Kalendariumkategori: Våra event

Frukostseminarium hos IKEA i Umeå 17 december

Frukostseminarium hos IKEA i Umeå

Vi hälsar våra medlemmar och associerade kunder varmt välkomna till en förmiddag på IKEA Umeå, där HBV tillsammans med IKEA presenterar det nya ramavtalet 25-135 Möbler och heminredning, med avtalsstart den 1 december 2025. Under förmiddagen visar vi också hur IKEAs sortiment och tjänster kan bidra till effektiva inköp och inspirerande inredningslösningar inom offentlig sektor.

Dagen erbjuder en kombination av information, nätverkande och inspiration, allt i en trivsam miljö med julens smaker och dofter.

Program

09.30 Registrering och fika.

10.00 Kort säkerhetsgenomgång inför varuhusets öppning.

10.05 HBV presenterar det nya ramavtalet 25-135 Möbler och heminredning.
Janne Sunnari, regionansvarig Norr

10.30 IKEA presenterar sitt sortiment, avropsrutiner och tjänster såsom företagsinredare, projektledare och montering.
Eleonor Biolcati-Brennan, (She/Her) B2B specialist/Agreements/Customer Sales & Events IKEA Umeå

11.00 Rundvandring i varuhuset med fokus på möbler och lösningar anpassade för offentlig sektor.

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta frukostseminarium. Det är helt kostnadsfritt. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Värdeskapande inköpsstyrning, 4 dec

Värdeskapande inköpsstyrning

Välkommen till en kurs om strategiskt inköp – en kurs arrangerad av Sveriges Allmännytta med stöd av HBV, Allmännyttans inköpsfunktion och Silf Competence AB.

Denna kursdag syftar till att ge deltagarna en introduktion i strategiskt inköp och förståelse för hur en aktiv inköpsstyrning leder till ökad lönsamhet, ökad innovation, minskade risker och ökad kontroll. En aktiv inköpsstyrning är en viktig nyckel till en förbättrad värdeutveckling inom bostads- och fastighetsbolagsbranschen.

Målet är att förse deltagarna med grundläggande kunskap om strategiskt inköp, förmåga att genomföra inköpsanalyser samt identifiera utvecklingsområden som främjar värdeutveckling i deras verksamheter.

Kursledarna för dagen är Christian Werngren, lärare inom strategiskt inköp på Silf Competence, samt Mikael Lindberg, inköpscontroller vid HBV.

Som medlem i HBV erbjuds utöver kurstillfället följande:

  • Uppföljningsmöte 4–8 veckor efter genomförd kursdag i form av ett en timmes digitalt möte med controller vid HBV.
  • Erbjudande om en specifik inköpsanalys i form av ett konsultuppdrag.
  • Erbjudande om kompletterande kompetensinsatser efter överenskommelse. Detta kan avse såväl enskild utbildningsinsats som ett gruppgenomförande i medlemmens organisation.


För att du ska kunna ta till dig innehållet på den här kursen krävs inga formella förkunskaper. Det är bra om du har viss erfarenhet av inköpsarbete.

För kursdeltagare som är medlemmar i HBV så loggar man med fördel in på Mina sidor innan kursen (Mina sidor – HBV). Under kursen visas HBVs verktyg.

Du lär dig:

  • Var din organisation befinner sig inköpsmognadsmässigt.
  • Vad som krävs för att skapa högre värden i din inköpsverksamhet.
  • Hur kategoristyrningsmetodiken kan användas i inköpsstyrningen och vilka fallgropar man bör undvika.
  • Analysera din inköpsdata med HBVs spendanalysverktyg.
  • Klassificering och utveckling av sina leverantörer.

Anmälan

Denna utbildning arrangeras i samarbete med Sveriges Allmännytta. Endast medlemmar har möjlighet att delta vid detta kurstillfälle.

Kostnad: 6.500 kronor exklusive moms.

Anmäl dig via denna länk>>.

Regional träff med HBV och Ahlsell i Mölndal, 9 okt – INSTÄLLD

Regional träff med HBV och Ahlsell i Mölndal – INSTÄLLD

Den planerade HBV-träffen den 9 oktober i Ahlsells butik på Aminogatan 24 i Mölndal tyvärr är inställd på grund av sjukdom. Ett nytt datum kommer att meddelas så snart som möjligt och vi ser fram emot att kunna genomföra träffen vid ett senare tillfälle.

Källsorteringssafari i Stockholm – sightseeing med experterna, 9 sep

Källsorteringssafari i Stockholm – sightseeing med experterna

Från och med den 1 januari 2027 ställs nya krav på fastighetsnära insamling. Minst sju fraktioner ska då sorteras ut i hela landet. Men vilken källsorteringslösning passar bäst för just era fastigheter?

