Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Nytt droppskydd på väg – tillfälliga förändringar i leveranser

Det tidigare droppskyddet (E3RHK6001, 902980306) från vår leverantör Electrolux HemProdukter AB har utgått. En ny modell (E3RHK60011, 902986650) är på väg in och beräknas finnas i lager vecka 15. Under tiden görs en tillfällig justering av leveranserna för kalla produkter.

Leverantören Electrolux HemProdukter AB arbetar intensivt för att få in det nya droppskyddet i lager så snabbt som möjligt. Under övergångsperioden kommer droppskyddet tillfälligt att tas bort från de paketlösningar där det normalt ingår tillsammans med vitvaran. Det innebär att beställningar av vitvaror från Electrolux HemProdukter AB levereras utan droppskydd.

Tillfälliga förlängningsavtal för Fastighetsförnödenheter

Tillfälliga förlängningsavtal för Fastighetsförnödenheter

HBV har beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal till och med 2025-06-05 med samtliga antagna leverantörer gällande ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter.

Omfattning

Ramavtalet säkerställer våra medlemmars och övriga kunders tillgång till viktiga varor för en effektiv fastighetsförvaltning. Ramavtalet omfattar bland annat el- och handverktyg, tillbehör, järnhandelsvaror, inredning, infästningar, redskap och personligt skydd. Produkterna är avsedda för professionellt bruk, om inget annat anges och syftar till att underlätta och förbättra arbetet inom fastighetsskötsel och underhåll.

Ramavtalet är regionalt indelat i 21 avtalsområden och varje avtalsområde omfattar nedan angivna produktgrupper:

  • beslag
  • elverktyg och maskiner
  • förnödenheter
  • handverktyg
  • infästningar
  • inredning fastighet
  • lyft och hantering
  • mät- och märkverktyg
  • personligt skydd
  • redskap
  • svets
  • tillbehör såsom batterier för elverktyg, bits, borrar och sågblad
  • tryckluft
  • verkstadsutrustning.


Ramavtalet omfattar inte elmaterial och belysning, rörmaterial, arbetskläder, ventilationsmaterial, badrumsinredning eller byggmaterial.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning. Varje avtalsområde har utvärderats och tilldelats separat. Se HBVs avtalskatalog, klicka här>>.

Antagna leverantörer i bokstavsordning:

  • Ahlsell Sverige AB
  • Bygg- och Industrigross Norden AB
  • Swedol AB.

Ny upphandling

För närvarande pågår utvärdering av den nya upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter.

Ramavtalet är rikstäckande och omfattar två avtalsområden som utvärderas och tilldelas separat.

A – Fastighetsförnödenheter
B – Kemikalier och kemikaliehantering

I avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter kommer följande produktgrupper att ingå:

  • handverktyg
  • elverktyg
  • redskap
  • infästningar
  • personligt skydd etc.


Produktgrupper som inte ingår är:

  • elmaterial
  • byggmaterial
  • rörmaterial.


Avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering kommer att bestå av kemisk-tekniska produkter samt tjänster kopplade till hantering, användning och säkerhet samt utbildningar såsom ”val av skonsammare produkter” och ”substitution”.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning.

Grupplösning av hemförsäkring annonseras på nytt

Grupplösning av hemförsäkring annonseras på nytt

HBV har beslutat att avbryta upphandlingen 25-193 Försäkringsförmedling avseende en grupplösning av hemförsäkring. Anledningen till denna åtgärd är att endast ett anbud inkom och det anbudet uppfyllde inte de krav vi hade ställt i upphandlingen.

Steg för steg mot målet

Vi kommer att annonsera upphandlingen på nytt så snart avtalsspärren löpt ut. Detta innebär att vi nu går in i en tredje upphandlingsomgång, med goda förhoppningar om ett lyckat resultat.

Första gången vi annonserade denna upphandling inkom inga anbud, trots goda dialoger med olika försäkringsdistributörer. Vi omarbetade därför strategin och annonserade upphandlingen på nytt där ett anbud från en välkänd aktör inkom. Tyvärr uppfyllde det inte våra krav, vilket fick oss att tänka om ytterligare.

