Kalendariumkategori: Webbinarium

Webbinarium: Cirkulära byggprodukter, 11 juni

Cirkulära byggprodukter

Redan idag finns företag som tar tillbaka, rekonditionerar och återanvänder råvara och produkter för att tillverka nya produkter. Modellen bygger på slutna kretslopp, där leverantören behåller kontroll över materialkvalitet, spårbarhet och garanti. Leverantörer tar även steget till att återbruka sina och andras produkter genom att återta, renovera och återförsälja dem. Delta på ett spännande webbinarium kring cirkulära byggprodukter och lär dig vad du redan idag kan handla genom HBVs ramavtal.

Medverkande:

  • Ville Gruner, enhetschef Affärsutveckling, HBV
  • Fredrik Hydén, Sverigechef, Tarkett AB
  • Jacob Steen, vd, Bruksspecialisten Sverige AB
  • Cecilia Cederek, hållbarhetschef, Lindab AB
  • Ellen Klein, miljösamordnare, Göteborgs Stads Bostads AB
  • Elly Fagerström, projektledare nyproduktion, MKB Fastighets AB

Anmälan

Våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Hur påverkar målkonflikter den offentliga affärens hållbara lösningar, 12.30–13.30

Hur påverkar målkonflikter den offentliga affärens hållbara lösningar

Den offentliga affären är en möjliggörare för att möta kraven på omställning men vilka målkonflikter kommer den offentliga köparen att möta och därigenom måste kunna hantera?

Den offentliga affären är en central hävstång för att driva hållbar omställning, men samtidigt uppstår oundvikliga målkonflikter. Hur balanserar vi kortsiktiga ekonomiska krav med långsiktig hållbarhet? Hur hanterar vi spänningen mellan konkurrensneutralitet och behovet av innovativa lösningar? Och vad händer när sociala, miljömässiga och ekonomiska mål krockar? Delta i ett lunchsamtal som belyser konkreta exempel och strategier för hur den offentliga köparen kan navigera dessa utmaningar och säkerställa att affärerna bidrar till en hållbar framtid. Eventet är en del av Hållbarhetsarenans heldag kring hållbart byggande. Eventet modereras av Johan Almesjö, vd, HBV.

Medverkande

  • Johan Almesjö, vd, HBV
  • Margo Enthoven, forskare, Handelshögskolan i Stockholm
  • Peter Norstedt, hållbarhetschef, Adda
  • Stefan Eriksson, Ordförande Samhällsbyggnadsnämnden, Linköpings kommun
  • Tomas Nord, koordinator, Östergötland Bygger Klimatneutralt (ÖBKN)
  • Thomas Sundén, vd, Sustainable Innovation
  • Olga Kordas, programchef, Viable Cities
  • Vanessa Ware, Innovationsledare, Ignite Sweden


Se panelsamtal>>

Materialval och utveckling av nya material – en nyckel i klimatomställningen, 14.15–15.00

Materialval och utveckling av nya material – en nyckel i klimatomställningen

Inköpsfunktionens roll i uppskalning av material med låg klimatpåverkan – inköp, styrmedel och incitament.

Läs mer om våra evenemang i det officiella Almedalsprogrammet>>

Inom LFM30s Arbetsgrupp för Klimatneutrala byggmaterial startades hösten 2024 initiativet Materialforum – en plattform för materialproducenter som vill fördjupa samarbetet med byggentreprenörer och beställare. Syftet är att skapa tydligare kravbilder och ökad kostnadsmedvetenhet kring klimatomställningen. HBV, allmännyttans inköpsfunktion, representerar medlemmar som förvaltar nära en miljon lägenheter. Våra avtal skapar stora möjligheter – men hur ökar vi träffsäkerheten i materialval och får fler att välja hållbart? Offentliga inköp bör visa vägen mot lägre klimatpåverkan och stödja industrins omställning. Under denna programpunkt diskuterar vi hur det kan bli verklighet, och vilka styrmedel som är mest effektiva för att främja klimatreducerad materialproduktion.

