Köp i kassan med ditt nya IKEA kundnummer
Från och med den 1 september är det återigen möjligt att handla i IKEAs varuhus och genomföra ditt köp i kassan med ditt nya IKEA kundnummer. En förutsättning för att det ska fungera är att kundnumret är kopplat till HBV-avtalet. IKEA är antagen som rangordnad etta på HBVs ramavtal Möbler och heminredning som började att gälla 2021-12-01. Ansvarig inköpsstrateg är Elin Larsson.
Så här gör du för att genomföra ett köp i IKEAs varuhus i kassan:
Kontakta en kassavärd när du kommer till kassan innan du scannar in dina produkter. Tala om för kassavärden att du är ramavtalskund på IKEA och visa upp ditt kundnummer tillsammans med godkänd legitimation.
Kassavärden kommer att ge dig en telefon som du scannar dina produkter med. Därefter hjälper kassavärden dig med själva betalningen. Köpet kommer att bokföras på en ramavtalsfaktura som skickas till HBV för vidare fakturering till företaget du representerar.
Välj själv hur du vill handla
Som ramavtalskund på IKEA kan du välja hur du vill handla:
- Elektroniskt via en e-katalog, som implementeras i ditt inköpssystem. Kontakta företagsavdelningen på ditt närmsta IKEA varuhus på IKEA.se/företag_kontakt så hjälper de dig att komma igång.
- Skicka in din order till IKEA via epost:
- Ta fram ert kundnummer på IKEA.
- Fyll i den ordermall som du hittar på hbv.se under informationen om avtalet och som är speciellt framtagen för kunder som handlar på IKEA via HBVs ramavtal. I mallen finns framförhandlade artiklar specificerade, men du kan också lägga till artiklar från övrigt sortiment på IKEA.
- Skicka den ifyllda ordermallen till oss via epost. Kontaktuppgifter hittar du på IKEA.se/företag_kontakt.
Ansök om kundnummer hos IKEA:
Kundnumret hos IKEA ska vara kopplat till HBV-avtalet och börjar på siffran 1 och består av 13 siffror. Om ni saknar kundnummer, vänligen fyll i era uppgifter i länken för att få ett nytt IKEA kundnummer. Efter att uppgifterna är inskickade och behandlade får ni ett välkomstmejl sänt till er med ert kundnummer.