Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Fastighetsförnödenheter delvis överprövad

Fastighetsförnödenheter delvis överprövad

En ansökan om överprövning har inkommit till förvaltningsrätten gällande avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter inom vår upphandling 25-122 Fastighetsförnödenheter. Det är leverantören Bygg- och Industrigross Norden AB som står bakom ansökan.

HBV hanterar nu ärendet tillsammans med Advokatfirman Kahn Pedersen, i syfte att noggrant granska innehållet i denna ansökan. Målet är att bedöma relevansen i de påståenden som framförs och ta ställning till hur vi går vidare.

Det är endast avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter som berörs av denna överprövning. Avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering påverkas inte och där har HBV antagit följande leverantörer i rangordning:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB

HBV har för avsikt att teckna ramavtal med antagna leverantörer inom avtalsområde B snarast möjligt och planerad avtalsstart för dessa är 2025-06-02.

Tvättmedelsdosering – dom meddelad

Tvättmedelsdosering – dom meddelad

Förvaltningsrätten avslår Ecolab ABs ansökan om överprövning gällande HBVs upphandling 24-154 Tvättmedelsdosering.

Omfattning

HBVs ramavtal 24-154 Tvättmedelsdosering omfattar rikstäckande leveranser av kemisk-tekniska produkter för doseringsutrustning samt själva doseringsutrustningen, inklusive installation och service, för tvättmaskiner i flerbostadshus (tvättstugor).

Den 1 november 2024 meddelade HBV sitt tilldelningsbeslut, där följande leverantörer antogs i rangordning:

1. Leany AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Ecolab AB

Efter tilldelningsbeslutet valde Ecolab AB att ansöka om överprövning. Förvaltningsrätten i Stockholm har nu meddelat sitt avgörande och beslutat att avslå Ecolabs ansökan om överprövning.

Detta beslut kan överklagas. Först efter att avtalsspärren har löpt ut och eventuella överklaganden hanterats, kan HBV gå vidare och teckna avtal med de antagna leverantörerna.

Framtidens ramavtal för kompletteringsbyggnader

Framtidens ramavtal för kompletteringsbyggnader

HBVs ramavtal 21-162 Kompletteringsbyggnader – Tvättstugor löper ut 2025-09-20. Trots ett stort intresse från våra medlemmar har antalet genomförda avrop varit lägre än förväntat. Vi ser nu en möjlighet att omvärdera upplägget och ta tillvara era erfarenheter för att utveckla ett ännu bättre avtal framåt.

Nya behov – nya möjligheter

Inför kommande upphandling vill vi undersöka hur vi kan bredda innehållet i ramavtalet. Vi har förstått att det finns ett ökande behov av prefabricerade byggnader för fler typer av ändamål och vi ser en möjlighet att anpassa ramavtalet därefter. Exempel på sådana byggnader är:

  • miljöhus
  • brandsäkra utrymmen för laddning av elcyklar och andra batteridrivna fordon
  • utrymmen för paketleverans.


Vi vill också öppna för dialog med fler leverantörer, för att säkerställa ett bredare och mer flexibelt utbud som bättre matchar våra medlemmars varierande behov.

Befintligt ramavtal

Nuvarande ramavtal 21-162 Kompletteringsbyggnader – Tvättstugor löper ut 2025-09-20. Eftersom ett nytt ramavtal inte kommer hinna vara på plats innan det nuvarande löper ut, uppmanar vi alla medlemmar och övriga avropsberättigade kunder att snarast möjligt starta projektering och lägga eventuella beställningar inom det befintliga ramavtalet.

Vill du bidra i utvecklingsarbetet?

Vi bjuder in våra medlemmar att vara med och forma det kommande ramavtalet. Era tankar, idéer och erfarenheter är en viktig del i utvecklingsarbetet. Hör gärna av dig och bidra med dina synpunkter.

Köks- och förvaringslösningar annonserad på nytt

Köks- och förvaringslösningar annonserad på nytt

HBV beslutade den 17 mars 2025 att avbryta upphandlingen 25-140 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage på grund av bristande konkurrens. Nu har upphandlingen annonserats på nytt med några små justeringar i upphandlingsunderlaget. Sista anbudsdag är 2025-05-05.

Omfattning

Upphandlingen 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage avser ett ramavtal som ska tillgodose våra medlemmar och övriga kunders behov av köks- och förvaringslösningar. Ramavtalet omfattar i huvudsak leverans av måttanpassade eller skräddarsydda köks- och förvaringslösningar med eller utan montage. Inga andra entreprenadarbeten ingår.

