Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Nya upphandlingar av säkerhetsdörrar annonserade

Nya upphandlingar av säkerhetsdörrar annonserade

En lång rättsprocess är nu lagd till handlingarna och HBV har äntligen kunnat gå vidare och annonsera de båda upphandlingarna av säkerhetsdörrar, med och utan montage, på nytt. Sista anbudsdag är 31 oktober 2023. HBV beslutade den 8 december 2022 att avbryta upphandlingarna 23-111 Säkerhetsdörrar – leverans med montage samt 23-112 Säkerhetsdörrar – enbart leverans. Leverantören Svenska Skydd AB lämnade då in en ansökan om överprövning gällande detta beslut till förvaltningsrätten. Förvaltningsrätten i Stockholm avslog denna ansökan om överprövning i en dom som meddelades den 30 juni 2023. Svenska Skydd AB överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten vars beslut att inte meddela prövningstillstånd vann laga kraft den 22 september 2023.

Nu har vi annonserat upphandlingarna på nytt, fast under nya namn:

23-111-2 Dörrar, inklusive montage – länk>>
23-112-2 Dörrar, enbart leverans – länk>>

Syftet med namnbytet är att det ska bli tydligare att ramavtalen omfattar flera olika typer av dörrar och inte bara säkerhetsdörrar. En viss justering har gjorts från tidigare upphandlingar gällande bland annat avtalsområden, avropsmodellen och avtalat sortiment där fler tillbehör/tjänster har tillkommit i prisbilagan.

23-111-2 Dörrar, inklusive montage

Upphandlingen omfattar löpande anskaffning av dörrar såsom till exempel säkerhetsdörrar, brandklassade dörrar, ljudklassade dörrar, dörrar till allmänna utrymmen (övriga dörrar), tillbehör och tjänster för löpande utbyte och projekt. Dörrar som omfattas är både trä- och ståldörrar för trapphus, loftgångar/ytterdörrar/radhus och till allmänna utrymmen. Tillbehör ska kunna avropas tillsammans som tillval till dörr inklusive montage.

Kategorier som ingår:

  • Dörrar, till exempel säkerhetsdörrar (flera olika säkerhetsklasser), brandklassade dörrar, andra klassade dörrar till allmänna utrymmen så som t.ex. förrådsdörrar, cykelförrådsdörrar, tvättstugedörrar, källardörrar, dörrar till pann-/fläktrum etc. så kallade ”övriga dörrar”.
  • Tillbehör, till exempel säkerhetskåpa, ringklocka, tittöga, säkerhetskedja, trycke, vred, låshus, nyckeltub, tidningshållare, brevlådor för dörrar, låsbara brevlådor, dörrfönster etc.
  • Tjänster, till exempel montage, rivning, service, lagning, akuta arbeten etc.


Varor och tjänster som inte anges i prislistorna får inte vara föremål för löpande avrop under ramavtalet. Avrop som omfattar produkter, anpassningar, tillbehör eller tjänster som inte finns i prislista men omfattas av avtalet får avropas genom förnyad konkurrensutsättning.

Innerdörrar inne i till exempel lägenheter, fastighetsboxar och entrépartier omfattas inte av upphandlingen.

Upphandlingen är indelad i tre olika grupper med tre avtalsområden i varje grupp. Sammanlagt omfattas upphandlingen av nio avtalsområden som utvärderas och tilldelas separat.

Grupp A – Dörrar av trä i trapphus och loftgång/ytterdörr
Avtalsområde A1 – Dörrar av trä i trapphus och loftgång/ytterdörr – Nord
Avtalsområde A2 – Dörrar av trä i trapphus och loftgång/ytterdörr – Mellan
Avtalsområde A3 – Dörrar av trä i trapphus och loftgång/ytterdörr – Syd

Grupp B – Dörrar av stål i trapphus och loftgång/ytterdörr
Avtalsområde B1 – Dörrar av stål i trapphus och loftgång/ytterdörr – Nord
Avtalsområde B2 – Dörrar av stål i trapphus och loftgång/ytterdörr – Mellan
Avtalsområde B3 – Dörrar av stål i trapphus och loftgång/ytterdörr – Syd

