Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Fönsterupphandling – utvärdering slutförd

Fönsterupphandling – utvärdering slutförd

HBV har slutfört utvärderingen av upphandlingen 26-141 Fönster och fönsterdörrar i tr/aluminium samt trä/trä – leverans med montage. Ett tilldelningsbeslut har meddelats samtliga anbudsgivare och avtalsspärr råder till och med 2025-11-03.

Omfattning

Upphandlingen 26-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä omfattar leverans och montage av fönster, fönsterdörrar och tillbehör och är indelad i fyra produktgrupper (A–D):

  • A. Sidohängda fönster och dörrar i trä/aluminium
  • B. Sidohängda fönster och dörrar i trä/trä
  • C. Vridfönster i trä/aluminium
  • D. Vridfönster i trä/trä


Dessutom ingår fasta fönster i respektive avtalsområde för de ovanstående produktkategorierna.

Varje produktgrupp är sedan indelad i fyra geografiska områden:

  • 1. Nord: Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Västernorrland
  • 2. Syd: Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg
  • 3. Väst: Värmland, Västra Götaland, Halland, Jönköping, Dalarna
  • 4. Öst: Västmanland, Örebro, Gotland, Östergötland, Södermanland, Uppsala, Stockholm, Gävleborg

Antagna leverantörer

Avtalsområde A1-A4: Sidohängda i trä/aluminium
1. Svea Fönster AB
2. Interoc Dörr & Fönster AB
3. EPT Fönster & Fasad AB

Avtalsområde B1-B4: Sidohängda i trä/trä
1. Interoc Dörr & Fönster AB
2. EPT Fönster & Fasad AB

Avtalsområde C1: Vridfönster i trä/aluminium
1. EPT Fönster & Fasad AB
2. Interoc Dörr & Fönster AB
3. Mockfjärds Fönster AB

Avtalsområde C2-C4: Vridfönster i trä/aluminium
1. Svea Fönster AB
2. EPT Fönster & Fasad AB
3. Interoc Dörr & Fönster AB

Avtalsområde D1-D4: Vridfönster i trä/trä
1. Interoc Dörr & Fönster AB
2. EPT Fönster & Fasad AB
3. Mockfjärds Fönster AB

Avropsordning

Vid avrop under 300 enheter tillämpas fast rangordning, där avrop i första hand ska ske från leverantör rangordnad som nummer ett.

Vid avrop från 300 enheter eller fler tillämpas förnyad konkurrensutsättning då varje leverantör inom aktuellt avtalsområde ska tillfrågas och lämna pris.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2026-04-01. Avtalstiden är fyra år. HBV har ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst tre månaders uppsägningstid.

Länk till befintligt ramavtal 20-141 Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä – leverans med montage>>

Nytt tilldelningsbeslut i upphandling av köks- och förvaringslösningar

Nytt tilldelningsbeslut i upphandling av köks- och förvaringslösningar

HBV har genomfört en ny utvärdering av upphandlingen 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage, efter beslut i förvaltningsrätten.

Den 30 maj 2025 meddelade HBV sitt första tilldelningsbeslut. Efter att leverantörenModexa AB ansökt om överprövning beslutade förvaltningsrätten (mål nr 11900-25) den 10 oktober 2025 att bifalla ansökan om överprövning och föreskriva att upphandlingen endast får avslutas efter rättelse, genom en ny utvärdering där anbudet från LIB Luck och InredningsBolaget AB inte beaktas.

Den 17 oktober 2025 återkallade HBV sitt tidigare tilldelningsbeslut och meddelade ett nytt. Tilldelad leverantör enligt det nya beslutet är Modexa AB, i samtliga avtalsområden:

  • Lackat (Nord, Syd, Väst och Öst)
  • Laminerat (Nord, Syd, Väst och Öst)
  • Folierat (Nord, Syd, Väst och Öst)


Avtalsspärr råder till och med 27 oktober 2025.

HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal med antagna leverantörer i befintligt ramavtal 21-140 Köks och förvaringslösningar till och med 2025-12-31.

Bakgrund

Det aktuella ramavtalet 25-140-2 Köks- och förvaringslösningar, specialmått och köksförnyelse – leverans eller montage omfattar leverans av måttanpassade köks- och förvaringslösningar med eller utan montage, uppdelat i tre typer av luckor:

  • lackat
  • laminerat
  • folierat.


Varje avtalsområde delas dessutom in i fyra geografiska regioner:

  • Nord
  • Syd
  • Väst
  • Öst.


I den ursprungliga tilldelningen antogs både Modexa AB och LIB Luck och InredningsBolaget AB som leverantörer i olika rangordning beroende på avtalsområde. HBV har nu rättat utvärderingen i enlighet med förvaltningsrättens dom, vilket betyder att Modexa AB antas som enda leverantör i samtliga avtalsområden.

Upphandling av eldrivna arbetsfordon annonserad

Upphandling av eldrivna arbetsfordon annonserad

Upphandlingen 26-127 Eldrivna arbetsfordon är annonserad och sista anbudsdag är 2025-11-21. Ramavtalet ska tillgodose våra medlemmars och associerade kunders behov av moderna, eldrivna arbetsfordon för drift- och underhållsverksamhet i fastighetsnära miljöer.

Omfattning

Ramavtalet 26-127 Eldrivna arbetsfordon omfattar eldrivna arbetsfordon inklusive service, garanti, reservdelar, tillbehör samt laddutrustning. Samtliga fordon ska levereras körklara, med komplett dokumentation.

Ramavtalet omfattar tre avtalsområden:

A. Flak

  • Eldrivna arbetsfordon med öppet flak, med eller utan tippfunktion.
  • Avsett för transport av exempelvis avfall, redskap, växter eller material.
  • Avsett för verksamheter med behov av säker och väderskyddad lastförvaring.


B. Skåp

  • Eldrivna arbetsfordon med fast monterat skåp för skyddad transport av utrustning och material.
  • Avsett för verksamheter med behov av säker och väderskyddad lastförvaring.


C. Flak med skåp

  • Eldrivna arbetsfordon som kombinerar lastutrymmen med både flak och skåp, eller erbjuder modulära lösningar för varierande transportbehov inom samma fordon.


Fordonen avses användas av bostadsbolag och kommuner för drift, underhåll och service i bostadsområden och andra arbetsmiljöer.

Länk till annonserad upphandling>>

Produkt och miljökrav

I upphandlingen har HBV ställt tydliga krav på kvalitet, miljö och säkerhet.

Exempel på kravställning:

  • Samtliga fordon ska uppfylla svenska och europeiska krav för typgodkännande, registrering och CE-märkning.
  • Litiumbatterier ska uppfylla Batteriförordningen (EU 2023/1542) och krav på producentansvar enligt SFS 2022:1276.
  • Samtliga fordon ska vara fabriksnya och lämpade för yrkesmässigt bruk.
  • Minst 50 procent av produkttransporterna ska ske med fossilfria bränslen.
  • Servicefordon ska vara fossilbränslefria till minst 50 procent i Svealand och Götaland samt 25 procent i Norrland efter tre års avtalstid.
  • Tunga fordon som används för leverans ska uppfylla Euro V (minst) – och vid nyanskaffning Euro VI.


Leverantörerna ska ha uppföljningssystem som kan visa att kraven uppnås under hela avtalstiden.

Avropsmodell

Efter avslutad upphandling avser HBV att teckna ramavtal med samtliga leverantörer som uppfyller ställda krav.

Avrop kommer att ske utifrån behov, vilket ger beställaren möjlighet att välja det fordon som bäst motsvarar verksamhetens aktuella förutsättningar och krav. Ingen rangordning kommer att tillämpas mellan leverantörerna.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2026-02-01. Avtalstiden är fyra år från och med dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid.