Medverkande

  • Stefan Björling, moderator/affärschef, HBV
  • Anders Eriksson Modin, hållbarhetschef, Fojab Arkitekter
  • Embla Winge, ordförande LFM30 ledningsgrupp utvecklingsledare Klimat, Peab
  • Jörgen Ågren, hållbarhetsstrateg, HBV
  • Ida Karlsson, postdoc, Chalmers tekniska högskola


Se panelsamtal>>

Samverkan för hållbara upphandlingar – hur kan alla vinna? 11.45–12.30

Samverkan för hållbara upphandlingar – hur kan alla vinna?

Hur kan LOU (Lag om offentlig upphandling), hållbarhet och samverkan skapa riktigt bra resultat? Hur kan offentlig upphandling bli ett verktyg för att lösa samhällsutmaningar? Genom samverkan kan vi skapa hållbara avtal där alla perspektiv tas tillvara.

Hur får vi till hållbara ramavtal i praktiken? Svaret kan vara lika enkelt som det är kraftfullt: involvera rätt aktörer från början. Måleriavtalet visar vägen – där leverantör, fack, intresseorganisationen Sveff, miljömärkningen Svanen och HBVs medlemmar har samverkat för att nå gemensamma mål. Resultatet är ett avtal där alla perspektiv fått utrymme – från arbetsvillkor till klimatpåverkan.

Nu riktar vi blicken mot avtalet för byggmaterial: vilka behöver vara med från start för att göra nästa upphandling minst lika bra.

Samtalet modereras av Lovisa Segerström, affärsutvecklare och Emelie Färninger, inköpsstrateg på HBV och bjuder in både publik och intressanta gäster.

Medverkande

  • Lovisa Segerström, moderator / affärsutvecklare, HBV
  • Emelie Färninger, inköpsstrateg Ramavtal, HBV
  • Lena Mårdh, projektledare upphandling & inköp, Svanen
  • Stefan Björling, affärschef, HBV


Länk till panelsamtal>>

Hur påverkar geopolitisk oro och handelskonflikter samhällets försörjning och bostadsbyggande? 13.30–14.15

Hur påverkar geopolitisk oro och handelskonflikter samhällets försörjning och bostadsbyggande?

Kommuner och kommunala bostadsbolag är beroende av fungerande försörjningskedjor. I en tid av geopolitisk oro och förändrade handelsflöden väcks frågor om tillgång till byggmaterial, kostnadsökningar och långsiktig beredskap. Hur rustar vi för framtidens osäkerhet?

Detta samtal sätter fokus på hur geopolitisk oro, handelskonflikter och förändrade maktbalanser påverkar global handel och framtidens samhällsbyggande. När tillgång till byggmaterial, komponenter och råvaror påverkas av nya tullar, exportrestriktioner och maktpolitiska spänningar mellan stormakter som USA, Kina och EU, uppstår både risker och möjligheter för kommuner och bostadsaktörer. Vi diskuterar hur Sverige och den kommunala sektorn kan agera i ett osäkert omvärldsläge där självförsörjningsgrad, långsiktig planering och nya internationella relationer blir avgörande faktorer.

Medverkande

  • Johan Almesjö, moderator / vd, HBV
  • Björn Fägersten, vd, Politea
  • Stefan Sandberg, vd, AB Svenska Bostäder
  • Sara Hamlin, vd, Ignite Sweden
  • Olof Molander, affärsområdeschef, Adda
  • Johan Löfstrand, ordförande, Sveriges Allmännytta
  • Jenny Svärd, vd, Byggmaterialindustrierna
  • Erik Olsson, advokat partner, Advokatfirman Kahn Pedersen KB


Se panelsamtalet>>

Kan inköpscentraler bana väg för ett hållbart samhällsbygge? 13.30–14.15

Kan inköpscentraler bana väg för ett hållbart samhällsbygge?

Offentliga inköp kan driva samhällsförändring. Inköpscentraler har kraften att styra stora flöden av offentliga medel och påverka marknaden mot hållbarhet, innovation och trygghet. Men det kräver mod, tydliga mål, mätbarhet – och öppenhet för nya lösningar och aktörer.

