Nyhetskategori: Avtalsnyheter

RFI annonserad inför ny upphandling av byggmaterial

RFI annonserad inför ny upphandling av byggmaterial

För att säkerställa att den kommande upphandlingen 26-123 Byggmaterial motsvarar våra medlemmars behov och möter marknadens förutsättningar, har HBV annonserat en Request For Information (RFI).

Vi bjuder nu in marknaden att dela med sig av kunskap och idéer kring produkter, villkor, hållbarhet och tillgänglighet. 

För att vara med och bidra till utformningen av det kommande ramavtalet behöver ni svara senast 2025-06-15.

Länk till annonserad RFI>>

Upphandlingen 26-123 Byggmaterial omfattar byggmaterial för nybyggnad samt löpande underhåll av fastigheter samt för akuta och ej förutsedda behov som kan uppstå vid skötsel av fastigheter.

Ramavtalet ska omfatta byggmaterial, golvmaterialmöbler och antagna leverantörers kompletta sortiment inom detta produktområde ska vara tillgängligt för våra medlemmar och övriga kunder att avropa. Produkterna ska kunnas köpas i butik eller online med leverans.

I denna RFI låter vi marknaden svara på frågor gällande produktsortiment, informationssäkerhet och GDPR, hållbarhet, tillgänglighet samt e-handel.

Den nya upphandlingen 26-123 Byggmaterial är planerad att annonseras i slutet av oktober 2025. Sista dag för på- respektive avanmälan är 2025-10-25.

Befintligt ramavtal 22-123 Byggmaterial är giltigt till och med 2026-04-04. Läs mer i vår avtalskatalog>>

Antagna leverantörer (i bokstavsordning):

  • Ahlsell Sverige AB
  • Beijer Byggmaterial AB
  • Bygma Gruppen AB
  • Nordströms Bygghandel AB
  • Optimera Svenska AB
  • Woody Bygghandel AB

Möbler och heminredning annonserad

Möbler och heminredning annonserad

Med skärpta miljökrav och nya mervärden i fokus har vi nu öppnat möjligheten för leverantörer att lämna anbud i vår upphandling 25-135 Möbler och heminredning. Sista anbudsdag är 2025-06-15.

Omfattning

Upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning avser ett rikstäckande ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmars behov av möbler och heminredning för olika typer av miljöer, såsom kontor, gemensamma utrymmen och hemmakontor. Målsättningen är att erbjuda funktionella, hållbara och estetiskt tilltalande produkter med god prisbild och tydligt kvalitetsfokus.

Sortimentet som efterfrågas inkluderar bland annat stolar, bord, förvaringslösningar, textilier och dekorationer. Även belysning i form av lampor för hemmiljö samt passande ljuskällor ingår. Upphandlingen omfattar däremot inte köksinredning, badrumsmöbler, vitvaror, elmaterial eller annan elektronik.

Det nya ramavtalet ska ge medlemmarna möjlighet att genomföra samordnade inköp på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt, samtidigt som de erbjuds ett brett och relevant urval av möbler och inredningsprodukter som uppfyller både praktiska behov och estetiska preferenser.

För att säkerställa en hög servicenivå är det inte tillåtet för leverantörer att lämna anbud på delar av upphandlingen. Samtliga leverantörer förväntas kunna åta sig hela uppdraget enligt ramavtalets mål och syfte.

Skärpta krav och nya mervärden i fokus

En av de mest omfattande förändringarna i upphandlingen jämfört med nuvarande ramavtal 21-135 Möbler och heminredning finns i den nya Bilaga 3 – Kravspecifikation, som har utökats väsentligt. Den omfattar nu samtliga kriterier från Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst, vilket medför skärpta krav inom flera centrala områden:

  • Kemikaliekrav, inklusive begränsningar för ftalater, formaldehyd, tungmetaller och biocider.
  • Märkning av plastdetaljer och möbler för ökad spårbarhet.
  • Reparerbarhet – möbler ska kunna repareras.
  • Träråvara ska vara lagligt avverkad enligt EUs timmerförordning.
  • Striktare gränsvärden för emissioner, såsom VOC och formaldehyd.

