Kalendariumkategori: Våra event

HBV Inköpsdag, 18 okt

HBV Inköpsdag, 18 okt

Varmt välkommen till en konferens med fokus på allt som berör upphandling och inköp. Låt dig inspireras av våra speciellt inbjudna gäster som är viktiga aktörer inom detta område. Dagen vänder sig till dig som ansvarar för, eller dagligen arbetar med inköps- och upphandlingsfrågor.

Program

08.00–09.00 Fika och registrering.

09.00–09.15 HBV hälsar välkommen. Johan Almesjö, VD och Ola Kroon, Inköpschef

09.15–10.00 PMI – Inköpschefsindex. Maria Wallin Fredholm, Makroekonom, Swedbank Analys AB

10.00–10.30 Ny vägledning för klimatanpassade upphandlingar. Jens Johansson, Sakkunnig och hållbarhetsspecialist, Upphandlingsmyndigheten

10.30–11.00 Fika och mingel.

11.00–11.30 Skatteverkets arbete mot ekonomisk brottslighet. Anette Törnqvist, Skattehandläggare, Skatteverket

11.30–12.00 HBV informerar om det nya ramavtalsområdet Försäkringsförmedlartjänster samt om pilotprojektet Mina Sidor 2.0. Ola Kroon, Inköpschef och Johan Almesjö, VD tillsammans med Maria Moniér Melin, Chef Ekonomi och Stab och Mikael Lindberg, Inköpscontroller

12.00–12.30 Digitala produktpass. Jens Wernborg, Associate Partner, ARC Consulting och Ola Kroon, Inköpschef, HBV

12.30–14.00 Lunch och nätverkande.

14.00–14.40 Det offentligas lokalanskaffningar och kommunala bolags avtal med kommunerna – utvecklingen i rättspraxis. Per-Ola Bergqvist, Advokat/Expert, Advokatfirman Vinge KB

14.40–15.00 Trepartsavtal vid löpande arbeten, nyproduktion och ombyggnation. Katarina Björndahl, Affärsutvecklare och Sofia Nordblom, Regionansvarig Öst

15.00–15.30 Kaffepaus.

15.30–16.15 Upphandlad beredskap – om beredskap och försörjning 2023 och framåt. Erik Olsson, Advokat/Partner, Advokatfirman Kahn Pedersen KB

16.15–17.00 2049: Hur ser världen ut om 26 år? Mediepionjären Nicklas Hermansson ger dig superkrafterna som gör dig till en vinnare i AI-revolutionen.

17.00 Avslut och mingel med dryck och lättare tilltugg.

Anmälan

Endast HBVs medlemmar, kunder och avtalsleverantörer kan anmäla sig till detta event. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Deltagaravgift inklusive lunch och mingel: 2.295 kronor per person exklusive moms.

Deltagaravgift digitalt: 2.295 kronor per företag (obegränsat antal personer på länk).

Hållbara dagar, 11–12 maj

Hållbara dagar, 11–12 maj

Den 11–12 maj hälsar vi våra medlemmar och övriga kunder välkomna till Hållbara dagar på Quality Hotel Globe i Stockholm. Mötesplatsen med hållbarhet i fokus ur flera olika aspekter. Vi kommer att ha ett antal av våra avtalsleverantörer på plats som kommer att dela med sig av sin kunskap gällande klimatsmarta produkter och vi kommer att ha många inspirerande och intressanta föreläsare som medverkar i programmet. Varmt välkommen att delta och nätverka med kollegor i branschen.

Våra medlemmar har även möjlighet att delta på den årliga föreningsstämman som äger rum på förmiddagen den 11 maj klockan 10.00–12.00. De sedvanliga stämmoförhandlingarna avslutas med en inspirationsföreläsning, ”Hur geopolitiken ritar om marknadens spelplan” med Björn Fägersten, VD, Politea.

Program

11 maj

12.00 Gemensam lunch i restaurangen på Quality Hotel Globe.

13.00 HBV hälsar välkommen och inleder Hållbara dagar.
Johan Almesjö, VD och Jörgen Ågren, hållbarhetsstrateg, HBV.

13.15 Ekonomin och den ekonomiska politiken.
Lars Heikensten, Doktor i Nationalekonomi och före detta Riksbankschef.

14.00 Introduktion av utställarna.

14.30 Fika hos utställarna.

15.30 Att gestalta och projektera med återbruk.
Marja Lundgren, Hållbarhetsspecialist och Arkitekt SAR/MSA, White arkitekter AB.
Hur ser förutsättningarna ut att arbeta med återbruk utifrån ett arkitektkontors perspektiv? Hur gestaltar vi med utgångspunkt i återbruk och vad behöver vi veta i tidigt skede om det tillgängliga materialet? Hur kan man effektivisera processen så att alla aktörer tillsammans kan hjälpas åt att möjliggöra återbruk?