Upphandling av IMD-produkter tilldelad

Upphandling av IMD-produkter tilldelad

HBV har slutfört utvärderingen av  upphandling 25-145 IMD-produkter. Samtliga inlämnade anbud har kontrollerats mot tillämpliga uteslutningsgrunder samt kvalificeringskrav. Tilldelningsbeslutet har skickats ut till samtliga anbudsgivare och avtalsspärr råder till och med 2025-10-23.

Omfattning och avropsordning

Upphandlingen är indelad i flera teknikspecifika avtalsområden. Varje avtalsområde är vidare indelat i två olika delar där del 1 avser leverans av produkter och del 2 leverans av produkter inklusive installation och övriga tjänster. 

A1. M-Bus (enbart leverans av produkter)
1. Infometric AB
2. EcoGuard AB
3. Elvaco AB

A2. M-Bus (produkter inklusive installation)
1. Infometric AB
2. EcoGuard AB
3. Elvaco AB

B1. Wireless M-Bus (enbart leverans av produkter)
1. EcoGuard AB
2. Infometric AB
3. IMD Sverige AB

B2. Wireless M-Bus (produkter inklusive installation)
1. EcoGuard AB
2. Infometric AB
3. Ambiductor AB

C1. LoRaWan – Long Range Wide Area Network (enbart leverans av produkter)
1. Infometric AB
2. Ambiductor AB
3. Elvaco AB

C2. LoRaWan – Long Range Wide Area Network (produkter inklusive installation)
1. Infometric AB
2. Ambiductor AB
3. Elvaco AB

D1. NB-IoT – Narrowband Internet of Things (enbart leverans av produkter)
1. Infometric AB
2. Ambiductor AB
3. Elvaco AB

D2. NB-IoT – Narrowband Internet of Things (produkter inklusive installation)
1. Infometric AB
2. Ambiductor AB
3. Elvaco AB

E1. Mioty (enbart leverans av produkter)
1. Diehl Metering GmbH
2. Infometric AB
3. EcoGuard AB

E2. Mioty (produkter inklusive installation)
1. Infometric AB
2. EcoGuard AB

F1. Övergripande system (angivna i bokstavsordning)
• EcoGuard AB
• Elvaco AB
• IMD Sverige AB
• Infometric AB
• Loggamera AB  

Avropsordning

För avtalsområde A–E gäller strikt rangordning vid avrop upp till 200 000 SEK. Vid avrop om 200 000 SEK eller mer gäller förnyad konkurrensutsättning. För avtalsområde F gäller förnyad konkurrensutsättning för samtliga avrop.

Avtalstid

Planerad avtalsstart för avtalsområde A, B, E och F är 2025-12-01. Planerad avtalsstart för avtalsområde C och D är 2026-04-01.

Avtalstiden är fyra år från och med ikraftträdandet och upphör därefter utan uppsägning. HBV har rätt att skriftligen säga upp ramavtalet helt eller delvis tidigast två år efter start med tre månaders uppsägningstid.

Upphandlingen 26-120 Brandskyddsprodukter och tjänster annonserad

Upphandlingen 26-120 Brandskyddsprodukter och tjänster annonserad

HBV har nu annonserat upphandlingen 26-120 Brandskyddsprodukter och tjänster. Det nya ramavtalet har utvecklats med stöd av aktuell statistik, erfarenheter från tidigare avtal och värdefull återkoppling från medlemmar. Dessutom har dialog förts med branschorganisationen SVEBRA för att säkerställa att krav, utbildningar och standarder ligger i linje med gällande branschpraxis.

HBVs målsättning har varit att skapa ett tydligare, enklare och mer hållbart ramavtal som stärker brandsäkerheten och underlättar medlemmarnas systematiska brandskyddsarbete.

