Nyhetskategori: Övrigt

Fler externa kunder

Fler externa kunder

Fler organisationer vill anmäla sig som externa kunder hos oss och hittills i år har vi godkänt två nya sådana. Varmt välkomna som externa kunder hos oss hälsar vi Specialfastigheter i Sverige AB och Statens Fastighetsverk!

Vi söker en enhetschef

Är du en kommunikativ person med ett stort intresse för offentligt inköp och ledarskap och vill du vara med och bidra till HBVs framgångar?

I rollen som enhetschef Ramavtal på HBV får du chansen att göra just det och samtidigt ha ett väldigt roligt och utvecklande arbete.

Dina arbetsuppgifter

Som enhetschef kommer du att leda ramavtalsenheten som idag består av nio inköpsstrateger och som har till uppgift att upphandla varor och tjänster kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter till våra medlemmar enligt en fastställd inköpsprocess.

Du kommer också att ha ett nära samarbete med våra affärsutvecklare för att gemensamt skapa förståelse för vad våra medlemmar behöver för att förvalta och utveckla boendet för sina hyresgäster och för marknadens drivkrafter.

I tjänsten ingår till exempel att:

  • vara ansvarig för det operativa arbetet genom att leda och fördela arbetet på enheten
  • stödja teamet i leverans av ramavtal
  • ansvara för kompetensutveckling och lönesättning i samråd med avdelningschef och VD
  • ha budgetansvar för enheten
  • ha arbetsmiljöansvar vilket omfattar såväl den fysiska som organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Vem söker vi?

Vi söker dig som är en kommunikativ och organiserad person som motiveras av att nå dina mål. För att komma in i rollen så snabbt som möjligt är det viktigt att du kan medföra expertis, kunskap och erfarenhet inom LOU. Erfarenhet av operativt och strategiskt ledarskap ser vi som meriterande.

Vad kan HBV erbjuda dig?

HBV arbetar för att skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs och mår bra. Vi erbjuder bland annat rikskort, årskort på SL, friskvårdsbidrag, extra semestertillägg, företagshälsovård och regelbundna sociala aktiviteter. Anställningen omfattas självklart av kollektivavtal med tillhörande försäkringar och tjänstepension.

HBVs huvudkontor finns i attraktiva lokaler i Globen Shopping. Hos oss arbetar drygt 50 medarbetare, av dessa tillhör 20 medarbetare inköpsavdelningen, varav tio medarbetare tillhör enheten Ramavtal. En del resor ingår i tjänsten, både till medlemmar och leverantörer i hela Sverige.

Frågor och kontakt

Skicka in din ansökan redan idag! Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten så fort vi hittat rätt person.

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Shaun Ogden via e-post: shaun.ogden@amendo.se.

Välkommen med din ansökan!

Vi söker en controller

Vi söker en controller

Är du en driven och framåtlutad controller som vill jobba på en av Sveriges kanske bästa arbetsplats? Vi erbjuder en bred roll inom controlling i ett spännande bolag som präglas av ett familjärt och inkluderande arbetsklimat.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar vi med bemanningsbolaget Resultat AB. Du är varmt välkommen att söka jobbet.

Dina arbetsuppgifter

Brinner du för uppföljning och rapportering, analysera mönster och utveckla digitala ekonomistyrningstjänster så är detta rätt plats för dig! Du kommer arbeta i team med vår inköpscontroller, uppföljningsansvarig på inköpsavdelningen och en junior controller.

Ditt huvudsakliga fokus och ansvar kommer att ligga på den interna uppföljningen. Tillsammans med övriga controllers kommer du stötta ekonomienheten med budget, resultat och månadsrapportering samt diverse analysuppdrag. Du kommer också att arbeta fram ett nytt digitalt rapporteringspaket.

Du kommer att ha ett nära samarbete med vår inköpscontroller som till viss del kan innebära att besöka våra medlemmar och kunder och stötta dem i sina inköpsanalyser. Vår hållbarhetsstrateg och såväl ledning som enhetschefer kommer även de att behöva dina tjänster i form av måluppfyllelse och mätning mot nyckeltal samt rapportering.

Din profil

Du har en utbildning på högskolenivå eller likvärdigt, gärna med inriktning ekonomistyrning. Självklart mycket goda kunskaper i Excel och därmed även Pivot. Vi tror också att du har både intresse och kunskap i stödjande stordatasystem som Power BI. Troligtvis har du flera års erfarenhet av arbetet som controller, gärna från både privat och offentlig sektor. Har du dessutom arbetat i en medlemsstyrd organisation så är det meriterande.