Nya mervärden i utvärderingen

Utvärderingsmodellen i upphandlingen innehåller flera nya mervärdesfaktorer som ger möjlighet till poängavdrag vid uppfyllelse:

  • Mervärde 1: Användning av återbrukat material i möbler.
  • Mervärde 2 och 3: Möjlighet att erbjuda återbrukade möbler i både fysiska butiker och via webbshop.
  • Mervärde 4: Miljödeklarationer (EPD) för erbjudna produkter.

Övriga nyheter

Ramavtalets prislistor har utökats till att omfatta cirka 100 produkter. Därutöver ställs nu krav på att leverantören ska kunna erbjuda ett antal produktrelaterade tjänster, exempelvis:

  • inredningsförslag
  • montering
  • avemballering
  • andra tillvalstjänster som underlättar för beställaren.


Denna upphandling utgör ett viktigt steg mot ett mer cirkulärt, hållbart och serviceorienterat möbelutbud inom offentlig verksamhet.

Avropsmodell

Avropsordning är rangordning. Efter avslutad upphandling avser HBV att teckna ramavtal med tre leverantörer, förutsatt att så många uppfyller samtliga krav. Om färre än tre leverantörer lämnar anbud eller kvalificerar sig, kan dock ett mindre antal avtal komma att tecknas.

Takvolym

Den årliga inköpsvolymen uppskattas till cirka 20 MSEK. Det maximala värde som kan komma att avropas under ramavtalets löptid uppgår till 160 MSEK.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-12-01. Ramavtalet gäller i fyra år från dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att säga upp ramavtalet tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen. 

Avtalsområde F – Gymnastiksals-/sporthallsinredning annonserad på nytt

Avtalsområde F – Gymnastiksals-/sporthallsinredning annonserad på nytt

Avtalsområde F – Gymnastiksals-/sporthallsinredning, som ingår i ramavtalet 24-114 Lekplats- och sportutrustning, har nu annonserats på nytt. Sista anbudsdag är 2025-06-12.

Eftersom inga anbud inkom vid den ursprungliga annonseringen genomförs denna gång en separat upphandling, i syfte att säkerställa tillgången till inomhusutrustning för gymnastik- och sporthallar för HBVs medlemmar och övriga avropsberättigade. Sista dag för att lämna anbud är 2025-06-12.

Omfattning

Avtalsområde F – Gymnastiksals-/sporthallsinredning, som ingår i ramavtalet 24-114 Lekplats- och sportutrustning, omfattar ett brett sortiment av inomhusutrustning som är anpassad för offentliga idrotts- och aktivitetsmiljöer såsom skolor, sporthallar och fritidslokaler. Bland de produkter som kan avropas finns gymnastikmattor och tjockmattor, olika typer av plintar, satsbrädor och gymnastikbänkar samt utrustning som ribbstolar, innebandy- och handbollsmål. Även bollvagnar, höjdhoppsställningar och övriga tillbehör och reservdelar ingår i sortimentet.

Avtalsområdet vänder sig till HBVs medlemmar och andra avropsberättigade kunder som har behov av både standardiserad och specialanpassad idrottsutrustning med fokus på hållbarhet, funktionalitet och kvalitet.

Avropsordning

HBV planerar att teckna ramavtal med max åtta leverantörer.

Avrop kan ske på tre olika sätt där behovet styr hur avropet sker:​

  • fastställd rangordning​
  • behovsstyrda avrop​
  • förnyad konkurrensutsättning​.
Fastställd rangordning:
  • Avropsvärdet understiger 400 000 kronor​.
  • Produkt finns i Prislista 1, Avtalat sortiment eller Prislista 2, Övrigt sortiment​.
Behovsstyrda avrop:
  • Avropsvärdet understiger 400 000 kronor​.
  • Produkterna finns i någon av de rangordnade leverantörernas Prislista 1, Avtalat sortiment och Prislista 2, Övrigt sortiment.

    OCH
  • Beställaren har behov av anpassning, eller komplettering av befintlig produkt eller till en produkt i aktuellt avrop. Till exempel reservdelar, extra gungor till befintlig gungställning eller komplettering av tillhörande fallskydd till klätterställning.​

    ELLER
  • Beställaren har behov av särskilda tekniska-, prestanda-, estetiska-, funktionella eller hållbarhetskrav för produkten som ska avropas.​
  • Notera: om en avropsberättigad part beställer produkter från två olika avtalsområden och önskar kombinera dessa produkter, ska den första beställningen anses vara en befintlig produkt.
Förnyad konkurrensutsättning:
  • Avropet överstiger 400 000 kronor.