Genom att dela upp ramavtalen i olika material- och geografiska områden, samt möjliggöra för såväl leverans som montering, eftersträvar vi att optimera kostnadseffektivitet och tillgänglighet för våra medlemmar i hela landet.

Ramavtalet omfattar:

  • skåpslösningar, luckor, skåpinredningar samt tillbehör
  • bänkskivor, diskbänkar och stänkskydd.


Målet är att skapa ett flexibelt ramavtal som möjliggör snabb och tillförlitlig tillgång till moderna och hållbara kökslösningar.

Avtalsområden

Upphandlingen är indelad i tre områden, beroende på typ av lucka:

1. Lackat
2. Laminerat
3. Folierat

Respektive område är sedan indelat i fyra geografiska områden.

  • Nord: Norrbottens län Västerbottens län Jämtlands län Västernorrlands län Gävleborgs län Dalarnas län
  • Syd: Skåne län, Blekinge län, Kalmar län och Kronobergs län.
  • Väst: Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län och Jönköpings län.
  • Öst: Västmanlands län, Örebro län, Gotlands län,  Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län  och Stockholms län.

Produktkrav och tillgänglighet för reservdelar

För att säkerställa hög kvalitet och lång livslängd på produkterna har vi ställt krav på att reservdelar, inklusive luckor, lådfronter och täcksidor ska finnas tillgängliga i minst 20 år.  

Produktkraven omfattar bland annat:

  • Minst tre varianter av luckor och lådfronter i fem standardkulörer.
  • Högkvalitativ lackering, laminering och foliering för hållbarhet och enhetligt utseende.
  • Stommar i spånskiva med FSC/PEFC-certifierat material och tåliga ytskikt.
  • Bänkskivor i laminat eller rostfritt stål i flera kulörer och mönster.
  • Ett brett sortiment av beslag och skåpinredning, inklusive nickelfria handtag och knoppar.
  • Möjlighet till återbruk av stommar för en mer hållbar lösning. 
  • Obligatoriskt krav på miljömärkning på luckor och stommar.


Vid beställningar över 1 000 SEK sker leverans fraktfritt. Stommar ska levereras förmonterade vid avrop utan montage. 

Ändringar i upphandlingsdokumenten

HBV har gjort en del justeringar i upphandlingsdokumenten jämfört med den tidigare annonserade upphandlingen som vi valde att avbryta. Se exempel här:

  • HBV har justerat prisjusteringsindex för att bättre motsvara upphandlingsföremålet, se punkt 15.2 i Ramavtalsutkastet.
  • Ett förtydligande har gjorts om att inga tjänster eller entreprenader får offereras inom ramen för Prisbilaga 2. Se punkt 10.2 i Anbudsinbjudan. Eventuella entereprenad arbeten eller tjänster, samt produkter som inte utgör köks eller förvaringslösningar kommer att tas bort inför avtalstecknande, se punkt 12.2.6 i Ramavtalsutkastet.
  • Varuprover avseende köksluckor, bänkskivor och stänkskydd ska ingå utan kostnad, se punkt 1.6 i Bilaga 5, Kravspecifikation.
  • Justering i prisbilagan har markerats i rött för att underlätta för anbudsgivare att se vilka justeringar som gjorts.  
  • Frågor och svar har inkorporerats i upphandlingsdokumenten.

Avropsmodell

Avropsordning är strikt rangordning. HBV avser teckna ramavtal med tre leverantörer.

Avtalstid

Ramavtalet gäller i fyra år från dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att säga upp ramavtalet tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen. 

HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal gällande ramavtalet 21-140 Köks- och förvaringslösningar till och med 2025-06-30. Läs mer i vår avtalskatalog.

Tvättstugeinstallationer och service – nya leverantörer tilldelade på Gotland

Tvättstugeinstallationer och service – nya leverantörer tilldelade på Gotland

Vi är glada att kunna meddela att två leverantörer har tilldelats inom ramavtalet 25-183-2 Tvättstugeinstallationer och service gällande avtalsområde 11 – Gotlands län.

Bakgrunden till detta är att inga anbud inkom i den ursprungliga upphandlingen gällande området Gotland. HBV har därför genomfört ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering, vilket resulterat i tilldelning till följande leverantörer i angiven rangordning.

1. Bravida Sverige AB
2. LO Professional AB

För närvarande råder avtalsspärr till och med 2025-04-17. Därefter kan avtal tecknas med de aktuella leverantörerna. Detta innebär att ramavtalet nu även täcker Gotlands län, med kompetenta och erfarna aktörer, redo att leverera tjänster inom tvättstugeinstallationer och service.