Är du verksam inom fastighetsförvaltning, drift eller hållbarhet? Hoppa på bussen och följ med på en eftermiddag i källsorteringens tecken!

På vår källsorteringssafari i Stockholm får du se hur krantömda och markförlagda lösningar fungerar i praktiken – inte i ett showroom, utan på plats där människor faktiskt bor och sorterar sitt avfall varje dag. Vi guidar dig genom en utställningsväg fylld med etablerade systemlösningar, demonstrerar hur en krantömning går till och reder ut vad det nya regelverket som träder i kraft 2027 innebär i praktiken.

I bussen och längs vägen finns experter från både San Sac AB och HBV på plats för att dela med sig av erfarenheter, ge praktiska tips och svara på dina frågor. Efter rundturen bjuder vi på fika i det fria – eller i bussen vid dåligt väder.

Program i korthet

Start klockan 13.00 – samling och gemensam avfärd med buss från Cityterminalen i Stockholm.

HBV presenterar ramavtalet 25-113 Avfallshanteringsprodukter.

San Sac AB berättar om regelverket och visar sortimentet under bussresan.

Under källsorteringssafarin kommer ni bland annat att få se:

  • Molok Domino – med en demonstration av hur en krantömning går till
  • Molok Classic
  • Hannäs skåp
  • Wave
  • Sulo Iceberg
  • Taberg


Avslutande fika i det fria vid Gärdet (eller i bussen om vädret kräver det).

Återkomst cirka klockan 15.30 till Cityterminalen.

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på denna källsorteringssafari. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95 senast måndag den 1 september 2025.

Observera att antalet platser är begränsat och vi tillämpar principen ”först till kvarn”. Det är helt kostnadsfritt att delta, men föranmälan krävs. Vid utebliven närvaro utan avanmälan (no-show) debiteras 250 kronor exklusive moms.

Regional träff med HBV och Ahlsell i Hallsberg, 27 aug

Regional träff med HBV och Ahlsell i Hallsberg

Välkommen till en inspirerande dag fylld med kunskap, lösningar och nätverkande för dig som arbetar inom fastighetsdrift.

Tillsammans med Ahlsell bjuder HBV in till en regional träff med fokus på framtidens teknik, praktisk nytta och värdefullt nätverkande.

Under dagen djupdyker vi i aktuella ramavtal, smarta lösningar, hållbara materialval och nya regelverk som påverkar dig i din vardag som fastighetsförvaltare eller fastighetsskötare. Häng med och fyll på med inspiration, konkreta tips och de senaste produktnyheterna – för en enklare, smartare och mer hållbar fastighetsförvaltning.

Program

09.00 Registrering – kaffe och smörgås

09.30 Effektiva inköp med HBVs ramavtal och trepartsavtal

  • Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur
  • Rörmaterial
  • Fastighetsförnödenheter


Du får även information om hur upplägget med trepartsavtal fungerar och vilka fördelar det kan ge i praktiken, en modell som förenklar inköpsprocessen genom ökad struktur, transparens och möjlighet till uppföljning. Ett arbetssätt som skapar mervärde i det dagliga arbetet.

10.15 Energieffektiv belysningsinventering – så går det till
Ahlsells erbjudande inom kartläggning av befintlig belysning samt framtagande av konkreta åtgärdsförslag för att minska energianvändningen, sänka driftkostnader och skapa bättre ljusmiljöer. Du får veta hur en inventering går till, från start till färdig rapport.

11.10 Nya regler för elbilsladdning från och med 1 januari 2025 – vad innebär det för fastighetsägare?
Ahlsell reder ut vad de nya reglerna innebär för dig som fastighetsägare, särskilt vid offentliga parkeringsplatser. Du får även se hur Ahlsells helhetslösning fungerar, från projektering och materialval till installation och rådgivning.

11.45 Lunch och rundvandring i det nya logistikcentret
Följ med på en exklusiv visning av Ahlsells nya logistikcenter. Det ursprungliga centret i Hallsberg öppnade redan 1990 och har byggts ut i flera omgångar. Till slut nåddes kapacitetstaket och en helt ny logistikdel började byggas. Den stod klar strax efter årsskiftet. Den nya anläggningen omfattar hela 58 000 kvm under tak, och tomten motsvarar 42 fotbollsplaner. Här möts ni av toppmodern och hållbar teknik med bland annat solceller, batterilagring och laddningsplatser för ellastbilar. Det äldre logistikcentret finns kvar och moderniseras löpande, med hållbarhet som ledstjärna även där.