    ELLER
  • Produkten finns inte i Prislista 1, Avtalat sortiment eller i Prislista 2, Övrigt sortiment (till exempel kundanpassade produkter med särskilda tekniska-, estetiska- eller hållbarhetsskäl).​

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-07-01. Avtalstiden är två år. HBV har möjlighet att förlänga ramavtalet en eller flera gånger, antingen i sin helhet eller per avtalsområde. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Ny upphandling: 26-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä

Ny upphandling: 26-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä

HBV har publicerat en ny upphandling avseende fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä. Sista dag för att lämna anbud är 2025-06-23 med planerad avtalsstart 2026-04-01.

Omfattning

Upphandlingen 26-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä omfattar leverans och montage av fönster, fönsterdörrar och tillbehör och är indelad i fyra produktgrupper (A–D):

  • A. Sidohängda fönster och dörrar i trä/aluminium
  • B. Sidohängda fönster och dörrar i trä/trä
  • C. Vridfönster i trä/aluminium
  • D. Vridfönster i trä/trä


Dessutom ingår fasta fönster i respektive avtalsområde för de ovanstående produktkategorierna.

Varje produktgrupp är sedan indelad i fyra geografiska områden:

  • 1. Nord: Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland
  • 2. Syd: Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg
  • 3. Väst: Värmland, Västra Götaland, Halland, Jönköping, Dalarna
  • 4. Öst: Västmanland, Örebro, Gotland, Östergötland, Södermanland, Uppsala, Stockholm, Gävleborg

Möjlighet till utökat sortiment

Leverantörer som lämnar anbud inom avtalsområde C (vridfönster i trä/aluminium) har även möjlighet att lämna priser på:

  • kompositfönster och -dörrar med aluminiumförstärkning
  • kompositfönster och -dörrar med stålförstärkning.


Dessa produkter kan dock endast avropas från och med 2027-05-29, då vårt nuvarande ramavtal för kompositfönster (23-172) löper ut.

Avrop och avropsordning

HBV avser att teckna avtal med tre leverantörer per avtalsområde. 

  • Vid avrop under 300 enheter tillämpas fast rangordning.
  • Vid avrop från 300 enheter eller fler tillämpas förnyad konkurrensutsättning då varje leverantör inom aktuellt avtalsområde ska tillfrågas och lämna pris.

Nyheter och skärpta krav

Jämfört med befintligt ramavtal 20-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä – leverans med montage innehåller denna upphandling flera viktiga uppdateringar:

  • Strängare krav på kemikalieinnehåll – Inga produkter får innehålla ämnen klassade som utfasnings- eller riskminskningsämnen enligt PRIO, BASTA, Byggvarubedömningen eller SundaHus.
  • Obligatorisk miljöbedömning – EPD eller Byggvarudeklaration krävs för alla produkter.
  • Fossilfria transporter. Minst 50 procent v transporterna ska ske med fossilfritt bränsle (exempelvis el, HVO, eller biogas).
  • Miljöriktig hantering och återvinning. Leverantören ansvarar för dokumenterad bortforsling, sortering och återvinning av gamla fönster, inklusive farligt avfall.
  • Återvinning av planglas. Minst 90 procent ska återvinnas till nytt floatglas.
  • Cirkulära förpackningar. Åtgärdsplan för återanvändning eller återvinning ska redovisas inom sex månader efter avtalsstart. 
  • Mervärdesavdrag vid miljömärkning. Svanenmärkta produkter (typ 1-märkning) ges möjlighet till poängavdrag i utvärderingen.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2026-04-01. Avtalstiden är fyra år. HBV har ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst tre månaders uppsägningstid.

Ny upphandling av IMD-produkter annonserad

Ny upphandling av IMD-produkter annonserad

HBV genomför just nu en ny upphandling för produkter och tjänster inom individuell mätning och debitering (IMD), med sista anbudsdag 2025-06-13.

Omfattning

Upphandlingen 25-145 IMD-produkter omfattar produkter för individuell mätning och debitering av värme, vatten och el i flerbostadshus och offentliga byggnader. 

Avtalsområden

Upphandlingen är indelad i flera teknikspecifika avtalsområden. Varje avtalsområde är vidare indelat i två olika delar där del 1 avser leverans av produkter och del 2 leverans av produkter inklusive installation och övriga tjänster. 