Sista anbudsdag är 2025-11-14.
Länk till annonserad upphandling>>

Omfattning

Ramavtalet omfattar ett brett sortiment av produkter och tjänster, exempelvis inom kategorierna:

  • brandsläckare och brandposter med tillbehör
  • hjärtstartare och reservdelar
  • utrymningsprodukter som nödljus, skyltar och batterier
  • miljötjänster för destruktion och återvinning
  • kontroll, service, årsöversyner och brandtätning
  • utbildningar inom brandskydd, HLR, heta arbeten och SBA.


En viktig nyhet i det nya ramavtalet är att prislistan har utökats med kontroll och underhåll av fasta släcksystem och tillhörande komponenter. Detta tillägg har gjorts utifrån ett tydligt behov som flera medlemmar har lyft i referensmöten.

Brandvarnare och brandfiltar ingår inte i detta ramavtal, utan hanteras i ett separat avtal.
Läs mer i vår avtalskatalog, 24-131 Brandvarnare och brandfiltar>>

Uppdaterad och behovsanpassad varukorg

Ramavtalet har utvecklats utifrån omfattande statistik från tidigare avrop och faktiska inköpsmönster. För att säkerställa att kraven ligger i linje med branschpraxis har HBV även fört dialog med branschorganisationen SVEBRA, särskilt kring kompetens, utbildning och kontrollmetodik.

Genom referensmöten med medlemmar har HBV fått värdefull återkoppling kring behovet av:

  • tydligare rangordning vid avrop,
  • snabbare återkoppling och uppföljning,
  • skärpta krav på leverans och dokumentation,
  • samt bättre stöd för utbildningar och hållbarhet.


Utifrån dessa synpunkter har HBV förtydligat både avropsordning, servicekrav och uppföljningsprocesser.

En nyhet i det nya ramavtalet är införandet av avropsmöten, ett konkret steg för att öka transparensen och samarbetet mellan beställare och leverantör.

Genom tydligare dialog redan vid avrop skapas bättre planering, tryggare leveranser och en mer effektiv uppföljning.

Fokus på hållbarhet och cirkularitet

Det nya ramavtalet innehåller flera skärpta hållbarhetskrav:

  • PFAS-fria produkter – helt utan PFAS-ämnen, även i tillsatser.
  • Fossilfria transporter – minst 50 procent fossilfritt från start, med successiv ökning under avtalsperioden.
  • Producentansvar och återtag av batterier, elprodukter och förpackningar.
  • Återbruk och omladdning av brandsläckare som alternativ till nyköp.
  • Miljöbedömda material vid brandtätning, där medlem önskar.

Möjlighet till säkerhetsskyddad upphandling (SUA)

En nyhet är att ramavtalet nu möjliggör säkerhetsskyddade upphandlingar (SUA). Det innebär att medlemmar som omfattas av säkerhetsskyddslagstiftningen kan genomföra SUA-avrop inom ramen för avtalet.

Vid sådana avrop upprättas ett särskilt säkerhetsskyddsavtal med rutiner för:

  • säkerhetsprövning av personal
  • skydd av sekretessklassad information
  • dokumenthantering enligt gällande lagstiftning.

Några nyheter i korthet

  • Möjlighet att avropa kompletta SBA-tjänster och utbildningar.
  • Skärpta krav på leverans, miljö och arbetsrätt.
  • Utökat sortiment, inklusive Ansulex-tillbehör.
  • Möjlighet till SUA-avrop vid skyddsvärda objekt.

Avropsordning och avtalstid

Efter avslutad upphandling kommer HBV att teckna ramavtal med tre leverantörer i rangordning. Avrop ska i i första hand ske från leverantör rangordnad som nummer ett. Undantag kan göras vid särskilda skäl, exempelvis leveransförsening eller utebliven orderbekräftelse.

Planerad avtalsstart är 2026-02-01. Avtalstiden är fyra år från och med ikraftträdandet och upphör därefter utan uppsägning. HBV har rätt att skriftligen säga upp ramavtalet helt eller delvis tidigast två år efter start med tre månaders uppsägningstid.