Se våra evenemang i det officiella Almedalsprogrammet>>

Det här samtalet fokuserar på hur inköpscentraler kan bana väg för ett samhällsbyggande som är klimatmässigt, ekonomiskt och socialt hållbart. Vi lyfter frågor som verkligen gör skillnad: Hur vet vi att hållbarhetskrav i upphandling leder till faktisk påverkan? Hur skapar vi en marknad där även små och innovativa företag får utrymme att bidra? Vad behöver förändras i lagstiftning, strukturer och samspel för att fler aktörer ska kunna delta i omställningen? Genom att samla röster från inköpscentraler, offentliga aktörer, näringsliv och idéburen sektor utforskar vi hur hållbarhet kan bli ett gemensamt ansvar – inte bara i visioner, utan i praktiken. Panelen består av dem som både vill och kan påverka. Nu handlar det om att gå från ord till handling.

Medverkande

  • Ola Kroon, moderator/inköpschef, HBV
  • Olof Molander, affärsområdeschef, Adda
  • Vanessa Ware, innovationsledare, Ignite Sweden
  • Anna Clara Törnvall Wittgren, chef, Statens inköpscentral
  • Stefan Sandberg, vd, AB Svenska Bostäder


Se panelsamtalet>>

Vårt hem är vår borg – allmännyttans och fastighetsägares roll i totalförsvar och fredstida kriser, 10.30–11.15

Vårt hem är vår borg – allmännyttans och fastighetsägares roll i totalförsvar och fredstida kriser

Fastighetsägare spelar en nyckelroll i samhällets beredskap och krishantering. Men hur fördelas ansvaret och hur stärks samarbetet med myndigheter för att skydda samhällsviktig infrastruktur? Ökade risker kräver nya lösningar och starkare samspel. Klimatförändringar och säkerhetshot ökar kraven.

Läs mer om våra evenemang i Almedalsprogrammet>>

Ett samtal om juridiska krav andra drivkrafter och incitament.

Medverkande

  • Johan Almesjö, vd, HBV
  • Erik Olsson, advokat, partner, Advokatfirman Kahn Pedersen KB
  • Stefan Sandberg, vd, AB Svenska Bostäder
  • Henrik Larsson, verksamhetschef, MSB
  • Elisabeth Norman, ledamot, Sveriges Allmännytta


Länk till panelsamtal>>

Kan nationella ramavtal främja social hållbarhet på lokal nivå? 10.30–11.15

Kan nationella ramavtal främja social hållbarhet på lokal nivå?

De allmännyttiga bostadsbolagen har en nyckelroll i att skapa socialt hållbara städer och livsmiljöer. Hur integreras social hållbarhet i hela kedjan – från planering till förvaltning – på ett sätt som verkligen möter lokala utmaningar och stärker sociala värden över tid?

Detta samtal är en fortsättning på diskussionen vi inledde under Almedalsveckan 2024, där vi undersökte hur HBVs ramavtal kan bidra till lokal social hållbarhet i våra medlemmars verksamheter. Sedan dess har vi tagit steg vidare genom att genomföra en förstudie. Syftet har varit att bättre förstå hur vi kan engagera leverantörerna på våra avtal i det sociala hållbarhetsarbetet – i den lokala kontext där våra medlemmar verkar. Utifrån resultatet i förstudien lyfter vi nu blicken: Hur kan vi tillsammans med leverantörer skapa en gemensam förståelse för deras potentiella roll i att bidra till ett mer inkluderande samhälle? Hur kan det förmedlas som ett värdeskapande erbjudande snarare än som ytterligare ett krav? Samtalet genomförs i panelformat, med representanter från upphandlande organisationer, leverantörer och idéburen sektor.

Medverkande

  • Jörgen Ågren, moderator / hållbarhetsstrateg, HBV
  • Oliver Berger, utvecklingschef, Urban Utveckling
  • Hanna Larsson, expert Bostadspolitik, Sveriges Allmännytta
  • Ann-Kathrin Espelin, hållbarhetsstrateg, Modexa AB
  • Anna-Carin B Magnusson, Förvaltningschef, ÖrebroBostäder AB


Se panelsamtalet>>

Webbinarium: 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur, 12 maj

Webbinarium: 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur som började gälla 1 mars 2025. På detta webbinarium kommer vi att gå igenom ramavtalets omfattning, vilka villkor som gäller samt hur avropsprocessen går till.  Alla våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på webbinariet.