Som person tycker du om att träffa andra människor och du har lätt för att skapa kontakt. Du är också nyfiken av din natur och vill gärna utveckla och ligga i framkant både när det gäller siffror och teknik/IT. Eftersom du har en samverkande och stödjande funktion framför allt internt men också externt så är du pedagogisk och kommunikativ och tycker om att skapa presentationer.

Självklart tar du ansvar för dina arbetsuppgifter och driver dina processer strukturerat. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt inom uppsatta tidsramar men är ändå ad-hoc vänlig. Du arbetar med många olika saker samtidigt men tappar inte din blick på helheten. Att bygga formella och informella nätverk ser du som en arbetsmetod och du har lätt för att samarbeta, är lyhörd och uttrycker dig på ett välformulerat och engagerat sätt.

Framgångsfaktorer

• Högskoleutbildning eller likvärdigt gärna med inriktning ekonomistyrning.
• Flera års erfarenhet som controller.
• Mycket goda kunskaper i Excel, även Pivot.
• Kommunikativ och pedagogisk.

Ansökan

Start: Enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid, 100%
Placering: Stockholm
Lön: Enligt överenskommelse
Kontakt: Gabriella Urban, Resultat AB
Sista ansökningsdag: 2023-06-30

Har du frågor är du välkommen att kontakta Gabriella på telefonnummer 073-311 68 62. Här söker du tjänsten>>

Kontorets öppettider under Kristi himmelsfärd

Kontorets öppettider under Kristi himmelsfärd

I samband med Kristi himmelsfärdsdag har kontoret öppet på onsdag den 17 maj klockan 08.00–12.00, stängt torsdag den 18 maj och fredag den 19 maj. På måndag den 22 maj har kontoret öppet som vanligt. Vi önskar dig en fin helg.

 

 

 

 

Kontorets öppettider maj till september

Kontorets öppettider maj till september

Vi har ändrade öppettider på kontoret under perioden 2 maj till den 1 september. Kontoret är öppet måndag till torsdag mellan klockan 08.00–16.00 och på fredagar mellan klockan 08.00 – 15.30. Lunchstängt alla dagar klockan 12.00–13.00. Vi önskar er en fin vår och en trevlig sommar.

Nya medlemmar

Nya medlemmar

Vid det senaste styrelsemötet godkände styrelsen tre nya medlemmar i föreningen och vi består nu av 381 medlemmar. De medlemmar som godkändes var Kungsörs KommunTeknik AB, Olofströms kommun samt Sala kommun.

Kungsörs KommunTeknik är en del av Kungsörs kommun, som ligger i Västmanlands län i Södermanland och Västmanland. Kungsör har gamla anor och redan för 3 000 – 4 000 år sedan var trakten där Kungsörs kommun ligger bebodd.

Olofströms kommun ligger i Blekinge och gränsar till kommunerna Osby, Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Karlshamn, Tingsryd och Älmhult. Olofström är känt för sitt fiske trots att det är Blekinges enda inlandskommun, däremot kommunen är omgiven av hundratals sjöar.

Sala kommun ligger i Västmanlands län i landskapen Västmanland och Uppland. Sala är kanske mest känd för sin silvergruva men även gruvans konstgjorda vattensystem med Ekeby dammar är värt ett besök.

Vi hälsar alla tre varmt välkomna till HBV!

Årsbesked skickas 11 januari

Årsbesked skickas 11 januari

Onsdagen den 11 januari skickar vi ut årsbeskeden digitalt till våra medlemmar, därefter finns möjlighet att se siffrorna även på Mina sidor.

Årsbeskeden innehåller, utöver information om föregående års omsättning, även information om innestående återbäring med mera. Slutgiltigt besked om återbäring för 2022 kommer först efter vår föreningsstämma den 11 maj.

HBV stödjer Sveriges Stadsmissioner

HBV stödjer Sveriges Stadsmissioner

I år skänker HBV en julgåva till de familjer och barn som lever med små eller inga ekonomiska marginaler alls. Vi vill bidra till en hållbar utveckling och ta ett socialt ansvar genom att stödja Sveriges Stadsmissioners arbete för människor i utsatthet.

 

 

Ny medlem

Ny medlem

Vid tidigare styrelsemöte godkändes Kalmar kommun som ny medlem i föreningen och vi består nu av 383 medlemmar i form av allmännyttiga bostadsbolag, fastighetsbolag och kommuner runtomkring i Sverige.