Fastighetsförnödenheter tilldelad

Fastighetsförnödenheter tilldelad

Utvärderingen av upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter är slutförd och ett tilldelningsbeslut har meddelats samtliga anbudsgivare. Ahlsell Sverige AB rangordnas som nummer ett i samtliga avtalsområden. Avtalsspärr råder till och med 2025-04-22.

Omfattning

Ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter omfattar ett brett sortiment av produkter som är nödvändiga för underhåll, reparation och skötsel av fastigheter. Ramavtalet är indelat i två avtalsområden som har utvärderats och tilldelats separat:

A. Fastighetsförnödenheter
Omfattar löpande försäljning och leverans av produkter som exempelvis handverktyg, redskap, infästningar, personligt skydd och elverktyg.

B. Kemikalier och kemikaliehantering
Omfattar löpande försäljning och leverans av kemtekniska produkter för fastigheter, såsom lim, fogmassa, smörjmedel och bekämpningsmedel. Även tjänster inom kemikaliehantering ingår, till exempel hantering, substitution, framtagande av kemikalieförteckningar samt utbildning.

I båda avtalsområdena ingår även att tillhandahålla support i bland annat produkt- och tekniska frågor samt att ge rådgivning om sortimentet och vägleda beställarna till mer hållbara val.

Ramavtalet är avgränsat från att omfatta varor inom elmaterial, rörmaterial, byggmaterial, måleriprodukter samt städ- och hygienartiklar i större omfattning. Det inkluderar inte heller tjänster såsom fastighetsskötsel eller teknisk förvaltning.

Avropsordning

Avrop, oavsett värde, ska ske enligt fastställd rangordning. HBV har antagit nedanstående leverantörer i rangordning för respektive avtalsområde:

A. Fastighetsförnödenheter
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB

B. Kemikalier och kemikaliehantering
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB

Avtalstid

Ramavtalet gäller i fyra år från ikraftträdandet och avslutas automatiskt efter det utan att det behöver sägas upp. HBV har möjlighet att säga upp hela ramavtalet, eller en del av det, tidigast två år efter att det börjat gälla. Uppsägningen ska ske skriftligen och minst tre månader i förväg.

HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal för ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter till och med 2025-06-05, läs mer i vår avtalskatalog.

Ny upphandling av styr- och reglerutrustning annonserad

Ny upphandling av styr- och reglerutrustning annonserad

HBV har nu annonserat upphandlingen 25-118 Styr- och reglerutrustning som avser ett ramavtal för leverans, installation och underhåll av styr- och reglerutrustning. Upphandlingen omfattar varor och tjänster som används för att optimera, styra och säkra driften av tekniska system i olika typer av fastigheter och verksamheter.

Omfattning

Ramavtalet omfattar produkter som används för att optimera och styra tekniska system i olika verksamheter. Tjänster som installation och löpande underhåll av dessa utrustningar ingår också i ramavtalet, vilket säkerställer en komplett lösning för effektiva och säkra driftsystem. Våra medlemmar har ett kontinuerligt behov av att effektivisera energianvändningen och säkerställa en pålitlig drift av sina system. Upphandlingen genomförs i syfte att samordna inköpen och ge våra medlemmar tillgång till kvalitativa produkter och tjänster till konkurrenskraftiga villkor. Genom gemensamma lösningar skapar vi förutsättningar för minskade kostnader och förenklade processer.

Målet är att teckna ramavtal med erfarna och pålitliga leverantörer som kan erbjuda kostnadseffektiva, högkvalitativa lösningar inom styr- och reglerteknik. På så vis kan våra medlemmar uppnå bättre teknisk prestanda, lägre energiförbrukning och en trygg, stabil drift – vilket i sin tur stärker både deras konkurrenskraft och bidrar till uppfyllelsen av miljö- och hållbarhetsmål.

Länk till annonserad upphandling>>

Avtalsområden och avropsordning

Upphandlingen är indelad i tre avtalsområden som kommer att utvärderas och tilldelas separat.

A. Styr- och reglerutrustning – DDC, sensorer och ställdon
Avtalsområdet omfattar varor och tjänster som används för att styra och optimera driften av våra medlemmars och övriga associerade kunders fastigheter. Det inkluderar både teknisk utrustning med inbyggd funktionalitet och enklare produkter utan egen styrfunktion. Utöver detta ingår även de tjänster som krävs för att säkerställa att lösningarna fungerar fullt ut i beställarens befintliga systemmiljö.