Efter fortsatta samtal med flera försäkringsdistributörer har vi fått tydliga indikationer på ett ökat intresse och en större vilja att lämna anbud i en ny upphandling. Därför ser vi nu en möjlighet att justera förutsättningarna och skapa bättre förslag som möter våra medlemmars och allmännyttans behov.

Nästa steg blir att genomföra en ny upphandling där intresserade försäkringsdistributörer får möjlighet att presentera egna lösningar. Vi ser fram emot att ta del av minst tre anbud från välrenommerade aktörer och är övertygade om att detta kommer att leda till en stark och fördelaktig försäkringslösning för våra medlemmar.

Information om denna process kommer att publiceras löpande på vår hemsida.

Nytt ramavtal för lekplats- och sportutrustning klart

Nytt ramavtal för lekplats- och sportutrustning klart

Nu är avtalen signerade gällande HBVs upphandling 24-114 Lekplats- och sportutrustning, avtalsområde A–E och det nya ramavtalet träder i kraft 2025-03-03. Inga kvalificerade anbud inkom för avtalsområde F som avser gymnastik- och sporthallsinredning och HBV kommer därför att annonsera detta avtalsområde på nytt inom kort.

Omfattning

Ramavtalet 24-114 Lekplats- och sportutrustning omfattar lekplats- och sportutrustning inom bostadsområden, skolgårdar, förskolors utemiljö samt offentliga miljöer utomhus. Den omfattar även utomhusgym, fallskydd, multisportarenor, mobila skatebordarenor, gymnastik- och sporthallsinredning samt montering.

Ramavtalet är rikstäckande och indelat i sex avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat.

  • A. Lekplats- och sportutrustning
  • B. Utomhusgym
  • C. Multisportarenor
  • D. Skateboardparker
  • E. Fallskydd och underlag
  • F. Gymnastik-/sporthallsinredning


HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

A – Lekplatsutrustning
1. Lekolar AB
2. KOMPAN Sverige AB
3. KPLN Design AB
4. Folklek AB
5. HAGS Aneby AB
6. Elverdals Lekplatser AB
7. Söve AB
8. Tressport och Lek AB
9. Lappset Sweden AB

B. Utomhusgym
1. KPLN Design AB
2. Lekolar AB
3. KOMPAN Sverige AB
4. Tressport och Lek AB

C. Multisportarenor
1. KPLN Design AB
2. Folklek AB
3. KOMPAN Sverige AB
4. Lekolar AB
5. HAGS Aneby AB
6. CADO AB
7. Tressport och Lek AB
8. Söve AB

D. Skateboardparker
1. Lekolar AB
2. KPLN Design AB
3. Nord Skate & Entreprenad AB
4. Tressport och Lek AB

E. Fallskydd och underlag
1. KOMPAN Sverige AB
2. Nordic Surface Sweden AB
3. Lekolar AB
4. Söve AB
5. HAGS Aneby AB
6. Tressport och Lek AB

F. Gymnastik-/sporthallsinredning
Inga inkomna anbud. Avtalsområdet kommer att annonseras på nytt inom kort.

Avropsordning

Avrop kan ske på tre olika sätt där behovet styr hur avropet sker:​

  • fastställd rangordning​
  • behovsstyrda avrop​
  • förnyad konkurrensutsättning​.
Fastställd rangordning:
  • Avropsvärdet understiger 400 000 kronor​.
  • Produkt finns i Prislista 1, Avtalat sortiment eller Prislista 2, Övrigt sortiment​.
Behovsstyrda avrop:
  • Avropsvärdet understiger 400 000 kronor​.
  • Produkterna finns i någon av de rangordnade leverantörernas Prislista 1, Avtalat sortiment och Prislista 2, Övrigt sortiment.

    OCH
  • Beställaren har behov av anpassning, eller komplettering av befintlig produkt eller till en produkt i aktuellt avrop. Till exempel reservdelar, extra gungor till befintlig gungställning eller komplettering av tillhörande fallskydd till klätterställning.​

    ELLER
  • Beställaren har behov av särskilda tekniska-, prestanda-, estetiska-, funktionella eller hållbarhetskrav för produkten som ska avropas.​
  • Notera: om en avropsberättigad part beställer produkter från två olika avtalsområden och önskar kombinera dessa produkter, ska den första beställningen anses vara en befintlig produkt.
Förnyad konkurrensutsättning:
  • Avropet överstiger 400 000 kronor.