13.45 Frågestund – kaffe och kaka

14.15 Avslutning

Anmälan

Du som är medlem eller associerad kund hos HBV är varmt välkommen att delta på denna träff. Observera att antalet platser är begränsat och vi tillämpar principen ”först till kvarn”.

Det är helt kostnadsfritt att delta, men föranmälan krävs. Vid utebliven närvaro utan avanmälan (no-shows) debiteras 250 kronor exklusive moms.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

Regional träff med HBV och Ahlsell Sverige AB i Fosie, 26 aug

Regional träff med HBV och Ahlsell

Välkommen till en inspirerande dag fylld med kunskap, lösningar och nätverkande för dig som arbetar inom fastighetsdrift.

Tillsammans med Ahlsell bjuder HBV in till en regional träff med fokus på framtidens teknik, praktisk nytta och värdefullt nätverkande.

Under dagen djupdyker vi i aktuella ramavtal, smarta lösningar, hållbara materialval och nya regelverk som påverkar dig i din vardag som fastighetsförvaltare eller fastighetsskötare. Häng med och fyll på med inspiration, konkreta tips och de senaste produktnyheterna – för en enklare, smartare och mer hållbar fastighetsförvaltning.

Program

09.00 Registrering – kaffe och smörgås.

09.30 Effektiva inköp med HBVs ramavtal och trepartsavtal
HBV hälsar välkommen och presenterar tre ramavtal som gör det lätt att välja rätt, både för fastigheten och miljön:

  • Elmaterial, belysning och laddinfrastruktur
  • Rörmaterial
  • Fastighetsförnödenheter


Du får även information om hur upplägget med trepartsavtal fungerar och vilka fördelar det kan ge i praktiken, en modell som förenklar inköpsprocessen genom ökad struktur, transparens och möjlighet till uppföljning. Ett arbetssätt som skapar mervärde i det dagliga arbetet.

10.15 Energieffektiv belysningsinventering – så går det till
Ahlsells erbjudande inom kartläggning av befintlig belysning samt framtagande av konkreta åtgärdsförslag för att minska energianvändningen, sänka driftkostnader och skapa bättre ljusmiljöer. Du får veta hur en inventering går till, från start till färdig rapport.

11.10 Nya regler för elbilsladdning från och med 1 januari 2025 – vad innebär det för fastighetsägare?
Ahlsell reder ut vad de nya reglerna innebär för dig som fastighetsägare, särskilt vid offentliga parkeringsplatser. Du får även se hur Ahlsells helhetslösning fungerar, från projektering och materialval till installation och rådgivning.

11.45 Lunch och rundvandring i butiken

13.00 Vattenbesparing och blyfritt – lätt att välja rätt
Lär dig hur du med enkla åtgärder kan spara vatten, minska kostnader och öka tryggheten för de boende och samtidigt uppfylla miljökrav
med moderna blyfria produkter.

13.30 Infästningar utan krångel – så lätt fixar du det själv
Att borra i betong eller tegel behöver inte vara krångligt. Ahlsell visar hur du själv löser vanliga infästningar snabbt och säkert med rätt plugg, skruv och några enkla knep.

14.00 Frågestund – kaffe och kaka
Tid för erfarenhetsutbyte, frågor och mingel med experter på plats.

Anmälan

Du som är medlem eller associerad kund hos HBV är varmt välkommen att delta på denna träff. Observera att antalet platser är begränsat och vi tillämpar principen ”först till kvarn”.

Det är helt kostnadsfritt att delta, men föranmälan krävs. Vid utebliven närvaro utan avanmälan (no-shows) debiteras 250 kronor exklusive moms.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

Hållbarhetsrådet 4-5 nov

Hållbarhetsrådet 4-5 november

HBVs Hållbarhetsråd har tre till fyra fasta digitala möten per år samt några möten där ambitionen är att ses fysiskt. Detta möte är ett av årets fysiska möten där deltagarna ses på plats på HBVs kontor.

Vår huvudsakliga funktion med Hållbarhetsrådet är att:

  • på olika sätt kunna inhämta medlemmarnas åsikter och behov inom området direkt kopplat till HBVs strategiarbete och avtal
  • HBV lättare ska kunna nå ut med information kring vårt hållbarhetsarbete 
  • kunskaps- och erfarenhetsutbyte sker mellan medlemmar och HBV.

Hållbarhetsrådet består av representanter från våra medlemmar med kompetens inom hållbarhetsområdet.

HBV föreningsstämma, 19 maj

HBV föreningsstämma

Medlemmarna i Husbyggnadsvaror HBV Förening håller sin ordinarie föreningsstämma. Det finns möjlighet att delta fysiskt på plats alternativt digitalt via Teams. Medlemmar som önskar få ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma ska skriftligen framställa yrkande därom hos styrelsen senast 28 april (tre veckor före stämman).