Electrolux Professional överklagar förvaltningsrättens dom

Electrolux Professional överklagar förvaltningsrättens dom

Electrolux Professional AB har överklagat förvaltningsrättens dom (mål nr 23708-24) till kammarrätten avseende HBVs upphandling 25-102 Tvättstugeutrustning. Kammarrätten har beslutat att tillfälligt stoppa avtalstecknandet i väntan på att frågan om prövningstillstånd ska hanteras. Electrolux Professional AB har till och med 23 oktober 2025 på sig att komplettera sin talan. Därefter tar kammarrätten ställning till om målet ska prövas vidare eller inte. HBV följer ärendet och informerar så snart ny information finns.

Eventuella frågor besvaras av avtalsansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman och affärsutvecklare Josko Lorger.

HBV avbryter upphandlingen av balkonginglasning och annonserar på nytt

HBV avbryter upphandlingen av balkonginglasning och annonserar på nytt

Efter att ha granskat de inkomna anbuden avseende vår upphandling 25-155 Balkonginglasning har vi kunnat konstatera att inget av anbuden uppfyller samtliga krav som har ställts i upphandlingen. HBV har därför beslutat att avbryta upphandlingen på grund av bristande konkurrens. Behovet av dessa produkter kvarstår dock och HBV planerar att annonsera upphandlingen på nytt.

Omfattning

Ramavtalet 25-155 Balkonginglasning är rikstäckande och omfattar:

  • Varor som avser inglasning av balkonger, inklusive allt nödvändigt material och monteringstjänster.
  • Standardlösningar samt inglasningar för olika typer och storlekar av balkonger.
  • Tjänster som täcker initial uppmätning, tillverkning, leverans, installation och eventuell efterservice.


HBV har tecknat tillfälligt förlängningsavtal avseende befintligt ramavtal 21-155 Balkonginglasningar till och med 2025-11-18. Läs mer i vår avtalskatalog>>

Fastighetsförnödenheter – dom överklagad till kammarrätten

Fastighetsförnödenheter – dom överklagad till kammarrätten

Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade den 30 september 2025 dom i målet som gäller HBVs upphandling 25-122 Fastighetsförnödenheter, avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter. I domen avslogs leverantören Bygg- och Industrigross Norden ABs ansökan om överprövning. Leverantören har nu överklagat förvaltningsrättens dom till kammarrätten genom en ansökan om prövningstillstånd.

Nu inväntar vi besked från kammarrätten om ärendet kommer att beviljas prövningstillstånd eller inte.

HBV har tecknat tillfälliga förlängningsavtal med antagna leverantörer i befintligt ramavtal 21-122 Fastighetsförnödenheter till och med 5 december 2025. Läs mer i vår avtalskatalog>>

Antagna leverantörer i avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB

Avtalen för ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering trädde i kraft den 2 juni 2025.

Antagna leverantörer i avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB

Upphandlingen 26-101 Vitvaror annonserad

Upphandlingen 26-101 Vitvaror annonserad

HBV har annonserat upphandlingen 26-101 Vitvaror. Ramavtalet ska täcka medlemmarnas behov av vitvaror, tillbehör, reservdelar, installation och garantiservice. Ramavtalet har utvecklats med stöd av ny statistik, erfarenheter från tidigare avtal och värdefull feedback från medlemmar. Sista anbudsdag är 2025-11-10.

Omfattning

Ramavtalet omfattar ett brett sortiment av vitvaror för bostäder, i första hand hyreslägenheter. Exempel på produkter som ingår är:

  • kylskåp och frysskåp
  • spisar, ugnar och hällar
  • köksfläktar
  • diskmaskiner
  • tvättmaskiner och torktumlare.


Tillhörande tillbehör och reservdelar ingår också i ramavtalet. 

