Upphandlingsstöd för våra medlemmar
Vi erbjuder omfattande stöd vid upphandlingar enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Våra erfarna och kompetenta inköpsstrateger har djupgående upphandlingskompetens inom entreprenad och fastighetsnära tjänster.
Upphandlingsstöd
Enligt LOU kan en inköpscentral som HBV arbeta på olika sätt. Exempelvis kan inköpscentralen upphandla ramavtal som andra upphandlande myndigheter kan avropa från, eller genomföra upphandlingar som ombud för upphandlande myndigheter.
Gemensamt för dessa situationer är att HBVs tjänster inte behöver upphandlas, eftersom det finns ett särskilt undantag i LOU för anlitande av inköpscentraler. I stället kan en upphandlande myndighet vända sig direkt till HBV för att få hjälp med sina inköp.
Exempel på upphandlingar
Här ges några exempel på upphandlingar som vi kan hjälpa till med:
ABT
- Byggentreprenader
- Elarbeten
- Golvarbeten
- Mark- och anläggningsarbeten
- Måleriarbeten
Aff
- Driftupphandling hissar
- Inre fastighetsskötsel (städtjänster)
- Yttre fastighetsskötsel (grönskötsel)
ABK – Tekniska konsulter
- Arkitekter
- Byggkonstruktörer
- OVK-besiktningar
- Projektledare
Det här ingår i uppdraget
I uppdraget ingår framtagande av:
- Förstudie och strategival
- Framtagande av upphandlingsdokument/ förfrågningsunderlag
- Annonsering
- Hantering av frågor och svar
- Kvalificering och utvärdering
- Tilldelning (tilldelningsbeslut, anbudssammanställning, individuell rapport, förklaring till tilldelningsbeslut m.m.)
- Diarieföring
- Sekretessbedömning/sekretessbeslut
- Utlämnande av allmän handling
- Framtagande av avtal/kontrakt
- Efterannonsering
- Rådgivning under hela processen
Arvode
Våra tjänster tillhandahålls till ett förmånligt fast pris baserat på självkostnad, vilket ger medlemmen tydliga och förutsägbara kostnader.
Behov av upphandlingsstöd eller vill veta mer om våra tjänster?
Kontakta oss på enheten Upphandlingsstöd eller våra regionansvariga så berättar vi mer.