HBV har för avsikt att anta tre leverantörer med strikt rangordning. Förnyad konkurrensutsättning ska tillämpas vid avrop överstigande 200 000 SEK.

B. Styr- och reglerutrustning – övergripande system som molntjänst
Avtalsområdet avser ett centralt system och en samordnad plattform för övervakning och styrning av fastighetens tekniska funktioner, som ska levereras som en molntjänst (Software-as-a-Service, SaaS).

Eftersom HBVs medlemmar har olika behov och tekniska förutsättningar, kommer förnyad konkurrensutsättning (FKU) att tillämpas från första kronan. Systemlösningen ska vara öppen och flexibel, med möjlighet att kommunicera med de vanligaste kommunikationsprotokollen.

C. Styr- och reglerutrustning – fastighetsstyrning med AI som molntjänst
Avtalsområdet omfattar AI-baserade system för fastighetsautomation. Systemet ska kunna samla in, analysera och tolka data från olika källor, såsom sensorer, BMS (Building Management System), SCADA-system och IoT-enheter. Med hjälp av avancerad dataanalys, maskinlärning och automatisering ska lösningen kunna:

  • optimera fastighetens drift
  • förutsäga avvikelser och behov
  • automatisera tekniska funktioner.


Eftersom HBVs medlemmar har olika behov och tekniska förutsättningar, kommer förnyad konkurrensutsättning (FKU) att tillämpas från första kronan vid alla avrop inom detta avtalsområde. Leverantören ska kunna ansluta både nya och befintliga fastigheter till den AI-baserade tjänsten. Tjänsten ska även innehålla prognosfunktioner för att stödja datadrivna beslut och proaktiv förvaltning.

Tydliga kvalificeringskrav

För att säkerställa kvalitet, tillförlitlighet och hållbarhet ställs ett antal tydliga krav på de leverantörer som vill delta.

Registrering och ekonomisk stabilitet
  • Leverantören ska vara registrerad i relevant företagsregister.
  • Ekonomisk ställning bedöms bland annat genom årsomsättning per avtalsområde, ansvarsförsäkring (minst 10 MSEK) och kreditvärdighet.
  • Kompletterande dokumentation kan krävas vid låg eller saknad kreditbedömning.
Teknisk kapacitet och erfarenhet
  • Leverantören ska ha relevant verksamhet, tillräckliga personal- och teknikresurser samt erfarenhet från minst tre liknande uppdrag per avtalsområde.
  • Dessa referensuppdrag ska vara aktuella, värderade enligt fastställda nivåer och ha genomförts med god kvalitet.
  • Tillgång krävs till yrkeskategorier såsom projektledare, programmerare och tekniker.
Kvalitet, miljö och säkerhet
  • Ett dokumenterat kvalitetsledningssystem krävs – alternativt certifiering enligt ISO 9001.
  • Ett miljöledningssystem med tydlig miljöpolicy, uppföljning och rutiner krävs – alternativt certifiering enligt ISO 14001 eller EMAS.
  • Ett informationssäkerhetssystem ska finnas för att hantera risker, incidenter, kontinuitet och utbildning – alternativt certifiering enligt ISO 27001.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-07-01. Avtalet gäller i fyra år från ikraftträdandet och avslutas automatiskt efter det utan att det behöver sägas upp. HBV har möjlighet att säga upp hela ramavtalet, eller en del av det, tidigast två år efter att det börjat gälla. Uppsägningen ska ske skriftligen och minst tre månader i förväg.

Balkonginglasning – ny upphandling annonserad

Balkonginglasning – ny upphandling annonserad

HBV har nu annonserat upphandlingen 25-155 Balkonginglasning – ett rikstäckande ramavtal som omfattar både varor och tjänster för inglasning av balkonger. Upphandlingen inkluderar allt från uppmätning till installation och efterservice, och vänder sig till leverantörer med kapacitet att erbjuda såväl standardlösningar som anpassade inglasningar för olika balkongtyper. Sista dag för att lämna anbud är 2025-04-24.

Omfattning

Ramavtalet 25-155 Balkonginglasning är rikstäckande och omfattar:

  • Varor som avser inglasning av balkonger, inklusive allt nödvändigt material och monteringstjänster.
  • Standardlösningar samt inglasningar för olika typer och storlekar av balkonger.
  • Tjänster som täcker initial uppmätning, tillverkning, leverans, installation och eventuell efterservice.


Länk till annonserad upphandling>>

Den årliga inköpsvolymen under ramavtalet uppskattas till 24 MSEK och det maximala värde som kan komma att avropas under ramavtalets löptid, takvärdet, uppgår till 200 MSEK.