Omfattning

Ramavtalet omfattar två avtalsområden:

Avtalsområde A –Elmaterial och belysning, omfattar ramavtal gällande leveranser av produkter som exempelvis kabel, belysningsarmaturer, gatubelysningsstolpar, ljuskällor, strömbrytare, eluttag, installationsmaterial, förläggningsutrustning, datanätsmaterial, centraler, motorvärmare, elvärme m.m.

Avtalsområde B – Laddinfrastruktur, omfattar ramavtal gällande leveranser av främst laddstolpar och laddboxar men även tillhörande material.

Varje avtalsområde har utvärderats och tilldelats separat.

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning. HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning för respektive avtalsområde:

A. Elmaterial och belysning
1. Ahlsell Sverige AB
2. Solar AB
3. Oddes Consulting AB

B. Laddinfrastruktur
1. Ahlsell Sverige AB
2. Malmbergs Elektriska AB
3. Solar AB

Det finns möjlighet att frångå rangordningen i följande fall:

  • leverantören inte besvarar avropsförfrågan (avger orderbekräftelse) inom samma arbetsdag för avrop som sker klockan 12.00. För senare avrop får orderbekräftelse lämnas senast sex arbetstimmar efter avrop
  • leverantören avböjer avropsförfrågan
  • leverantören inte inom fem arbetsdagar efter beställarens förfrågan presenterar efterfrågad dokumentation som visar att leverantören uppfyller kraven i ramavtalet eller kontraktsvillkoren
  • leverantören inte kan leverera produkter enligt avtalsvillkoren, exempelvis inom angiven leveranstid
  • leverantören inte kan erbjuda beställaren möjlighet att hämta beställningen av lagervaror enligt avtalsvillkoren, packat och klart inom sex arbetstimmar efter avrop
  • leverantören saknar i avropsförfrågan specificerad produkt, miljömärkt och/eller miljöbedömd produkt
  • beställaren har behov av att handla i en fysisk butik och leverantörens närmaste butik är placerad längre bort än 30 kilometers bilväg alternativt längre tid än 30 minuters resväg från arbetsplatsen/projektet och och där en lägre rangordnad leverantör har en fysisk butik som ligger närmare
  • beställaren har behov av att handla i en fysisk butik men leverantörens närmaste butik inte har den efterfrågade produkten i lager
  • beställaren har behov av att handla i en fysisk och butik och leverantörens närmaste butik är stängd
  • beställaren genom priskontroll kan uppvisa att efterfrågad produkt hos leverantören är minst 20 procent dyrare (tio procent för avtalsområde B) än likvärdig produkt hos lägre rangordnad leverantör. Beställaren får då rätt att avropa direkt från den leverantör som har bäst pris på efterfrågad produkt.


Beställare har, i fall då det är motiverat av det enskilda avropet, rätt att ställa ytterligare krav på produktens funktion, prestanda och egenskap alternativt avropa annan produkt. Beställare ska även vid ett sådant avrop följa rangordningen.

Avsteg från rangordningen får även ske om:

  • beställaren kan visa att priset på efterfrågad produkt hos högst rangordnad leverantör överstiger priset med mer än tio procent (fem procent för avtalsområde B) i förhållande till likvärdig produkt hos lägre rangordnad leverantör
  • den leverantören som är högst rangordnad inte efter beställarens förfrågan erbjuder sig att justera priset så att det motsvarar priset hos lägre rangordnad leverantör, det vill säga om leverantören inte kan prismatcha efterfrågad produkt.

Medverkande

På detta webbinarium medverkar förutom HBV även de antagna leverantörerna:

  • Ahlsell Sverige AB
  • Malmbergs Elektriska AB
  • Oddes Consulting AB
  • Solar AB

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-03-01 – 2027-02-28. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid kan bli fyra år inklusive förlängningar.