  • A1, A2 – M-Bus (Meter-Bus) 
  • B1, B2 – Wireless M-Bus (trådlös variant av M-Bus) 
  • C1, C2 – LoRaWan (Long Range Wide Area Network) 
  • D1, D2 – NB-IoT (Narrowband Internet of Things) 
  • E1, E2 – Mioty 
  • F – Centralt system  

Avropsordning

Varje avtalsområde kommer att utvärderas och tilldelas separat. HBV planerar att anta tre leverantörer i rangordning per avtalsområde och del.

För avtalsområde A–E gäller:

  • Strikt rangordning vid avrop upp till 200 000 SEK.
  • Förnyad konkurrensutsättning om beloppet överstiger 200 000 SEK.

För avtalsområde F gäller:

  • Förnyad konkurrensutsättning för alla avrop. 

Avtalstid

  • Planerad avtalsstart för avtalsområde A, B, E och F är 2025-09-01.
  • Planerad avtalsstart för avtalsområde C och D är 2026-04-01.   

Befintligt ramavtal

Befintligt ramavtal 22-145 IMD-produkter omfattar följande avtalsområden:

Del A: Volym- och värmemängdsmätare. Giltigt till och med 2025-08-31.
Del B: Volym- och energimätare med LoRa / NB-IoT. Giltigt till och med 2026-03-31.
Del C: Lgh-mätare med trådad M-Bus samt insamlingsenheter. Giltigt till och med 2025-08-31.
Del D: Lgh-mätare, wireless M-Bus samt insamlingsenheter. Giltigt till och med 2025-08-31.
Del E: Centralt system för mätinsamling, molntjänst. Giltigt till och med 2025-08-31.
Del F: Fjärravläsning av huvudvattenmätare, molntjänst. Giltigt till och med 2026-03-31.

Antalet avropande bolag på detta ramavtal har ökat markant, vilket tydligt visar att ramavtalet ger stort värde för våra medlemmar och kunder. Det höga intresset har resulterat i en större volym än förväntat och takvolymen för avtalsområde C och D har redan uppnåtts efter endast två år. För att möta detta har HBV redan annonserat den nya upphandlingen 25-145 IMD-produkter som vi planerar ska vara på plats 2025-09-01.

Mer information finns att läsa i vår avtalskatalog>>.

Utvärdering slutförd gällande ny upphandling av köks- och förvaringslösningar

Utvärdering slutförd gällande ny upphandling av köks- och förvaringslösningar

HBV har nu meddelat sitt tilldelningsbeslut till alla som lämnat anbud i upphandlingen 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage. Avtalsspärr gäller till och med den 9 juni 2025.

Omfattning

Ramavtalet 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage omfattar köks- och förvaringslösningar, där uppdelning av avtalsområde sker utifrån typ av lucka som avropas (lackat, laminerat eller folierat). Tidigare avtalsområden avseende luckor i fanér och massiv trä utgår, då dessa inte har efterfrågats av våra medlemmar.

Ramavtalet omfattar i huvudsak leverans av måttanpassade köks- och förvaringslösningar med eller utan montage. Inga andra entreprenadarbeten ingår.

Avtalsområden

Ramavtalet är indelat i tre områden, beroende på typ av lucka:

1. Lackat
2. Laminerat
3. Folierat

Respektive område är sedan indelat i fyra geografiska områden.

  • A – Nord: Norrbottens län Västerbottens län Jämtlands län Västernorrlands län Gävleborgs län Dalarnas län.
  • B – Syd: Skåne län, Blekinge län, Kalmar län och Kronobergs län.
  • C – Väst: Värmlands län, Västra Götalands län, Hallands län och Jönköpings län.
  • D – Öst: Västmanlands län, Örebro län, Gotlands län,  Östergötlands län, Södermanlands län, Uppsala län  och Stockholms län.

Varje avtalsområde har utvärderats och tilldelats separat.

Avropsordning och antagna leverantörer

Avropsordning är strikt rangordning.

HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

Avtalsområde 1A – Lackat, region Nord
1. Modexa AB
2. LIB Luck och InredningsBolaget AB

Avtalsområde 1B – Lackat, region Syd
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 1C – Lackat, region Väst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 1D – Lackat, region Öst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2A – Laminerat, region Nord
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2B – Laminerat, region Syd
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2C – Laminerat, region Väst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 2D – Laminerat, region Öst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3A – Folierat, region Nord
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3B – Folierat, region Syd
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3C – Folierat, region Väst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalsområde 3D – Folierat, region Öst
1. LIB Luck och InredningsBolaget AB
2. Modexa AB

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 1 juli 2025. Avtalstiden är fyra år från och med dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid.

HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal till och med 2025-06-30 gällande befintligt ramavtal 21-140 Köks- och förvaringslösningar. Läs mer i vår avtalskatalog>>.

Avtalsstart för Fastighetsförnödenheter del B – Kemikalier och kemikaliehantering

Avtalsstart för Fastighetsförnödenheter del B – Kemikalier och kemikaliehantering

Den 2 juni 2025 träder del B – Kemikalier och kemikaliehantering i kraft inom ramen för det nya rikstäckande ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter. HBV har för avsikt att teckna tillfälliga förlängningsavtal för det befintliga ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter fram till och med 5 september 2025, på grund av en pågående överprövning inom avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter.

Överprövning och tillfälliga förlängningsavtal

Leverantören Bygg- och Industrigross Norden AB har lämnat in en ansökan om överprövning gällande vår upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter, avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter. Med anledning anledning av detta har HBV beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal för det nuvarande ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter till och med 5 september 2025.

Det befintliga ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter är regionalt indelat i 21 avtalsområden (motsvarande Sveriges län). Dessa har utvärderats och tilldelats separat och HBV har antagit följande leverantörer, angivna i bokstavsordning:

  • Ahlsell Sverige AB
  • Bygg- och Industrigross Norden AB
  • Swedol AB


De tillfälliga förlängningsavtalen omfattar endast följande leverantörer:

  • Ahlsell Sverige AB
  • Bygg- och Industrigross Norden AB.


Swedol AB har valt att avstå från att delta i förlängningen.

Under förlängningsperioden har båda leverantörerna rätt att indexjustera sina priser. Ahlsell Sverige AB har valt att utnyttja denna möjlighet och de nya prislistorna kommer att publiceras i samband med förlängningen. Bygg- och Industrigross Norden AB har däremot valt att behålla sina nuvarande priser och kommer därför inte att genomföra någon justering. 

Förlängningen omfattar även dörr- och fönstertillbehör.

Läs mer i vår avtalskatalog>>.

Ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter

Ramavtalet är rikstäckande och uppdelat i två separata avtalsområden:

A – Fastighetsförnödenheter
B – Kemikalier och kemikaliehantering

Varje avtalsområde har utvärderats och tilldelats var för sig. HBV har antagit följande leverantörer i rangordning: 

A – Fastighetsförnödenheter
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB

B – Kemikalier och kemikaliehantering
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB

Omfattning 

Avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering omfattar både produkter och tjänster relaterade till kemikalieanvändning inom fastighetssektorn. Syftet är att erbjuda våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder ett heltäckande stöd för en säker, effektiv och hållbar hantering av kemikalier.

Produkter

Ramavtalet omfattar löpande försäljning och leverans av kemisk-tekniska produkter som används inom fastighetsskötsel och underhåll, såsom exempelvis: 

  • lim
  • fogmassor
  • smörjmedel
  • bekämpningsmedel.
Tjänster inom kemikaliehantering

Utöver produkter ingår även ett brett utbud av tjänster, exempelvis:

  • hantering och substitution av kemikalier för att minska miljö- och hälsorisker
  • framtagning och uppdatering av kemikalieförteckningar enligt gällande regelverk
  • genomförande av utbildningsinsatser kring kemikalier och säker hantering av dessa.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning, där avrop i första hand ska göras från leverantör rangordnad som nummer ett.

Beställaren har dock rätt att vända sig till en lägre rangordnad leverantör under följande förutsättningar.

  • Om beställaren behöver göra ett inköp i en fysisk butik och den rangordnade leverantörens närmaste butik är belägen mer än 30 kilometer från arbetsplatsen, eller resvägen överstiger 30 minuter, får inköp göras hos en leverantör med närmare fysisk butik.
  • Om den efterfrågade produkten inte finns i lager i den fysiska butiken hos leverantör rangordnad som nummer ett.
  • Om den rangordnade leverantörens fysiska butik är stängd vid det tillfälle då beställaren behöver göra sitt inköp.
  • Om beställaren genom priskontroll kan visa att den efterfrågade produkten är minst 20 procent dyrare hos den rangordnade leverantören jämfört med samma produkt hos en lägre rangordnad leverantör.

