Frågor och svar

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna gällande på- och avanmälan. Saknar du en fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig.

På- och avanmälan 

1. Hur informerar HBV om en kommande upphandling?  

Inför varje ny upphandling skickar HBV ut information via mejl till våra medlemmar och associerade kunder. Länkar till på- och avanmälan finns i detta utskick. Blanketten för påanmälan fylls i och skickas till anmalningar@hbv.se . Blanketten för avanmälan skickas till avanmalningar@hbv.se 

Vid byte av kontaktperson, meddelar oss via info@hbv.se. Anmäl gärna en funktionsbrevlåda som mottagare av dessa mejl för att säkerställa att alltid få information om kommande upphandlingar. 

Vi presenterar våra planerade och kommande upphandlingar på vår hemsida i under rubriken ”Pågående upphandlingar”

2. Kan vi som underkund/extern kund avropa från HBVs ramavtal? 

Underkunder och externa kunder måste påanmäla sig inför varje upphandling för att ha rätt att avropa från våra ramavtal. Läs mer här om vilka som är avropsberättigade på våra avtal.  Vill ni bli underkund eller extern kund? Kontakta någon av våra regionansvariga.  

3. Varför behöver vi som medlem avanmäla oss?   

Medlemmar och medlemsägda helägda dotterbolag är automatiskt avropsberättigade på HBVs ramavtal. Om ni inte önskar nyttja ett ramavtal ska ni skicka en skriftliga avanmälan till avanmalningar@hbv.se

Det är viktigt att vi är transparenta i våra upphandlingar avseende hur många som förväntas avropa från våra ramavtal. Det ger våra leverantörer de bästa förutsättningarna att lämna sina mest attraktiva anbud och bidrar till att kunna erbjuda er marknadens mest fördelaktiga och konkurrenskraftiga avtal. Det finns därutöver en risk att upphandlingen strider mot LOU om de avropsberättigade inte är tillräckligt tydligt identifierade i upphandlingsdokumentet.

Pågående avtal

4. Var hittar jag information om vilka som är på- och avanmälda på ett ramavtal? 

I vår avtalskatalog under respektive ramavtal finns en bilaga som heter avropsberättigade. Där finns en förteckning över vilka som har på- eller avanmält sig. Vid frågor, mejla info@hbv.se

5. Kan vi som medlem avropa från ramavtal som vi avanmält oss ifrån? 

Endast de som är identifierade som avropsberättigade i upphandlingen får avropa från ramavtalet enligt LOU. Har ni avanmält er är det därför inte möjligt att påanmäla efter att upphandlingen är genomförd, eftersom det inte är tillåtet enligt LOU. 

6. Kan vi som underkund/extern kund påanmäla oss i efterhand?  

Det är inte möjligt att påanmäla sig för underkunder och externa kunder efter det att upphandlingen är genomförd, enligt LOU. Som medlem är man dock alltid automatiskt påanmäld till våra upphandlingar. Mer om på- och avanmälan.

7. Får vi genomföra egen upphandling samtidigt som vi är avropsberättigade? 

Ja, ni kan genomföra egna upphandlingar även om ni är avropsberättigade på våra ramavtal. Ni har rätt att köpa likvärdiga varor och tjänster från andra leverantörer. Tänk på att säkerställa att andra avtal som ni avropar från inte innehåller avtalsvillkor om ensamrätt som begränsar er från att använda HBVs ramavtal.