Anmälan

Våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Webbinarium: 25-124 Måleriprodukter, 6 maj

Webbinarium: 25-124 Måleriprodukter

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 25-124 Måleriprodukter. Ramavtalet trädde i kraft 1 februari 2025 och omfattar två avtalsområden: köp i butik (regionalt indelat) samt rikstäckande leverans. Dessa avtalsområden har utvärderats och tilldelats separat. På detta webbinarium medverkar leverantörerna Flügger Sweden AB samt Mestergruppen Sverige AB.

Omfattning

Ramavtalet 25-124 Måleriprodukter omfattar måleriprodukter avsedda för professionellt bruk av yrkesverksamma målare. I det utvärderade sortimentet har vi krävt Svanenmärkning eller motsvarande för de produkter där sådan märkning finns inom produktkategorin.

För köp i butik kommer nu 30-regeln kunna användas i de flesta regioner där fler än en leverantör har avtal. 30-regeln innebär att om närmaste butik ligger mer än 30 kilometer bort eller resan dit tar mer än 30 minuter med bil, får man gå vidare i rangordningen

Ramavtalet är indelat i två avtalsområden:

  • A – Köp i butik.
  • B – Leverans.

Avtalsområde A som avser köp i butik är regionalt indelat i 21 avtalsområden som motsvarar Sveriges län. Avtalsområde B är rikstäckande och avser enbart leverans.

Mer information om ramavtalet finns att läsa i vår avtalskatalog, klicka här>>.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning där köp i första hand ska ske från den leverantör som rangordnats som nummer ett.

Efter genomförd kvalificering och utvärdering har HBV beslutat att tilldela nedan rangordnade leverantörer ramavtal för respektive område i upphandlingen.

A. Köp i butik

A1. Blekinge län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A2. Dalarnas län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A3. Gotlands län
1. Mestergruppen Sverige AB

A4. Gävleborgs län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A5. Hallands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A6. Jämtlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A7. Jönköpings län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A8. Kalmar län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A9. Kronobergs län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A10. Norrbottens län
1. Mestergruppen Sverige AB
2. Golv & Färghuset i Piteå AB

A11. Skåne län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A12. Stockholms län
1. Flügger Sweden AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Mestergruppen Sverige AB

A13. Södermanlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Mestergruppen Sverige AB

A14. Uppsala län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB 

A15. Värmlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A16. Västerbottens län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A17. Västernorrlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A18. Västmanlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A19. Västra Götalands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A20. Örebro län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

A21. Östergötlands län
1. Flügger Sweden AB
2. Mestergruppen Sverige AB

B. Leverans
1. Flügger Sweden AB
2. Ahlsell Sverige AB

Mestergruppen Sverige AB är en sammanslutning av fria företagare i samverkan som innefattar kedjorna XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes, Colorama och Mal Proff.

Avtalstid

Avtalstiden är 2025-02-01 – 2027-01-31 med möjlighet för HBV att förlänga ramavtalet en eller flera gånger. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år. 

Anmälan

Våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Webbinarium: 25-113 Avfallshanteringsprodukter, 28 april

Webbinarium: 25-113 Avfallshanteringsprodukter

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 25-113 Avfallshanteringsprodukter. Ramavtalet trädde i kraft den 11 april 2025 och omfattar tre avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat. På detta webbinarium medverkar även leverantören San Sac AB, antagen som rangordnad etta i samtliga avtalsområden.

Omfattning

Ramavtalet 25-113 Avfallshanteringsprodukter är rikstäckande och omfattar tre avtalsområden som utvärderats och tilldelats separat. HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning.

A. Nedgrävda och delvis nedgrävda underjordsbehållare avsedda för krantömning
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

B. Källsorteringskärl/system för insamling av avfall/förvaring av farligt avfall för lägenheter samt för kontor och pausrumsmiljöer
1. San Sac AB

C. Källsorteringsskåp för insamling av avfall utomhus
1. San Sac AB
2. PWS Nordic AB

Ramavtalet omfattar inte markarbeten.

Påsar för komposterbart avfall, säckar/säckhållare, dekaler avsedda för källsorterings-, avfallshanteringsprodukter samt avfallsutrymmen kommer inte att omfattas av det nya ramavtalet. Dessa produkter kan avropas från HBVs ramavtal Fastighetsförnödenheter (se vår avtalskatalog).