Kalmar kommun ligger i landskapet Småland. Kommunen gränsar i söder till Torsås kommun, i väster till Emmaboda kommun och Nybro kommun, i norr Mönsterås kommun och i öster Borgholms kommun och Mörbylånga kommun på Öland. I öster gränsar kommunen även till Kalmarsund och Östersjön.

Kalmar slott, med anor från 1100-talet, har blivit en symbol för Kalmar, mycket tack vare Kalmarunionen.

Vi hälsar Kalmar kommun varmt välkomna till HBV!

Nytt nummer av HBV-Magasinet

Nytt nummer av HBV-Magasinet

I veckan kommer det fjärde numret av HBV-Magasinet ut. I det här numret kan du bland annat läsa om vår nya hemsida och om våra medlemsspecifika upphandlingar. Du kan även läsa om de äldre ljuskällorna som ska fasas ut samt om de nya reglerna för avfallshantering. Advokat John Hane berättar om innebörden av 6:3 och vi rapporterar från både Hållbara dagar och HBV Inköpsdag. Som alltid har vi även en hel del avtalsnyheter med i tidningen. Trevlig läsning!

Du hittar det senaste numret här >>

Vi förstärker på affär och ekonomi

Vi förstärker på affär och ekonomi

Den här veckan förstärkte vi vår personalstyrka på både enheten för affär och på enheten för ekonomi. Den 3 oktober började Josko Lorger som affärsutvecklare på enheten för affärsutveckling och han har tidigare arbetat som inköpsansvarig på AB Bostaden i Umeå.

Samma dag började Biljana Lukovic att arbeta som redovisningsekonom på enheten för ekonomi. Hon kommer även ha hand om ekonomi- och fakturafrågor som kommer från våra medlemmar och kunder i vår norra region.

Vi hälsar båda två varmt välkomna till HBV!

Nytt nummer av HBV-Magasinet

Nytt nummer av HBV-Magasinet

I veckan kommer det tredje numret av HBV-Magasinet ut och detta nummer har tema Uppföljning där vi berättar om hur vi arbetar med en strategisk process och där uppföljning är en stor del i arbetet med inköpsprocessen. Vi gör även en djupdykning hos Nordanstigs Bostäder där Olaf Jung berättar om deras Plushus. Vår affärsjurist Jonna Andersson förklarar även reglerna gällande sanktionerna mot Ryssland och Sandra Sedig berättar om vår nya enheter Konsultavtal. Som alltid, har vi även en hel del avtalsnyheter med i tidningen. Trevlig läsning!

Du hittar det senaste numret här >>

Deltagare till referensgrupp försäkringsförmedlartjänster sökes

Deltagare till referensgrupp försäkringsförmedlartjänster sökes

Ett nytt ramavtalsområde är på gång att handlas upp, nämligen försäkringsförmedlartjänster. Generellt är försäkringskostnader för HBVs medlemmar en stor och oförutsägbar kostnad som gradvis upplevs ha ökat för många. Detta till följd av indexeringar, skador och specifika samt komplexa risker. HBV undersöker just nu marknaden inför förberedandet av upphandlingen och vi söker därför kandidater för dialog och för att delta i en referensgrupp.

Omfattning

HBVs idé om att upphandla tjänsten försäkringsförmedlare grundar sig i att medlemmarnas gemensamma behov och köparmakt skapar bättre villkor, premier och möjlighet till kontroll. Ett avtal med en eller flera försäkringsförmedlare skulle ge medlemmarna ett mervärde avseende tjänster inom försäkring.

Upphandlingen kommer att omfatta bastjänster och tilläggstjänster som våra medlemsbolag ska ha möjlighet att avropa om behov uppstår. HBV undersöker just nu marknaden inför förberedandet av upphandlingen, en så kallad tidig dialog. Genom dialog med potentiella leverantörer får HBV en bättre bild av vilka lösningar som är möjliga eller som kan utvecklas. Dialogen leder ofta till fler lösningsförslag från fler leverantörer, och på så vis en förbättrad konkurrens och effektivare upphandlingar.

Referensgrupper

Vi söker nu referensdeltagare till våra två referensgrupper!

Grupp 1: 1–5 representanter från våra medlemsbolag
Grupp 2: 1–5 representanter från potentiella leverantörer

I det fall intresset är stort för att delta i referensgrupperna kommer de fem första anmälda per grupp att antas. 

Kontakt

Har du frågor eller vill du ställa upp som referensdeltagare? Kontakta vår inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.