Avtal tecknade för fastighetsförnödenheter
Upphandlingen 25-122 Fastighetsförnödenheter, avtalsområde A, har genomgått prövning i både förvaltningsrätten och kammarrätten. Efter avslutad rättsprocess står det nu klart att HBV kan teckna avtal med antagna leverantörer.
Upphandlingens omfattning
HBVs ramavtal 25-122 Fastighetsförnödenheter består av två separata avtalsområden:
A – Fastighetsförnödenheter
B – Kemikalier och kemikaliehantering
Avtal för avtalsområde B trädde i kraft 2025-06-02 och är giltigt i fyra år. Se HBVs avtalskatalog>>
Antagna leverantörer i rangordning – avtalsområde B:
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
3. Chemgroup Sweden AB
Rättslig prövning av avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter
Förvaltningsrätten i Stockholm meddelade i en dom (mål nr 8395-25), daterad 2025-09-30, att Bygg- och Industrigross Norden ABs ansökan om överprövning avslås.
Bygg- och Industrigross Norden AB överklagade beslutet och ansökte om prövningstillstånd i kammarrätten. Kammarrätten meddelade 2025-11-10 att prövningstillstånd inte beviljas.
Därmed kan HBV slutföra upphandlingen och teckna avtal för avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter.
Avtalsområde A – Fastighetsförnödenheter
Avtalsområdet omfattar ett brett sortiment av produkter för fastighetsförvaltning, bland annat:
- handverktyg
- redskap
- infästning
- personlig skyddsutrustning
- elverktyg.
Syftet med detta avtalsområde är att erbjuda våra medlemmar och övriga avropsberättigade ett kostnadseffektivt, kvalitetssäkrat och hållbart sortiment som stödjer ett effektivt underhåll och en trygg fastighetsdrift.
Antagna leverantörer i rangordning – avtalsområde A:
1. Ahlsell Sverige AB
2. Bygg- och Industrigross Norden AB
Avropsordning
Avrop sker enligt rangordning, vilket innebär att beställaren i första hand ska avropa från leverantör rangordnad som nummer ett. Avsteg får göras om:
- den efterfrågade produkten saknas i lager hos leverantör rangordnad som nummer ett
- produkten är minst 20 procent billigare hos en lägre rangordnad leverantör och leverantör nummer ett kan inte prismatcha
- beställaren behöver handla i fysisk butik, och leverantör nummer ett har sin närmaste butik mer än 30 kilometer eller 30 minuter från arbetsplatsen
- leverantör nummer ett har stängd butik vid det tillfälle då beställaren behöver göra sitt inköp.
Leveransvillkor
För att säkerställa god logistik och service gäller följande:
Leveranstid
Lagerförda varor levereras inom två arbetsdagar.
Småorderavgift
150 kr vid avrop under 500 kr (ej vid avhämtning).
Fraktkostnad
Kan tillkomma vid större avrop, men endast mot verifierad kostnad och alltid med avisering.
Fraktfritt
Vid överenskomna fasta leveransdagar.
Flexibilitet
Möjlighet för beställare att avtala om fasta leveransdagar.
Sysselsättningsfrämjande åtgärder
För avrop som överstiger 1 500 000 kr under en 12-månadersperiod har beställaren möjlighet att kräva att leverantören bidrar till lokal social hållbarhet, exempelvis genom:
- praktikplatser
- studiebesök
- skolpraktik
- feriejobb
- deltagande på utbildningar, arbetsmarknadsinsatser eller mässor.
Avtalstid
Avtalstiden för del A är 2025-12-06 – 2029-12-05. HBV har rätt att skriftligen säga upp avtalet helt eller delvis tidigast efter två år med sex månaders uppsägningstid.