HBVs DIS för servicefordon tar fart

servicebil

HBVs första dynamiska inköpssystem, DIS, för servicefordon, startades i början av sommaren och hittills har medlemsbolagen lagt beställningar för ca 11,5 miljoner inom DISet. Detta är ett av de nya avtalsområden som HBV i rollen som allmännyttans inköpsfunktion ger till sina 344 medlemmar över hela landet.

• Inköpen utifrån DIS ”plattformen” har rört sig om många elfordon, personbilar, paketbilar men också serviceavtal. Vi har fått positiv feedback från både beställare och leverantörer, säger Ville Gruner, ansvarig upphandlingskonsult för DISet på HBV.

• Många tycker att det är fördelaktigt att få designa sina beställningar efter sina reella behov. Det har gått smidigare än väntat. Vi är särskilt glada över att både lokala leverantörer och leverantörer från andra delar av landet deltagit och vunnit upphandlingar inom DISet. Det ger en bra konkurrens och det är så ett DIS ska fungera, säger Ville Gruner.

• Vi hjälper både leverantörer och beställare, det ska vara lätt att både kvalificera sig och att göra affärer och vi hoppas att ännu fler börjar köpa sina servicefordon genom DISet, säger Ville Gruner.

Dynamiska inköpssystem, eller DIS, är ett relativt nytt sätt att göra offentliga upphandlingar. HBVs medlemsbolag, underkunder och andra kan genom DISet skicka förfrågningar om beställningar som sedan går vidare till alla leverantörer som kvalificerat sig i DISet.

• Många olika typer av varor och tjänster passar bra att upphandla i dynamiska inköpssystem, som tillåter bättre anpassningar efter medlemsbolagens specifika behov än vad traditionella ramavtalsupphandlingar gör. Dessutom är öppenheten i systemet för både köpare och säljare att kunna ansluta sig av stor vikt för att nå framgång. Vi ser att vi kan få in såväl nya leverantörer som ny teknik och andra lösningar som ökar värdet i de affärer vi gör för våra medlemmar. Därför kommer vi att lansera fler DIS under det närmaste året. Först ut blir ett DIS för lås- och passersystem, säger Johan Almesjö, VD på HBV.
Uppdaterad 2018-10-02