16.00 Cirkulärt byggande i Sverige.
Carina Loh Lindholm, Koordinator Centrum för cirkulärt byggande – CCBuild.
Vad är nuläget för det cirkulära byggandet i Sverige? Vilka trender ser vi och hur kan man jobba cirkulärt redan idag? Erfarenheter från samverkansarenan CCBuild, ett växande nätverk som samlar drygt 100 aktörer i bygg- och fastighetsbranschen.

16.30 Återbruksarbetet på Micasa.
Sofie Tellberg, Miljösamordnare och Karl Frisell, Enhetschef, Micasa Fastigheter i Stockholm AB.
Att arbeta med cirkularitet och återbruk i praktiken kan vara komplext. Micasa som bygger, förvaltar och äger stadens vård- och omsorgsfastigheter berättar hur de arbetar med frågan i pilotprojekt. Hur arbetet i pilotprojektet resulterat i utvecklandet av fler och utökade återbruksarbeten. En återbruksresa som bara tagit sin början.

17.00 Summering av dagen och avslut.
Johan Almesjö, VD och Jörgen Ågren, hållbarhetsstrateg, HBV.

18.30 Gemensam middag och mingel på HBVs kontor.

12 maj

08.30 Välkomna tillbaka! HBVs hållbarhetsarbete.
Jörgen Ågren, Hållbarhetsstrateg, HBV.

09.00 Klimatarbete i snabb förändring.
Magnus Ulaner, Klimat- och energiexpert på Sveriges Allmännytta.
Förväntningarna på företags klimatarbete ökar i snabb takt. Ny lagstiftning kräver djup och bred rapportering av klimatarbetet och vetenskapligt baserade klimatmål. Ägare, kommunala eller finansiella, ökar förväntningarna. Allmänheten och boende är oroade av klimatets förändring. Vad kan bostadsbolag och deras leverantörer göra för att möta dessa förändringar? Vad gör Sveriges Allmännytta inom Klimatinitiativet?

09.30 Med optimerade system för värme, vatten och ventilation lyckades PiteBo minska energianvändningen och nå klimatmålen på rekordtid.
Andreas Engström, Fastighetschef, AB PiteBo, Martin Eksberg, Kiona Sweden AB.
PiteBos energieffektiviseringsarbete och implementering av ett AI för driftoptimering av fastighetsbeståndet.

10.00 Fika och tid hos utställarna.

11.00 Bra beslut styr mot klimatmålen.
Markku Rummukainen, Meteorolog, Professor i klimatologi vid Lunds Universitet. Markku är även Sveriges representant i IPCC, Förenta nationernas klimatpanel (Intergovernmental Panel on Climate Change), FNs organ för att sammanfatta och bedöma vetenskapen relaterad till den globala uppvärmningen.
Klimatarbete är en del av hållbar utveckling. Utmaningarna är många och åtgärder implementerar för långsamt om klimatmålen ska kunna uppnås. Även möjligheterna är många, en lång rad åtgärder finns på alla samhällssektorer samt på efterfrågesidan. Var står världen i klimatfrågan idag? Vilka möjligheter finns för att vända utsläppskurvan och förebygga klimatrisker?

11.45 Summering och avslut.
Johan Almesjö, VD och Jörgen Ågren, Hållbarhetsstrateg, HBV.

12.00 Gemensam lunch.          

Anmälan

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se,
telefonnummer 08-556 765 26, mobilnummer 070-677 89 95.

Endast HBVs medlemmar, underkunder och externa kunder samt avtalsleverantörer (i mån av plats) kan anmäla sig till denna träff. Anmälan är bindande. Avbokning efter sista anmälningsdag debiteras. Sista anmälningsdag är den 9 maj.

Kostnad: 2 495 kronor exklusive moms (faktureras i efterskott). Kontakta Therese Borg om du önskar delta digitalt.

Logi

HBV har reserverat ett antal rum på Quality Hotel Globe. Dessa bokas genom att ringa till hotellet på telefonnummer 08-686 63 20 alternativt mejla till q.globe@choice.se. Uppge HBV2023 vid bokning. Rummen kostar 1.595 kronor per natt inklusive moms.

HBV föreningsstämma, 11 maj

HBV föreningsstämma, 11 maj

Den 11 maj håller HBV sin årliga föreningsstämma på Quality Hotel Globe i Stockholm. Förutom sedvanliga stämmoförhandlingar kommer vi även att bjuda på en inspirationsföreläsning.