    ELLER
  • Produkten finns inte i Prislista 1, Avtalat sortiment eller i Prislista 2, Övrigt sortiment (till exempel kundanpassade produkter med särskilda tekniska-, estetiska- eller hållbarhetsskäl).​

Fokus på återvinning och fossilfria transporter

I upphandlingen har HBV ställt krav på att ytbehandlingar på offererade produkter inte får innehålla hälso- eller miljöfarliga ämnen. Plastkomponenter måste vara tydligt märkta och metalldelar möjliga att separera, för att underlätta återvinning. Dessutom krävs att det ska gå att spåra tillverkningslandet för alla komponenter som utgör mer än tio procent av produktens totala vikt.

För att möjliggöra en mer transparent klimatpåverkan ska leverantörer kunna redovisa produktens huvudsakliga materialinnehåll i viktsprocent eller tillhandahålla klimatberäkningar, exempelvis miljövarudeklarationer (EPDer). Därtill ska information om hur materialen kan separeras och källsorteras för materialåtervinning finnas tillgänglig.

Transporter är också i fokus. Minst 50 procent av alla produktleveranser inom ramavtalet måste ske med fossilfria alternativ. Detta innebär att leverantörer aktivt behöver arbeta med klimatsmarta logistiklösningar för att uppfylla kraven.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-03-03 – 2027-03-02. Avtalstiden är två år. HBV har möjlighet att förlänga ramavtalet en eller flera gånger, antingen i sin helhet eller per avtalsområde. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Effektiva lösningar för avfallshantering – nytt ramavtal klart

Effektiva lösningar för avfallshantering – nytt ramavtal klart

Efter genomförd kvalificering och utvärdering av upphandlingen 25-113 Avfallshanteringsprodukter har nu avtal tecknats med antagna leverantörer. Det nya ramavtalet träder i kraft 2025-04-11.

Omfattning

Ramavtalet 25-113 Avfallshanteringsprodukter är rikstäckande och omfattar tre avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat. HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

A. Nedgrävda och delvis nedgrävda underjordsbehållare avsedda för krantömning
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

B. Källsorteringskärl/system för insamling av avfall/förvaring av farligt avfall för lägenheter samt för kontor och pausrumsmiljöer
1. San Sac AB

C. Källsorteringsskåp för insamling av avfall utomhus
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

Ramavtalet omfattar inte markarbeten.

Påsar för komposterbart avfall, säckar/säckhållare, dekaler avsedda för källsorterings-, avfallshanteringsprodukter samt avfallsutrymmen kommer inte att omfattas av det nya ramavtalet. Dessa produkter kan avropas från HBVs ramavtal Fastighetsförnödenheter (se vår avtalskatalog).

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning.

Avtalstid

Ramavtalet träder i kraft 2025-04-11. Avtalstiden är fyra år. HBV har rätt att skriftligen säga upp avtalet, helt eller delvis, efter två år med minst sex månaders uppsägningstid.

Upphandling av avfallshanteringsprodukter tilldelad

Upphandling av avfallshanteringsprodukter tilldelad

Vi vill tacka alla anbudsgivare som deltagit i vår upphandling 25-113 Avfallshanteringsprodukter. Utvärderingen är nu avslutad och tilldelningsbeslut har skickats ut. Avtalsspärr gäller till och med 2025-02-17.

HBV har efter genomförd kvalificering och utvärdering beslutat att tilldela nedan leverantörer ramavtal för varje enskilt avtalsområde i upphandlingen, eftersom dessa leverantörers respektive anbud uppfyllde samtliga krav samt var de ekonomiskt mest fördelaktiga på grundval av bästa förhållandet mellan pris och kvalitet.

A. Nedgrävda och delvis nedgrävda underjordsbehållare avsedda för krantömning
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

B. Källsorteringskärl/system för insamling av avfall/förvaring av farligt avfall för lägenheter samt för kontor och pausrumsmiljöer
1. San Sac AB

C. Källsorteringsskåp för insamling av avfall utomhus
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

Avropsordning

Avropsordning är rangordning.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-04-11. Avtalstiden är fyra år. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst sex månaders uppsägningstid.