Nyheter i upphandlingen

De fastställda priserna inom ramavtalet är totalpriser och inkluderar samtliga delar i leveransen:

  • etableringskostnad
  • uppmätning
  • tillverkning
  • leverans
  • installation.


I upphandlingen har HBV skärpt kraven på säkerhet och montering. För att säkerställa ett tryggt och hållbart utförande gäller nu följande:

  • Balkongföreningens Tekniska anvisningar 2021 (eller senare version) ska följas. Hänvisade standarder i bilagan är bindande.
  • Brandtekniska krav enligt Balkongföreningen i Nordens Tekniska anvisningar för brandskydd ska alltid efterföljas.
  • Leverantörer ska under hela avtalstiden vara medlemmar i Balkongföreningen i Norden, branschföreningen för balkonginglasning.

Avropsordning

Efter genomförd upphandling planerar HBV att teckna avtal med tre leverantörer.

För köp av upp till och med fem balkonger gäller strikt rangordning. Vid köp av sex balkonger eller fler tillämpas förnyad konkurrensutsättning då samtliga antagna leverantörer ska tillfrågas och lämna pris.

Vid förnyad konkurrensutsättning kan beställaren själv specificera krav utifrån projektets behov, exempelvis:

  • typ av system (ramlöst, skjutbart, vikbart etc.)
  • isoleringsvärden (t.ex. U-värde, ljuddämpning)
  • färgval och estetik
  • monteringsmetod och materialkvalitet.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-05-19. Avtalstiden är fyra år. HBV har ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst tre månaders uppsägningstid.

HBVs befintliga ramavtal 21-155 Balkonginglasning är giltigt till och med 2025-05-18. Läs mer om ramavtalet i vår avtalskatalog, klicka här>>.

Upphandlingen Storköksutrustning annonserad

Upphandlingen Storköksutrustning annonserad

HBV upphandlar nu ett nytt ramavtal som ska möta våra medlemmars behov av modern och professionell storköksutrustning. Avtalet omfattar ett brett utbud av produkter, exempelvis ugnar, kylsystem, diskmaskiner och annan relevant utrustning som är anpassade för kraven i storköksmiljöer.

Syftet med denna upphandling är att erbjuda ett ramavtal med flexibla och hållbara lösningar där funktion, effektivitet och service går hand i hand. I avtalet ingår även service och reparationer under garantitiden, för att säkerställa en trygg och smidig användning från start. Sista anbudsdag har förlängts till och med 2025-06-19.

Omfattning

Upphandlingen 25-126 Storköksutrustning omfattar ett rikstäckande ramavtal där en leverantör kommer att tilldelas uppdraget för samtliga produktkategorier. HBV söker därför en leverantör som kan ta ett helhetsansvar och leverera lösningar inom alla delar som ingår i avtalet.

Varorna i upphandlingen är indelade i fyra kategorier:

Kategori A – Tillagning
Kategori B – Beredning
Kategori C – Kyl- och frysförvaring
Kategori D – Diskutrustning och rengöring

För att anbud ska vara giltiga krävs att leverantören lämnar anbud på samtliga kategorier. Dessutom behöver minst 60 procent av det totala produktutbudet inom varje kategori kunna erbjudas – för att säkerställa ett brett och relevant sortiment till våra medlemmar.

I upphandlingen har vi integrerat en stor del av de uppdaterade energieffektiviseringskrav som Relivs tagit fram i samråd med Adda, Upphandlingsmyndigheten och branschföreningen för storköksutrustning.

Observera att installationsarbeten inte omfattas av detta ramavtal. Inte heller service av produkterna efter att garantitiden löpt ut ingår. Dessa tjänster ska istället avropas via vårt gällande ramavtal 24-136 Storköksinstallationer och service.

Ramavtalet gäller inte heller vitvaror för privat bruk (icke-professionell användning) eller utrustning för tvättstugor.

Länk till annonserad upphandling>>

Avropsordning

HBV avser teckna ramavtal med tre leverantörer i rangordning.

Volymuppskattning och takvärde

HBV uppskattar att den totala avropsvolymen kommer att uppgå till 120 miljoner MSEK under hela ramavtalsperioden. Det maximala takvärde som kan komma att avropas under ramavtalets löptid uppgår till 400 MSEK.

Avtalstid

Det nya ramavtalet planeras att träda i kraft 2025-11-01 och löper under en period på fyra år. Ramavtalet upphör automatiskt vid avtalstidens slut och behöver inte sägas upp.

