Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Förlängning av del A-D Fönster – Komposit, renovering och tillbehör

Förlängning av del A-D Fönster – Komposit, renovering och tillbehör

HBV har beslutat att utnyttja den sista förlängningen av ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör. Förlängningen av del A, C och D gäller från och med 2022-03-01 till och med 2023-02-28. Förlängningar av del B börjar att gälla från och med 2022-03-19 till och med 2023-03-18. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

Omfattning

Ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör del A–D  består av följande avtalsområden:

A. Sidohängda fönster och fönsterdörrar i komposit med aluminiumförstärkning inklusive montering

B. Sidohängda fönster och fönsterdörrar i komposit med stålförstärkning inklusive montering

C. Sidohängda fönster och fönsterdörrar i komposit med aluminiumförstärkning exklusive montering

D. Sidohängda fönster och fönsterdörrar i komposit med stålförstärkning exklusive montering.

Vi vill uppmärksamma våra medlemmar på att stor utveckling skett på detta område vad gäller hållbarhet, miljö och beständighet. Då ramavtalet även innefattar förnyad konkurrensutsättning under vissa förutsättningar finns möjlighet att precisera och komplettera krav vad avser miljö, hållbarhet, funktion/prestanda och liknande, i enlighet med utvecklingen som skett, och därmed få sådana behov uppfyllda.

Läs mer om ramavtalet och förutsättningar för avrop genom förnyad konkurrensutsättning i HBVs avtalskatalog.

Förlängning av ramavtal för fönstertillbehör

Förlängning av ramavtal för fönstertillbehör

HBV utnyttjar möjligheten till den sista förlängningen av del H i ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör. Denna förlängning börjar att gälla 2022-03-01 till och med 2023-02-28. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

Omfattning

Ramavtal Fönstertillbehör är en del av ramavtalet 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör, men har fått den nya rubriken ”Fönstertillbehör (en del av Ramavtal 19-141 Fönster – Komposit, renovering och tillbehör)” i vår avtalskatalog för att tydliggöra att ramavtalet avser tillbehör till samtliga typer av fönster och fönsterdörrar det vill säga inte enbart tillbehör till fönster och fönsterdörrar i komposit.

Del H består av avtalsområde:

H. Fönstertillbehör

Läs mer om ramavtalet i vår avtalskatalog, klicka här>>.

Styr- och reglerutrustning annonserad på nytt

Styr- och reglerutrustning annonserad på nytt

Nu är den nya upphandlingen Styr- och reglerutrustning 22-118 annonserad. Upphandlingen är ett riksavtal bestående av fem anbudsområden inom styr- och reglerprodukter och tjänster. Sista anbudsdag är 2022-03-27. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

Omfattning

Vid tidigare annonsering av denna upphandling under hösten 2021, blev HBV tvungna att avbryta upphandlingen på grund av bristande konkurrens. Inget anbudsområde fick två eller flera anbud som uppfyllde de krav som ställdes. HBV är därför avtalslösa inom detta område sedan 1 januari 2022.

Upphandlingen Styr- och reglerutrustning 22-118 omfattar fem anbudsområden inom styr- och reglerprodukter och tjänster: Webducar med grundprogrammering med öppna gränssnitt Modbus / BACnet, PLC utan grundprogrammering, prognosstyrning med tillhörande databas för visualisering och med tillvalstjänster, överordnat system för övervakning och programuppdatering av anslutna fastigheter samt fastighetsstyrning med AI.

Anbudsområden

1 – WebDUC med tillbehör
2 – PLC med tillbehör
3 – Prognos- och klimatstyrning med tillhörande databas, tillvalsmoduler till exempel visualisering samt energirådgivare.
4 – Överordnat system för övervakning och fjärrstyrning.
5 – Fastighetsstyrning med AI.

