Upphandlingen Storköksutrustning annonserad
HBV upphandlar nu ett nytt ramavtal som ska möta våra medlemmars behov av modern och professionell storköksutrustning. Avtalet omfattar ett brett utbud av produkter, exempelvis ugnar, kylsystem, diskmaskiner och annan relevant utrustning som är anpassade för kraven i storköksmiljöer.
Syftet med denna upphandling är att erbjuda ett ramavtal med flexibla och hållbara lösningar där funktion, effektivitet och service går hand i hand. I avtalet ingår även service och reparationer under garantitiden, för att säkerställa en trygg och smidig användning från start. Sista anbudsdag är 2025-04-30.
Omfattning
Upphandlingen 25-126 Storköksutrustning omfattar ett rikstäckande ramavtal där en leverantör kommer att tilldelas uppdraget för samtliga produktkategorier. HBV söker därför en leverantör som kan ta ett helhetsansvar och leverera lösningar inom alla delar som ingår i avtalet.
Varorna i upphandlingen är indelade i fyra kategorier:
Kategori A – Tillagning
Kategori B – Beredning
Kategori C – Kyl- och frysförvaring
Kategori D – Diskutrustning och rengöring
För att anbud ska vara giltiga krävs att leverantören lämnar anbud på samtliga kategorier. Dessutom behöver minst 60 procent av det totala produktutbudet inom varje kategori kunna erbjudas – för att säkerställa ett brett och relevant sortiment till våra medlemmar.
I upphandlingen har vi integrerat en stor del av de uppdaterade energieffektiviseringskrav som Relivs tagit fram i samråd med Adda, Upphandlingsmyndigheten och branschföreningen för storköksutrustning.
Observera att installationsarbeten inte omfattas av detta ramavtal. Inte heller service av produkterna efter att garantitiden löpt ut ingår. Dessa tjänster ska istället avropas via vårt gällande ramavtal 24-136 Storköksinstallationer och service.
Ramavtalet gäller inte heller vitvaror för privat bruk (icke-professionell användning) eller utrustning för tvättstugor.
Länk till annonserad upphandling>>
Avropsordning
HBV avser teckna ramavtal med tre leverantörer i rangordning.
Volymuppskattning och takvärde
HBV uppskattar att den totala avropsvolymen kommer att uppgå till 120 miljoner MSEK under hela ramavtalsperioden. Det maximala takvärde som kan komma att avropas under ramavtalets löptid uppgår till 400 MSEK.
Avtalstid
Det nya ramavtalet planeras att träda i kraft 2025-06-02 och löper under en period på fyra år. Ramavtalet upphör automatiskt vid avtalstidens slut och behöver inte sägas upp.
HBV förbehåller sig dock rätten att säga upp ramavtalet i förtid, tidigast två år efter avtalsstart, med minst tre månaders skriftlig uppsägningstid.
Befintligt ramavtal 20-126 Storköksutrustning – varor löper ut 2025-04-26. HBV kommer därefter att vara avtalslösa inom detta avtalsområde till dess att det nya ramavtalet träder i kraft.