Nyhetskategori: Avtalsnyheter

Ny upphandling av fastighetsförnödenheter annonserad

Ny upphandling av fastighetsförnödenheter annonserad

HBV har nu annonserat upphandling 25-122 Fastighetsförnödenheter, med sista anbudsdag 2025-02-02. Upphandlingen är rikstäckande och uppdelad i två avtalsområden som kommer att utvärderas och tilldelas separat.

Omfattning

Upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter omfattar två avtalsområden som kommer att utvärderas och tilldelas separat:

Avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter
Detta avtalsområde omfattar löpande försäljning och leverans av produkter såsom handverktyg, redskap, infästningar, personligt skydd och elverktyg.

Avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering
Detta avtalsområde inkluderar kemtekniska produkter såsom lim, fogmassa, smörjmedel och bekämpningsmedel samt tjänster inom kemikaliehantering, såsom hantering, substitution, framtagande av kemikalieförteckningar och utbildning.

För båda avtalsområden ingår även support i produktfrågor, tekniska frågor, rådgivning om sortimentet samt vägledning för att göra mer hållbara val.

Avropsmodell och volymer

HBV avser teckna ramavtal med tre leverantörer per avtalsområde, rangordnade enligt resultatet av utvärderingen.

Uppskattad avropsvolym:

  • Avtalsområde A – 950 MSEK
  • Avtalsområde B – 40 MSEK


Det maximala takvärdet för ramavtalet uppgår till 1 500 MSEK, baserat på historiska volymer och prognostiserade behov.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-03-10. Avtalstiden löper över fyra år, med möjlighet för HBV att säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter avtalsstart med tre månaders skriftlig uppsägningstid.

Upphandlingen Tvättstugeinstallationer och service avbruten

Upphandlingen Tvättstugeinstallationer och service avbruten

HBV har beslutat att avbryta upphandlingen 25-183 Tvättstugeinstallationer och service. Nu råder en avtalsspärr på detta beslut till och med 2024-12-27 och först därefter kan HBV annonsera upphandlingen på nytt.


Vid en genomgång av upphandlingsdokumenten har HBV identifierat oklarheter i prisbilagan. Dessa oklarheter har lett till olika tolkningar bland anbudsgivarna, vilket inneburit att de inlämnade anbuden inte går att jämföra på ett rättvist och enhetligt sätt.

För att säkerställa en korrekt och affärsmässig upphandling har HBV beslutat att avbryta den aktuella upphandlingen 25-183 Tvättstugeinstallation och service. Arbetet med att åtgärda bristerna i prisbilagan pågår och upphandlingen kommer att annonseras på nytt så snart som möjligt.

Nytt nummer av HBV-Magasinet ute

Nytt nummer av HBV-Magasinet ute

Nu i dagarna landar det senaste numret av HBV-Magasinet ute hos våra kunder och leverantörer.

Du kan läsa om hur medlemmarna Junehem och Vaggeryd-Skillingaryd Bostads AB, använder våra DIS, samt hur Bostadsstiftelsen Platen återbrukar för framtiden. Du får även en rapport från HBV Inköpsdag och den gripande avslutningen med Charbel Gabro. Juristkrönikan författas av advokaterna John Hane, Sofia Barkeling och Fanny Olsen och de behandlar ämnet ÄTA-arbeten och LOU. Som alltid berättar vi även senaste nytt om våra avtal och vad som är på gång.

Du hittar det senaste numret här>>

RFI annonserad för kommande upphandling av möbler och heminredning

RFI annonserad för kommande upphandling av möbler och heminredning

För att säkerställa att den kommande upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning motsvarar våra medlemmars behov, har HBV annonserat en Request For Information (RFI). Vi vill bjuda in marknaden att dela med sig av kunskap och idéer kring produkter, hållbarhet, e-handel och tillgänglighet. För att vara med och bidra till utformningen av det kommande ramavtalet behöver ni svara senast 2025-01-20.