Nytt tilldelningsbeslut avseende lekplatsutrustning

Nytt tilldelningsbeslut avseende lekplatsutrustning

HBV har beslutat att återkalla det tilldelningsbeslut som meddelades 2025-01-31 gällande avtalsområde A – Lekplatsutrustning i vår upphandling 24-114 Lekplats och sportutrustning. Ett nytt tilldelningsbeslut har skickats ut och avtalsspärr råder till och med 2025-02-24.

Leverantören Tressport och Lek AB hade synpunkter på den första anbudsutvärderingen, vilket ledde till att vi granskade utvärderingen igen och gjorde en ny utvärdering.

Det nya tilldelningsbeslutet meddelar att följande leverantörer antagits:

A – Lekplatsutrustning

1. Lekolar AB
2. KOMPAN Sverige AB
3. KPLN Design AB
4. Folklek AB
5. HAGS Aneby AB
6. Elverdals Lekplatser AB
7. Söve AB
8. Tressport och Lek AB
9. Lappset Sweden AB

Övriga avtalsområden, B–E, påverkas inte av denna förändring och avtalen kommer att träda i kraft 2025-03-03.

Då vi inte fick några anbud gällande avtalsområde F – Gymnastik-/sporthallsinredning, kommer detta avtalsområde att annonseras på nytt inom kort.

Avropsordning

Avrop kan ske på tre olika sätt där, där behovet styr avropsmodellen.

1. Fastställd rangordning
Fastställd rangordning tillämpas vid avropsvärde understigande 400 000 kronor.

2. Behovsstyrda avrop
Behovsstyrda avrop tillämpas när beställaren har behov av anpassning eller komplettering av befintlig produkt eller till en produkt i aktuellt avrop, till exempel reservdelar, extra gungor till befintlig gungställning eller komplettering av tillhörande fallskydd till klätterställning. Produkterna finns i någon av de rangordnade leverantörernas prislista 1, Avtalat sortiment eller Prislista 2, Övrigt sortiment. Om en avropsberättigad part beställer produkter från två olika avtalsområden och önskar kombinera dessa produkter, ska den första beställningen anses vara en befintlig produkt.

3. Förnyad konkurrensutsättning
Förnyad konkurrensutsättning tillämpas vid avrop för 400 000 kronor eller mer. Då ska samtliga antagna leverantörer inom aktuellt avtalsområde tillfrågas och lämna pris.

Ny upphandling av köks- och förvaringslösningar annonserad

Ny upphandling av köks- och förvaringslösningar annonserad

HBV har annonserat den nya upphandlingen 25-140 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage. Sista datum att lämna anbud är 2025-03-07.
Länk till annonserad upphandling>>.

Omfattning

Upphandlingen avser ett ramavtal som ska tillgodose våra medlemmar och övriga kunders behov av köks- och förvaringslösningar. Ramavtalet omfattar i huvudsak leverans av måttanpassade eller skräddarsydda köks- och förvaringslösningar med eller utan montage. Inga andra entreprenadarbeten ingår.

Genom att dela upp ramavtalen i olika material- och geografiska områden, samt möjliggöra för såväl leverans som montering, eftersträvar vi att optimera kostnadseffektivitet och tillgänglighet för våra medlemmar i hela landet.

Ramavtalet omfattar:

  • skåpslösningar, luckor, skåpinredningar samt tillbehör
  • bänkskivor, diskbänkar och stänkskydd.


Målet är att skapa ett flexibelt ramavtal som möjliggör snabb och tillförlitlig tillgång till moderna och hållbara kökslösningar.

Avtalsområden

Upphandlingen är indelad i tre områden, beroende på typ av lucka:

1. Lackat
2. Laminerat
3. Folierat

Respektive område är sedan indelat i fyra geografiska områden.

  • Nord: Norrbottens län Västerbottens län Jämtlands län Västernorrlands län Gävleborgs län Dalarnas län
  • Syd: Skåne län, Blekinge län, Kalmar län och Kronobergs län.
  • Väst: Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län och Jönköpings län.
  • Öst: Västmanlands län, Örebro län, Gotlands län,  Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län  och Stockholms län.

Produktkrav och tillgänglighet för reservdelar

För att säkerställa hög kvalitet och lång livslängd på produkterna har vi ställt krav på att reservdelar, inklusive luckor, lådfronter och täcksidor ska finnas tillgängliga i minst 20 år.  

