Kalendariumkategori: Webbinarium

Webbinarium: 24-130 Luftfilter, 25 nov

Webbinarium: 24-130 Luftfilter

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-130 Luftfilter. Ramavtalet trädde i kraft den 1 april 2024 och omfattar leverans av luftfilter av glas eller syntet.

På detta webbinarium kommer vi att informera om ramavtalets omfattning, vilka varor som är upphandlade, vilka avtalsvillkor som gäller och vilka fördelar och möjligheter ramavtalet erbjuder. Vi kommer även att gå igenom avropsprocessen.

Medverkar gör även de två leverantörerna som antagits som nummer ett i de olika avtalsområdena.

Del A – Luftfilter i glas
1. Camfil Svenska AB
2. Dinair AB

Del B – Luftfilter i syntet
1. MANN+HUMMEL Vokes Air AB
2. Ultramare AB
3. Dinair AB

Medverkande

Helin Mårtensson, inköpsstrateg Ramavtal
Mårten Kempe, inköpsstrateg Konsultavtal
Peter Hilding, Camfil Sverige AB
Fredrik Svedberg, MANN+HUMMEL Vokes Air AB

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Utbildningstillfälle 24-191, 5 nov

Utbildningstillfälle: 24-191 Skadehantering

Välkommen att delta på detta webbinarium via Teams där vi grundligt går igenom villkoren i ramavtalet 24-191 Skadehantering och vilka tjänster leverantören Van Ameyde kan erbjuda. Endast HBVs medlemmar har möjlighet att delta på detta webbinarium.

HBVs nya ramavtal 24-191 Skadehantering och stöd vid inträffad skada är framtaget för att möta våra medlemmars behov av skadehantering och stöd vid skador. Ramavtalet omfattar en processdriven skadehantering som syftar till att effektivisera och optimera skaderegleringen gentemot försäkringsbolag. Målet är att säkerställa att våra medlemmar får rätt stöd, oavsett om det handlar om initial rådgivning eller en second opinion när en skada redan hanterats och ersättning nekats.

Anmälan

Anmäl ditt intresse till ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.

Webbinarium: Hållbara väggsystem, 17 okt

Webbinarium: Hållbara väggsystem

Vi på HBV vill bjuda in dig till ett unikt tillfälle att utforska framtidens hållbara och innovativa lösningar för byggindustrin. Den 17 oktober anordnar vi därför ett spännande matchningsevent där framstående företag kommer att presentera sina lösningar för att möta dagens och framtidens utmaningar inom hållbart byggande. Detta är en möjlighet för dig som medlem att direkt möta leverantörer som arbetar med nyskapande teknologier och hållbara material.

Vad innebär detta matchningsevent?

Sedan några år tillbaka har HBV arbetat för att minska avståndet mellan små innovativa leverantörer och er, våra medlemmar, genom initiativet Innovationsarenan. Syftet har varit att skapa ett forum där företag, startups och andra aktörer med innovativa idéer kan få en plattform att nå ut till marknaden och samtidigt tillgodose de specifika behoven inom allmännyttan. Genom nära samarbete med HBVs Utvecklingsråd, Sustainable Innovation och Ignite Sweden har vi identifierat och matchat lösningar som kan bidra till att förbättra verksamheten hos våra medlemmar.

En ny möjlighet för fler att delta

Hittills har dessa matchningsevent varit öppna för ett begränsat antal deltagare. Men nu vill vi ge alla våra medlemmar chansen att vara en del av detta dynamiska och spännande initiativ. Genom att öppna upp eventet för fler deltagare vill vi sprida de innovativa lösningarna till en bredare publik och uppmuntra fler att delta i tester och pilotprojekt. På så vis kan vi tillsammans skapa en mer hållbar framtid och öppna dörrar för nya samarbeten och affärsmöjligheter.