Dagordning

§ 1
Stämmans öppnande.

§ 2
Upprättande och godkännande av röstlängd.

§ 3
Val av ordförande vid stämman.

§ 4
Val av justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet.

§ 5
Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad.

§ 6
Framläggande av styrelsen och verkställande direktörens årsredovisning.

§ 7
Framläggande av revisorernas berättelse.

§ 8
Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen.

§ 9
Beslut angående dispositioner beträffande föreningens överskott eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.

§ 10
Beslut angående ränteberäkning enligt stadgarna § 11 mom 2.

§ 11
Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.

§ 12
Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna.

§ 13
Val av styrelse, styrelseordförande och revisorer samt valberedning.

§ 14
Övriga ärenden som ankommer på stämman enligt föreningslagen eller föreningens stadgar. Medlem som önskar få ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma skall skriftligen framställa yrkande därom hos styrelsen senast tre veckor före stämmans hållande.

§ 15
Stämmans avslutande.

Björn Fägersten gästar HBVs föreningsstämma

Efter att stämmoförhandlingarna har avslutats har vi nöjet att välkomna Björn Fägersten, en av Sveriges mest anlitade experter inom geopolitik. Under sitt föredrag kommer han att dela med sig av insikter kring den dramatiska utveckling vi just nu bevittnar i världen, med särskilt fokus på den nya amerikanska administrationens ledarskap och dess påverkan på både den globala ekonomin och det säkerhetspolitiska läget.

I slutet av 2024 levererade Björn en rapport till HBVs styrelse där han beskrev tre möjliga scenarier för hur relationerna mellan USA och Kina samt USA och Europa kan utvecklas – och vilka konsekvenser detta kan få för HBV och våra medlemmars verksamheter. Vid stämman kommer han att återkoppla till denna rapport och reflektera över hur de första månaderna med den nya amerikanska regimen har påverkat omvärldsläget. Han kommer även att belysa hur scenarierna kan tänkas utvecklas framöver, i ljuset av de senaste månadernas turbulens.

Geopolitikens utveckling berör oss alla, både i våra professionella roller och på ett personligt plan. Ta chansen att lyssna på detta högaktuella föredrag och få värdefulla perspektiv i en tid där internationella relationer och globala utmaningar i allt högre grad påverkar våra strategiska val.

Anmälan

Endast HBVs medlemmar har möjlighet att delta på föreningsstämman. Sista anmälningsdag är 14 maj (tre vardagar före stämman enligt bestämmelser i HBVs stadgar). Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

HBVs årsredovisning för 2024 kommer att skickas ut i digitalt format till deltagarna via epost.

Fullmakt ifylles i det fall medlemmen inte representeras av firmatecknare. Fullmakt i original ska vara HBV tillhanda senast fredag den 16 maj 2025.

Hållbara dagar, 1–2 april

Hållbara dagar

Välkommen till detta spännande och tankeväckande hållbarhetsforum den 1–2 april på Quality Hotel Globe. Ett event där vi fördjupar oss i hållbarhetens värld från olika perspektiv, från miljömässig hållbarhet till socialt ansvarstagande och ekonomisk utveckling. Genom föreläsningar och nätverkande utforskar vi tillsammans innovativa lösningar och inspirerar varandra till handling.

Program 1 april

11.00 HBV hälsar välkomna till Hållbara dagar 2025
Jörgen Ågren, hållbarhetsstrateg
Stefan Björling, affärschef

11.15 Social hållbarhet i fastighetsbranschen
Social hållbarhet har de senaste åren fått allt större uppmärksamhet som begrepp inom samhällsbyggnadssektorn. I och med nya krav på hållbarhetsrapportering och att allt fler bolag arbetar med socialt hållbarhetslänkade lån i samband med investeringar har det blivit mer angeläget för branschen att formulera strategier och mätbara mål. För att bidra till ett socialt hållbart samhälle utgör allmännyttan en central funktion och i förlängningen även leverantörer till dessa bolag. Vilken roll kan allmännyttiga bolag och leverantörer utgöra för att skapa sociala förflyttningar och på vilket sätt? Representanter från Urban Utveckling berättar om sina erfarenheter av allmännyttans roll för social hållbarhet och vilka utvecklingsmöjligheter som finns.
Oliver Berger, utvecklingschef, Urban Utveckling
Daniel Nilsson, konsult social hållbarhet, Urban Utveckling

12.00 Lunch och mingel hos utställarna och tipspromenad

13.00 Att implementera arbetssätt i linje med cirkulära principer
Upptäck hur cirkulära principer kan bli en naturlig del av er verksamhet. Få praktiska insikter och verktyg för att göra cirkulär ekonomi till verklighet i era projekt och i er förvaltning.
Carina Loh Lindholm, vd för Centrum för Cirkulärt Byggande (CCBuild), delar inspirerande exempel från nätverket och visar hur HBVs medlemmar kan dra nytta av CCBuilds verktyg och kunskapsforum.
Sofie Tellberg, kvalitetssamordnare på Micasa Fastigheter med inriktning på digitalisering och innovation, visar vägen från cirkulära strategier till konkret handling, med fokus på återbruk i byggprojekt.

