Avtalsnyheter

Möbler och heminredning annonserad

Med skärpta miljökrav och nya mervärden i fokus har vi nu öppnat möjligheten för leverantörer att lämna anbud i vår upphandling 25-135 Möbler och heminredning. Sista anbudsdag är 2025-06-15.

Omfattning

Upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning avser ett rikstäckande ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmars behov av möbler och heminredning för olika typer av miljöer, såsom kontor, gemensamma utrymmen och hemmakontor. Målsättningen är att erbjuda funktionella, hållbara och estetiskt tilltalande produkter med god prisbild och tydligt kvalitetsfokus.

Sortimentet som efterfrågas inkluderar bland annat stolar, bord, förvaringslösningar, textilier och dekorationer. Även belysning i form av lampor för hemmiljö samt passande ljuskällor ingår. Upphandlingen omfattar däremot inte köksinredning, badrumsmöbler, vitvaror, elmaterial eller annan elektronik.

Det nya ramavtalet ska ge medlemmarna möjlighet att genomföra samordnade inköp på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt, samtidigt som de erbjuds ett brett och relevant urval av möbler och inredningsprodukter som uppfyller både praktiska behov och estetiska preferenser.

För att säkerställa en hög servicenivå är det inte tillåtet för leverantörer att lämna anbud på delar av upphandlingen. Samtliga leverantörer förväntas kunna åta sig hela uppdraget enligt ramavtalets mål och syfte.

Skärpta krav och nya mervärden i fokus

En av de mest omfattande förändringarna i upphandlingen jämfört med nuvarande ramavtal 21-135 Möbler och heminredning finns i den nya Bilaga 3 – Kravspecifikation, som har utökats väsentligt. Den omfattar nu samtliga kriterier från Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst, vilket medför skärpta krav inom flera centrala områden:

  • Kemikaliekrav, inklusive begränsningar för ftalater, formaldehyd, tungmetaller och biocider.
  • Märkning av plastdetaljer och möbler för ökad spårbarhet.
  • Reparerbarhet – möbler ska kunna repareras.
  • Träråvara ska vara lagligt avverkad enligt EUs timmerförordning.
  • Striktare gränsvärden för emissioner, såsom VOC och formaldehyd.

Nya mervärden i utvärderingen

Utvärderingsmodellen i upphandlingen innehåller flera nya mervärdesfaktorer som ger möjlighet till poängavdrag vid uppfyllelse:

  • Mervärde 1: Användning av återbrukat material i möbler.
  • Mervärde 2 och 3: Möjlighet att erbjuda återbrukade möbler i både fysiska butiker och via webbshop.
  • Mervärde 4: Miljödeklarationer (EPD) för erbjudna produkter.

Övriga nyheter

Ramavtalets prislistor har utökats till att omfatta cirka 100 produkter. Därutöver ställs nu krav på att leverantören ska kunna erbjuda ett antal produktrelaterade tjänster, exempelvis:

  • inredningsförslag
  • montering
  • avemballering
  • andra tillvalstjänster som underlättar för beställaren.


Denna upphandling utgör ett viktigt steg mot ett mer cirkulärt, hållbart och serviceorienterat möbelutbud inom offentlig verksamhet.

Avropsmodell

Avropsordning är rangordning. Efter avslutad upphandling avser HBV att teckna ramavtal med tre leverantörer, förutsatt att så många uppfyller samtliga krav. Om färre än tre leverantörer lämnar anbud eller kvalificerar sig, kan dock ett mindre antal avtal komma att tecknas.

Takvolym

Den årliga inköpsvolymen uppskattas till cirka 20 MSEK. Det maximala värde som kan komma att avropas under ramavtalets löptid uppgår till 160 MSEK.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2025-12-01. Ramavtalet gäller i fyra år från dess ikraftträdande och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att säga upp ramavtalet tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders uppsägningstid. Uppsägning ska ske skriftligen.