Tema för 17 oktober: Hållbara väggsystem

Under detta tillfälle kommer fokus att ligga på innovativa och hållbara lösningar för väggsystem, och du kommer att få höra från tre företag som är ledande inom detta område:

  • Ekolution – CO2-bindande byggmaterial
    Naib Woldemariam och Alexander Gulich kommer att presentera Ekolutions revolutionerande byggmaterial, som binder koldioxid och bidrar till en mer hållbar byggprocess.
    ekolution.se
  • Wood Tube – Hållbara reglar
    Tobias Söderbom Olsson från Wood Tube kommer att presentera deras hållbara reglar, ett alternativ till traditionella byggmaterial som minskar miljöpåverkan och förbättrar byggprocessen.
    wood-tube.com
  • Recoma – Hållbara och cirkulära byggskivor
    Max och Fredrik Rosenberg från Recoma kommer att visa hur deras cirkulära byggskivor, tillverkade av återvunnet material, kan bidra till mer hållbara bygglösningar.
    recoma.com

Agenda för matchningseventet

  • Välkomstintroduktion till ”Innovationsarenan”.
  • Presentation av dagens tema: Hållbara väggsystem.
  • Företagspresentationer och pitchar.
  • Utvärdering av eventet.
  • Information om nästa matchningstillfälle.

Anmälan

Endast våra medlemmar är välkomna att delta på detta webbinarium som är helt kostnadsfritt.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.


24-192 Risk, säkerhet och skadeförebyggande arbete

24-192 Risk, säkerhet och skadeförebyggande arbete

Hjärtligt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-192 Risk, säkerhet och skadeförebyggande arbete. Ramavtalet trädde i kraft den 1 maj.

Risk management – som en del av HBVs ambition att medlemmarna ska äga sin försäkringsaffär vill HBV möjliggöra och förenkla arbetet för att minimera risker för framtida skador. Det är viktigt att arbeta skadeförebyggande för att undvika att stå med kostnader och de arbete med att reda ut vad som har hänt, vid en skada. Detta ramavtal syftar därför till att våra medlemmar ska ha tillgång till att arbeta just skadeförebyggande. Det innebär att vi genom vårt avtal erbjuder tjänster för att systematiskt identifiera, inventera, analysera, kvantifiera, hantera och förebygga olika typer av hot och risker i era verksamheter. Detta kan sammanställas i det riskhanteringssystem som leverantören tillhandahåller.

Antagna leverantörer kan även bistå med utbildnings-, väglednings- och informationsinsatser för att öka medvetenheten och hur skador kan förebyggas.

Exempel på uppdrag:

  • besiktning
  • skada
  • utbildning
  • verksamhetsplanering
  • värdering.


Exempel på väsentliga risker att inventera och hantera:

  • detonationer
  • bränder
  • vattenskador
  • energirisker
  • klimatrelaterade risker
  • cyberrisker.

Läs mer om ramavtalet i vår avtalskatalog>>

Medverkande

På detta webbinarium medverkar ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman samt Jens Rytte, senior konsult på AFRY.

Leverantören AFRY är antagen som rangordnad etta i avtalsområde 2 – Svealand, samt 3 – Götaland.

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Webbinarium: 24-190 Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring

Webbinarium: 24-190 Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring

Hjärtligt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-190 Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring. Ramavtalet trädde i kraft den 1 april och ska tillgodose våra medlemmars behov av försäkringsförmedling inom skadeförsäkring/företagsförsäkring. Detta webbinarium riktar sig till våra medlemmar med ett lägenhetsbestånd mellan 1 800 – 7 499 lägenheter.

Ramavtalet avser individuell försäkringsförmedling inom skadeförsäkring för näringsverksamhet eller offentlig verksamhet eller annan individuell skadeförsäkring som inte är konsumentförsäkring.

Försäkringsförmedlaruppdraget kan ske per årsbasis (årsarvode) alternativt vid behov (per timme).