Länk till annonserad RFI>>

Upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning omfattar fabriksnya möbler och inredning för hemlika miljöer. Lokaler som avses kan till exempel vara lägenheter som studentbostäder, evakueringsboenden och tillfälliga bostäder samt lunchrum, köksutrymmen och kontor. Ramavtalet ska omfatta möbler och inredningsdetaljer och antagna leverantörers kompletta sortiment inom detta produktområde ska vara tillgängligt för våra medlemmar och övriga kunder att avropa. Även produktrelaterade tjänster, exempelvis montering, ska kunna tillhandahållas.

I denna RFI låter vi marknaden svara på frågor gällande produktsortiment, informationssäkerhet och GDPR, hållbarhet, tillgänglighet samt e-handel.

Befintligt ramavtal 21-135 Möbler och heminredning är giltigt till och med 2025-11-30. Läs mer i vår avtalskatalog>>.

Antagna leverantörer i rangordning:

1. IKEA Svenska Försäljnings AB
2. Input Interiör AB

Elmaterial och belysning samt laddinfrastruktur – tillfälliga förlängningsavtal tecknade

Elmaterial och belysning samt laddinfrastruktur – tillfälliga förlängningsavtal tecknade

Upphandlingen 24-103 Elmaterial och laddinfrastruktur har överprövats av leverantören Rexel Sverige AB. Det nuvarande ramavtalet, 20-103 Elmaterial och belysning samt laddinfrastruktur, löper ut 2024-12-17.

Tillfälliga förlängningsavtal

Under tiden som överprövningen pågår har HBV beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal med alla antagna leverantörer i det nuvarande ramavtalet. Dessa tillfälliga avtal gäller från och med 2024-12-18 till och med 2025-03-17. HBV har rätt att skriftligen säga upp avtalen med 30 dagars uppsägningstid.

Antagna leverantörer i rangordning:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Rexel Sverige AB
3. Elektroskandia Sverige AB

Leverantörerna äger rätt att justera sina priser enligt villkor i ramavtalet med basmånad december 2019 och tar jämförelsemånad oktober 2024. Villkor i övrigt enligt gällande ramavtal förblir oförändrade.

Tilldelningsbeslut för den nya upphandlingen

I tilldelningsbeslutet för den nya upphandlingen 24-103 Elmaterial och laddinfrastruktur har nedan angivna leverantörer antagits i rangordning inom respektive avtalsområde.

Avtalsområde A – Elmaterial och belysning
1. Ahlsell Sverige AB
2. Solar AB
3. Oddes Consulting AB

Avtalsområde B – Laddinfrastruktur
1. Ahlsell Sverige AB
2. Malmbergs Elektriska AB
3. Solar AB

Badrumsmöbler flyttas till ramavtalet Rörmaterial

Badrumsmöbler flyttas till ramavtalet Rörmaterial

Från och med 2025-02-01, då den nuvarande avtalsperioden för HBVs ramavtal 20-137 Badrumsmöbler löper ut, kommer sortimentet för badrumsmöbler att överföras till ramavtalet 22-104 Rörmaterial.

HBV kommer inte att teckna något nytt separat ramavtal för badrumsmöbler. För att underlätta för våra medlemmar och avropsberättigade kunder och tydligt särskilja badrumsmöbler inom ramavtalet 22-104 Rörmaterial, kommer en särskild prislista för badrumsmöbler att publiceras i vår avtalskatalog tillsammans med Ahlsells och Dahls prislistor. Syftet med denna åtgärd är för att göra det enkelt att hitta och avropa badrumsmöbler utan att blanda ihop sortimentet med övriga produkter.

Anledningen till denna förändring är att den största volymen badrumsmöbler redan idag avropas genom ramavtalet Rörmaterial. Genom att samla badrumsmöbler och övriga badrumsprodukter, såsom tvättställ, badkar och toalettstolar inom ett och samma ramavtal, blir det både enklare och tydligare för våra medlemmar att avropa hela sitt behov av badrumsprodukter från ett gemensamt sortiment.

HBV strävar efter att erbjuda smartare och mer effektiva lösningar för våra medlemmar och avropsberättigade kunder och vi är övertygade om att denna förändring kommer att bidra till ett smidigare avropsförfarande.

