Hållbarhet i inköpsprocessen
Inköpsprocessen startar med strategiarbetet, vilket engagerar alla funktioner inom HBV. Oavsett om det är ett befintligt eller nytt avtalsområde har hållbarhetsfrågan alltid ett stort fokus. I detta steg initierar vi en dialog med intressenter (exempelvis befintliga och potentiella leverantörer samt våra medlemmar) kring viktiga frågor och får samtidigt en indikation på vilka leverantörer som finns på marknaden.
Genom referensgrupper och enkäter samlar vi in information bland annat kring våra medlemmars hållbarhetsarbete och mål. På detta sätt ska våra upphandlingar alltid vara aktuella, följa marknaden och leverantörernas utveckling samt våra medlemmar och kunders mål. På HBV ska det vara självklart att vår verksamhet stödjer en hållbar utveckling hos våra medlemmar, våra leverantörer och samhället i stort.
Vår grundprincip är öppenhet och transparens kring vår verksamhet och vårt hållbarhetsarbete, där dialog och gemensam utveckling är ledord. HBV har fördjupat dialogen med flera branschorganisationer och andra intressenter som ADDA, IVL Svenska Miljöinstitutet, Miljömärkning Sverige AB samt Regionernas kansli för att tillsammans främja och utveckla metoder för att skapa en hållbar utveckling.
Vi deltar i flera av våra medlemmars och leverantörers aktiviteter och berättar om hur vi ser på hållbarhet i vår roll som allmännyttans inköpsfunktion. Samtidigt fortsätter HBVs Hållbarhetsråd att utvecklas och blir en allt viktigare aktör i arbetet med att driva hållbarhetsfrågor tillsammans med våra medlemmar.