En viktig nyhet är att köksfläktar som inte behöver anslutas till fastighetens ventilationssystem nu ingår i ramavtalet. Dessa produkter har en tydlig och naturlig koppling till spisar och hällar. Däremot kommer spiskåpor och mer avancerade ventilationssystem att hanteras i det kommande ramavtalet 26-110 Ventilationsprodukter (tidigare benämnt Köksfläktar och ventilation). Syftet med denna förändring är att förenkla vid avrop och säkerställa rätt tekniska krav för respektive produktkategori.

Installation i samband med ROT-projekt eller nyproduktion samt genomförande av garantiåtgärder omfattas också av ramavtalet. 

Ramavtalet omfattar inte:

  • professionella produkter för storkök eller centrala tvättstugor
  • fläktar som är anslutna till fastighetsventilation
  • övrig hemelektronik eller hushållsapparater.


Länk till annonserad upphandling>>

Statistikbaserad varukorg

HBV har byggt upp varukorgen utifrån statistik från befintligt ramavtal och faktiska avropsmönster i hela landet. Efter referenssamtal med medlemmar har det framkommit att ramavtalet redan i sin grund är väldigt uppskattat, särskilt när det gäller bredden på sortimentet och användarvänlighet. Främst har återkopplingen från våra medlemmar handlat om:

  • tider för garantiåtgärder
  • leveranstider
  • tillgång till produkter och reservdelar
  • möjlighet att följa förändringar i varukorgen
  • behovet av att behålla rätt mått och storlek på vitvaror, exempelvis kylskåp.


Utifrån dessa synpunkter har HBV infört helt nya skrivningar i ramavtalet som ska styra leverantörerna till förbättringar inom dessa områden.

Skärpta krav på leverantörer

De nya avtalsvillkoren ställer betydligt högre krav på leverantörerna. Syftet är att säkerställa att leveranstider och garantiåtgärder hålls och att konsekvenserna blir tydliga om så inte sker. Medlemmarna får därmed bättre möjlighet att agera direkt gentemot leverantören vid avvikelser.

Andra exempel där kraven har skärpts:

  • Energieffektivitet – de flesta produkter i varukorgen har flyttats upp minst en energiklass.
  • Produkterna ska kunna installeras i Svanenmärkta byggnader.
  • Reparerbarhet – servicemanualer och sprängskisser ska finnas tillgängliga senast efter garantitidens utgång.
  • Leverantören ska kunna erbjuda kostnadsfri utbildning i enklare reparationer samt djupare serviceutbildning efter överenskommelse.
  • Vid beslut om produktbyte efter felsökning ska en skriftlig åtgärdsrapport lämnas till beställaren inom fem dagar.

Återbruk och cirkularitet

HBV fortsätter att driva utvecklingen mot ett mer resurseffektivt och hållbart byggande. I ramavtalet ställs därför tydliga krav på att leverantörerna aktivt ska arbeta för återbruk, minskat resursuttag och ökad cirkularitet i hela produktens livscykel, från materialval och produktion till återvinning och förpackning. Syftet är att minska klimatpåverkan, underlätta återanvändning och skapa bättre förutsättningar för medlemmarna att göra miljömässigt hållbara val vid avrop.

  • Leverantörer är skyldiga att besvara förfrågningar från beställare som önskar avropa återbrukad utrustning. 
  • Leverantörer ska ha rutiner för substitution av farliga ämnen i varorna.
  • Leverantörer ska kunna redovisa materialinnehåll och separerbarhet för källsortering och återvinning.
  • Förpackningar ska ingå i ett cirkulärt flöde med ökad materialåtervinning och minskad användning av jungfruliga material.

Klimatdata och transporter

Från 1 januari 2027 ska leverantörerna kunna redovisa klimatpåverkan från tillverkningen på produktgruppsnivå. Ett år senare, från 1 januari 2028, ska dessa uppgifter dessutom vara tredjepartsverifierade för att säkerställa transparens och jämförbarhet.