HBV förbehåller sig dock rätten att säga upp ramavtalet i förtid, tidigast två år efter avtalsstart, med minst tre månaders skriftlig uppsägningstid.

Befintligt ramavtal 20-126 Storköksutrustning – varor löper ut 2025-04-26. HBV kommer därefter att vara avtalslösa inom detta avtalsområde till dess att det nya ramavtalet träder i kraft.

Nytt ramavtal för Tvättstugeinstallationer och service klart

Nytt ramavtal för Tvättstugeinstallationer och service klart

Nu är avtalen signerade gällande HBVs upphandling 25-183-2 Tvättstugeinstallationer och service och det nya ramavtalet träder i kraft 2025-04-01. Denna tjänst kan också avropas via ramavtalet 23-181 Vitvaruinstallationer och service fram till och med den 31 december 2025.

Omfattning

Ramavtalet 25-183-2 Tvättstugeinstallationer och service omfattar service och installation av tvättstugeutrustning. Arbeten som kan avropas avser exempelvis installationer, underhåll/service och reparation av tvättstugeutrustning. Ramavtalet omfattar inte tvättstugeutrustning (produkter) då dessa avropas från HBVs separata ramavtal Tvättstugeutrustning.

Ramavtalet är regionalt indelat i 40 avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat. I de avtalsområden som HBV inte fått några anbud, övergår vi till ett förhandlat förfarande och kommer att informera löpande när avtal tecknas i de olika områdena.

Antagna leverantörer

HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning för respektive avtalsområde.

1. Stockholms län
1. Bravida Sverige AB
2. Vitvaruservice i Stockholm AB
3. AT Drift AB

2. Uppsala län
1. Garantgruppen AB
2. Upplands Vitvaruservice AB
3. Elon Group AB

3. Södermanlands län
1. Kyl & Tvätt Service Södermanland AB
2. Garantgruppen AB
3. Vitvaruservice i Stockholm AB

4. Östergötland Öst (Finspång, Norrköping, Söderköping och Valdemarsvik)
1. Saps Service Management AB
2. Elbyrån LN AB
3. Östgöta Maskintjänst AB

5. Östergötland Väst (Motala, Linköping, Vadstena, Mjölby, Ödeshög, Boxholm, Kinda, Åtvidaberg och Ydre)
1. MaccMeec Sweden AB
2. Saps Service Management AB
3. Östgöta Maskintjänst AB

6. Jönköping Norr (Mullsjö, Habo, Jönköping, Nässjö, Eksjö, Tranås och Aneby)
1. Garantgruppen AB
2. MaccMeec Sweden AB
3. BLM Kyl & Storkök AB

7. Jönköping Syd (Vaggeryd, Gislaved, Gnosjö, Värnamo, Sävsjö och Vetlanda)
1. Tvätt & Storkök i Halland AB
2. Garantgruppen AB
3. BLM Kyl & Storkök AB

8. Kronobergs län
1. Bravida Sverige AB
2. AK Kyl & Tvättservice i Växjö
3. Tvätt & Storkök i Halland AB

9. Kalmar Norr (Västervik, Hultsfred och Vimmerby)
1. Elon Group AB
2. Östgöta Maskintjänst AB

10. Kalmar Syd (Oskarshamn, Högsby, Mönsterås, Nybro, Kalmar, Emmaboda, Torsås, Mörbylånga och Borgholm)
1. Bravida Sverige AB
2. Tvätt & Storkök i Halland AB
3. Garantgruppen AB

11. Gotlands län
Inga anbud

12. Blekinge län
1.Bravida Prenad AB
2. Tvätt & Storkök i Halland AB

13. Skåne Sydväst (Kävlinge, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Lund, Trelleborg, Svedala, Vellinge och Malmö)
1. Bravida Sverige AB
2. EP-Service Kyl & Maskin AB
3. IC Gruppen Syd AB

14. Skåne Nordväst (Höganäs, Helsingborg, Bjuv, Landskrona, Svalöv, Båstad, Ängelholm, Åstorp, Örkelljunga och Klippan)
1. Bravida Prenad AB
2. EP-Service Kyl & Maskin AB
3. IC Gruppen Syd AB

15. Skåne Mellersta (Perstorp, Hässleholm, Höör, Hörby, Eslöv och Skurup)
1. Bravida Prenad AB
2. EP-Service Kyl & Maskin AB
3. IC Gruppen Syd AB

16. Skåne Sydöst (Tomelilla, Simrishamn, Sjöbo och Ystad)
1. Bravida Sverige AB
2. EP-Service Kyl & Maskin AB
3. IC Gruppen Syd AB