Leveransvillkor

För att underlätta planering och säkerställa en effektiv logistik gäller följande leveransvillkor:

  • Snabba leveranser – för lagerförda varor gäller leverans inom två arbetsdagar.
  • Småorderavgift – vid avrop under 500 SEK tillkommer en småorderavgift om 150 SEK. Avgiften gäller dock inte vid avhämtning i fysisk butik.
  • Fraktkostnad vid större avrop – för leveranser inom Sverige som överstiger 500 SEK kan leverantören ta ut fraktkostnad, men endast i den mån kostnaden är verifierad (exempelvis via kvitto eller redovisning). Avisering inför leverans ska alltid ingå i denna fraktkostnad.
  • Fraktfritt vid fasta leveransdagar – varor som levereras enligt överenskomna fasta leveransdagar är fraktfria. Detta upplägg hjälper både beställare och leverantörer att planera och samordna sina leveranser på ett effektivt sätt.
  • Flexibilitet i leveransplanering – om det finns behov eller önskemål om fasta leveransdagar, ska detta överenskommas med respektive avropsberättigad part.

Sysselsättningsfrämjande åtgärder

I denna upphandling har HBV ställt krav på sysselsättningsfrämjande åtgärder. I de fall beställaren förväntas köpa varor från leverantören för ett sammanlagt värde som överstiger 1 500 000 SEK under en  sammanhängande 12-månadersperiod, har beställaren rätt att ställa krav på att leverantören bidrar till beställarens lokala arbete med social hållbarhet.

Exempel på krav:

  • ta emot praktikanter 
  • medverka i av beställaren arrangerade utbildningar och arbetsmarknadsinsatser eller av beställaren anvisade mässor 
  • studiebesök 
  • skolpraktik 
  • resursjobb 
  • feriejobb.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-06-02 – 2029-06-01. Avtalstiden är fyra år. HBV har ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst sex månaders uppsägningstid.

Markvårdsmaskiner – Lastmaskiner förlängt

Markvårdsmaskiner – Lastmaskiner förlängt

Ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner, del B avseende Lastmaskiner har förlängts till och med 2026-06-01.

Omfattning och avtalstider

Ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner omfattar totalt nio avtalsområden. Eftersom upphandlingen överprövades under genomförandet, har detta resulterat i att avtalsområdena fått olika avtalstider. Vår ambition är att successivt samordna dessa tider så att samtliga områden får ett gemensamt slutdatum.

Nedan följer en sammanställning av de leverantörer som har antagits inom respektive avtalsområde:

A – Åkgräsklippare (giltigt till och med 2025-09-30)
Globgro AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
XYZ Maskin AB

B – Lastmaskiner (giltigt till och med 2026-06-01)
Axima AB
Maskinparken Sverige AB
Willegruppen AB

C – Redskapsbärare (giltigt till och med 2025-09-30)
Axima AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
Orust Motor AB
Sweep Sopmaskiner Sverige AB
Timan A/S
Willegruppen AB

D – Ej bogserade sopmaskiner (giltigt till och med 2025-09-30)
Maskinparken Sverige AB
Sweep Sopmaskiner Sverige AB

E – Bogserade sopmaskiner (giltigt till och med 2025-10-31)
Sweep Sopmaskiner Sverige AB
Ströman Maskin AB

F – Kompakttraktorer (giltigt till och med 2025-09-30)
Axima AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB

G – Robotgräsklippare (giltigt till och med 2025-09-30)
Orust Motor AB
Positec Nordic AB
XYZ Maskin AB

H – Ogräsbekämpningsmaskiner (giltigt till och med 2025-09-30)
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
Willegruppen AB

I – Handhållna maskiner (giltigt till och med 2025-09-30)
Globgro AB
Hako Ground & Garden AB
Orust Motor AB
XYZ Maskin AB

Mer information om ramavtalet finns att läsa i vår avtalskatalog, klicka här>>.

Avropsordning

Avtalsområde A–H

Avrop av upp till och med två maskiner ska ske via dynamisk rangordning. Avropsförfrågan ska göras av den leverantör som har det lägsta totalpriset för det aktuella köpet inom respektive avtalsområde.