Under avtalstiden ska andelen fossilfria transporter successivt öka, med målet att nå minst 90 procent år 2029.

Förbättrad webbshop – fokus på användarvänlighet och tillgänglighet

HBV har även förtydligat kraven på webbshoparnas funktionalitet. Det innebär att medlemmarna ska möta en mer transparent, informativ och tillgänglig digital upplevelse. 

Några exempel på dessa kravställningar:

  • Webbshoppen ska ge tydliga felmeddelanden och vägledning om något går fel.
  • Om en vara är slut i lager ska uppskattad leveranstid och förslag på likvärdiga produkter visas.
  • Leveranstider ska vara så exakta som möjligt, med en tillåten avvikelse på högst +/- en dag.
  • När en vara läggs i varukorgen ska relevanta tillbehör och reservdelar föreslås, till exempel droppskydd till våta varor eller monteringsramar mellan tvättmaskin och torktumlare.
  • Webbshoppen ska vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG 2.1, nivå AA eller motsvarande standard.

Avropsordning 

Efter avslutad upphandling avser HBV teckna avtal med tre leverantörer i strikt rangordning, under förutsättning att så många uppfyller samtliga krav.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 21 april 2026. Avtalstiden är fyra år från och med dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid.

Tvättstugeutrustning – ansökan om överprövning avslås

Tvättstugeutrustning – ansökan om överprövning avslås

Nu har den äntligen kommit – den efterlängtade domen (mål nr 23708-24) från Förvaltningsrätten i Stockholm gällande vår upphandling 25-102 Tvättstugeutrustning. Förvaltningsrättens beslut är att avslå leverantören Electrolux Professional ABs ansökan om överprövning. Ett mycket positivt besked för både oss och våra medlemmar.

Med anledning av upphandlingens storlek och betydelse finns det en risk att förvaltningsrättens beslut överklagas till kammarrätten. Detta måste i så fall göras senast den 13 oktober för att kammarrätten ska hinna fatta ett interimistiskt beslut innan HBV kan gå vidare och teckna avtal med antagna leverantörer. 

Omfattning

Upphandlingen 25-102 Tvättstugeutrustning är rikstäckande och omfattar tvättstugeutrustning avsedda för allmänna tvättstugor i flerfamiljshus. Med tvättstugeutrustning avses produkter/utrustning, tillbehör, förbrukningsprodukter, installation samt reservdelar av i avtalet ingående produkter. Upphandlingen omfattar inte service/underhåll. Avropsordning är rangordning.

HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning:

1. Miele AB
2. Electrolux Professional AB
3. AB Podab

Fastighetsförnödenheter – dom till HBVs fördel

Fastighetsförnödenheter – dom till HBVs fördel

Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade i sin dom daterad 2025-09-30 att Bygg- och Industrigross Norden ABs ansökan om överprövning avslås. Domen avser upphandling 25-122 Fastighetsförnödenheter, avtalsområde A – fastighetsförnödenheter.

Innan domen vinner laga kraft inväntar vi den tio dagar långa förlängda avtalsspärren. Om ingen överklagan inkommer kan HBV gå vidare och teckna avtal med antagna leverantörer inom detta avtalsområde.

A. Fastighetsförnödenheter
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB

Avtalen gällande avtalsområde B som avser kemikalier och kemikaliehantering trädde i kraft 2025-06-02 (läs mer i vår avtalskatalog>>). Antagna leverantörer angivna i rangordning:

B. Kemikalier och kemikaliehantering
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB

Nytt ramavtal för biogas – Mind Energy AB ny leverantör

Nytt ramavtal för biogas – Mind Energy AB ny leverantör

HBV har slutfört upphandlingen 25-146 Biogas och det nya ramavtalet träder i kraft 2025-10-01. Ramavtalet omfattar tio av HBVs i förväg påanmälda medlemmar, där varje medlem utgör ett eget avtalsområde. Leverantören Mind Energy AB antagits som enda leverantör för samtliga tio avtalsområden. Genom detta ramavtal säkerställs tillgången till biogas för medlemmarna, med fokus på långsiktighet, leveranssäkerhet och hållbar energiförsörjning.

