Så kan renoveringskostnader av miljonprogrammet minska

I en studie gjord av HBV, SABO och Sustainable Innovation har man sett en potential till att minska de totala renoveringskostnaderna inom miljonprogrammet med 25 % från dagens nivå främst gällande sex renoveringslösningar. De sex områdena är badrum, hissar, fasader, kompletteringsbyggnader, entreprenörsavtal samt materialleveranser. Studien visar bland annat att man genom några få åtgärder kan se stora effekter gällande både ekonomi och energi.

De sex åtgärderna rör områdena badrum, materialleveranser, fasader, hissar, kompletteringsbyggnader och entreprenörsval. Totalt sett kan lösningar inom dessa områden vid full tillämpning ha potential att minska byggkostnaderna för renoveringen av de återstående 165 000 miljonprogramslägenheterna med 41 miljarder kronor och dess energiförbrukning med ca 260 GWh/år.

- I studien visar vi att några få åtgärder kan ge väldigt stora effekter både ekonomiskt och energimässigt och då finns det fortfarande många åtgärder kvar att undersöka, säger Thomas Sundén, VD på Sustainable Innovation.

Genomförbarhetsstudien fullföljs nu genom att parterna nu påbörjar upphandlingsarbete inom flera av de områden som studien pekar ut som realiserbara.

- Att försöka hitta och utveckla hållbara renoveringsmetoder är avgörande för HBVs medlemmar i de stora utmaningar renovering av bland annat miljonprogrammen innebär. Som allmännyttans inköpsfunktion ser vi att det arbete vi tillsammans med SABO och Sustainable Innovation har gjort visar på att det endast är genom samverkan stora samhällsutmaningar kan mötas och lösas, säger Johan Almesjö, VD på allmännyttans inköpsfunktion, HBV.

Genomförbarhetsstudiens målsättning var att utreda hur ett antal identifierade lösningar, enskilt eller i grupp, väsentlig kan minska de totala renoveringskostnaderna inom miljonprogrammets bostadsbestånd med 25 % från dagens nivå för att möjliggöra en hållbar renovering av beståndet.

- Sex av tio undersökta lösningar anses inneha en tydlig potential att minska byggkostnaderna. Intressant är också att fyra av lösningarna kan ha potential att uppnå den kombinerade målsättningen om minskade byggkostnader och ökad energieffektivisering vilket kan ge dubbel nytta för våra medlemmar, säger Jonas Högset, enhetschef Fastighet och boende på SABO.

Den optimala kombinationen av lösningar för renovering av miljonprogrammet måste självklart utgå ifrån det aktuella behovet och byggnadens förutsättningar, inte minst i beaktandet av de arkitektoniska värden som den specifika byggnaden och området innehar.

Kontakt: Thomas Sundén, thomas.sundén@sust.se, 070-944 11 70

HBV är inköpsfunktion åt Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Organisationen genomför samordnade upphandlingar för produkter och tjänster kopplade till byggnation, renovering samt förvaltning av fastigheter och har bl.a. drygt 180 ramavtal.

Sustainable Innovation är ett icke-vinstdrivande företag som driver projekt för ett mer resurseffektivt samhälle med hållbar tillväxt. Projekten drivs tillsammans med näringsliv, myndigheten, akademi, kommuner med flera.

SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, är bransch- och intresseorganisation för drygt 300 allmännyttiga bostadsföretag. Organisationen erbjuder sina medlemmar rådgivning, konsultstöd, utbildningar, nätverk och information.

Uppdaterad 2018-10-01