13.45 Bostad först – lösningen för hemlöshet i Sverige
Hur kan vi på ett effektivt sätt bryta hemlöshetens onda cirkel? Bostad Först är en modell som utmanar traditionella metoder och har visat sig vara betydligt mer framgångsrik både i Sverige och internationellt. Under programpunkten får du en fördjupad förståelse för de åtta principer som utgör modellens grund och hur dessa skapar stabilitet och långsiktig förändring. Du får också höra om konkreta resultat som visar varför Bostad Först lyckas där äldre arbetssätt inte nått hela vägen. Lär dig mer om en lösning som sätter boendet i centrum och bygger vägen mot ett liv med trygghet, delaktighet och självständighet.
Agneta Nilsson, biträdande områdeschef, Stadsmissionen

14.15 Vätterhem ger vitvaror nytt liv med hjälp av 3D-skrivare
Hur kan 3D-printing förändra hanteringen av reservdelar och förlänga livslängden på vitvaror? Genom att skriva ut delar på plats minskar både kostnader och miljöpåverkan. Under denna programpunkt får du en inblick i hur tekniken används idag och vilka möjligheter den kan skapa för framtiden.
Nicklas Johansson, inköpare, Bostads AB Vätterhem

14.45 Fika och mingel hos utställarna

15.45 Hållbara väggsystem – innovativa lösningar för framtidens byggande
Möt två ledande leverantörer som presenterar sina banbrytande och hållbara lösningar för innerväggar. Upptäck hur smarta materialval kan göra stor skillnad för både miljön och byggprojektets prestanda.
Ekolution berättar om sin miljövänliga isolering tillverkad av hampa – en förnybar råvara med imponerande klimatfördelar.
Recoma visar hur de förvandlar återvunnet material till robusta byggskivor och bidrar till ett mer cirkulärt byggande.
Naib Woldemariam, Ekolution
Joakim Jönsson, Recoma

16.15 Vår framtid i klimatförändringarnas Sverige
Hur påverkas Sverige av klimatkrisen – och hur slår det mot människor, företag, huspriser, infrastruktur och ekonomin som helhet? DNs klimatredaktör Peter Alestig, författare till den kritikerrosade boken Världen som väntar, tar oss med på en resa i både nutid och framtid, där ett allt varmare och blötare Sverige skapar utmaningar som samhället ännu inte är rustat för att möta – men där fastighetssektorn kan spela en avgörande roll.

17.00 Summering och avslut
Jörgen Ågren, hållbarhetsstrateg
Stefan Björling, affärschef

18.30 Fördrink och visning av HBVs kontor

19.30 Middag på Quality Hotel Globe

Program 2 april

08.30 Förenkla miljökraven och skapa hållbara offentliga affärer med Svanen
Hur kan du göra det enklare att ställa rätta miljökrav i offentlig upphandling och säkerställa att de efterlevs? Lena Mårdh från miljömärkningen Svanen visar vägen. Hon berättar om hur Svanen samarbetar med HBV för att skapa mer hållbara ramavtal och ger dig konkreta tips på hur du kan ställa egna miljökrav med stöd av Svanens kriterier. Ta del av praktiska idéer som effektiviserar ditt hållbarhetsarbete och bidrar till att göra offentliga affärer både enklare och mer hållbara samt lyssna på varför Mockfjärds har valt att Svanenmärka sina fönster.
Lena Mårdh, projektledare upphandling och inköp, Svanen

09.15 Stockholmshusen
Stockholmshusen representerar både en ny typ av bostäder och ett innovativt sätt att bygga. Genom ett tätt samarbete mellan Stockholms stads tekniska förvaltningar, de allmännyttiga bostadsbolagen och byggföretag skapas möjligheter att bygga snabbt, kostnadseffektivt och med hög kvalitet.
Tobias Johansson, projektchef nybyggnad, Stockholmshem AB
Bengt Rehn, projektkoordinator för Stockholmshusen, AB Svenska Bostäder

