Leveransstörningar hos Cylinda

HBVs avtalsleverantör Cylinda AB upplever för närvarande fortsatta leveransutmaningar till följd av en större förändringsprocess i sin verksamhet. Detta påverkar beställningar inom HBVs ramavtal 22-110 Köksfläktar och ventilation samt 21-101 Vitvaror.

Bakgrund – ny ägare och ny organisation

Under hösten 2024 såldes Cylinda AB av Elektroskandia AB till den turkiska elektronikjätten Vestel, som nu bygger upp en egen nordisk organisation. I samband med detta har Cylinda bolagiserats och verksamheten separerats från Elektroskandia. Sedan årsskiftet har Cylinda ett eget huvudkontor i Stockholm och 117 anställda, varav ett 50-tal är tekniker.

Som ett led i omställningen har Cylinda flyttat sin logistik från Elektroskandias centrallager i Örebro till DSVs logistikcenter i Rosersberg. Samtidigt har ett nytt affärssystem och en ny e-handelsplattform implementerats. Flytten inleddes i februari och sedan den 1 april drivs Cylindas logistik och affärsverksamhet i egen regi.

Leveransstörningar och manuell hantering

Bytet av plattform gällande e-handelsfunktionen har medfört driftstörningar som ännu inte är fullt åtgärdade. Eftersom cirka 50 procent av alla beställningar hanteras via denna kanal har stora volymer beställningar av nya produkter behövt hanteras manuellt, vilket har belastat organisationen kraftigt och skapat en omfattande backlogg.

Systemflytten medförde bland annat att en stor andel ärenden gick förlorade. Har du mejlat en beställning till order@cylinda.se mellan den 21 mars 2025 till och med den 4 maj 2025 och inte fått leverans eller orderbekräftelse, måste du lägga en ny beställning. För närvarande råder längre ledtider än vanligt.

Reservdelsbeställningar

Även reservdelshanteringen har påverkats negativt. Cylinda har därför infört en prioriteringslösning för HBVs medlemmar. Den snabbaste vägen för hantering av serviceärenden är att mejla till: service@cylinda.se. I ärenderaden ska ordet ”HBV” skrivas först, följt av ärendets rubrik. Detta signalerar till Cylindas kundservice att ärendet ska prioriteras.

Utbildning av personal pågår för att stärka kapaciteten framöver.

Cylinda har även kontrakterat fler logistikpartners för att lösa den uppkomna situationen.

HBV följer utvecklingen noga och återkommer med uppdateringar löpande.

Har du frågor eller behöver stöd?

Tveka inte att höra av dig till oss på HBV om du behöver hjälp i ett specifikt ärende. Du hittar kontaktuppgifter för respektive ramavtal i vår avtalskatalog. Du är också varmt välkommen att kontakta din regionansvarig.