17. Skåne Nordöst (Osby, Östra Göinge, Bromölla, Kristianstad och Sölvesborg)
1. EP-Service Kyl & Maskin AB
2. Bravida Prenad AB
3. IC Gruppen Syd AB

18. Hallands län
1. Bravida Sverige AB
2. Tvätt & Storkök i Halland AB
3. Saps Service Management AB

19. Västra Götalands län (exklusive avtalsområde Göteborg)
1. Garantgruppen AB

20. Göteborg (Kungälv, Stenungsund, Göteborg, Mölndal, Partille, Härryda, Lerum, Ale samt Kungsbacka)
1. QSR & Brion Vitvaror AB
2. S. Holmgrens Väst AB
3. Electrolux Professional AB

21. Örebro län
1. Elon Group AB

22. Västmanlands län
1. Garantgruppen AB
2. Elektro Aros Gruppen AB

23. Dalarna Norr (Malung, Älvdalen, Mora, Orsa, Rättvik, Leksand)
1. Garantgruppen AB
2. Hedmans Maskinservice AB
3. Elon Group AB

24. Dalarna Syd (Vansbro, Gagnef, Borlänge, Falun, Säter, Hedemora, Ludvika, Smedjebacken och Avesta)
1. Garantgruppen AB
2. Hedmans Maskinservice AB
3. Saps Service Management AB

25. Gävleborg Norr (Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Ovanåker, Bollnäs och Söderhamn)
1. Garantgruppen AB

26. Gävleborg Syd (Ockelbo, Sandviken, Gävle och Hofors)
1. Garantgruppen AB

27. Norrbotten Väst (Jokkmokk, Arjeplog och Arvidsjaur)
1. Vitvarufixarn Norr AB
2. Elon Group AB

28. Norrbotten Öst (Övertorneå, Haparanda, Överkalix och Kalix)
Inga anbud

29. Norrbotten Syd (Boden, Luleå och Älvsbyn)
Inga anbud

30. Norrbotten/Västerbotten (Piteå, Skellefteå, Norsjö och Malå)
1. Vitvarufixarn Norr AB
2. Garantgruppen AB

31. Jämtland Syd (Åre, Berg, Härjedalen och Bräcke)
1. Marklunds Service AB

32. Jämtland Norr (Strömsund, Krokom, Östersund och Ragunda)
1. Marklunds Service AB

33. Västerbotten Väst (Sorsele, Storuman, Vilhelmina och Dorotea)
1. Fastighetstvätt i Umeå AB

34. Västerbotten Mitt (Vindeln, Lycksele, Åsele, Bjurholm och Vännäs)
1. Fastighetstvätt i Umeå AB

35. Västerbotten Öst (Robertfors, Umeå och Nordmaling)
1. Fastighetstvätt i Umeå AB
2. Elon Group AB

36. Västernorrland Öst (Örnsköldsvik)
Inga anbud

37. Västernorrland Mitt (Sollefteå, Kramfors och Härnösand)
1. Garantgruppen AB

38. Västernorrland Syd (Timrå, Sundsvall och Ånge)
1. Garantgruppen AB
2. Elon Group AB

39. Värmland Norr (Torsby, Eda, Arvika, Sunne, Hagfors, Filipstad och Munkfors)
1. Garantgruppen AB
2. Elon Group AB

40. Värmland Syd (Årjäng, Säffle, Grums, Kil, Karlstad, Hammarö, Storfors, Kristinehamn och Forshaga)
1. Garantgruppen AB
2. Elon Group AB

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-04-01–2029-03-31. Avtalstiden är fyra år från och med dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med sex månaders uppsägningstid.

Upphandlingen av köks- och förvaringslösningar avbryts

Upphandlingen av köks- och förvaringslösningar avbryts

HBV har beslutat att avbryta upphandlingen 25-140 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage på grund av bristande konkurrens. Endast ett anbud uppfyllde samtliga ställda krav i upphandlingen.

Upphandlingen kommer att annonseras på nytt i mars/april 2025. Sista dag för att överklaga detta beslut är 2025-03-27.

HBV har beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal till och med 2025-06-30 med befintliga leverantörer gällande ramavtal 21-140 Köks- och förvaringslösningar.

Omfattning

Upphandlingen avser ett ramavtal som ska tillgodose våra medlemmar och övriga kunders behov av köks- och förvaringslösningar. Ramavtalet omfattar i huvudsak leverans av måttanpassade eller skräddarsydda köks- och förvaringslösningar med eller utan montage. Inga andra entreprenadarbeten ingår.