Exempel på uppdraget:

  • Individuell krav- och behovsanalys av risker och lämpliga försäkringslösningar och försäkringsprodukter.
  • Rådgivning kring risker och eventuella lösningar och produkter.
  • Upphandlingsstöd (enligt Lagen om Offentlig Upphandling, LOU) vid upphandling av försäkringsprodukter.
  • Implementering och skötsel av försäkringsprodukter.
  • Löpande service och förvaltning av försäkringsavtal.
  • Förhandling med försäkringsbolag.


Ramavtalet är indelat i tre avtalsområden. Det är avropsberättigades totala lägenhetsbeståndet som styr från vilken försäkringsförmedlare avrop ska ske ifrån.

Antagna leverantörer i respektive avtalsområde:

Lägenhetsbestånd från och med: 7 500
1. Leif Bolander & Co AB

Lägenhetsbestånd mellan: 1 800 – 7 499
1. Försäkringsmäklarna Skeppsbron AB

Lägenhetsbestånd till och med: 1 799
1. WTW

Läs mer om avtalet i vår avtalskatalog>>

Medverkande

  • Alexandra Hægerstrand Björkman, ansvarig inköpsstrateg, HBV
  • Anders Bergström, försäkringsförmedlare, Försäkringsförmedlarna Skeppsbron AB

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring, 16 maj

Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring, > 7 500 lgh

Hjärtligt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-190 Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring. Ramavtalet trädde i kraft den 1 april och avser HBVs medlemmars behov av försäkringsförmedling inom skadeförsäkring/företagsförsäkring med ett lägenhetsbestånd från och med 7 500 lägenheter.

Ramavtalet avser individuell försäkringsförmedling inom skadeförsäkring för näringsverksamhet eller offentlig verksamhet eller annan individuell skadeförsäkring som inte är konsumentförsäkring.

Försäkringsförmedlaruppdraget kan ske per årsbasis (årsarvode) alternativt vid behov (per timme).

Exempel på uppdraget:

  • Individuell krav- och behovsanalys av risker och lämpliga försäkringslösningar och försäkringsprodukter.
  • Rådgivning kring risker och eventuella lösningar och produkter.
  • Upphandlingsstöd (enligt Lagen om Offentlig Upphandling, LOU) vid upphandling av försäkringsprodukter.
  • Implementering och skötsel av försäkringsprodukter.
  • Löpande service och förvaltning av försäkringsavtal.
  • Förhandling med försäkringsbolag.

Om försäkringsförmedling

Istället för att på egen hand analysera utbudet på försäkringsmarknaden, kan en försäkringstagare/kund ge en förmedlare i uppdrag att sköta till exempel upphandling av ett visst försäkringsskydd.

En försäkringsförmedlare är alltså en form av ombud, som har företag och konsumenter som uppdragsgivare men det finns även de förmedlare som har försäkringsbolag som uppdragsgivare, och som utför försäkringsförmedling. Försäkringsförmedling kan dels ges en innebörd ur ett skatterättsligt perspektiv, dels en innebörd ur ett näringsrättsligt perspektiv.

En försäkringsförmedlare agerar på kundens uppdrag och ska ge kunden lämpliga och väldokumenterade råd. Det innebär att förmedlaren ska gå igenom kundens specifika förutsättningar och behov, dokumentera dessa och därefter ge råd utifrån kundens situation. Skälen för rådet ska alltid dokumenteras. En förmedlare kan arbeta på olika sätt, där det vanligaste är att förmedlaren analyserar flera olika försäkringsbolags produkter.

Medverkande

Alexandra Hægerstrand Björkman, ansvarig inköpsstrateg, HBV
Martina Anvret, affärsutvecklare, HBV
Mattias Bolander, VD och försäkringsmäklare, Leif Bolander & Co AB
Hedvig Engwall, försäkringsjurist, Leif Bolander & Co AB
Linnea Herfindal, försäkringsjurist, Leif Bolander & Co AB

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Webbinarium: 24-191 Skadehantering

Webbinarium: 24-191 Skadehantering

Hjärtligt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-191 Skadehantering. Ramavtalet trädde i kraft den 1 april och avser skadehantering och stöd vid inträffad skada samt processdriven skadehantering för att effektivisera och optimera processen i det fallet stödet saknas eller om ytterligare stöd krävs.