Program

10.00 Stämman inleds. Johan Almesjö, VD, hälsar välkommen.

§ 1. Stämmans öppnande.
§ 2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
§ 3. Val av ordförande vid stämman.
§ 4. Val av justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet.
§ 5. Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad.
§ 6. Framläggande av styrelsen och verkställande direktörens årsredovisning.
§ 7. Framläggande av revisorernas berättelse.
§ 8. Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen.
§ 9. Beslut angående dispositioner beträffande föreningens överskott eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.
§ 10. Beslut angående ränteberäkning enligt stadgarna § 11 mom 2.
§ 11. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.
§ 12. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna.
§ 13. Val av styrelse, styrelseordförande och revisorer samt valberedning.
§ 14. Övriga ärenden som ankommer på stämman enligt föreningslagen eller föreningens stadgar. Medlem som önskar få ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma skall skriftligen
framställa yrkande därom hos styrelsen senast tre veckor före stämmans hållande.
§ 15. Stämmans avslutande.

11.15 Inspirationsföreläsning. ”Hur geopolitiken ritar om marknadens spelplan”. Björn Fägersten, VD, Politea.
12.00 Avslutning med gemensam lunch.

Anmälan

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, telefon 08-556 765 26, mobil 070-677 89 95.
Sista anmälningsdag för att delta under hela stämman inklusive inspirationsföreläsning och gemensam lunch är den 5 maj. Önskar du endast delta under stämmoförhandlingarna är sista anmälningsdag 8 maj.

Medlem som önskar få ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma skall skriftligen framställa yrkande därom hos styrelsen senast tre veckor före stämmans hållande.

HBV-träff e-Mobility 8 feb i Luleå

HBV-träff e-Mobility

Varmt välkommen till denna HBV-träff med fokus på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning där varor gällande e-Mobility ingår.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand via upphandlad elinstallatör. På denna träff kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

På denna träff medverkar:

Janne Sunnari, regionansvarig Norr, HBV
Josko Lorger, affärsutvecklare, HBV
Roger Nilsson, marknadschef, Ahlsell Sverige AB
Anna Stålnacke, säljare, Ahlsell Sverige AB

Program

09.30 Samling, kaffe och smörgås
10.00 Information från HBV om ramavtalet 20-103 Elmaterial och belysning / e-Mobility
10.30 Information från Ahlsell Sverige AB om e-Mobility och vilka produkter och tjänster som finns att avropa via avtalet
11.00 Produktdemonstration
12.00 Avslutning med gemensam lättare lunch

Anmälan

Våra medlemmar och övriga associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till denna träff. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, tel 070-677 89 95 om du önskar delta. Det är helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

HBV-träff e-Mobility 9 feb i Umeå

HBV-träff e-Mobility

Varmt välkommen till denna HBV-träff med fokus på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning där varor gällande e-Mobility ingår.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand via upphandlad elinstallatör. På denna träff kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

På denna träff medverkar:

Janne Sunnari, regionansvarig Norr, HBV
Roger Nilsson, marknadschef, Ahlsell Sverige AB
Per-Olov Rosenbrand, säljare, Ahlsell Sverige AB

Program

09.30 Samling, kaffe och smörgås
10.00 Information från HBV om ramavtalet 20-103 Elmaterial och belysning / e-Mobility
10.30 Information från Ahlsell Sverige AB om e-Mobility och vilka produkter och tjänster som finns att avropa via avtalet
11.00 Produktdemonstration
12.00 Avslutning med gemensam lättare lunch

Anmälan

Våra medlemmar och övriga associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till denna träff. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, tel 070-677 89 95 om du önskar delta. Det är helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.


HBV-träff e-Mobility

HBV-träff e-Mobility

Varmt välkommen till denna HBV-träff med fokus på HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning där varor gällande e-Mobility ingår.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand, alternativt via upphandlad elinstallatör. På denna träff kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

Medverkande:
Gustav Lundin, regionansvarig Väst, HBV
Dan Sundberg, regionansvarig Mitt, HBV
Carl-Henric Ellström, säljare, Ahlsell
Niclas Helsén, säljare, Ahlsell
Håkan Norén, regional försäljningschef, Ahlsell

Program

12.00 Samling och gemensam lunch.
12.30 Information från HBV om ramavtalet 20-103 Elmaterial och belysning där varor gällande e-Mobility är en viktig del.
13.00 Information från Ahlsell om e-Mobility.
13.30 Produktdemonstration.
14.30 Avslutning och gemensamt fika

Hållbara affärer – fönster, dörrar och våtrum

Hållbara affärer – fönster, dörrar och våtrum

Välkommen till en dagkonferens med fokus på våra ramavtal gällande fönster, dörrar och badrum. Dagens presentatörer är Gustav Lundin, regionansvarig Väst och Dan Sundberg, regionansvarig Mitt. Medverkar gör även våra avtalsleverantörer: Ahlsell Sverige AB, Entreprenadprojekt Täby AB, Interoc AB, Secor AB och Mockfjärds Fönster AB. Från RISE Research Institutes of Sweden deltar Jutta Schade, Peter Holmén och Ulf Antonsson. Dessutom kommer vi att få möta Mikael Hansson, VD på AB Bostäder i Borås.