Avropsordning

Avropsordning är strikt rangordning.

Avtalstid

Ramavtalet trädde i kraft 2025-04-11. Avtalstiden är fyra år. HBV har rätt att skriftligen säga upp avtalet, helt eller delvis, efter två år med minst sex månaders uppsägningstid.

Anmälan

Våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Hållbara och innovativa lösningar för byggindustrin, 11 april

Hållbara och innovativa lösningar för byggindustrin

Efter ett mycket uppskattat event i oktober 2024 om hållbara och innovativa lösningar för byggindustrin är vi nu tillbaka med en uppföljning – denna gång med temat ”hållbara installationer”.

Den 11 april bjuder HBV in till ett inspirerande webbinarium där du får möta tre innovativa företag som visar hur deras lösningar redan idag kan bidra till ett mer hållbart byggande. Ta chansen att upptäcka produkter som kombinerar ny teknologi med hållbara material och möt leverantörer i framkant inom installationsområdet.

HBV Innovationsarena för ökad hållbar innovation i upphandling

Med vår Innovationsarena vill vi på HBV minska avståndet mellan innovativa leverantörer och er medlemmar. Genom detta initiativ skapar vi en plattform där ni får möta såväl befintliga leverantörer som spännande scale-ups och start-ups med hållbara lösningar – framtagna för att möta de unika behov som finns inom allmännyttan.

Tillsammans med HBVs Utvecklingsråd, Sustainable Innovation och Ignite Sweden arbetar vi aktivt med att identifiera och matcha innovationer som kan bidra till att utveckla och effektivisera våra medlemmars verksamheter.

Agenda

Detta webbinarium kommer att fokusera på innovativa och hållbara installationslösningar. Du får ta del av tre inspirerande presentationer från företag som ligger i framkant när det gäller smarta materialval och teknik för framtidens byggnader:

Gyproc Saint Gobain – Hållbara väggsystem
Läs mer>>

Lignoloc Scanfast – Träspik
Läs mer>>

PEX pipe blue Uponor – Biobaserade PEX-rör
Läs mer>>

Anmälan

Våra innovationswebbinarier är öppna för alla våra medlemmar och erbjuder en unik chans att upptäcka hur HBVs leverantörer, både befintliga och nya, kan bidra till att möta era klimat- och hållbarhetsutmaningar. Webbinariet är kostnadsfritt.

Genom att sprida kunskap om hållbara, innovativa lösningar vill vi inspirera fler att tänka nytt kring upphandling. Målet är att höja innovationsgraden inom det allmännyttiga inköpet och samtidigt bana väg för nya samarbeten, affärsmöjligheter och en mer hållbar framtid – tillsammans.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

Webbinarium: Regress – när var hur?

Webbinarium: Regress – när var hur?

Har ni behov av stöd för att hantera inträffade skador eller minimera risker? Vi bjuder in till ett informativt webbinarium där vi presenterar ramavtalet 24-191 Skadehantering, där leverantören Van Ameyde är antagen som rangordnad etta. Detta är ett utmärkt tillfälle att få en djupare förståelse för hur avtalet kan ge er organisation värdefullt stöd inom skadehantering och riskreducering.

I över 75 år har Van Ameyde varit en ledande aktör inom skadehantering och riskminimering, och vi är glada över att kunna dela med oss av denna expertis till våra medlemmar och kunder.

Under webbinariet kommer vi att gå igenom ramavtalets fördelar, hur det kan bidra till att effektivisera och optimera era skadeprocesser samt ge konkreta exempel på hur Van Ameyde kan stötta er verksamhet. Vi kommer också att diskutera viktiga frågor såsom när man bör göra en regress, vilken dokumentation som krävs vid skadeärenden och regresser samt hur en regress fungerar i praktiken.

Webbinariet kommer att presenteras av vår ansvariga inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman, tillsammans med Van Ameydes experter Viktor Mattisson, Annelie Johansson samt försäkringsjurist Lasse Ljung. De kommer att ge er en tydlig överblick av ramavtalet och dess möjligheter, samt svara på era frågor.

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.