Tjänster som kan avropas via detta ramavtal:

  • Skadeadministration. Allmän rådgivning, konsultation, skadebedömning, vägledning vid anmälan av skada, förnyad prövning, handläggning av ärende, utredning, rapportskrivning, informationsmeddelanden och exempelvis kontakt med andra parter.
  • Regresshantering. Bistå och stötta i regresser.
  • Storskadehantering. Delta i krisgrupper eller andra arbetsgrupper i händelse av skada.


Antagna leverantörer har tillgång till personal med följande erfarenhet och kompetens:

  • skaderegleringsprocessen
  • tolkning av försäkringsvillkor, praxis och gällande lagstiftning
  • byggskador, personskador, ansvar- och egendomsskador samt motorteknik
  • vägledning
  • regressrätt.


HBV har tecknat avtal med tre leverantörer. Avropsordning är rangordning och avrop ska i första hand ske från rangordnad etta.

1. Van Ameyde Sweden AB
2. Jönsson Wallberg Loss Adjusting AB
3. Leif Bolander & Co AB

Under webbinariet finns det möjlighet att ställa frågor via chatten. Webbinariet spelas in och kommer att publiceras tillsammans med övrig information om ramavtalet i vår avtalskatalog.
Läs mer om avtalet i vår avtalskatalog>>

Medverkande

Alexandra Hægerstrand Björkman, ansvarig inköpsstrateg, HBV
Marcus Olsson, VD, Van Ameyde Sweden AB
Anders Grotte, Business Development Director, Van Ameyde Sweden AB

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Webbinarium: 24-112 Dörrar – enbart leverans

Webbinarium: 24-112 Dörrar – enbart leverans

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-112 Dörrar – enbart leverans. Ramavtalet trädde i kraft den 1 april 2024 och omfattar leverans av löpande anskaffning av klassade dörrar såsom till exempel säkerhetsdörrar, brandklassade dörrar, ljudklassade dörrar, dörrar till allmänna utrymmen och tillbehör för löpande utbyte, projekt, renoveringar och nyproduktion.

På detta webbinarium kommer vi att informera om ramavtalets omfattning, vilka varor som är upphandlade, vilka avtalsvillkor som gäller och vilka fördelar och möjligheter ramavtalet erbjuder. Vi kommer även att gå igenom avropsprocessen.

Medverkar gör även de två leverantörerna som antagits som nummer ett i de olika avtalsområdena.

Trä – Dörrar av trä för trapphus och loftgång-/ytterdörr, enbart leverans
1. Beijer Byggmaterial AB
2. Svenska Skydd AB
3. A Lundgren Smide AB

Stål – Dörrar av stål för trapphus och loftgång-/ytterdörr, enbart leverans
1. Secor AB
2. Robust AB
3. Svenska Skydd AB

Under webbinariet finns det möjlighet att ställa frågor via chatten. Webbinariet spelas in och kommer att publiceras tillsammans med övrig information om ramavtalet i vår avtalskatalog.
Läs mer om avtalet i vår avtalskatalog>>

Medverkande

Ida Larsson, ansvarig inköpsstrateg, HBV
Lars Lönnblad, regionansvarig Syd, HBV
Martina Anvret, affärsutvecklare, HBV
Iréne Eriksson, National Key Account Manager, Beijer Byggmaterial AB
Emrick Grosselin, Projektförsäljning Dörrar, Beijer Byggmaterial AB
Joakim Bengtsson, Key Account Manager, Secor AB

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Webbinarium: 23-181 Vitvaruinstallationer och service

Webbinarium: 23-181 Vitvaruinstallationer och service

HBVs nya ramavtal 23-181 Vitvaruinstallationer och service trädde i kraft den 1 januari 2024. Ramavtalet är indelat i två tjänsteområden: Installation (A) och Service (B). Varje tjänsteområde är sedan geografiskt indelat i 49 olika områden. På detta webbinarium går vi igenom ramavtalets omfattning och vilka krav som ställdes i upphandlingen. Vi berättar även mer om hur avrop ska ske och vilka leverantörer som har antagits i de olika tjänsteområdena.

