Avtalsnyheter

Uppdaterad information om Cylindas leveransstörningar

Cylinda har under det senaste året genomgått stora förändringar som tyvärr medfört leveransstörningar och längre svarstider än normalt. Vi vill här ge en uppdatering om läget och hur detta drabbat HBVs medlemmar och kunder.

Ny ägare och ny organisation

Under hösten 2024 förvärvades Cylinda AB av elektronikföretaget Vestel. I samband med detta har verksamheten bolagiserats och separerats från Elektroskandia. Sedan årsskiftet har Cylinda ett eget huvudkontor i Stockholm och cirka 117 anställda, varav ungefär 50 tekniker.

Ny logistiklösning och nya system

Som en del i denna omställning har Cylinda flyttat sin logistik från Elektroskandias centrallager i Örebro till DSVs logistikcenter i Rosersberg. Parallellt har nya affärssystem och en ny e-handelsplattform tagits i bruk. Flytten inleddes i februari och sedan den 1 april 2025 drivs logistik och affärsverksamhet helt i egen regi.

Påverkan på leveranser och service

Implementeringen av e-handelsplattformen har lett till driftstörningar, vilket gjort att en stor andel beställningar fått hanteras manuellt. Detta har i sin tur skapat förseningar och en ansamling av ärenden, även inom reservdelshanteringen.

Cylinda arbetar nu intensivt med att komma i fas, men det är fortsatt långa svarstider på epostärenden. För snabbare hjälp rekommenderas att kontakta Cylindas kundservice via telefon: 0771-25 25 00. Vid mindre brådskande ärenden går det bra att mejla till service@cylinda.se eller order@cylinda.se.

Prioritering för HBVs medlemmar

För att underlätta för HBVs medlemmar har Cylinda infört en prioriteringslösning. Vid kontakt via epost ska ordet ”HBV” skrivas först i ärenderaden, följt av ärendets rubrik. Detta säkerställer att ärendet prioriteras av kundservice.

E-handeln igång

Sedan juli går det att lägga beställningar direkt på cylinda.se. För att använda tjänsten behöver ett nytt e-handelskonto skapas via länken. Vid problem med ansökan kan ansvarig distriktschef eller kundtjänst kontaktas.

Cylinda räknar med att ha återgått till normala svarstider i slutet av september 2025. Bolaget beklagar de problem som uppstått och understryker att man arbetar intensivt för att återvinna förtroendet.

HBV Online 8 september

En representant från Cylinda kommer att medverka på vårt webbinarium HBV Online den 8 september och informera om status.