Varje anbudsområde kommer att utvärderas och tilldelas separat. HBV har för avsikt att teckna avtal med tre leverantörer per anbudsområde, med undantag för anbudsområde 5 – Fastighetsstyrning med AI, där maximalt två leverantörer kommer att antas.

Avropsmodell

Avrop från anbudsområde 1-3 samt 5 kommer att ske genom strikt rangordning. Förnyad konkurrensutsättning kommer inte att tillämpas.

Avrop från anbudsområde 4 kommer att ske genom strikt rangordning vid avropsvärde lägre än 100.000 kronor. För avropsvärde från 100.000 kronor eller mer ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2022-04-30. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Den sammanlagda avtalstiden inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Golvmaterial – renodlat varuavtal anpassat för trepartsavtal

Golvmaterial – renodlat varuavtal anpassat för trepartsavtal

Nu är upphandlingen Golvmaterial 22-164 annonserad och fram till och med 2022-04-03 är det möjligt för anbudsgivare att lämna anbud. Upphandlingen är rikstäckande och omfattar leverans av golv i paket och golv på rulle samt tillbehör, lister och förbrukningsartiklar. Golvprodukter som omfattas är golv av trä, laminat, parkett, linoleum, vinyl och textil för bostadslägenheter och lokaler. Ansvarig inköpsstrateg är Helena Kuusisto.

Omfattning

Upphandlingen Golvmaterial 22-164 är rikstäckande och är ett rent varuavtal indelat i två anbudsområden:

A – Golv i paket
B – Golv på rulle

Golvprodukter som omfattas är golv av trä, laminat, parkett, linoleum, vinyl och textil för bostadslägenheter och lokaler. Upphandlingen avser enbart leverans av produkter. 

Anbudsgivare har möjlighet att lämna anbud i ett eller flera anbudsområden. Anbudsområdena kommer att utvärderas och tilldelas separat. HBV kommer att teckna avtal med två leverantörer per anbudsområde, dock gäller att färre leverantörer kan antas om färre än två anbudsgivare lämnar anbud och/eller färre än två anbudsdgivare uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning. 

Trepartsavtal

Detta ramavtal är anpassat för trepartsavtal. Det betyder att den av beställaren upphandlade golvläggaren kommer att ha möjlighet att avropa från detta ramavtal via trepartsavtal. Kontakta gärna någon av våra regionansvariga så berättar de mer.
Så fungerar trepartsavtal>>

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2022-05-10. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar är fyra år.

Ny upphandling av köksfläktar och ventilation

Ny upphandling av köksfläktar och ventilation

HBVs ramavtal Vitvaror – Köksfläktar 19-171 samt Ventilationskomponenter 18-119 sammanfogas till ett avtal, Köksfläktar och ventilation 22-110. Inför den kommande upphandlingen har HBV annonserat en RFI (Request For Information) för att uppnå en utökad kunskap om vad marknaden kan erbjuda utifrån våra medlemmars behov. En möjlighet för leverantörer och andra intressenter att lämna information om hur produkter och tjänster korresponderar med det som HBV har för avsikt att upphandla. Sista svarsdag är 2022-02-23.

Omfattning

Upphandlingen Köksfläktar och ventilation 22-110 omfattar leverans av köksfläktar och spiskåpor med möjlighet till installation. Upphandlingen omfattar även fläktar och ventilationsaggregat samt ventilationskanaler och tillbehör. Möjlighet att tillämpa trepartsavtal kommer att finnas. Ramavtalet kommer att vara rikstäckande och HBV har för avsikt att teckna avtal med tre leverantörer per anbudsområde.

Anbudsområden

A. Köksfläktar

B. Spiskåpor

C. Fläktar och ventilationsaggregat

D. Ventilationskanaler med tillbehör

Avropsordning

Avropsordning är rangordning. 

Annonsering

Annonsering är planerad till början av april 2022. Sista dag för på- och avanmälan är 2022-04-04.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2022-07-01. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. Befintligt ramavtal Vitvaror – Köksfläktar 19-171 samt Ventilationskomponenter 18-119 är giltiga till och med 2022-06-30.