Grupp C – Dörrar av stål med flerpunktslås, tryckmanövrerat i ett grepp
Avtalsområde C1 – Dörrar av stål med flerpunktslås, tryckmanövrerat i ett grepp – Nord
Avtalsområde C2 – Dörrar av stål med flerpunktslås, tryckmanövrerat i ett grepp – Mellan
Avtalsområde C3 – Dörrar av stål med flerpunktslås, tryckmanövrerat i ett grepp – Syd

Region Nord består av:
Norrbottens län
Västerbottens län
Jämtlands län
Västernorrlands län

Region Mellan består av:
Gävleborgs län
Dalarnas län
Västmanlands län
Örebro län
Värmlands län
Södermanlands län
Uppsala län
Stockholms län
Gotlands län

Region Syd består av:
Västra Götalands län
Hallands län
Skåne län
Blekinge län
Kalmar län
Kronobergs län
Jönköpings län
Östergötlands län

HBVs målsättning är att teckna avtal med tre leverantörer per avtalsområde.

23-112-2 Dörrar, enbart leverans

Upphandlingen omfattar leverans av löpande anskaffning av dörrar såsom till exempel säkerhetsdörrar, brandklassade dörrar, ljudklassade dörrar, dörrar till allmänna utrymmen (övriga dörrar) och tillbehör för löpande utbyte, projekt, renoveringar och nyproduktion. Dörrar som omfattas är både trä- och ståldörrar för trapphus, loftgångar/ytterdörrar/radhus och till allmänna utrymmen. Tillbehör ska kunna avropas tillsammans som tillval till dörr samt separat.

Kategorier som ingår:

  • Dörrar, till exempel säkerhetsdörrar (flera olika säkerhetsklasser), brandklassade dörrar, andra klassade dörrar till allmänna utrymmen så som t.ex. förrådsdörrar, cykelförrådsdörrar, tvättstugedörrar, källardörrar, dörrar till pann-/fläktrum etc. så kallade ”övriga dörrar”.
  • Tillbehör, till exempel säkerhetskåpa, ringklocka, tittöga, säkerhetskedja, trycke, vred, låshus, nyckeltub, tidningshållare, brevlådor för dörrar, låsbara brevlådor, dörrfönster etc.


Innerdörrar inne i lägenheter, entrépartier, fastighetsboxar och montage av dörrar omfattas inte av upphandlingen.

Upphandlingen omfattas av två avtalsområden:

Trä – Dörrar av trä för trapphus och loftgång-/ytterdörr, enbart leverans
Stål – Dörrar av stål för trapphus och loftgång-/ytterdörr, enbart leverans

Upphandlingen är rikstäckande.

HBVs målsättning är att teckna avtal med tre leverantörer i rangordning per avtalsområde.

Avtalstid

HBV beräknar att avtalstecknande kan ske som tidigast i november 2023. Leveranser beräknas påbörjas som tidigast i december 2023. Avtalstiden är två år från avtalstecknande med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Nya avtal tecknade för Markvårdsmaskiner

Nya avtal tecknade för Markvårdsmaskiner

Den 1 oktober börjar det nya ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner, avtalsområdena A, C, D, F, G, H och I att gälla. HBV har sedan tidigare tecknat avtal gällande avtalsområde B, lastmaskiner, med start den 12 juni i år.

Omfattning

Ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner omfattar nio avtalsområden, som utvärderats och tilldelats separat. HBV har antagit följande leverantörer, angivna i bokstavsordning:

A – Åkgräsklippare
Globgro AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
XYZ Maskin AB

B – Lastmaskiner
Axima AB
Maskinparken Sverige AB
Willegruppen AB

C – Redskapsbärare
Axima AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
Orust Motor AB
Sweep Sopmaskiner Sverige AB
Timan A/S
Willegruppen AB

D – Ej bogserade sopmaskiner
Maskinparken Sverige AB
Sweep Sopmaskiner Sverige AB

E – Bogserade sopmaskiner
Utvärdering pågår

F – Kompakttraktorer
Axima AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB

G – Robotgräsklippare
Orust Motor AB
Positec Nordic AB
XYZ Maskin AB

H – Ogräsbekämpningsmaskiner
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
Willegruppen AB

I – Handhållna maskiner
Globgro AB
Hako Ground & Garden AB
Orust Motor AB
XYZ Maskin AB

Avropsordning

Avtalsområde A–H
Avrop av upp till och med två maskiner ska ske via dynamisk rangordning. Avropsförfrågan ska göras av den leverantör som har det lägsta totalpriset för det aktuella köpet inom respektive avtalsområde, med hänsyn till de aktuella priser som framgår av det dynamiska rangordningsdokumentet. Förnyad konkurrensutsättning gäller vid avrop av tre eller fler maskiner, alternativt när behovet inte kan tillgodoses med dynamisk rangordning på grund av funktionella och/eller tekniska egenskaper.