Produktkraven omfattar bland annat:

  • Minst tre varianter av luckor och lådfronter i fem standardkulörer.
  • Högkvalitativ lackering, laminering och foliering för hållbarhet och enhetligt utseende.
  • Stommar i spånskiva med FSC/PEFC-certifierat material och tåliga ytskikt.
  • Bänkskivor i laminat eller rostfritt stål i flera kulörer och mönster.
  • Ett brett sortiment av beslag och skåpinredning, inklusive nickelfria handtag och knoppar.
  • Möjlighet till återbruk av stommar för en mer hållbar lösning. 
  • Obligatoriskt krav på miljömärkning på luckor och stommar.


Vid beställningar över 1 000 SEK sker leverans fraktfritt. Stommar ska levereras förmonterade vid avrop utan montage. 

Avropsmodell

Avropsordning är strikt rangordning. HBV avser teckna ramavtal med tre leverantörer.

Avtalstid

Ramavtalet gäller i fyra år från dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att säga upp ramavtalet tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen. 

Det befintliga ramavtalet 21-140 Köks- och förvaringslösningar löper ut 2025-03-31. Läs mer i vår avtalskatalog>>.

Upphandlingen Lekplats- och sportutrustning tilldelad

Upphandlingen Lekplats- och sportutrustning tilldelad

Nu har utvärderingen av vår upphandling 24-114 Lekplats- och sportutrustning slutförts. Sammanlagt inkom 19 anbud, men endast tolv av dessa var kvalificerade. Avtalsspärr råder till och med 2025-02-11.

Omfattning

Ramavtalet 24-114 Lekplats- och sportutrustning omfattar sex avtalsområden där HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

A. Lekplatsutrustning
1. Lekolar AB
2. KOMPAN Sverige AB
3. KPLN Design AB
4. Folklek AB
5. HAGS Aneby AB
6. Elverdals Lekplatser AB
7. Söve AB
8. Lappset Sweden AB

B. Utomhusgym
1. KPLN Design AB
2. Lekolar AB
3. KOMPAN Sverige AB
4. Tressport och Lek AB

C. Multisportarenor
1. KPLN Design AB
2. Folklek AB
3. KOMPAN Sverige AB
4. Lekolar AB
5. HAGS Aneby AB
6. CADO AB
7. Tressport och Lek AB
8. Söve AB

D. Skateboardparker
1. Lekolar AB
2. KPLN Design AB
3. Nord Skate & Entreprenad AB
4. Tressport och Lek AB

E. Fallskydd och underlag
1. KOMPAN Sverige AB
2. Nordic Surface Sweden AB
3. Lekolar AB
4. Söve AB
5. HAGS Aneby AB
6. Tressport och Lek AB

F. Gymnastik/sporthallsinredning
Inga kvalificerade anbud inkom. Detta avtalsområde kommer att annonseras på nytt inom kort.

Avropsordning

Avrop kan ske på tre olika sätt där, där behovet styr avropsmodellen.

1. Fastställd rangordning
Fastställd rangordning tillämpas vid avropsvärde understigande 400 000 kronor.

2. Behovsstyrda avrop
Behovsstyrda avrop tillämpas när beställaren har behov av anpassning eller komplettering av befintlig produkt eller till en produkt i aktuellt avrop, till exempel reservdelar, extra gungor till befintlig gungställning eller komplettering av tillhörande fallskydd till klätterställning. Produkterna finns i någon av de rangordnade leverantörernas prislista 1, Avtalat sortiment eller Prislista 2, Övrigt sortiment. Om en avropsberättigad part beställer produkter från två olika avtalsområden och önskar kombinera dessa produkter, ska den första beställningen anses vara en befintlig produkt.

3. Förnyad konkurrensutsättning
Förnyad konkurrensutsättning tillämpas vid avrop för 400 000 kronor eller mer. Då ska samtliga antagna leverantörer inom aktuellt avtalsområde tillfrågas och lämna pris.

