Johan Almesjö ny VD på HBV

Johan Almesjö kommer närmast från Ecenea Management AB med uppdrag på AB Familjebostäder. Han är ordförande för Sveriges Inköps- och Logistikförbund, Silf och har tidigare bland annat arbetat som förbundsdirektör på Inköp Gävleborg. Johan tillträder som VD den 1 maj.

Allmännyttan, alltså HBVs medlemsbolag, står inför jättelika utmaningar när det gäller underhåll och nybyggnation. Investeringsbehovet landar på någonstans mellan 15-20 miljarder per år. Här har HBV en viktig roll att spela genom att skapa de bästa förutsättningarna och inköpsvillkoren för de allmännyttiga medlemsbolagen.

– Med Johan Almesjö får vi en meriterad ledare till HBV med affärsmässig skärpa och lång erfarenhet av offentlig verksamhet, inköp och upphandlingar. Något som kommer både HBV och våra medlemsbolag till nytta, säger Ulf Rohlén styrelseordförande i HBV och tillika VD på ÖrebroBostäder AB.

– Det känns väldigt roligt att ha fått förtroende att ta över rollen som VD för HBV. Under de senaste åren har företaget utvecklats bra och man har en väl etablerad affär. Jag vill med mina erfarenheter och kompetenser leda företaget mot en ännu starkare position. Min ambition är att skapa högsta möjliga värde för våra medlemmar. För att nå det krävs att vi kommer ännu närmare våra kunder och att vi bland annat förtydligar nyttan som HBV bidrar med till kundernas affär, säger Johan Almesjö.

Mer information:

Ulf Rohlén, styrelseordförande i HBV och VD på ÖrebroBostäder AB, 070-719 43 08