Elektroskandia ansöker om prövningstillstånd i HFD

Elektroskandia ansöker om prövningstillstånd i HFD

Rättsprocessen gällande HBVs upphandling 21-101 Vitvaror fortsätter. Leverantören Elektroskandia Sverige AB har nu ansökt om prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen. HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal på befintligt ramavtal 15-101 Vitvaror – Del A som gäller till och med 2022-04-20. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

HBVs upphandling Vitvaror 21-101 har varit överprövad sedan januari 2021. Först den 17 december 2021, nästan ett år senare, meddelade Förvaltningsrätten sin dom och dömde till HBVs fördel. Därefter valde leverantören Elektroskandia Sverige AB att ansöka om prövningstillstånd hos kammarrätten, som den 31 januari 2022 informerade att de inte meddelar prövningstillstånd. Nu återstår att se om Högsta förvaltningsdomstolen kommer att meddela leverantören Elektroskandia Sverige AB prövningstillstånd eller om Förvaltningsrättens dom står fast. Vi hoppas på ett snabbt besked från Högsta förvaltningsdomstolen.

Omfattning

Upphandlingen Vitvaror 21-101 omfattar vitvaror såsom spisar, kylskåp, frysskåp, kyl- och frysskåp men även diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp för hushåll.

Antagna leverantörer i rangordning

1. Electrolux Hemprodukter AB
2. ELON Group AB
3. Elektroskandia Sverige AB

Befintligt ramavtal Vitvaror – Del A 15-101 är förlängt till och med 2022-04-20. Vid avrop bör ni förhålla er till direktupphandlingsgränsen om 700 000 kronor (från och med 1 februari 2022, se länk>>) i Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Detta för att inte riskera att köpen bedöms vara otillåtna direktupphandlingar. 

Extern remiss annonserad för Rörmaterial

Extern remiss annonserad för Rörmaterial

Inför den planerade upphandlingen av rörmaterial har HBV annonserat en extern remiss. Sista svarsdag är justerat till 2022-02-16. Syftet med denna remiss är att låta potentiella leverantörer och andra intressenter tycka till om det preliminära upphandlingsunderlaget. Ansvarig inköpsstrateg är Sara Björkman.

Omfattning

Upphandlingen Rörmaterial 22-104 avser ramavtal gällande leveranser av rörmaterial såsom badrumsporslin, VVS-armaturer, badkar, rörkopplingar, vattensparprodukter, rörledningar för vatten och värme, avloppsrör, pumpar, värmeradiatorer, disk- och tvättbänkar, rensutrustning, rörverktyg, brunnar, kollektorrör för bergvärme etc.

Annonsering av denna upphandling är planerad till april 2022. Planerad avtalsstart är 2022-09-19.

Befintligt ramavtal Rörmaterial 18-104 är giltigt till och med 2022-09-18.
Läs mer>>

Glädjande besked från Kammarrätten gällande Vitvaror 21-101

Glädjande besked från Kammarrätten gällande Vitvaror 21-101

Kammarrätten har den 31 januari 2022 meddelat att de inte beviljar leverantören Elektroskandia ABs ansökan om prövningstillstånd gällande HBVs upphandling Vitvaror 21-101. Detta betyder att Förvaltningsrättens dom står fast. HBV kan teckna avtal med antagna leverantörer så snart den tio dagar långa avtalsspärren löper ut, såvida ingen ansökan om överprövning inkommer till Högsta förvaltningsdomstolen. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

Omfattning

Upphandlingen Vitvaror 21-101 omfattar vitvaror såsom spisar, kylskåp, frysskåp, kyl- och frysskåp men även diskmaskiner, tvättmaskiner, torktumlare, torkskåp för hushåll.