Läs mer om respektive ramavtal här:

Upphandling av tvättstugeutrustning tilldelad

Upphandling av tvättstugeutrustning tilldelad

HBV har slutfört utvärderingen av upphandlingen 25-102 Tvättstugeutrustning och meddelat samtliga anbudsgivare ett tilldelningsbeslut.

Upphandlingen 25-102 Tvättstugeutrustning är rikstäckande och omfattar tvättstugeutrustning avsedda för allmänna tvättstugor i flerfamiljshus. Med tvättstugeutrustning avses produkter/utrustning, tillbehör, förbrukningsprodukter, installation samt reservdelar av i avtalet ingående produkter. Upphandlingen omfattar inte service/underhåll. Avropsordning är rangordning.

HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning:

1. Miele AB
2. Electrolux Professional AB
3. AB Podab

Avtalsspärr råder till och med 2024-12-09. Först när den har löpt ut kan HBV gå vidare och teckna ramavtal med antagna leverantörer.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-01-16. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Slutförd upphandling av utomhusskyltar

Slutförd upphandling av utomhusskyltar

HBV har nu slutfört upphandlingen 24-144-2 Skyltar avtalsområde B avseende utomhusskyltar vilket betyder att ramavtalet gällande skyltar nu är komplett. Ramavtalet omfattar både inomhusskyltar och utomhusskyltar. Avtalstiden är 2024-11-25 – 2026-11-24 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Omfattning

Ramavtalet 24-144-2 Skyltar avtalsområde B, utomhusskyltar, omfattar leverans av ett brett utbud av standardiserade skyltar, inklusive men inte begränsat till parkeringsskyltar, anvisningsskyltar, varningsskyltar, brandinformationsskyltar, namntavlor och skyltfundament i betong. Antagna leverantörer ska även kunna tillhandahålla expertis och stöd vid inköp av skyltar och skyltning.

I detta område ingår även tjänster som montage, grundläggande grafisk design, administrativ hjälp med ansökan om bygglov samt specialanpassade skyltar baserade på de avropsberättigades unika grafiska profiler.  

Läs mer om ramavtalet i vår avtalskatalog, klicka här>>.

Avropsordning

Vid avrop gällande avtalat sortiment gäller strikt rangordning. HBV har antagit nedan angivna leverantörer i rangordning:

1. Skyltar & Märken AB
2. PS Produktion AB
3. Blinkfyrar AB

För avrop som gäller specifika grafiska skyltlösningar eller skyltar som inte finns i det avtalade sortiment ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas vid avrop från 50 000 kronor (exklusive moms) och uppåt. Beställaren ska då skicka en skriftlig förfrågan till samtliga antagna leverantörer om att delta i den förnyade konkurrensutsättningen. I övrigt ska förnyad konkurrensutsättning genomföras för att få bästa resultat av beställningar. Detta gäller även lösningar av digital karaktär såsom digitala skyltar/lösningar.

Avtalstid

Avtalstiden är 2024-11-25 – 2026-11-24 med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid inklusive förlängningar kan maximalt bli fyra år.

Westergrens Öst AB i konkurs

Westergrens Öst AB i konkurs

Den 16 september 2024 inledde Westergrens Öst AB, som har sitt säte i Eskilstuna kommun, konkurs.

Leverantören Westergrens Öst AB (Westergren och Söderlind AB), 556877-2692, är antagen som rangordnad trea i HBVs ramavtal 20-126 Storköksutrustning – varor.

Läs mer om ramavtalet i vår avtalskatalog>>.

Stort intresse för ny upphandling av lekplats- och sportutrustning

Stort intresse för ny upphandling av lekplats- och sportutrustning

Till vår stora glädje har 19 leverantörer valt att lämna anbud i vår nya upphandling 24-114 Lekplats- och sportutrustning. Fantastiskt kul att intresset är så stort! Samtidigt innebär det att utvärderingsprocessen kommer att ta längre tid än vi ursprungligen planerat. HBVs nuvarande ramavtal 20-114 Lekplats- och sportutrustning gäller fram till och med den 30 november 2024. Därefter kommer vi tyvärr att vara utan avtal för detta avtalsområde till dess att det nya ramavtalet träder i kraft.

