Avtalsstart för Fastighetsförnödenheter del B – Kemikalier och kemikaliehantering
Den 2 juni 2025 träder del B – Kemikalier och kemikaliehantering i kraft inom ramen för det nya rikstäckande ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter. HBV har för avsikt att teckna tillfälliga förlängningsavtal för det befintliga ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter fram till och med 5 september 2025, på grund av en pågående överprövning inom avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter.
Överprövning och tillfälliga förlängningsavtal
Leverantören Bygg- och Industrigross Norden AB har lämnat in en ansökan om överprövning gällande vår upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter, avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter. Med anledning anledning av detta har HBV beslutat att teckna tillfälliga förlängningsavtal för det nuvarande ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter till och med 5 september 2025.
Det befintliga ramavtalet 21-122 Fastighetsförnödenheter är regionalt indelat i 21 avtalsområden (motsvarande Sveriges län). Dessa har utvärderats och tilldelats separat och HBV har antagit följande leverantörer, angivna i bokstavsordning:
- Ahlsell Sverige AB
- Bygg- och Industrigross Norden AB
- Swedol AB
De tillfälliga förlängningsavtalen omfattar endast följande leverantörer:
- Ahlsell Sverige AB
- Bygg- och Industrigross Norden AB.
Swedol AB har valt att avstå från att delta i förlängningen.
Under förlängningsperioden har båda leverantörerna rätt att indexjustera sina priser. Ahlsell Sverige AB har valt att utnyttja denna möjlighet och de nya prislistorna kommer att publiceras i samband med förlängningen. Bygg- och Industrigross Norden AB har däremot valt att behålla sina nuvarande priser och kommer därför inte att genomföra någon justering.
Förlängningen omfattar även dörr- och fönstertillbehör.
Läs mer i vår avtalskatalog>>.
Ramavtalet 25-122 Fastighetsförnödenheter
Ramavtalet är rikstäckande och uppdelat i två separata avtalsområden:
A – Fastighetsförnödenheter
B – Kemikalier och kemikaliehantering
Varje avtalsområde har utvärderats och tilldelats var för sig. HBV har antagit följande leverantörer i rangordning:
A – Fastighetsförnödenheter
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
B – Kemikalier och kemikaliehantering
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB
Omfattning
Avtalsområde B – Kemikalier och kemikaliehantering omfattar både produkter och tjänster relaterade till kemikalieanvändning inom fastighetssektorn. Syftet är att erbjuda våra medlemmar och övriga avropsberättigade kunder ett heltäckande stöd för en säker, effektiv och hållbar hantering av kemikalier.
Produkter
Ramavtalet omfattar löpande försäljning och leverans av kemisk-tekniska produkter som används inom fastighetsskötsel och underhåll, såsom exempelvis:
- lim
- fogmassor
- smörjmedel
- bekämpningsmedel.
Tjänster inom kemikaliehantering
Utöver produkter ingår även ett brett utbud av tjänster, exempelvis:
- hantering och substitution av kemikalier för att minska miljö- och hälsorisker
- framtagning och uppdatering av kemikalieförteckningar enligt gällande regelverk
- genomförande av utbildningsinsatser kring kemikalier och säker hantering av dessa.
Avropsordning
Avropsordning är rangordning, där avrop i första hand ska göras från leverantör rangordnad som nummer ett.
Beställaren har dock rätt att vända sig till en lägre rangordnad leverantör under följande förutsättningar.
- Om beställaren behöver göra ett inköp i en fysisk butik och den rangordnade leverantörens närmaste butik är belägen mer än 30 kilometer från arbetsplatsen, eller resvägen överstiger 30 minuter, får inköp göras hos en leverantör med närmare fysisk butik.
- Om den efterfrågade produkten inte finns i lager i den fysiska butiken hos leverantör rangordnad som nummer ett.
- Om den rangordnade leverantörens fysiska butik är stängd vid det tillfälle då beställaren behöver göra sitt inköp.
- Om beställaren genom priskontroll kan visa att den efterfrågade produkten är minst 20 procent dyrare hos den rangordnade leverantören jämfört med samma produkt hos en lägre rangordnad leverantör.
Leveransvillkor
För att underlätta planering och säkerställa en effektiv logistik gäller följande leveransvillkor:
- Snabba leveranser – för lagerförda varor gäller leverans inom två arbetsdagar.
- Småorderavgift – vid avrop under 500 SEK tillkommer en småorderavgift om 150 SEK. Avgiften gäller dock inte vid avhämtning i fysisk butik.
- Fraktkostnad vid större avrop – för leveranser inom Sverige som överstiger 500 SEK kan leverantören ta ut fraktkostnad, men endast i den mån kostnaden är verifierad (exempelvis via kvitto eller redovisning). Avisering inför leverans ska alltid ingå i denna fraktkostnad.
- Fraktfritt vid fasta leveransdagar – varor som levereras enligt överenskomna fasta leveransdagar är fraktfria. Detta upplägg hjälper både beställare och leverantörer att planera och samordna sina leveranser på ett effektivt sätt.
- Flexibilitet i leveransplanering – om det finns behov eller önskemål om fasta leveransdagar, ska detta överenskommas med respektive avropsberättigad part.
Sysselsättningsfrämjande åtgärder
I denna upphandling har HBV ställt krav på sysselsättningsfrämjande åtgärder. I de fall beställaren förväntas köpa varor från leverantören för ett sammanlagt värde som överstiger 1 500 000 SEK under en sammanhängande 12-månadersperiod, har beställaren rätt att ställa krav på att leverantören bidrar till beställarens lokala arbete med social hållbarhet.
Exempel på krav:
- ta emot praktikanter
- medverka i av beställaren arrangerade utbildningar och arbetsmarknadsinsatser eller av beställaren anvisade mässor
- studiebesök
- skolpraktik
- resursjobb
- feriejobb.
Avtalstid
Avtalstiden är 2025-06-02 – 2029-06-01. Avtalstiden är fyra år. HBV har ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med minst sex månaders uppsägningstid.