Antagna leverantörer i rangordning

1. Electrolux Hemprodukter AB
2. ELON Group AB
3. Elektroskandia Sverige AB

Befintligt ramavtal Vitvaror – Del A 15-101 är förlängt till och med 2022-04-20. Vid avrop bör ni förhålla er till direktupphandlingsgränsen om 700 000 kronor (från och med 1 februari 2022, se länk>>) i Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Detta för att inte riskera att köpen bedöms vara otillåtna direktupphandlingar. 

Befintligt vitvaruavtal förlängs

Befintligt vitvaruavtal förlängs

I väntan på besked från Kammarrätten om de kommer att bevilja leverantören Elektroskandia Sverige AB prövningstillstånd så har HBV tecknat tillfälliga förlängningsavtal med de antagna leverantörerna på ramavtalet 15-101 Vitvaror – Del A till och med 2022-04-20. Ansvarig inköpsstrateg är Jonas Löfgren.

Ramavtalet 15-101 – Del A omfattar leverans av vitvaror, med eller utan installation samt reservdelar.

Antagna leverantörer i rangordning:

1. Electrolux Hemprodukter AB
2. Elektroskandia Sverige AB

Läs mer>>

Vid avrop bör ni förhålla er till direktupphandlingsgränsen om 700 000 kronor (från och med 1 februari 2022, se länk>>) i Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Detta för att inte riskera att köpen bedöms vara otillåtna direktupphandlingar. 

Högsta förvaltningsdomstolen meddelar inte prövningstillstånd i fönsterupphandling

Högsta förvaltningsdomstolen meddelar inte prövningstillstånd i fönsterupphandling

Den 21 januari 2022 meddelar HFD glädjande nog beslutet att de inte meddelar prövningstillstånd av Mockfjärds Fönster ABs överklagande. Detta innebär att överprövningen är avslutad och att HBV äntligen kan påbörja avtalsprocessen. Innan avtal kan tecknas behöver avtalskrav verifieras. HBV kommer att informera så snart avtal finns på plats. Ansvarig inköpsstrateg är Haidi Faraj.

HBV har tidigare informerat att HBV vunnit överprövningen av upphandlingen 20-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä – leverans med montage i Förvaltningsrätten och att domen sedan överklagats till Kammarrätten, som inte meddelade prövningstillstånd och därefter till Högsta förvaltningsdomstolen (HFD).

HBVs befintliga ramavtal 16-141 Fönster – trä/aluminium samt trä är förlängt till och med 2022-03-31. Tänk på att vid fortsatta avrop på detta avtal, 16-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä, avtalsområde A och B, bör ni förhålla er till direktupphandlingsgränsen om 700 000 kronor (från och med 2022-02-01, se länk>>) i Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Detta för att inte riskera att köpen bedöms vara otillåten direktupphandling.

Upphandlingen IMD-produkter överprövad

Upphandlingen IMD-produkter överprövad

Leverantören Infometric AB har lämnat in en ansökan om överprövning till Förvaltningsrätten avseende HBVs upphandlingen IMD-produkter 22-145. I väntan på besked från Förvaltningsrätten har nu HBV förlängt det befintliga ramavtalet IMD-produkter 17-145 till och med 2022-03-31. Ansvarig inköpsstrateg är Mårten Kempe.

Omfattning

Upphandlingen IMD-produkter 22-145 är indelad i flera olika anbudsområden:

A – Flödesmätare för vatten och värme

B – Volym- och energimätare med LORA/NB-Iot

C – Komplett paket för lgh-mätning med B-Bus för kabel samt insamlingsenhet

D – Komplett paket för lgh-mätning med wireless M-Bus samt insamlingsenhet

E – Centralt system för mätinsamling (molntjänst)

F – Fjärravläsning av huvudvattenmätare

G – 3-D kamera för brunnsinspektion (tjänst)

I det tilldelningsbeslut som meddelades den 6 december 2021 hade HBV antagit följande leverantörer angivna i bokstavsordning:

  • Ambiductor AB
  • Diehl GmbH
  • Ecoguard AB
  • Elvaco AB
  • Ngenic Sverige AB

I väntan på besked från Förvaltningsrätten har nu HBV förlängt befintligt ramavtal IMD-produkter 17-145 till och med 2022-03-31. Läs mer>>

Byggmaterial annonserad på nytt

Byggmaterial annonserad på nytt

HBV har annonserat upphandlingen Byggmaterial 22-123 på nytt. Sista anbudsdag är 2022-02-20. Upphandlingen är regionalt indelad i Sveriges 21 län och samtliga anbudsområden kommer att utvärderas och tilldelas var och en för sig. Avropsordning är rangordning och HBV har för avsikt att teckna avtal med tre leverantörer per anbudsområde. Planerad avtalsstart 2022-03-15. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

HBV beslutade att avbryta den tidigare upphandlingen av byggmaterial och återkalla det tilldelningsbeslut som publicerades 2022-01-10 samt tilldelningsbeslutet som publicerades 2022-01-12.

Omfattning

Upphandlingen Byggmaterial 22-123 omfattar byggmaterial för löpande underhåll av fastigheter samt för akuta och ej förutsedda behov som uppstår vid skötsel av fastigheter. Möjlighet att tillämpa trepartsavtal kommer att finnas. 

Antagna leverantörer ska ha minst en fysisk butik belägen i det anbudsområde som de lämnar anbud i samt ha ett brett sortiment av artiklar inom området byggmaterial, minst 15 000 artiklar. 

För upphandlingen gäller ABM07, Allmänna bestämmelser för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet med de ändringar som framgår av Upphandlingsdokumenten. 

Länk till annonserad upphandling>> (länken är giltig till och med 2022-02-20)

Sista anbudsdag är 2022-02-20.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning. Upphandlingen är indelad i 21 anbudsområden motsvarande Sveriges län. Varje anbudsområde utvärderas och tilldelas separat.

Fossilfria bränslen

I denna upphandling har HBV ställt krav på transporter enligt Upphandlingsmyndighetens baskrav på lätta och tunga fordon samt bränslen. Det betyder att minst 50 procent av produkttransporterna, som används för leverans från leverantören till beställare inom ramavtalet, ska vara fossilfria. För att transporten ska räknas som fossilfri i det här sammahanget krävs, i enlighet med förslaget till EUs förnybarhetsdirektiv, att drivmedlet ger en utsläppsminskning på 70 procent jämfört med fossila alternativ. Drivmedel som i dagsläget lever upp till kravet är el, vätgas, biogas, HBVO, FAME och ED95. För tunga fordon så måste transporterna utföras av fordon som lägst uppfyller kraven för Euro V, för lätta fordon gäller gränser för max tillåtna utsläpp av CO2/km. 

Cirkulära förpackningar

Vidare har HBV även ställt krav på lösningar för mer cirkulära förpackningar, även dessa i enlighet med Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier. 

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2022-03-15. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. 

Befintligt ramavtal Byggmaterial 18-123 är giltigt till och med 2022-02-28.

Upphandlingen Byggmaterial 22-123 annonseras på nytt

Upphandlingen Byggmaterial 22-123 annonseras på nytt

HBV har efter tilldelning blivit uppmärksammad på att en anbudsgivare offererat en produkt som inte uppfyller ställda krav enligt Upphandlingsdokumentet. HBV har därför tagit beslut om att återkalla det tilldelningsbeslut som publicerades 2022-01-10 samt tilldelningsbeslutet som publicerades 2022-01-12. Ansvarig inköpsstrateg är Emelie Färninger.

Beslut om att avbryta upphandlingen

Upphandlingen Byggmaterial 22-123 avbryts på grund av bristande konkurrens samt på grund av att det affärsmässigt bästa resultatet ej kan uppnås. Upphandlingen kommer att annonseras på nytt inom kort. 

Avtalsspärr råder nu till och med 2022-01-28.