Genom att dela upp ramavtalen i olika material- och geografiska områden, samt möjliggöra för såväl leverans som montering, eftersträvar vi att optimera kostnadseffektivitet och tillgänglighet för våra medlemmar i hela landet.

Ramavtalet omfattar:

  • skåpslösningar, luckor, skåpinredningar samt tillbehör
  • bänkskivor, diskbänkar och stänkskydd.


Målet är att skapa ett flexibelt ramavtal som möjliggör snabb och tillförlitlig tillgång till moderna och hållbara kökslösningar.

Avtalsområden

Upphandlingen är indelad i tre områden, beroende på typ av lucka:

1. Lackat
2. Laminerat
3. Folierat

Respektive område är sedan indelat i fyra geografiska områden.

  • Nord: Norrbottens län Västerbottens län Jämtlands län Västernorrlands län Gävleborgs län Dalarnas län
  • Syd: Skåne län, Blekinge län, Kalmar län och Kronobergs län.
  • Väst: Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län och Jönköpings län.
  • Öst: Västmanlands län, Örebro län, Gotlands län,  Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län  och Stockholms län.

Produktkrav och tillgänglighet för reservdelar

För att säkerställa hög kvalitet och lång livslängd på produkterna har vi ställt krav på att reservdelar, inklusive luckor, lådfronter och täcksidor ska finnas tillgängliga i minst 20 år.  

Produktkraven omfattar bland annat:

  • Minst tre varianter av luckor och lådfronter i fem standardkulörer.
  • Högkvalitativ lackering, laminering och foliering för hållbarhet och enhetligt utseende.
  • Stommar i spånskiva med FSC/PEFC-certifierat material och tåliga ytskikt.
  • Bänkskivor i laminat eller rostfritt stål i flera kulörer och mönster.
  • Ett brett sortiment av beslag och skåpinredning, inklusive nickelfria handtag och knoppar.
  • Möjlighet till återbruk av stommar för en mer hållbar lösning. 
  • Obligatoriskt krav på miljömärkning på luckor och stommar.


Vid beställningar över 1 000 SEK sker leverans fraktfritt. Stommar ska levereras förmonterade vid avrop utan montage. 

Avropsmodell

Avropsordning är strikt rangordning. HBV avser teckna ramavtal med tre leverantörer.

Avtalstid

Ramavtalet gäller i fyra år från dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att säga upp ramavtalet tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen. 

Det befintliga ramavtalet 21-140 Köks- och förvaringslösningar har förlängts till och med 2025-06-30. Läs mer i vår avtalskatalog>>.

Nytt nummer av HBV-Magasinet ute

Nytt nummer av HBV-Magasinet ute

Nu i dagarna landar det senaste numret av HBV-Magasinet ute hos våra kunder och leverantörer.

Du kan läsa om hur MKB arbetar med uppföljning och medlemsnyttan med Mina sidor, Vätterhem berättar om hur de skriver ut reservdelar i 3D, vi har även intervjuat Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Anja Clausin och Sveriges Allmännyttas nya vd Cathrin Holgersson. Juristkrönikan författas av Kristian Pedersen och han berättar om avtalsuppföljning. Som alltid berättar vi även om våra avtal och vad som är på gång.

Du hittar det senaste numret här>>

Trevlig läsning!

Brand på Trio Perfekta påverkar leveranser av rörmaterial

Brand på Trio Perfekta påverkar leveranser av rörmaterial

En omfattande brand har totalförstört fabriken hos tillverkaren Trio Perfekta, som har produkter i ramavtalet för rörmaterial via Ahlsell. Produktionen ligger nu nere på obestämd tid, men arbetet är i gång för att hitta lösningar. Leveransproblem kan dock uppstå framöver.

Natten till torsdagen den 6 mars drabbades Trio Perfektas fabrik i Lönsboda, Osby kommun, av en mycket allvarlig brand. Skadorna är omfattande, och det är ännu oklart hur branden startade. Just nu pågår ett intensivt arbete med att hitta nya produktionslokaler för att kunna återuppta tillverkningen.

Trio Perfekta gör sitt yttersta för att möta kundernas behov och kommer att börja skicka ut det gods som finns tillgängligt inom de närmsta veckorna. Det kan dock dröja innan produktionen är fullt återställd, vilket innebär att leveransproblem kan uppstå.

Ahlsell ser över alternativa leverantörer och möjliga ersättningsprodukter för att minimera påverkan. HBV följer utvecklingen noga och kommer att informera om eventuella förändringar som kan påverka era avrop.