Avtalsnyheter

Upphandling 26-123 Byggmaterial annonserad

HBV genomför nu en ny upphandling av byggmaterial. Det nya ramavtalet ska stödja både nybyggnation och löpande underhåll av fastigheter och är utformat för att möta våra medlemmars och övriga associerade kunders behov både i planerade projekt och vid akuta eller oförutsedda situationer. Sista anbudsdag är 2026-01-13.

För att säkerställa att det kommande ramavtalet utformas efter våra medlemmars och kunders behov har vi samlat in värdefull kunskap genom en medlemsenkät som skickades ut till samtliga medlemmar. Vi har dessutom genomfört flera referensmöten för att fördjupa dialogen och få konkreta synpunkter från verksamheterna. Denna input har haft stor betydelse för hur kravställning, sortiment och avtalsstruktur har utformats.

Omfattning

Ramavtalet omfattar byggmaterial för både nybyggnation och löpande underhåll av fastigheter. Varor ska kunna beställas online eller köpas i butik för att kunna tillgodose akuta och oförutsedda behov som kan uppstå i samband med skötsel av fastigheter.

Ramavtalet inkluderar byggmaterial, golvmaterial samt leverantörernas fullständiga produktsortiment inom dessa områden.

Varor som inte omfattas av detta ramavtal är till exempel:

  • badrumsmöbler
  • fastighetsförnödenheter
  • fönster
  • köks- och förvaringslösningar
  • måleriprodukter
  • rörmaterial
  • elmaterial
  • vitvaror.


Dessa varor finns att avropa genom andra relevanta HBV-avtal.

Regional indelning

Precis som tidigare är avtalet indelat i 21 avtalsområden, motsvarande Sveriges län. Detta skapar lokal flexibilitet och möjliggör anpassning efter regionala behov.

Nyheter i kommande ramavtal

Upp till fem leverantörer per län.
För att öka tillgängligheten och göra ramavtalet mer användbart för våra medlemmar och övriga kunder kommer HBV att teckna avtal med upp till fem leverantörer per avtalsområde. Detta är särskilt viktigt eftersom många avrop sker direkt i butik.

Uppdaterad varukorg.
Varukorgen har uppdaterats för att bättre spegla medlemmarnas inköpsbehov och för att säkerställa relevanta och jämförbara anbud.

Förstärkt miljösortiment.
Ramavtalet erbjuder ett fördjupat hållbarhetsutbud med bland annat:

  • produkter med miljöbedömning eller miljömärkning
  • produkter med klimatdata
  • ursprungsmärkt trä
  • särskilt miljömärkt sortiment av träprodukter för utomhusbruk.


Tydligare fraktkostnader.
Mer transparenta och jämförbara fraktvillkor som ska göra det enklare för våra medlemmar att beräkna totalkostnaden.

Kravställning med fokus på hållbar utveckling

För att driva utvecklingen framåt inom miljö, klimat och cirkularitet ställer HBV ett antal nya krav i upphandlingen:

  • Miniminivå av varor med klimatdata, miljöbedömning och ursprungsmärkning.
  • Årlig ökning av antalet varor med klimatdata.
  • Återbrukssystem senast 2026-12-01.
  • Cirkulära förpackningar ska tillämpas.
  • Miljökrav på transporter ska uppfyllas.
  • Krav på att leverantören medverkar vid sysselsättningsfrämjande aktiviteter.

Avropsordning

Avropsordning är rangordning, där avrop i första hand ska göras från leverantör rangordnad som nummer ett.

Beställaren har dock rätt att vända sig till en lägre rangordnad leverantör under följande förutsättningar.

  • Om beställaren genom priskontroll kan visa att den efterfrågade produkten är minst 20 procent dyrare hos den rangordnade leverantören jämfört med samma produkt hos en lägre rangordnad leverantör.
  • Om beställaren behöver göra ett inköp i en fysisk butik och den rangordnade leverantörens närmaste butik är belägen mer än 30 kilometer från arbetsplatsen, eller resvägen överstiger 30 minuter, får inköp göras hos en leverantör med närmare fysisk butik.
  • Om den efterfrågade produkten inte finns i lager i den fysiska butiken hos leverantör rangordnad som nummer ett.
  • Om den rangordnade leverantörens fysiska butik är stängd vid det tillfälle då beställaren behöver göra sitt inköp.

Avtalstid

Planerad avtalsstart är 2026-04-05. Ramavtalet gäller i fyra år från och med ikraftträdandet och upphör automatiskt utan föregående uppsägning. HBV har rätt att ensidigt säga upp hela ramavtalet, eller ett enskilt avtalsområde inom avtalet, tidigast två år efter ikraftträdandet. Uppsägning ska då ske med minst tre månaders uppsägningstid.