Program

09.00 Samling. Fika och registrering.

09.15 HBV hälsar välkommen. Gustav Lundin, regionansvarig Väst och Dan Sundberg, regionansvarig Mitt.

09.30 IRIS – ett femårigt EU-projekt som omfattat tre städer i Europa (Göteborg, Utrecht i Holland och Nice i Frankrike) där man testat nya lösningar för stadsutveckling inom energi, mobilitet och informations- och kommunikationsteknik.
Jutta Schade, forskare, RISE

10.10 Fika.

10.30 Livscykelanalys och EPD gällande fönster.
Peter Holmén, Teknologie doktor, RISE

11.15 Information från HBV och medverkande avtalsleverantörer om våra avtal gällande fönster.

12.00 Lunch och mingel.

13.15 Resan och utvecklingen av fastighetsbolaget AB Bostäder i Borås.
Mikael Hansson, VD

14.00 Våtrum och vattenskador.
Ulf Antonsson, Senior projektledare, RISE

14.45 Fika.

15.15 Information från HBV och medverkande avtalsleverantörer gällande badrumsmöbler och säkerhetsdörrar.

16.00 Summering och avslut.

Anmälan

Vi hälsar alla vår medlemmar och associerade kunder välkomna till denna träff. Anmäl dig till Therese Borg,
therese.borg@hbv.se, tel 08-556 765 26. 

Deltagaravgiften är 400 kronor per person exklusive moms (självkostnadspris). Faktureras i efterskott.

Antalet platser är begränsat så först till kvarn gäller.

HBV Inköpsdag, 16 okt

HBV Inköpsdag, 16 okt

Varmt välkommen till en konferens med fokus på allt som berör upphandling och inköp. Låt dig inspireras av våra speciellt inbjudna gäster som är viktiga aktörer inom detta område. Dagen vänder sig till dig som ansvarar för, eller dagligen arbetar med inköps- och upphandlingsfrågor.

Program

08.00–09.00 Kaffe och registrering.

09.00–09.15 HBV hälsar välkommen. Ola Kroon, inköpschef

09.15–10.00 PMI Inköpschefsindex. Jörgen Kennemar, företagarekonom, Swedbank

10.00–10.30 Trender och aktuell forskning inom offentligt inköp. Sven-Anders Stegare, procurement research, Stockholm School of Economics, Department of Marketing and Strategy

10.30–11.00 Fika och mingel.

11.00–11.45 Aktuell rättspraxis – samtal med HBV. Kristian Pedersen, advokat/partner och Erik Olsson, advokat/partner, Advokatfirman Kahn Pedersen

11.45–12.30 Analys av stora datamängder: Nyckeln till effektiv uppföljning och automatisering. Ola Kroon, inköpschef och Erik Carpelan, controller, HBV

12.30–14.00 Lunch och mingel.

14.00–14.40 Ändringar i ingångna entreprenad- och konsultavtal – ett upphandlingsrättsligt vågspel? Per-Ola Bergqvist, advokat/expert, Advokatfirman Vinge KB

14.40–15.00 Digitala produktpass – hur ligger vi till? Jens Wernborg, associate partner, ARC Consulting

15.00–15.30 Fika och mingel.

15.30–16.15 Att bygga broar mellan ”slum” och finrum för att utplåna det tomrum som uppstått där emellan. Charbel Gabro, inspirationsföreläsare

16.15–17.00 Nyheter och uppdateringar från HBV. Ola Kroon, inköpschef, Helena Kuusisto, enhetschef Ramavtal, Sandra Sedig, enhetschef Konsultavtal m.fl.

17.00 Dagen avslutas med ett mingel där vi serverar goda tilltugg och dryck.

Anmälan

Endast HBVs medlemmar, kunder och avtalsleverantörer kan anmäla sig till detta event. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Deltagaravgift inklusive lunch och mingel: 2.395 kronor per person exklusive moms.

Deltagaravgift digitalt: 2.395 kronor per företag (obegränsat antal personer per företag på länk).