Upphandlingen 24-114 Lekplats- och sportutrustning som nu utvärderas är rikstäckande och omfattas av sex olika avtalsområden:

  • A. Lekplatsutrustning innefattar olika typer av klätterställningar, gungställningar, rutschkanor, sandlådor etc.
  • B. Utomhusgym- olika träningsstationer för bänkpress, knäböj, marklyft etc, stepbräda för knäböj etc.
  • C. Multisportarenor, arenor utrustade för olika sporter såsom fotboll, basket etc.
  • D. Skateboardparker, mobila skateparker för utplacering på jämnt underlag
  • E. Fallskydd/underlag för exempelvis lekplatser eller multisportarenor
  • F. Gymnastik/sporthallsinredning, i detta avtalsområde efterfrågas ett brett sortiment av idrottsutrustning för inomhusbruk i offentlig miljö exempelvis gymnastikmattor, tjockmattor, plintar, satsbrädor, bänkar, ribbstolar, innebandymål, handbollsmål, bollvagn, höjdhoppsställningar etc.


I samtliga avtalsområden erbjuds montage.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning för köp upp till och med 400 000 kronor. Vid köp överstigande 400 000 kronor ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas då samtliga antagna leverantörer inom det specifika avtalsområdet ska tillfrågas.

Varje avtalsområde utvärderas och tilldelas separat.

Överprövade upphandlingar

Överprövade upphandlingar

För närvarande är två av HBVs pågående upphandlingar föremål för överprövning och det gäller 24-103 Elmaterial, belysning samt laddinfrastruktur och 24-154 Tvättmedelsdosering.

24-154 Tvättmedelsdosering

Leverantören Ecolab AB har lämnat in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten. Befintligt ramavtal är giltigt till och med 2024-11-30 och därefter blir HBV avtalslösa för detta avtalsområde.

Utvärderingen

I det tilldelningsbeslut som HBV meddelade samtliga anbudsgivare hade nedan angivna leverantörer antagits i rangordning.

1. Leany AB
2. Ahlsell Sverige AB
3. Ecolab AB

24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur

Leverantören Rexel Sverige AB har lämnat in en ansökan om överprövning till förvaltningsrätten. Befintligt ramavtal är giltigt till och med 2024-12-17. HBV har tecknat förlängningsavtal som löper från och med 2024-12-18 till och med 2025-03-17.

Leverantörerna äger rätt att justera sina priser enligt villkor i ramavtalet med basmånad december 2019 och tar jämförelsemånad oktober 2024. Villkor i övrigt enligt gällande ramavtal förblir oförändrade. HBV har rätt att skriftligen säga upp avtalet med 30 dagars uppsägningstid.

Utvärderingen

I det tilldelningsbeslut som HBV meddelade samtliga anbudsgivare hade nedan angivna leverantörer antagits i rangordning.

Avtalsområde A – Elmaterial och belysning
1. Ahlsell Sverige AB
2. Solar AB
3. Oddes Consulting AB

Avtalsområde B – Laddinfrastruktur
1. Ahlsell Sverige AB
2. Malmbergs Elektriska AB
3. Solar AB

HBV upphandlar hemförsäkring till allmännyttan

HBV upphandlar hemförsäkring till allmännyttan

HBV upphandlar ett ramavtal som ska tillgodose behovet av försäkringsförmedlingstjänster för en gruppförsäkringslösning av hemförsäkring till boende i allmännyttan. Målet är att erbjuda våra medlemmar en konkurrenskraftig och förmånlig hemförsäkring genom ett kollektivavtal (gruppavtal) som förhandlas fram av försäkringsförmedlaren i samarbete med en försäkringsgivare. Via detta ramavtal kan medlemmarna erbjuda sina hyresgäster ett tryggt och prisvärt försäkringsalternativ.

