Kalendariumkategori: Webbinarier

Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring, 16 maj

Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring, > 7 500 lgh

Hjärtligt välkommen att delta på detta webbinarium om HBVs nya ramavtal 24-190 Försäkringsförmedling – Företagsförsäkring. Ramavtalet trädde i kraft den 1 april och avser HBVs medlemmars behov av försäkringsförmedling inom skadeförsäkring/företagsförsäkring med ett lägenhetsbestånd från och med 7 500 lägenheter.

Ramavtalet avser individuell försäkringsförmedling inom skadeförsäkring för näringsverksamhet eller offentlig verksamhet eller annan individuell skadeförsäkring som inte är konsumentförsäkring.

Försäkringsförmedlaruppdraget kan ske per årsbasis (årsarvode) alternativt vid behov (per timme).

Exempel på uppdraget:

  • Individuell krav- och behovsanalys av risker och lämpliga försäkringslösningar och försäkringsprodukter.
  • Rådgivning kring risker och eventuella lösningar och produkter.
  • Upphandlingsstöd (enligt Lagen om Offentlig Upphandling, LOU) vid upphandling av försäkringsprodukter.
  • Implementering och skötsel av försäkringsprodukter.
  • Löpande service och förvaltning av försäkringsavtal.
  • Förhandling med försäkringsbolag.

Om försäkringsförmedling

Istället för att på egen hand analysera utbudet på försäkringsmarknaden, kan en försäkringstagare/kund ge en förmedlare i uppdrag att sköta till exempel upphandling av ett visst försäkringsskydd.

En försäkringsförmedlare är alltså en form av ombud, som har företag och konsumenter som uppdragsgivare men det finns även de förmedlare som har försäkringsbolag som uppdragsgivare, och som utför försäkringsförmedling. Försäkringsförmedling kan dels ges en innebörd ur ett skatterättsligt perspektiv, dels en innebörd ur ett näringsrättsligt perspektiv.

En försäkringsförmedlare agerar på kundens uppdrag och ska ge kunden lämpliga och väldokumenterade råd. Det innebär att förmedlaren ska gå igenom kundens specifika förutsättningar och behov, dokumentera dessa och därefter ge råd utifrån kundens situation. Skälen för rådet ska alltid dokumenteras. En förmedlare kan arbeta på olika sätt, där det vanligaste är att förmedlaren analyserar flera olika försäkringsbolags produkter.

Medverkande

Alexandra Hægerstrand Björkman, ansvarig inköpsstrateg, HBV
Martina Anvret, affärsutvecklare, HBV
Mattias Bolander, VD och försäkringsmäklare, Leif Bolander & Co AB
Hedvig Engwall, försäkringsjurist, Leif Bolander & Co AB
Linnea Herfindal, försäkringsjurist, Leif Bolander & Co AB

Anmälan

Våra medlemmar och avropsberättigade kunder är varmt välkomna att delta på detta kostnadsfria webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Försäkringsförmedlartjänster, 5 sep

Försäkringsförmedlartjänster

Som ett led i att utveckla vårt erbjudande till medlemmarna har HBV tagit beslut om att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion är detta ett nytt och spännande steg som kommer att möjliggöra ytterligare områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Upphandlingarna kommer att ske under hösten och beräknad avtalsstart är 1 mars 2024. På detta webbinarium berättar vi mer om omfattningen av dessa fyra olika upphandlingar. Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta.

Fyra områden kommer att upphandlas

Det är olika områden inom försäkring som kommer att utmynna i fyra olika avtal. Syftet med att dela upp det i olika områden är för att skapa mervärde, lyfta fram väsentliga områden, skapa förutsättningar för en mer kraftfull konkurrensutsättning och för att skapa en kvalitetskedja.

Tjänsterna som rör försäkringsförmedling avser skadeförsäkring/företagsförsäkring och hemförsäkring, dessa kommer att utgöra två olika områden. När det gäller de två andra områdena kommer dessa att avse skadehantering och stöd vid skada samt risk, säkerhet och skadeförebyggande arbete. De tjänsterna kan hypotetiskt komma att erbjudas av andra typer av leverantörer än försäkringsförmedlare.

Processen framåt

I slutet av september planerar HBV att annonsera upphandlingarna. Utvärdering och tilldelning beräknas ske i början av december. I början på det nya året kommer sedan avtal att skrivas med avtalsstart den 1 mars 2024.

Sista dag för på- och avanmälan är den 14 september 2023.

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på detta webbinarium som är helt kostnadsfritt. Webbinariet presenteras av ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman tillsammans med VD Johan Almesjö och Kristina Hårdänge, jurist och expert inom försäkringsregelverken.

Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, 070-677 89 95.

Frågor och svar om upphandlingen 24-134 Elkraft, 8 maj

Frågor och svar om upphandlingen 24-134 Elkraft

På måndag den 8 maj arrangerar vi ett teamsmöte där vi går igenom de vanligaste frågorna och svaren gällande kommande upphandling 24-13 Elkraft som annonseras inom kort. Teamsmötet kommer att ledas av vår inköpsstrateg  Alexandra Hægerstrand Björkman tillsammans med Johan Wimmergren och Peter Cvitanovic från Ensotech.

Alla deltagare har möjlighet att synas med ljud och bild och mötet kommer att spelas in så att det finns möjlighet att se det i efterhand. Skicka dina frågor till elkraft@hbv.se. Frågorna bör vara oss tillhanda senast på fredag den 5 maj. Vår målsättning är att besvara alla inkomna frågor under detta teamsmöte. Det finns även möjlighet att ställa frågor direkt under mötet.

Läs mer om upphandlingen 24-134 Elkraft på vår hemsida>>.

Sista dag för påanmälan är den 16 maj 2023.

Anmälan

Anmäl dig till elkraft@hbv.se senast på fredag den 5 maj. Eventuella frågor besvaras av ansvarig inköpsstrateg Alexandra Hægerstrand Björkman.

Webbinarium e-Mobility, 30 maj

Webbinarium e-Mobility

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium via Teams där vi berättar mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand via upphandlad elinstallatör. På detta webbinarium kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

Under webbinariet har du möjlighet att ställa frågor direkt till presentatören Roger Nilsson, marknadschef och e-Mobilitetsspecialist på Ahlsell Sverige AB.

Anmälan

Våra medlemmar och övriga associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95 om du önskar delta. Det är helt kostnadsfritt.

Webbinarium e-Mobility, 24 april

Webbinarium e-Mobility

Varmt välkommen att delta på detta webbinarium via Teams där vi berättar mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter.

För varje ny elbil som rullar ut på våra vägar växer behovet av laddstationer och även kravet på kvalitet och kapacitet. Via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning, e-Mobility, finns det möjlighet att avropa både varor i form av laddpunkter, såsom laddstolpar samt tjänster i form av betallösningar och molntjänster. Installation av produkterna får man ordna på egen hand via upphandlad elinstallatör. På detta webbinarium kommer vi att berätta mer om vad du bör tänka på när du planerar att installera laddpunkter samt vilka produkter som finns att tillgå via leverantören Ahlsell Sverige AB, som är antagen som rangordnad etta på HBVs avtal.

Under webbinariet har du möjlighet att ställa frågor direkt till presentatören Roger Nilsson, marknadschef och e-Mobilitetsspecialist på Ahlsell Sverige AB.

Anmälan

Våra medlemmar och övriga associerade kunder är varmt välkomna att anmäla sig till detta webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, mobil 070-677 89 95 om du önskar delta. Det är helt kostnadsfritt.

Utfasning av ljuskällor – nya lagkrav, 13 feb

Utfasning av ljuskällor – nya lagkrav

Den nya Ekodesignförordningen (EU 2019/2020) trädde i kraft den 1 september 2021. Det innebär att fler effektiva/miljövänliga ljuskällor kommer att introduceras i EU i framtiden, och ett antal konventionella produkter kommer att fasas ut från marknaden under 2021 och 2023. På detta webbinarium informerar vi om vad som gäller och vilka datum som är viktiga att ha koll på!

Sedan den nya Ekodesignförordningen trädde i kraft beräknas ljuskällornas energieffektivitet på ett nytt sätt. Detta resulterar nu i ytterligare avveckling av ett antal lågeffektiva lampor samt klassificering av ljuskällornas energieffektivitet på en ny skala. Dessutom en ny energimärkning med ny layout och namnbyte på energieffektivitetsklasserna en ny produktspecifik QR-kod.

Ljuskällor finns att avropa via HBVs ramavtal 20-103 Elmaterial och belysning där Ahlsell Sverige AB är antagen som rangordnad etta.
Läs mer>>

Medverkande:

Daniel Hedlund, KAM Fastighet, Ahlsell Sverige AB
David Larsson, belysningsspecialist, Ahlsell Sverige AB

Anmälan

Våra medlemmar och associerade kunder är varmt välkomna att delta på detta webbinarium. Anmäl dig till Therese Borg, therese.borg@hbv.se, telefon 08–556 765 26, mobil 070-677 89 95.