Förnyad konkurrensutsättning ska tillämpas vid avrop av tre eller fler maskiner, alternativt när behovet inte kan tillgodoses med dynamisk rangordning på grund av funktionella och/eller tekniska egenskaper. Vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning kan krav och villkor preciseras och kompletteras, vilket innebär att exempelvis maskiner som inte finns i den dynamiska rangordningen går att nå via förnyad konkurrensutsättning. För att få reda på vilka maskiner respektive leverantör har utöver de som omfattas av den dynamiska rangordningen, kontakta respektive leverantör.

Avtalsområde I

Avrop ska ske via dynamisk rangordning oavsett antal.

Ramavtalet Styr- och reglerutrustning har löpt ut

Ramavtalet Styr- och reglerutrustning har löpt ut

HBVs ramavtal 22-118 Styr- och reglerutrustning löpte ut den 2 maj 2025 och för närvarande är vi avtalslösa inom detta avtalsområde. Den nya upphandlingen är annonserad och sista anbudsdag är den 12 maj 2025.

Ramavtalet 22-118 Styr- och reglerutrustning, som nu har löpt ut, nådde sin maximala takvolym innan avtalstidens slut vilket innebar att vi inte hade möjlighet att förlänga det ytterligare. Vi beklagar den uppkomna situationen och de konsekvenser detta kan medföra för alla medlemmar och kunder som varit avropsberättigade på ramavtalet.

Den nya upphandlingen, 25-118 Styr- och reglerutrustning, är redan annonserad med sista anbudsdag den 12 maj 2025. Vi prioriterar nu att genomföra utvärderingen så skyndsamt som möjligt, för att kunna skicka ut tilldelningsbeslut till antagna leverantörer snarast. Vår målsättning är att det nya ramavtalet ska kunna träda i kraft utan onödigt dröjsmål.

Vi kommer att uppdatera informationen löpande och informera om hur arbetet framskrider.

Eventuella frågor om ramavtalet 25-118 Styr- och reglerutrustning besvaras av ansvarig inköpsstrateg Johan Wimmergren.

Storköksutrustning – förlängd anbudstid

Storköksutrustning – förlängd anbudstid

Anbudstiden för HBVs annonserade upphandling 25-126 Storköksutrustning har förlängts till och med 30 maj 2025. Förlängningen är en följd av omfattande förändringar i upphandlingsunderlaget, framför allt relaterade till kravspecifikationen. I samband med detta har även den ursprungliga tidplanen för avtalsstart behövt revideras. Det nya ramavtalet planeras nu att träda i kraft den 1 augusti 2025.

Tills vidare står HBV utan gällande ramavtal inom området storköksutrustning. Vi återkommer med mer information i takt med att upphandlingen fortskrider.

Länk till annonserad upphandling>>

Upphandling av ramavtal för elkraft annonserad

Upphandling av ramavtal för elkraft annonserad

Upphandlingen 26-134 Elkraft avseende leverans av elkraft med tillhörande finansiell prissäkring har annonserats. Sista anbudsdag är 2025-06-02. Syftet med upphandlingen är att säkra marknadsmässiga och stabila elkostnader för de påanmälda bolagen i ett långsiktigt perspektiv.

Omfattning

Upphandlingen 26-134 Elkraft är indelad i 20 avtalsområden där varje avtalsområde består av en eller flera medlemmar som agerar som en enhet, men självständigt från övriga avtalsområden. Varje avtalsområde kommer att utvärderas och tilldelas separat.

Den fysiska elen köps till rörligt timspotpris med möjlighet att, med utgångspunkt från en egen beslutad prissäkringsstrategi, genomföra prissäkringar av systempris, prisområde (EPAD), elcertifikat och miljövärden löpande under avtalstiden.

Prissäkringar ska kunna erbjudas till varje avtalsområde var för sig ner till en minsta volym om 0,01 MW, samt i övrigt utifrån de löptider och kontrakt som finns noterade på Nasdaq OMX eller vid var tid gällande officiell marknadsplats för den nordiska marknaden.

HBV uppskattar att den totala årliga avropsvolymen kommer att uppgå till cirka 130 GWh för samtliga avtalsområden.

Länk till annonserad upphandling 26-134 Elkraft>>

Avropsmodell

Efter genomförd upphandling avser HBV teckna ramavtal med en leverantör per avtalsområde.