10.00 Fika och mingel hos utställarna

11.00 Uppsalahems arbete med klimatbudget i nyproduktion – halverade utsläpp redan i första projektet
Uppsalahem har infört en modell för att kraftigt reducera klimatutsläppen från nybyggnation. Redan i det första projektet väntas målen överträffas och klimatutsläppen minska med hela 50 procent, utan att kompromissa med ekonomi eller kvalitet. Modellen med gränsvärden är framtagen inom Uppsala Klimatprotokoll och baseras på Parisavtalet. Uppsalahem delar med sig av sina erfarenheter från att införa tuffa klimatbudgetar i byggprojekt; från att sätta upp mål, till att ställa skarpa klimatkrav och till hur entreprenörer svarar med smarta lösningar för att nå dessa. Du får ta del av konkreta exempel från projektet Takryttaren, där NCC jobbat med optimerad konstruktion och smarta materialval för att kraftigt minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.
Åsa Pallin, hållbarhetsspecialist, Uppsalahem
John Söderquist, projektledare nyproduktion, Uppsalahem
Anders Enebjörk, hållbarhetsspecialist, NCC Building Sweden

11.30  HBVs hållbarhetsarbete, summering och avslut
Jörgen Ågren, hållbarhetsstrateg
Stefan Björling, affärschef

12.00 Lunch to go – ladda med energi för resten av dagen
Samtliga deltagare serveras en snabb och smidig lunch to go, perfekt för dig som är på språng.

Anmälan

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se,
tel: 08-556 765 26, mobil: 070-677 89 95.

Endast HBVs medlemmar, underkunder och externa kunder samt avtalsleverantörer (i mån av plats) kan anmäla sig till denna träff. Anmälan är bindande. Avbokning efter sista anmälningsdag debiteras. 
Sista anmälningsdag är den 19 mars.

Kostnad: 2 495 kronor exklusive moms (faktureras i efterskott).
Anmäl fyra personer från samma företag och betala endast för tre!

Logi

HBV har reserverat ett antal rum på Quality Hotel Globe till en kostnad av 1 295 kronor per natt (enkelrum) och 1 495 kronor per natt (dubbelrum). Priserna gäller inklusive moms. För att få rabatten behöver du uppge bokningskoden HBV2025 när du bokar rummet. Rummen bokas via denna länk>>.

Kontakta hotellet direkt om du har frågor gällande rumsbokning på mejl info.globe@strawberry.se.

Utbildning Inköpsstyrning, 6 feb

Utbildning Inköpsstyrning

Välkommen till en utbildning om inköpsstyrning – en kurs arrangerad av Sveriges Allmännytta med stöd av HBV, Allmännyttans inköpsfunktion och Zian AB. Denna kursdag syftar till att ge deltagarna en djupare förståelse för hur en utvecklad inköpsstyrning kan leda till förbättrad värdeutveckling inom bostads- och fastighetsbolag.

Målet är att förse deltagarna med grundläggande kunskap om inköpsstyrning, förmåga att genomföra inköpsanalyser samt identifiera utvecklingsåtgärder som främjar värdeutveckling i deras verksamheter. Under ledning av experter från Zian AB och HBV kommer deltagarna att få praktisk och teoretisk insikt i inköpsstyrningens roll och betydelse. Kursledarna för dagen är Amar al Djaber, VD för Zian AB och upphandlingsjurist, samt Mikael Lindberg, inköpscontroller vid HBV.

Som medlem i HBV erbjuds utöver kurstillfället följande:

  • Uppföljningsmöte 4 – 8 veckor efter genomförd kursdag i form av ett en timmes digitalt möte med controller vid HBV.
  • Erbjudande om en specifik inköpsanalys i form av ett konsultuppdrag.
  • Erbjudande om kompletterande kompetensinsatser efter överenskommelse. Detta kan avse såväl enskild utbildningsinsats som ett gruppgenomförande i medlemmens organisation.

Program

09.00 Kaffe och smörgås.

09.30 Kursstart.
Johan Almesjö, VD HBV, inleder med syfte, mål och förväntningar.

Grundläggande inköpsteorier:
– nuläge
– behovsanalys
– kategorisering och prioritering.

Kategoristyrt inköpsarbete:
– definition
– förutsättningar och praktiskt arbetssätt.

Nyckeltal och uppföljning:
– uppföljningens olika faser
– mått som ger värde.

Exempel och deltagarnas egna erfarenheter.

12.00 Lunch.

13.00 Kursen fortsätter.
Inköpscontroller, roll, ansvar och uppgifter.

Spendanalys i praktiken:
– kategoriseringsarbete
– prislistor
– analysmodeller
– systemstöd.