Omfattning

Ramavtalet omfattar fysisk leverans av biogas för uppvärmning av fastigheter. Biogasen köps till rörligt spotpris med möjlighet för respektive medlem att göra prissäkringar under avtalstiden, vilket skapar både flexibilitet och trygghet gällande energikostnaderna. Ramavtalet inkluderar även balansansvar, det vill säga administration, handel och avräkning av biogasen i gasnätet. Balansansvaret är avgörande för att säkerställa stabilitet och leveranssäkerhet samt för att minska risken för störningar, tryckfall eller överbelastning i systemet.

Leverantören Mind Energy AB har antagits som enda leverantör för samtliga tio avtalsområden.

Den årliga inköpsvolymen uppskattas till cirka 17 000 MWh. Det maximala värde som kan komma att avropas från ramavtalet under avtalsperioden (takvärde) är 85 000 MWh.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-10-01 – 2027-09-30. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Ramavtalet Markvårdsmaskiner förlängt

Ramavtalet Markvårdsmaskiner förlängt

HBV har förlängt avtalsområdena A, C, D, E, F, G, H och I gällande ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner. I och med att upphandlingen delvis överprövades under genomförandet, har detta resulterat i att avtalsområdena fått olika avtalstider. Vår ambition har varit att successivt samordna dessa tider så att samtliga områden får ett gemensamt slutdatum med tiden.

Omfattning

Ramavtalet 23-125 Markvårdsmaskiner omfattar markvårdsmaskiner med tillbehör och redskap av olika slag, inklusive rikstäckande leverans och garantiåtaganden. Ramavtalet omfattar följande avtalsområden där HBV har antagit följande leverantörer (angivna i bokstavsordning):

A. Åkgräsklippare (giltigt till och med 2026-09-29)
Globgro AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
XYZ Maskin AB

B. Lastmaskiner (giltigt till och med 2026-06-01)
Axima AB
Maskinparken Sverige AB
Willegruppen AB

C. Redskapsbärare (giltigt till och med 2026-09-29)
Axima AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
Orust Motor AB
Sweep Sopmaskiner Sverige AB
Timan A/S
Willegruppen AB

D. Ej bogserade sopmaskiner (giltigt till och med 2026-09-29)
Maskinparken Sverige AB
Sweep Sopmaskiner Sverige AB

E. Bogserade sopmaskiner (giltigt till och med 2026-10-30)
Sweep Sopmaskiner Sverige AB
Ströman Maskin AB

F. Kompakttraktorer (giltigt till och med 2026-09-29)
Axima AB
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB

G. Robotgräsklippare (giltigt till och med 2026-09-29)
Orust Motor AB
Positec Nordic AB
XYZ Maskin AB

H. Ogräsbekämpningsmaskiner (giltigt till och med 2026-09-29)
Hako Ground & Garden AB
Maskinparken Sverige AB
Willegruppen AB

I. Handhållna maskiner (giltigt till och med 2026-09-29)
Globgro AB
Hako Ground & Garden AB
Orust Motor AB
XYZ Maskin AB

Avropsordning

Avtalsområde A–H
Avrop av upp till och med två maskiner ska ske via dynamisk rangordning. Avropsförfrågan ska göras av den leverantör som har det lägsta totalpriset för det aktuella köpet inom respektive avtalsområde, med hänsyn till de aktuella priser som framgår av det dynamiska rangordningsdokumentet. Förnyad konkurrensutsättning gäller vid avrop av tre eller fler maskiner, alternativt när behovet inte kan tillgodoses med dynamisk rangordning på grund av funktionella och/eller tekniska egenskaper.

Avtalsområde I
Avrop ska ske via dynamisk rangordning oavsett antal.