Webbinariet presenteras av inköpsstrategerna Adam Anstrin och Stefan Fredlund.

Under webbinariet finns det möjlighet att ställa frågor via chatten. Webbinariet spelas in och kommer att publiceras tillsammans med övrig information om ramavtalet i vår avtalskatalog.
Läs mer om avtalet här>>

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Webbinarium: 25-134 Elkraft

Webbinarium: 25-134 Elkraft

Inför den kommande upphandlingen 25-134 Elkraft genomför HBV detta webbinarium där vi går igenom hur avtalsmodellen fungerar, praktiska frågor inför anmälan och möjlighet att ställa frågor.

Webbinariet presenteras av ansvarig inköpsstrateg Johan Wimmergren.

Anmälan

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

Webbinarium: 25-134 Elkraft

Webbinarium: 25-134 Elkraft

Inför den kommande upphandlingen 25-134 Elkraft genomför HBV detta webbinarium där vi går igenom hur avtalsmodellen fungerar, praktiska frågor inför anmälan och möjlighet att ställa frågor.

Webbinariet presenteras av ansvarig inköpsstrateg Johan Wimmergren.

Anmälan

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

Webbinarium: Brandvarnare och brandfiltar, 19 dec

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på detta webbinarium där vi går igenom HBVs nya ramavtal 24-131 Brandvarnare och brandfiltar.

24-131 Brandvarnare och brandfiltar

Ramavtalet omfattar försäljning av brandvarnare och brandfiltar, neutrala men även specifika med tryck om så önskas, samt tillbehör.

Kategorier som omfattas:

  • Brandvarnare (till exempel optiska, uppkopplade, sammankopplade etc.).
  • Brandfiltar (till exempel enlagers, flerlagers, olika storlekar etc.).
  • Tillbehör (till exempel adapter till brandvarnare, skyltar etc.).


Avropsordning är strikt rangordning och HBV har antagit följande leverantörer:

1. Deltronic Security AB
2. Dafo Brand AB

Medverkande:

Elin Erwid, ansvarig inköpsstrateg
Josko Lorger, ansvarig affärsutvecklare

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

Webbinarium: Avloppstjänster, 21 sep

Avloppstjänster

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på detta webbinarium där vi går igenom HBVs nya dynamiska inköpssystem (DIS) 23-167 Avloppstjänster som börjar att gälla den 1 oktober.

23-167 Avloppstjänster

Befintligt ramavtal 19-167 Avloppsspolning och slamsugning löper ut den 30 september och ersätts med det dynamiska inköpssystemet (DIS) 23-167 Avloppstjänster. Ett DIS underlättar för lokala leverantörer att vara med och lämna anbud, vilket skapar en ökad konkurrens gällande både priser och inställelsetider. Alla affärer inom DISet sker helt elektroniskt vilket ger korta handläggningstider och snabbare affärer. Leverantörer kan när som helst under DISets giltighetstid ansluta sig genom att kvalificera sig. Omfattningen kommer att styras av beställarnas behov och preciseras i de specifika upphandlingarna.

Exempel på tjänster som omfattas av DISet:

  • högtrycksspolning
  • slamsugning
  • stamspolning
  • TV-filmning/inspektion av rörledningar för fastighet
  • rotskärning av dagvatten- och avloppsledningar
  • tömning av fett- och oljeavskiljare

På detta webbinarium kommer vi att gå igenom omfattningen av DISet och hur avrop ska gå till.

Medverkande:

Ida Larsson, ansvarig inköpsstrateg
Josko Lorger, ansvarig affärsutvecklare
Mårten Kempe, inköpsstrateg

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på detta webbinarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.