Trepartsavtal
Trepartsavtal är en värdeskapande och effektiv process som lämpar sig bra att använda både vid löpande arbeten samt vid nyproduktion och ombyggnation. Ett arbetssätt som adderar högt värde i den vardagliga verksamheten och som ger förutsättningar för långsiktigt hållbara affärer.
Vem kan tillämpa trepartsavtal?
Medlemmar, medlemmars helägda dotterbolag, underkunder och externa kunder (gemensamt benämnt avropsberättigad beställare) kan ge sina entreprenörer rätt att avropa på HBVs ramavtal genom ett trepartsavtal.
För att teckna ett trepartsavtal måste respektive avropsberättigad beställare vara avropsberättigad på det aktuella ramavtalet.
Fördelar med trepartsavtal
- Enklare att utvärdera vid upphandling av entreprenör.
- Entreprenörer får möjlighet att konkurrera på lika villkor, stora som små.
- Oftast lägre och känt materialpris.
- Större inflytande över vilka varor som används och därmed enklare förvaltning.
- Entreprenörens inköp av varor är återbäringsgrundade.
- Inga bakbonusar eller årsrabatter genereras till entreprenören.
- Ökad trygghet när avtalat pris används vid ÄTA-arbeten.
- Uppföljning via Mina sidor.
Så fungerar trepartsavtal
Trepartsavtalet tecknas mellan HBV, avropsberättigad beställare och entreprenör och gäller under samma tid som avropsberättigad beställares ramavtal eller projekt.
Entreprenören avropar varor på HBVs ramavtal och HBV fakturerar sedan entreprenören för dessa. Entreprenören fakturerar därefter avropsberättigad beställare för arbete och vara enligt verifierad kostnad, med eller utan påslag, samt bifogar HBV-fakturan som bilaga om inget annat överenskommits. En entreprenör har inte rätt att avropa varor på HBVs ramavtal för någon annan part än till en avropsberättigad beställare.
Förutsättningar
Användandet av trepartsavtal eller tillhandahållande måste vara kravställt redan vid upphandling av entreprenör. HBV har tagit fram mallar med förslag på AF-texter som kan användas vid olika typer av entreprenader.
HBV avtal med trepartsmöjlighet
Avfallshanteringsprodukter | Luftfilter |
Badrumsmöbler | Måleriprodukter |
Brandskydd | Möbler och heminredning |
Byggmaterial | Park- och stadsmiljö |
Elmaterial och belysning | Rörmaterial |
Fastighetsförnödenheter | Storköksutrustning – service och installation |
Fönster – kompositleverans och montage | Storköksutrustning – varor |
Fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä – leverans | Styr- och reglerutrustning |
Förrådslösningar | Städmaterial och hygienprodukter |
Garageportar | Säkerhetsdörrar |
IMD-produkter | Tvättmedelsdosering |
Kompletteringsbyggnader – Tvättstugor | Tvättstugeutrustning |
Köks- och förvaringslösningar | Tvättstugeutrustning – service och installation |
Köksfläktar och ventilation | Vitvaror |
Lekplats- och sportutrustning |
Varor som passar bra för detta arbetssätt
Löpande arbeten | ROT-arbeten | Nyproduktion |
Byggmaterial | Fönster | Förrådslösningar |
Elmaterial | Förrådslösningar | Lekplats- och sportutrustning |
Luftfilter | Köks- och förvaringslösningar | Park- och stadsmiljö |
Måleriprodukter | Lekplats- och sportutrustning | Säkerhetsdörrar |
Rörmaterial | Park- och stadsmiljö | Tvättstugeutrustning |
Städmaterial och hygienprodukter | Säkerhetsdörrar | Vitvaror |
Trädgårdsmaterial | Tvättstugeutrustning | |
Ventilationsprodukter | Vitvaror |
Tillhandahållande
Tillhandahållande är ett annat sätt att hantera materialinköpen på och en variant till trepartsavtal. Avropsberättigad beställare avropar då varor via HBVs ramavtal som sedan installeras och monteras av entreprenören. HBV fakturerar den avropsberättigade beställaren för varor och entreprenören fakturerar den avropsberättigade beställaren för tjänsten.