Avtalsområde I
Avrop ska ske via dynamisk rangordning oavsett antal.

Avtalstid

Avtalstid för avtalsområde A, C, D, F, G, H och I är 2023-10-01 – 2025-09-30. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Avtalstid för avtalsområde B är 2023-06-12 – 2025-06-11. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.


Brandvarnare och brandfiltar – nytt ramavtal klart från årsskiftet

Brandvarnare och brandfiltar – nytt ramavtal klart från årsskiftet

Deltronic Security AB lämnade det mest fördelaktiga anbudet i HBVs upphandling 24-131 Brandvarnare och brandfiltar och antas som nya rangordnad etta när det nya ramavtalet börjar att gälla den 1 januari 2024.

Omfattning

Ramavtalet 24-131 Brandvarnare och brandfiltar är rikstäckande och omfattar försäljning av brandvarnare och brandfiltar, neutrala men även specifika med tryck om så önskas.

Kategorier som omfattas:

  • brandvarnare (till exempel optiska, uppkopplade, sammankopplade och andra typer av varnare såsom gas- och vattenvarnare, spisvakt, ställkostnad och tryck av produkt etc.)
  • brandfiltar (till exempel enlagers, flerlagers, olika storlekar, med eller utan tryck etc.)
  • tillbehör (till exempel adapter till brandvarnare, batterier, skyltar etc.).

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning. I upphandlingen har HBV tillämpat så kallad omvänd anbudsutvärdering, vilket innebär att endast de leverantörer vars anbud rangordnats högst i anbudsutvärderingen har kontrollerats mot tillämpliga uteslutningsgrunder samt kvalificeringskrav.

HBV har antagit följande leverantörer i rangordning:

1. Deltronic Security AB
2. Dafo Brand AB

Avtalstid

2024-01-01 – 2025-12-31 med möjlighet för HBV att förlänga ramavtalet en eller flera gånger. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt uppgå till fyra år.

Förbered din DIS-annonsering för avloppstjänster

Förbered din DIS-annonsering för avloppstjänster

Den 1 oktober börjar HBVs dynamiska inköpssystem (DIS) 23-167 Avloppstjänster att gälla. Redan nu kan du förbereda din annonsering genom att mejla en kort beskrivning av ditt uppdrag till dis@hbv.se.

Omfattning

Exempel på tjänster som omfattas av detta DIS är:

  • avloppsspolning
  • brunnslocksinspektioner
  • dagvattenbrunnar
  • enskilt avlopp
  • högtrycksspolning
  • rotskärning av dagvatten- och avloppsledningar
  • slamsugning
  • stamspolning
  • torrsugning
  • TV-filmning/inspektion av rörledningar för fastighet
  • tömning av fett- och oljeavskiljare.

Så gör du din beställning

1. Börja med att skicka ett meddelande till dis@hbv.se med en kort beskrivning av uppdraget.

2. HBV skickar sedan ett Uppdragsavtal tillbaka till Beställaren som signerar detta med BankId.

3. HBV skickar ut aktuellt underlag till Beställaren.

4. HBV bearbetar och administrerar underlaget tillsammans med Beställaren i enlighet med Uppdragsavtalet.

5. HBV skickar ett utkast på upphandlingen till Beställaren för godkännande.

6. HBV publicerar därefter upphandlingsdokumenten elektroniskt via TendSign.

7. HBV öppnar, kvalificerar och utvärderar inkomna anbud.

8. HBV upprättar ett tilldelningsbeslut som Beställaren signerar med BankId.

9. HBV meddelar tilldelningsbeslut till antagna leverantörer.

10. Kontrakt tecknas mellan Beställare och Leverantör.

Kvalificerade leverantörer

HBV kvalificerar löpande nya leverantörer till DISet, så tipsa gärna din lokala leverantör om att kvalificera sig. Hittills har nedan angivna leverantörer kvalificerats:

  • Bollnäs Lastbilcentral AB
  • Cija Tank Aktiebolag
  • Cleanpipe Sverige AB
  • GR Avloppsrensning i Stockholm AB
  • IRG Rörinspektion AB
  • LGT:s Högtryck AB
  • Norva24 Miljöhantering AB
  • Norva24 Miljövision AB
  • Norva24 Söderlindh AB
  • Ohlssons i Landskrona AB
  • Puls – Planerad Underhållsservice Aktiebolag
  • Recover Industriservice AB
  • Renall AB
  • Solna Högtrycksspolning AB
  • Sortera Industry AB
  • Spol & Industriservice i Norrköping AB
  • Swoosh Nord AB
  • Ulvsby Miljö AB

Ramavtalet Park- och stadsmiljö förlängt

Ramavtalet Park- och stadsmiljö förlängt

HBV utnyttjar möjligheten till den sista förlängningen av ramavtalet 20-115 Park- och stadsmiljö. Förlängningen gäller till och med 2024-03-31.

Omfattning

Ramavtalet 20-115 Park- och stadsmiljö är rikstäckande och indelat i sex olika avtalsområden. Avropsordning är strikt rangordning för köp upp till 500 000 SEK. För köp över 500 000 SEK gäller förnyad konkurrensutsättning, där samtliga antagna leverantörer i aktuellt avtalsområde ska tillfrågas.

HBV har antagit följande leverantörer i rangordning för respektive avtalsområde:

Parkmöbler
1. Tressport och Lek AB
2. Lappset Sweden AB
3. Kompan Sverige AB

Smarta parkmöbler
1. EWF ECO AB

Grillar
1. HAGS Aneby AB
2. Lappset Sweden AB
3. Veksö AB

Cykelställ
1. Kompan Sverige AB
2. HAGS Aneby AB
3. E-bolagen Sverige AB

Papperskorgar och askkoppar
1. E-bolagen Sverige AB
2. Formenta International AB
3. Lappset Sverige AB

Sandbehållare
1. Tressport och Lek AB
2. E-bolagen Sverige AB
3. Formenta International AB

Ny upphandling av bogserade sopmaskiner annonserad

Ny upphandling av bogserade sopmaskiner annonserad

HBVs upphandling 23-125-3 Markvårdsmaskiner Avtalsområde E – Bogserade sopmaskiner har annonserats på nytt. Sista anbudsdag är 2023-09-24.  Upphandlingen omfattar rikstäckande leverans och garantiåtaganden av bogserade sopmaskiner lämpade för yttre skötsel inom bostadsområden och parker.

Omfattning och avropsordning

Upphandlingen 23-125-3 Markvårdsmaskiner Avtalsområde E – Bogserade sopmaskiner omfattar rikstäckande leverans och garantiåtaganden av bogserade sopmaskiner lämpade för yttre skötsel inom bostadsområden och parker året om. I upphandlingen har HBV ställt krav på att produkterna ska uppfylla samtliga grundläggande hälso- och säkerhetskrav, vara CE-märkta och uppfylla respektive direktiv. Varje motortyp ska omfattas av ett typgodkännande och samtliga motordrivna maskiner ska omfattas av EUs maskindirektiv (för närvarande 2006/42/EG). HBV har även ställt krav gällande fossilfria transporter. Samtliga maskiner med dieseldrivna motorer ska kunna drivas på förnybart bränsle, HVO100 (SS-EN 15940) eller likvärdigt utan förändrat garantiåtagande från antagen leverantör gentemot beställaren. Maskiner med bensindrivna motorer ska kunna drivas på miljöbränsle, alkylatbensin (SS 155461:2017 eller senare version).

Dynamisk rangordning gäller för avrop av upp till och med två maskiner. Avropsförfrågan ska göras av den leverantör som har det lägsta totalpriset för det aktuella köpet. Förnyad konkurrensutsättning gäller för avrop av tre maskiner eller fler, alternativt när behovet inte kan tillgodoses med dynamisk rangordning på grund av funktionella och/eller tekniska egenskaper.

