Möbler och heminredning – avtalsstart 1 december
HBV har nu slutfört upphandlingen 25-135 Möbler och heminredning. Avtalet träder i kraft den 1 december 2025 och gäller i fyra år, fram till och med den 30 november 2029. Det nya avtalet innebär flera viktiga förbättringar och nyheter för våra medlemmar. Det totala takvärdet för avtalsperioden är satt till 160 MSEK.
Omfattning
Ramavtalet avser ett rikstäckande ramavtal som ska tillgodose HBVs medlemmars behov av möbler och heminredning för olika typer av miljöer, såsom kontor, gemensamma utrymmen och hemmakontor. Målsättningen är att erbjuda funktionella, hållbara och estetiskt tilltalande produkter med en konkurrenskraftig prisbild och tydligt kvalitetsfokus.
Ramavtalet omfattar bland annat stolar, bord, förvaringslösningar, textilier och dekorationer. Även belysning i form av lampor för hemmiljö samt tillhörande ljuskällor ingår. Upphandlingen omfattar däremot inte köksinredning, badrumsmöbler, vitvaror, elmaterial eller annan elektronik. Det nya ramavtalet ska ge medlemmarna möjlighet att genomföra samordnade inköp på ett effektivt och kostnadsbesparande sätt, samtidigt som de får tillgång till ett brett och relevant utbud av möbler och inredningsprodukter som uppfyller både praktiska behov och estetiska krav.
Information och prislistor gällande det nya ramavtalet publiceras i vår avtalskatalog så snart ramavtalet träder i kraft.
Avropsordning
HBV har antagit följande leverantörer i rangordning:
1. IKEA Svenska Försäljnings AB
2. Input Interiör AB
Avropsordning är rangordning.
Nyheter och förbättringar i ramavtalet
Mer flexibla avrop
Större möjlighet för avropsberättigade att frångå rangordningen, exempelvis när:
- behov av köp i fysisk butik där närmaste butik ligger längre bort än 30 kilometer eller 30 minuters bilväg och en lägre rangordnad leverantör har en närmare butik
- den närmaste butiken saknar aktuell produkter i lager
- den närmaste butiken är stängd.
Utökade behovsgrunder
De avropsberättigade kan också ställa särskilda krav som motiverar avsteg från rangordningen, till exempel:
- Miljöhänsyn – krav på miljöprestanda, hållbarhet, cirkulär ekonomi eller miljömärkningar som Svanen och EU Ecolabel.
- Ergonomi och anpassning – arbetsmiljökrav eller särskilda användarbehov.
- Teknisk funktionalitet – krav på produkter med specifika tekniska egenskaper.
Skärpta hållbarhetskrav
Avtalet innehåller flera nya krav som stärker hållbarhetsarbetet:
- Tillgång till reservdelar i minst fem år.
- Återvinning av kasserade möbler.
- Fossilfria transporter.
Utökad kravspecifikation
Det nya ramavtalet omfattar nu samtliga krav från Upphandlingsmyndigheten avseende möblers innehåll, såsom kemikaliekrav, materialinnehåll och hållbarhet.
Cirkulära mervärden – återbruk i butik och online
För att främja en cirkulär ekonomi har leverantörerna premierats om de erbjuder försäljning av återbrukade möbler, både i fysiska butiker och via digitala plattformar.
- Butiksförsäljning – minst en fysisk butik per område (totalt fyra) med återbrukat sortiment, tydlig märkning och rådgivning.
- Webbförsäljning – digital plattform med minst 150 återbrukade produkter, filtreringsfunktioner, tydlig leveranstid och fullständig produktinformation inklusive miljömärkning.
I denna upphandling uppfyllde Input båda mervärdena, medan IKEA endast klarade butiksförsäljningen. Det innebär att medlemmarna nu får ännu bättre möjligheter att välja hållbara och cirkulära alternativ.
Avtalstid
Avtalstiden är 2025-12-01–2029-11-30. Avtalstiden är fyra år och upphör därefter utan uppsägning. HBV har en ensidig rätt att skriftligen säga upp ramavtalet, helt eller delvis, tidigast två år efter ramavtalets ikraftträdande med tre månaders skriftlig uppsägningstid.