Avtalstid

Avtalstiden är två år från det datum då ramavtalet träder i kraft. HBV har möjlighet att förlänga ramavtalet en eller flera gånger, antingen i sin helhet eller per avtalsområde. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Förlängda ramavtal gällande kompositfönster

Förlängda ramavtal gällande kompositfönster

Den första förlängningen av våra ramavtal för kompositfönster är nu genomförd. HBV har därefter möjlighet att förlänga avtalen ytterligare, med en maximal förlängningsperiod på ett år. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

23-171 Fönster och fönsterdörrar i komposit – leverans med montage

Ramavtalet omfattar två avtalsområden där HBV antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

A. Fönster och fönsterdörrar med aluminiumförstärkning – leverans med montage
1. Interoc Dörr & Fönster
2. TK Fönsterbyte AB
3. Entreprenadprojekt Täby AB

B. Fönster och fönsterdörrar med stålförstärkning – leverans med montage
1. TK Fönsterbyte AB
2. Interoc Dörr & Fönster
3. Entreprenadprojekt Täby AB

Avtalsområdena är indelade i fyra regioner (Nord, Syd, Väst och Öst).

Avropsordning är rangordning upp till 300 fönster och fönsterdörrar. För avrop upp till 300 fönster och fönsterdörrar eller fler gäller förnyad konkurrensutsättning där samtliga leverantörer inom aktuellt avtalsområde ska tillfrågas och lämna pris.

Ramavtalet är förlängt till och med 2026-05-28. HBV har därefter option på ytterligare förlängning i maximalt ett år.

23-172 Fönster och fönsterdörrar i komposit – enbart leverans

Ramavtalet omfattar två avtalsområden där HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

C. Fönster och fönsterdörrar i komposit med aluminiumförstärkning – enbart leverans
1. MIR Gruppen AB

D. Fönster och fönsterdörrar i komposit med stålförstärkning – enbart leverans
1. Beijer Byggmaterial AB
2. MIR Gruppen AB

Ramavtalet är rikstäckande.

Avropsordning är rangordning upp till 750 fönster och fönsterdörrar. För avrop upp till 750 fönster och fönsterdörrar eller fler gäller förnyad konkurrensutsättning där samtliga leverantörer inom aktuellt avtalsområde ska tillfrågas och lämna pris.

Ramavtalet är förlängt till och med 2026-05-28. HBV har därefter option på ytterligare förlängning i maximalt ett år.

Avtal tecknade gällande Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur

Avtal tecknade gällande Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur

Förvaltningsrätten avslog leverantören Rexel Sverige ABs ansökan och överprövning och varken kammarrätten eller Högsta förvaltningsdomstolen beviljade något prövningstillstånd i ärendet. Nu är nya avtal tecknade med de antagna leverantörerna i upphandlingen 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur och ramavtalet träder i kraft 2025-03-01.

HBV har sagt upp de tillfälliga förlängningsavtalen avseende ramavtalet 20-103 Elmaterial och belysning som därmed upphör att gälla 2025-02-28.

Omfattning

Ramavtalet omfattar flera nyheter jämfört med vårt tidigare ramavtal. En av de mest betydande förändringarna är att ramavtalet har delats in i två avtalsområden som har utvärderats och tilldelats separat.

Avtalsområde A – Elmaterial och belysning, omfattar ramavtal gällande leveranser av produkter som exempelvis kabel, belysningsarmaturer, gatubelysningsstolpar, ljuskällor, strömbrytare, eluttag, installationsmaterial, förläggningsutrustning, datanätsmaterial, centraler, motorvärmare, elvärme m.m.

Avtalsområde B – Laddinfrastruktur, omfattar ramavtal gällande leveranser av främst laddstolpar och laddboxar samt tillhörande material.

Ytterligare nyheter i ramavtalet:

  • utökat ordinarie sortiment för att möta marknadens växande behov
  • större fokus på miljöbedömt sortiment
  • förnyad konkurrensutsättning är borttagen
  • avropsordning är strikt rangordning
  • möjlighet att frångå rangordningen i specifika fall
  • minskat krav på antal butiker
  • större fokus på snabba och effektiva leveranser.


Ramavtalet är rikstäckande.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning och avrop ska i första hand ske från den leverantör som rangordnats som nummer ett inom respektive avtalsområde.

Antagna leverantörer i rangordning avseende avtalsområde A – Elmaterial och belysning:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Solar AB
3. Oddes Consulting AB

Antagna leverantörer i rangordning avseende avtalsområde B – Laddinfrastruktur:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Malmbergs Elektriska AB
3. Solar AB

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-03-01 – 2027-02-28. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid kan bli fyra år inklusive förlängningar.