Länk till annonserad upphandling>>

Avtalstid

Avtalstiden är två år från dagen för ikraftträdande. HBV har rätt att förlänga ramavtalet med en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Ny upphandling av städmaterial och hygienprodukter

Ny upphandling av städmaterial och hygienprodukter

Till hösten annonserar HBV den nya upphandlingen 24-108 Städmaterial och hygienprodukter. Upphandlingen kommer att mynna ut i ett ramavtal med brett utbud av städ- och hygienprodukter med hållbarhet i fokus. Ramavtal kommer att tecknas med en leverantör och planerad avtalsstart är 1 april 2024.

Omfattning

Ramavtalet avser leverans av städmaterial och hygienprodukter och omfattas av följande produktgrupper:

Första hjälpen – exempelvis plåster, första hjälpen stationer, blodstoppare och ögondusch.

Handskar och skoskydd – exempelvis engångshandskar, skyddshandskar, bomullshandskar och skoskydd.

Kemiska produkter – exempelvis maskindiskmedel, rengöringsmedel, golvvårdsvax, kalkborttagning, fönsterputs, golvpolish och tvättmedel.

Mjukpapper – exempelvis pappershanddukar, toalettpapper och dispensrar.

Personlig hygien – exempelvis tvål, handdesinfektion, hudlotion och dispensrar.

Påsar och säckar – exempelvis sopsäckar, papperskorgspåsar och sanitetspåsar.

Servering – exempelvis engångsprodukter såsom servetter, glas, bestick, tallrikar, muggar och take-away formar.

Städredskap och tillbehör – exempelvis golvvårdsrondeller, moppar, sopset, stålull, moppgarn, mikrofiberdukar, skaft, dammsugare, rengöringssvampar, sprayflaskor och hinkar.

Ramavtalet omfattar även möjlighet att beställa från leverantörens övriga sortiment.

Avropsordning

Avtal kommer att tecknas med en leverantör.

Annonsering

Upphandlingen är planerad att annonseras i november 2023.
Sista dag för på- respektive avanmälan är 20 oktober 2023.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 1 april 2024. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Fortsatt rättsprocess gällande säkerhetsdörrar

Fortsatt rättsprocess gällande säkerhetsdörrar

Förvaltningsrättens dom gällande HBVs upphandlingar 23-111 Säkerhetsdörrar – inklusive montage samt 23-112 Säkerhetsdörrar – enbart leverans har överklagats till kammarrätten av leverantören Svenska Skydd AB.

Förvaltningsrättens bedömning i målet var att HBV haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingarna och avslog därmed leverantören Svenska Skydd ABs ansökan om överprövning. Nu inväntar vi besked från kammarrätten om prövningstillstånd kommer att medges eller om förvaltningsrättens beslut står fast.

Tillfälliga förlängningsavtal har tecknats med antagna leverantörer gällande befintligt ramavtal 19-111 till och med 31 december 2023 med möjlighet för HBV att säga upp avtalen i varje avtalsdel med 14 dagars uppsägningstid. Läs mer>>

Nu kommer försäkringsförmedlartjänster till HBV

Nu kommer försäkringsförmedlartjänster till HBV

Som ett led i att utveckla vårt erbjudande till medlemmarna har HBV tagit beslut om att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion är detta ett nytt och spännande steg som kommer att möjliggöra ytterligare områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Upphandlingarna kommer att ske under hösten och beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Fyra områden kommer att upphandlas

Det är olika områden inom försäkring som kommer att utmynna i fyra olika avtal. Syftet med att dela upp det i olika områden är för att skapa mervärde, lyfta fram väsentliga områden, skapa förutsättningar för en mer kraftfull konkurrensutsättning och för att skapa en kvalitetskedja.

Tjänsterna som rör försäkringsförmedling avser skadeförsäkring/företagsförsäkring och hemförsäkring, dessa kommer att utgöra två olika områden. När det gäller de två andra områdena kommer dessa att avse skadehantering och stöd vid skada samt risk, säkerhet och skadeförebyggande arbete. De tjänsterna kan hypotetiskt komma att erbjudas av andra typer av leverantörer än försäkringsförmedlare.

I arbetet med strukturen och utformningen av tjänsterna har HBV arbetat tillsammans med Kristina Hårdänge som är jurist och expert inom försäkringsregelverken.

