador.
Ulf Antonsson, Senior projektledare, RISE

12.00 Lunch och mingel.

13.15 Resan och utvecklingen av fastighetsbolaget AB Stångåstaden.
Fredrik Törnqvist, VD

14.00 Information från HBV och medverkande avtalsleverantörer om våra avtal gällande fönster.
Anna Wörlund Rylenius, inköpsstrateg, HBV

14.45 Fika.

15.15 Information från HBV och medverkande avtalsleverantörer gällande badrumsmöbler och säkerhetsdörrar.

16.00 Summering och avslut.

Anmälan

Vi hälsar alla våra medlemmar och associerade kunder välkomna till denna träff. Anmäl dig till Therese Borg,
therese.borg@hbv.se, tel 08-556 765 26. 

Deltagaravgiften är 400 kronor per person exklusive moms (självkostnadspris). Faktureras i efterskott.

Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

HBV-träff e-Mobility, 30 mars Göteborg

HBV-träff e-Mobility

Varmt välkommen till denna HBV-träff med fokus på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning där varor gällande e-Mobility ingår.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand via upphandlad elinstallatör. På denna träff kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

På denna träff medverkar:

Gustav Lundin, regionansvarig Väst, HBV
Mattias Friberg, regional försäljningschef, Ahlsell Sverige AB
Niclas Helsén, e-Mobilitetsspecialist, Ahlsell Sverige AB

Program

09.30 Samling, kaffe och smörgås
10.00 Information från HBV om ramavtalet 20-103 Elmaterial och belysning / e-Mobility
10.30 Information från Ahlsell Sverige AB om e-Mobility och vilka produkter och tjänster som finns att avropa via avtalet
11.00 Produktdemonstration
12.00 Avslutning med gemensam lättare lunch

Anmälan

Våra medlemmar och övriga associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till denna träff. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, tel 070-677 89 95 om du önskar delta. Det är helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

HBV-träff e-Mobility, 29 mars i Malmö

HBV-träff e-Mobility

Varmt välkommen till denna HBV-träff med fokus på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning där varor gällande e-Mobility ingår.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand via upphandlad elinstallatör. På denna träff kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

På denna träff medverkar:

Lars Lönnblad, regionansvarig Syd, HBV
Janne Sunnari, regionansvarig Norr, HBV
Claes Andersen, regional försäljningschef, Ahlsell Sverige AB
Hans Malmros, regional KAM, Ahlsell Sverige AB
Peter Mosén, e-Mobilitetsspecialist, Ahlsell Sverige AB

Program

12.00 Samling, lättare lunch
12.30 Information från HBV om ramavtalet 20-103 Elmaterial och belysning / e-Mobility
13.00 Information från Ahlsell Sverige AB om e-Mobility och vilka produkter och tjänster som finns att avropa via avtalet
13.30 Produktdemonstration
14.30 Avslutning med gemensam fika

Anmälan

Våra medlemmar och övriga associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till denna träff. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, tel 070-677 89 95 om du önskar delta. Det är helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.