Måleriprodukter klart för avrop

Måleriprodukter klart för avrop

Vi är glada att kunna meddela att det nya ramavtalet 25-124 Måleriprodukter nu är klart och träder i kraft den 1 februari 2025. Upphandlingen har haft tydligt fokus på att kunna erbjuda våra medlemmar proffsprodukter som uppfyller högt ställda miljö- och kvalitetskrav, motsvarande Svanenmärkning eller liknande.

Omfattning

Ramavtalet 25-124 Måleriprodukter omfattar måleriprodukter avsedda för professionellt bruk av yrkesverksamma målare. Utvärderade produkter ska bidra till att minska negativ påverkan på människa och miljö. 

Ramavtalet är indelat i två avtalsområden:

  • A – Köp i butik.
  • B – Leverans.

Avtalsområde A som avser köp i butik är regionalt indelat i 21 avtalsområden som motsvarar Sveriges län. Avtalsområde B är rikstäckande och avser enbart leverans.

Nyheter i ramavtalet

I denna upphandling har vi fokuserat på att ställa höga krav på miljö och kvalitet. I det utvärderade sortimentet har vi krävt Svanenmärkning eller motsvarande för de produkter där sådan märkning finns inom produktkategorin. Utöver de kvalitetskrav som ingår i Svanenmärkningen har också det utvärderade sortimentet fokuserat på proffsprodukter för att ytterligare höja kvaliteten.

För köp i butik kommer nu 30-regeln kunna användas i de flesta regioner där fler än en leverantör har avtal. 30-regeln innebär att om närmaste butik är placerad längre bort än 30 kilometer eller 30 minuters bilväg från arbetsplatsen, har man möjlighet att gå vidare i rangordningen.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning där köp i första hand ska ske från den leverantör som rangordnats som nummer ett.

Efter genomförd kvalificering och utvärdering har HBV beslutat att tilldela nedan rangordnade leverantörer ramavtal för respektive område i upphandlingen.

A. Köp i butik

A1. Blekinge län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A2. Dalarnas län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A3. Gotlands län
1. Mestergruppen Sverige AB

A4. Gävleborgs län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A5. Hallands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A6. Jämtlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A7. Jönköpings län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A8. Kalmar län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A9. Kronobergs län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A10. Norrbottens län
1. Mestergruppen Sverige AB
2. Golv & Färghuset i Piteå AB

A11. Skåne län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A12. Stockholms län
1. Flügger Sweden AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Mestergruppen Sverige AB

A13. Södermanlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Mestergruppen Sverige AB

A14. Uppsala län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB 

A15. Värmlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A16. Västerbottens län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A17. Västernorrlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A18. Västmanlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A19. Västra Götalands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A20. Örebro län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A21. Östergötlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

B. Leverans
1. Flügger Sweden AB
2. Ahlsell Sverige AB

Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes, Colorama och Mal Proff.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-02-01 – 2027-01-31 med möjlighet för HBV att förlänga ramavtalet en eller flera gånger. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. 

Information om avtalet för tvättstugeutrustning

Information om avtalet för tvättstugeutrustning

HBVs befintliga ramavtal 21-102 Tvättstugeutrustning löper ut
2025-01-15. Den nya upphandlingen, 25-102 Tvättstugeutrustning har överprövats av leverantören Electrolux Professional AB.

Ramavtalet omfattar produkter för tvättstugor i flerfamiljshus såsom tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp, manglar, arbetsbord, strykbord, bokningstavlor, reservdelar samt installationer av i avtalet ingående produkter.

HBV har, efter noggranna överväganden, beslutat att inte teckna tillfälliga förlängningsavtal för detta avtalsområde. Beslutet grundar sig på en samlad bedömning av risker och konsekvenser i den aktuella situationen. För närvarande pågår en juridisk process där skriftliga utlåtanden mellan parterna växlas.

HBV kommer att vara avtalslösa inom detta område från och med 2025-01-16. Vi är medvetna om att detta kan skapa utmaningar för våra avropsberättigade medlemmar och övriga kunder. För att få råd och stöd i er unika situation är ni välkomna att kontakta våra regionansvariga, alternativt ansvarig affärsutvecklare Josko Lorger eller Alexandra Hægerstrand Björkman, ansvarig inköpsstrateg.

Vi kommer att hålla er uppdaterade om utvecklingen i processen.