– Det känns väldigt roligt att vi nu tar det här steget och kommer kunna erbjuda försäkringsförmedlartjänster och andra relaterade försäkringstjänster till våra medlemmar. Vi tror att detta kommer kunna sänka kostnaderna för våra medlemsföretag, men också skapa en långsiktighet och förutsägbarhet för våra medlemmar kring frågor som rör bolagens försäkringar, säger Alexandra Haegerstrand Björkman, inköpsstrateg och ansvarig för försäkringsförmedlartjänster på HBV.

Detta behöver ske framåt

Som medlem är man automatiskt avropsberättigad på samtliga fyra (4) upphandlingar. Underkunder, externa kunder, upphandlande myndigheter och kommuner behöver däremot påanmäla sig aktivt. När det gäller upphandlingen av försäkringsförmedlartjänster rörande hemförsäkring ber vi medlemmarna att fylla i en särskild blankett. Detta eftersom vi önskar få en volymuppskattning som är nödvändig i utformningen av en gruppförsäkringslösning. På HBVs hemsidan finns det mer information om tjänsterna och HBV planerar för både ett seminarium för medlemmar men också en anbudsskola för potentiella leverantörer.

– Jag och mina kollegor finns tillgängliga för medlemmar som vill ta ett möte för att reda ut eventuella frågetecken kring vad upphandlingarna kommer att innehålla, hur det praktiskt kommer att fungera och vad man behöver tänka på. Potentiella leverantörer som har frågor är också välkomna att höra av sig. Kort sagt så finns vi här för att besvara alla frågor kring vår nya funktion. Tveka inte att höra av er, säger Alexandra Haegerstrand Björkman.

Processen framåt

  • I december planerar HBV att annonsera upphandlingarna.
  • Utvärdering och tilldelning beräknas ske i början av februari 2024.
  • I början av mars beräknas avtal tecknas.


Processen är preliminär och kan komma att ändras under processens gång.

Boka ett möte

Alexandra Haegerstrand Björkman, inköpsstrateg och ansvarig för försäkringsförmedlartjänster på HBV, når ni på 08-556 765 48 alternativt alexandra.haegerstrand@hbv.se.

Vill du veta mer?

Mer information om HBVs försäkringsförmedlartjänster och andra försäkringsrelaterade tjänster hittar du här.

Upphandlingen av bogserade sopmaskiner avbruten

Upphandlingen av bogserade sopmaskiner avbruten

Upphandlingen 23-125-2 Markvårdsmaskiner del E – Bogserade sopmaskiner har avbrutits då det visat sig att resultatet av upphandlingen inte fullgör dess syfte att tillgodose HBVs medlemmars och övriga avropsberättigades behov av ett nationellt ramavtal med ett stort och brett utbud av markvårdsmaskiner.

Efter att ha granskat och prövat de anbud som inkommit har HBV kunnat konstatera att det endast finns två anbudsgivare vars anbud uppfyller samtliga ställda krav i upphandlingen. Det betyder av resultatet av upphandlingen inte kommer erbjuda ett tillräckligt underlag av produkter och leverantörer för att avsedd avropsordning, dynamisk rangordning, ska kunna tillämpas på ett fullgott sätt under avtalsperioden. Med anledning av detta har HBV tagit beslutet att avbryta upphandlingen och annonsera den på nytt efter sommaren.

Positivt besked från Förvaltningsrätten

Positivt besked från Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten har nu meddelat att de dömer till HBVs fördel i målet gällande upphandlingarna 23-111 Säkerhetsdörrar – inklusive montage samt 23-112 Säkerhetsdörrar – enbart leverans. Nu väntar en tre veckor lång avtalsspärr innan HBV kan gå vidare och annonsera upphandlingarna på nytt.

Det var den 8 december 2022 som HBV tog beslutet att avbryta de båda upphandlingarna då utformningen inte fullgjorde syftet att erbjuda medlemmar och övriga avropsberättigade ett ramavtal med stort och varierat utbud av säkerhetsdörrar med tillbehör. Detta beslut överprövades av leverantören Svenska Skydd AB och upphandlingarna har varit föremål för överprövning sedan dess. Förvaltningsrättens bedömning i målet är att HBV har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingarna och avslår därmed leverantören Svenska Skydd ABs ansökan om överprövning. Nu råder avtalsspärr till och med den 21 juli 2023. Först när den löpt ut kan HBV annonsera upphandlingarna på nytt.