Avtalsperioder

Avtalsperioden på ramavtalet är fyra år från och med 2026-01-01 till och med 2029-12-31. Beställarens leveransavtal kan starta när som helst under ramavtalsperioden, dock senast 2029-01-01. 

Nytt ramavtal för tvättmedelsdosering träder i kraft

Nytt ramavtal för tvättmedelsdosering träder i kraft

Tilldelningsbeslutet i upphandlingen 24-154 Tvättmedelsdosering kommunicerades till samtliga anbudsgivare den 1 november 2024. Kort därefter valde Ecolab AB, antagen som rangordnad trea enligt tilldelningsbeslutet, att ansöka om överprövning. Förvaltningsrätten i Stockholm har meddelat att de avslår denna ansökan om överprövning och domen har nu vunnit laga kraft. HBV har därför gått vidare och tecknat avtal med samtliga antagna leverantörer enligt den ursprungliga rangordningen. Ramavtalet träder i kraft den 1 maj 2025.

Omfattning

Ramavtalet 24-154 Tvättmedelsdosering omfattar rikstäckande leverans av kemisk-tekniska produkter för automatisk tvättmedelsdosering samt doseringsutrustning till tvättmaskiner i flerbostadshus (tvättstugor). Även installation och service av doseringsutrustning omfattas av ramavtalet. De kemisk-tekniska produkterna finns att avropa i både parfymfria och parfymerade varianter, samtliga anpassade för automatiserad dosering och märkta med erkända miljömärkningar såsom Svanen och EU Ecolabel. Den tekniska lösningen möjliggör automatisk, programmerbar dosering till tvättmaskiner och är dimensionerad för att kunna hantera upp till se maskiner per enhet.

Mer information om ramavtalet finns att läsa i vår avtalskatalog, klicka här>>.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning och HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

1. Leany AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Ecolab AB

Avrop ska i första hand ske från den leverantör som rangordnats som nummer ett. Beställaren har rätt att tillfråga nästkommande leverantör i rangordningen om någon av nedanstående förutsättningar är uppfyllda:

  • leverantören inte besvarar avropsförfrågan (avger orderbekräftelse) inom två arbetsdagar efter förfrågan
  • leverantören avböjer avropsförfrågan
  • leverantören lämnar en orderbekräftelse som avviker från innehållet i avropsförfrågan och underlåter att korrigera denna inom en arbetsdag efter att beställaren påtalat avvikelsen
  • leverantören underlåter att, inom fem arbetsdagar från beställarens förfrågan, tillhandahålla begärd dokumentation som styrker att kraven i ramavtalet eller kontraktsvillkoren uppfylls
  • leverantören inte kan utföra leveransen i enlighet med kontraktsvillkor, exempelvis inom angiven leveranstid.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-05-01 – 2027-04-30.  Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Se webbinariet om Avfallshanteringsprodukter

Se webbinariet om Avfallshanteringsprodukter

Missade du vårt webbinarium om det nya ramavtalet 25-113 Avfallshanteringsprodukter? Ingen fara – nu kan du se det i efterhand!

Webbinariet hölls med anledning av att det nya ramavtalet trädde i kraft den 11 april 2025. Vi gick igenom grunderna i hur du enkelt kommer igång med avrop – ett viktigt steg för att nyttja våra ramavtal på bästa sätt. Dessutom fick vi besök av San Sac AB som är rangordnade etta i samtliga tre avtalsområden. De delade sin expertis och gav information om sina produkter. Vi vill rikta ett stort tack till alla er som deltog i vårt webbinarium.

Omfattning

Ramavtalet 25-113 Avfallshanteringsprodukter är rikstäckande och omfattar tre avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat. HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

A. Nedgrävda och delvis nedgrävda underjordsbehållare avsedda för krantömning
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

B. Källsorteringskärl/system för insamling av avfall/förvaring av farligt avfall för lägenheter samt för kontor och pausrumsmiljöer
1. San Sac AB

C. Källsorteringsskåp för insamling av avfall utomhus
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

Ramavtalet omfattar inte markarbeten.

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning.

Avtalstid

Ramavtalet träder i kraft 2025-04-11. Avtalstiden är fyra år. HBV har rätt att skriftligen säga upp avtalet, helt eller delvis, efter två år med minst sex månaders uppsägningstid.