Interagerande med sakägare, avtalsägare och andra intressentgrupper.

Framgångsfaktorer i uppdraget.

16.00 Sammanfattning.

  • Återkoppling förväntningar.
  • Återkoppling syfte och mål.
  • Kvarstående frågor från deltagarna.


16.30 Avslut.

Anmälan

Denna utbildning arrangeras i samarbete med Sveriges Allmännytta. Endast medlemmar har möjlighet att delta vid detta kurstillfälle.

Kostnad: 5.500 kronor exklusive moms.

Anmäl dig via denna länk>>.


Upphandlad beredskap – utbildning och workshop, 9 april

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop, 9 april

Hur kan allmännyttan göra mer nytta även vid höjd beredskap? Våra medlemmar är hjärtligt välkomna till denna exklusiva utbildning och workshop som är skapad för att rusta allmännyttiga bostadsbolag och kommuner inför framtiden. I en tid av ökad osäkerhet är det avgörande att vara beredd på de utmaningar som kan dyka upp. Detta tillfälle är er möjlighet att inte bara förstå, utan också aktivt delta i att stärka er egen beredskap. Denna träff genomförs i samarbete med Advokatfirman Kahn Pedersen.

På denna träff ger vi dig en praktisk genomgång av hur beredskapsvillkor kan identifieras, utformas och införlivas i upphandling och avtal samt förankras hos relevanta leverantörer. Målet är att bidra till ett mer robust samhälle i tider av höjd beredskap och, ytterst, krig.

I en värld där globala händelser kan påverka även vårt trygga samhälle, är det viktigt att vara förberedd på olika utmaningar. Det ryska invasionskriget mot Ukraina har skakat om världen och även fått oss i Sverige att tänka om när det gäller vår försvarspolitik. Efter ett decennium i vilande har planeringen av det civila försvaret återupptagits, och allmännyttan är nu en viktig del av detta initiativ.

Programmet kommer att inkludera en översikt över den aktuella säkerhetssituationen och ge förslag på hur ni kan anpassa ert beredskapsarbete för att möta nya utmaningar.

Presentatörer:

Erik Olsson, advokat och delägare, Advokatfirman Kahn Pedersen
Johanna Palm, biträdande jurist, Advokatfirman Kahn Pedersen

Utbildningen innehåller följande moment:

1. En översikt av den aktuella säkerhetssituationen och den upprustning av civilförsvaret som pågår just nu och vad den sannolikt kommer att innebära för krav och förväntningar för allmännyttiga bostadsbolag.

2. En genomgång av hur ett beredskapsarbete kan bedrivas på en upphandlande myndighet, såsom ett allmännyttigt bostadsbolag.

3. En workshop där deltagarna får diskutera och resonera kring ett praktiskt exempel på en beredskapsrelevant upphandling. Vi går igenom samtliga steg i beredskapsarbetet; konkretisering av beredskapskrav, inventering av förmågor och verktyg, hot- och sårbarhetsanalys, beredskapshöjande åtgärder, implementering och prioritering samt förvaltning och vidareutveckling.

Sammantaget kommer denna utbildning att ge er:

  • Verktygen för att identifiera och utforma beredskapsvillkor inom upphandling och avtal.
  • Färdigheterna för att förankra beredskapskrav hos era leverantörer.
  • En fördjupad förståelse för hur ni kan aktivt bidra till det civila försvaret.


Vi är övertygade om att deltagarna kommer att lämna denna utbildning och workshop med konkreta verktyg och kunskap som kommer att vara ovärderliga för att säkra er framtida beredskap.

Anmälan

Detta är en exklusiv utbildning och workshop för våra medlemmar med begränsat antal platser. Sista anmälningsdag är den 4 april. Först till kvarn gäller.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Kostnaden är 400 kronor exklusive moms per person och faktureras i efterskott.

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop, 8 april

Upphandlad beredskap – utbildning och workshop, 8 april

Hur kan allmännyttan göra mer nytta även vid höjd beredskap? Våra medlemmar är hjärtligt välkomna till denna exklusiva utbildning och workshop som är skapad för att rusta allmännyttiga bostadsbolag och kommuner inför framtiden. I en tid av ökad osäkerhet är det avgörande att vara beredd på de utmaningar som kan dyka upp. Detta tillfälle är er möjlighet att inte bara förstå, utan också aktivt delta i att stärka er egen beredskap. Denna träff genomförs i samarbete med Advokatfirman Kahn Pedersen.

På denna träff ger vi dig en praktisk genomgång av hur beredskapsvillkor kan identifieras, utformas och införlivas i upphandling och avtal samt förankras hos relevanta leverantörer. Målet är att bidra till ett mer robust samhälle i tider av höjd beredskap och, ytterst, krig.