Fördelarna med gruppförsäkring

Att tillhöra en gruppförsäkring innebär flera fördelar. Den främsta är lägre kostnader jämfört med individuella försäkringar, eftersom vi som grupp har förhandlat fram en lösning som möter hyresgästernas behov. I utformandet av hemförsäkringen har vi skapat utrymme för flera socialt hållbara anpassningar. Detta genom att skapa en försäkringsprodukt som inkluderar flera moment som annars inte ingår per automatik:

  • Kristerapi vid mobbning för barn.
  • Undantag i överfallsskydd uppmuntras att ta bort.
  • Utökat rättsskydd till ett mer förmånligt skydd.
  • Erbjuder hyresgäster att få tillgång till ett avtalsbibliotek med avtal inom familj- och arvsrätt (exempelvis samboavtal, äktenskapsförord och skuldebrev).

Upphandlingen

Upphandlingen 25-193 Försäkringsförmedling avseende en grupplösning av hemförsäkring är indelad i två avtalsområden.

  • Hemförsäkring – Hyresbostad
  • Hemförsäkring – Studentbostad


Läs mer om upphandlingen här>>.

Ytterligare fördelar med gruppavtalet

  • Systematisk uppföljning – identifiering av var försäkring saknas, med stöd av HBV.
  • Effektiv informationshantering – underlättad informationsöverföring vid skador.
  • Gemensamma insatser – möjlighet att genomföra informationskampanjer för hyresgäster.
  • Kostnadseffektivitet – lägre administrativa kostnader och förmånligare premier.
  • Ökad trygghet för hyresgästerna.

Upphandlingsförfarande

Upphandlingen genomförs som ett förhandlat förfarande med föregående annonsering, i enlighet med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU).

Steg 1 (detta steg) – Alla intresserade leverantörer får ansöka om att få lämna anbud. HBV kommer att pröva om leverantörerna uppfyller kvalificeringskraven. Enbart de leverantörer som godtas utifrån kvalificeringskraven får därefter bjudas in att lämna anbud.

Steg 2 – HBV bjuder in samtliga kvalificerade leverantörer att lämna anbud och eventuell anbudspresentation med möjlig förhandling. Detta för att kunna möta det särskilda behovet.

Sista ansökningsdag är 2024-12-02.

Avtalstid

Ramavtalet ska vara giltigt i fyra år från och med dess ikrafttagande och upphör därefter automatiskt utan behov av uppsägning.

Upphandlingen av elmaterial och laddinfrastruktur tilldelad

Upphandlingen av elmaterial och laddinfrastruktur tilldelad

Utvärderingen av vår upphandling 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur har slutförts och ett tilldelningsbeslut har meddelats samtliga anbudsgivare. Avtalsspärr råder till och med 2024-11-04.

Omfattning

Ramavtalet 24-103 Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur är rikstäckande och indelat i två avtalsområden.

A – Elmaterial och belysning
Omfattar leveranser av produkter som exempelvis kabel, belysningarmaturer, gatubelysningsstolpar, ljuskällor, strömbrytare, eluttag, installationsmaterial, förläggningsutrustning, datanätsmaterial, centraler, motorvärmare, elvärme etc.
B – Laddinfrastruktur
Omfattar leveranser av främst laddstolpar och laddboxar samt tillhörande material.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning och avrop ska i första hand ske från den leverantör som rangordnats som nummer ett inom respektive avtalsområde.

Antagna leverantörer i rangordning avseende avtalsområde A – Elmaterial och belysning:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Solar AB
3. Oddes Consulting AB

Antagna leverantörer i rangordning avseende avtalsområde B – Laddinfrastruktur:

1. Ahlsell Sverige AB
2. Malmbergs Elektriska AB
3. Solar AB

Avtalstid

För närvarande råder avtalsspärr till och med 2024-11-04. Så snart tidsfristen för avtalsspärren löpt ut kan HBV gå vidare och teckna ramavtal med antagna leverantörer.

Planerad avtalsstart är 2024-12-18. Avtalstiden är två år med möjlighet för HBV till en eller flera förlängningar. Sammanlagd avtalstid kan bli fyra år inklusive förlängningar.