Tillfälliga förlängningsavtal har tecknats med antagna leverantörer gällande befintligt ramavtal 19-111 till och med 31 december 2023 med möjlighet för HBV att säga upp avtalen i varje avtalsdel med 14 dagars uppsägningstid.

Upphandling av brandvarnare och brandfiltar annonserad

Upphandling av brandvarnare och brandfiltar annonserad

Den annonserade upphandlingen 24-131 Brandvarnare och brandfiltar omfattar brandvarnare, brandfiltar och andra typer av varnare samt tillbehör till avtalad kvalitet och med hög grad av leveranssäkerhet. Sista anbudsdag är 2023-07-10. Planerad avtalsstart är tidigast 2024-01-01.

Omfattning

Upphandlingen avser ett ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmar och associerade kunders behov av brandvarnare och brandfiltar, neutrala men även med specifika tryck om så önskas, andra varnare samt tillbehör enligt nedan angivna produktkategorier:

  • Brandvarnare (exempelvis brandvarnare såsom optiska, uppkopplade, sammankopplade och andra typer av varnare som gas- och vattenvarnare, spisvakt, ställkostnad och tryck av produkt etc.).
  • Brandfiltar (exempelvis enlagers, flerlagers, olika storlekar, med eller utan tryck, ställkostnad och tryck av produkt etc.).
  • Tillbehör (exempelvis adapter till brandvarnare, batterier, skyltar etc.).


I övrigt sortiment ingår endast varor och tjänster som har en naturlig koppling till ramavtalet genom att de omfattas av de produktkategorier som angivits ovan.

Eftersom HBV vill anta leverantörer som kan åta sig att utföra hela uppdraget är det inte tillåtet för leverantörer att lämna anbud på delar av upphandlingen.

HBV uppskattar att den totala avropsvolymen kommer att uppgå till
8 000 000 SEK.

Det maximala värdet som kan komma att avropas från detta ramavtal uppgår till 50 000 000 SEK (takvolym).

Avropsordning

Avropsordning är rangordning. HBV kommer att tilldela de tre leverantörer som har lämnat de anbud som är ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till pris.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är tidigast 2024-01-01. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid kan bli maximalt fyra år inklusive förlängningar.

Nya avtal klara för lastmaskiner

Nya avtal klara för lastmaskiner

Den 12 juni 2023 är det avtalsstart för avtalsområde B – Lastmaskiner gällande vår upphandling 23-125 Markvårdsmaskiner. Övriga avtalsområden är föremål för överprövning. HBV har därför tecknat tillfälliga förlängningsavtal för befintligt ramavtal 19-125 Markvårdsmaskiner till och med 31 december 2023 med möjlighet för HBV att säga upp avtalet för respektive avtalsdel med 14 dagars uppsägningstid.

Omfattning

Ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner, avtalsområde B – Lastmaskiner omfattar lastmaskiner som är godkända för framförande på allmän väg. Maskinerna kan användas året om och kan anpassas med redskap och tillbehör för ett stort antal olika arbetsuppgifter inom vägförvaltning, parkskötsel, fastighetsförvaltning och teknisk förvaltning etc. efter beställarens behov. Samtliga maskiner omfattas av EUs gällande maskindirektiv (för närvarande 2006/42/EG). Maskinerna levereras med svenskt intyg om överensstämmelse med Arbetsmiljöverkets föreskrifter (för närvarande AFS 2008:3).

Avropsordning

HBV har antagit följande leverantörer i bokstavsordning:

  • Axima AB
  • Maskinparken Sverige AB
  • Willegruppen AB

Avrop av upp till och med två maskiner ska ske via dynamisk rangordning. Avropsförfrågan ska göras av den leverantör som har det lägsta totalpriset för det aktuella köpet inom respektive avtalsområde, med hänsyn till de aktuella priser som framgår av det dynamiska rangordningsdokumentet. Förnyad konkurrensutsättning gäller vid avrop av tre eller fler maskiner, alternativt när behovet inte kan tillgodoses med dynamisk rangordning på grund av funktionella och/eller tekniska egenskaper.

Avtalstid

Avtalstiden är 2023-06-12 – 2025-05-31 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.