I en värld där globala händelser kan påverka även vårt trygga samhälle, är det viktigt att vara förberedd på olika utmaningar. Det ryska invasionskriget mot Ukraina har skakat om världen och även fått oss i Sverige att tänka om när det gäller vår försvarspolitik. Efter ett decennium i vilande har planeringen av det civila försvaret återupptagits, och allmännyttan är nu en viktig del av detta initiativ.

Programmet kommer att inkludera en översikt över den aktuella säkerhetssituationen och ge förslag på hur ni kan anpassa ert beredskapsarbete för att möta nya utmaningar.

Presentatörer:

Erik Olsson, advokat och delägare, Advokatfirman Kahn Pedersen
Johanna Palm, biträdande jurist, Advokatfirman Kahn Pedersen

Utbildningen innehåller följande moment:

1. En översikt av den aktuella säkerhetssituationen och den upprustning av civilförsvaret som pågår just nu och vad den sannolikt kommer att innebära för krav och förväntningar för allmännyttiga bostadsbolag.

2. En genomgång av hur ett beredskapsarbete kan bedrivas på en upphandlande myndighet, såsom ett allmännyttigt bostadsbolag.

3. En workshop där deltagarna får diskutera och resonera kring ett praktiskt exempel på en beredskapsrelevant upphandling. Vi går igenom samtliga steg i beredskapsarbetet; konkretisering av beredskapskrav, inventering av förmågor och verktyg, hot- och sårbarhetsanalys, beredskapshöjande åtgärder, implementering och prioritering samt förvaltning och vidareutveckling.

Sammantaget kommer denna utbildning att ge er:

  • Verktygen för att identifiera och utforma beredskapsvillkor inom upphandling och avtal.
  • Färdigheterna för att förankra beredskapskrav hos era leverantörer.
  • En fördjupad förståelse för hur ni kan aktivt bidra till det civila försvaret.


Vi är övertygade om att deltagarna kommer att lämna denna utbildning och workshop med konkreta verktyg och kunskap som kommer att vara ovärderliga för att säkra er framtida beredskap.

Anmälan

Detta är en exklusiv utbildning och workshop för våra medlemmar med begränsat antal platser. Sista anmälningsdag är den 3 april. Först till kvarn gäller.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se.

Kostnaden är 400 kronor exklusive moms per person och faktureras i efterskott.

HBV föreningsstämma

Medlemmarna i Husbyggnadsvaror HBV Förening håller sin ordinarie föreningsstämma. Det finns möjlighet att delta fysiskt på plats alternativt digitalt via Teams. Medlemmar som önskar få ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma ska skriftligen framställa yrkande därom hos styrelsen senast 22 april (tre veckor före stämman).

Dagordning

§ 1
Stämmans öppnande.

§ 2
Upprättande och godkännande av röstlängd.

§ 3
Val av ordförande vid stämman.

§ 4
Val av justeringsmän att jämte ordföranden justera protokollet.

§ 5
Fråga om stämman blivit behörigen sammankallad.

§ 6
Framläggande av styrelsen och verkställande direktörens årsredovisning.

§ 7
Framläggande av revisorernas berättelse.

§ 8
Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen.

§ 9
Beslut angående dispositioner beträffande föreningens överskott eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.

§ 10
Beslut angående ränteberäkning enligt stadgarna § 11 mom 2.

§ 11
Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.

§ 12
Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna.

§ 13
Val av styrelse, styrelseordförande och revisorer samt valberedning.

§ 14
Övriga ärenden som ankommer på stämman enligt föreningslagen eller föreningens stadgar. Medlem som önskar få ärende behandlat vid ordinarie föreningsstämma skall skriftligen framställa yrkande därom hos styrelsen senast tre veckor före stämmans hållande.

§ 15
Stämmans avslutande.

Föreläsning

Efter avslutad stämma har vi nöjet att välkomna Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank. Han kommer att presentera senaste siffrorna gällande PMI – Inköpschefsindex som är en konjunkturmätare som används för att snabbt mäta den aktuella ekonomiska konjunkturen.

Anmälan

Endast HBVs medlemmar har möjlighet att delta på föreningsstämman. Sista anmälningsdag är 8 maj (tre vardagar före stämman enligt bestämmelser i HBVs stadgar). Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95.

HBVs årsredovisning för 2023 kommer att skickas ut i digitalt format till deltagarna via epost.

Fullmakt ifylles i det fall medlemmen inte representeras av firmatecknare. Fullmakt i original ska vara HBV tillhanda senast fredag den 10 maj 2024.